Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HenrikM:

Nån som vet om det finns nån som gör bra kalibreringar i Umeåregionen?

Enda jag får upp då jag googlar är elgiganten.

(G3an står i hallen i väntan på installation ikväll)

Power, fd Media Markt i Umeå bör erbjuda kalibrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Power, fd Media Markt i Umeå bör erbjuda kalibrering.

Jag vet att de gjorde hembesök förrut. Frågan om det gör det än. Ser ju power genom köksfönstret.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HenrikM:

Jag vet att de gjorde hembesök förrut. Frågan om det gör det än. Ser ju power genom köksfönstret.

Då är du nog i den optimala positionen att fråga dem ifall de gör hembesök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är detta något du rekommenderar även om man inte kalibrerar?

För att kunna mäta upp RGB separationen behöver du mätutrustning och programvara för kalibrering så det vore ju lite snopet att stanna där och inte ta det hela vägen kan jag tycka

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

För att kunna mäta upp RGB separationen behöver du mätutrustning och programvara för kalibrering så det vore ju lite snopet att stanna där och inte ta det hela vägen kan jag tycka

Well jag har varken utrustning eller programvara hehe. Vad använder du för verktyg när du kalibrerar?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av edson:

Samma här, oklar lösning!

Nöjd med uppgradering Jonas? Förstår om du inte hunnit testa så mycket ännu dock.
Vad uppgraderar du i från?

Fick upp tv:n på väggen väldigt sent igår kväll så har inte hunnit med mycket mer än att installera Netflix och stänga av Eco-läget.

Jag gick från en LG C7, och jag måste säga att byggkvalitén känns enormt mycket bättre på C3:an samt att portarna sitter väldigt mycket mer lättåtkomliga. LG:s menysystem för bild och ljudinställningar är om något ännu krångligare på den här modellen, med nästlade alternativ som är svåra att hitta. Får sätta mig ned i lugn och ro med en lathund i helgen och ställa in allt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Well jag har varken utrustning eller programvara hehe. Vad använder du för verktyg när du kalibrerar?

Jag använder ColourSpace (https://www.lightillusion.com/colourspace.html) som är en väldigt kompetent programvara. Den enklaste versionen ZRO kostar bara några hundralappar och är en kanonbra start om man vill testa. Komplettera det med en i1 Display Pro så är du igång

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag använder ColourSpace (https://www.lightillusion.com/colourspace.html) som är en väldigt kompetent programvara. Den enklaste versionen ZRO kostar bara några hundralappar och är en kanonbra start om man vill testa. Komplettera det med en i1 Display Pro så är du igång

Stort tack!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hur blir upplevelsen av en LG OLED 42 C3 om man har ett GTX 1080 som jag tror bara klarar 4K@60Hz (HDMI 2.0b) ?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joppis:

Hur blir upplevelsen av en LG OLED 42 C3 om man har ett GTX 1080 som jag tror bara klarar 4K@60Hz (HDMI 2.0b) ?

TV:n upplevs fortfarande som en LG OLED 42C3.

Gissar att du funderar på spel/PC-upplevelsen? Det är fortfarande som en LG OLED 42C3. Men du kan inte köra 4K/120 via HDMI, annat än som 8-bitars 4:2:0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV:n upplevs fortfarande som en LG OLED 42C3.

Gissar att du funderar på spel/PC-upplevelsen? Det är fortfarande som en LG OLED 42C3. Men du kan inte köra 4K/120 via HDMI, annat än som 8-bitars 4:2:0.

Tack för snabbt svar. Jag vet att man får svar som man ställer frågan.

Jag är lite 50/50 mellan produktivitet (CAD, Fusion 360) och spelar äldre spel.

Det jag menar är om TVn vackert tar emot 4K@60Hz men full funktion i övrigt? Kan panelen steppa ner snyggt till 60Hz eller visar den helt enkelt varje frame dubbelt?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joppis:

Tack för snabbt svar. Jag vet att man får svar som man ställer frågan.

Jag är lite 50/50 mellan produktivitet (CAD, Fusion 360) och spelar äldre spel.

Det jag menar är om TVn vackert tar emot 4K@60Hz men full funktion i övrigt? Kan panelen steppa ner snyggt till 60Hz eller visar den helt enkelt varje frame dubbelt?

Att visa varje frame dubbelt upp kan vara just den snygga lösningen, särskilt om panelen fungerar allra bäst i 120 Hz. Men ja, 60 Hz på skärmen är inte konstigare än det låter. Det är inget som plötsligt går sönder med bilden eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att visa varje frame dubbelt upp kan vara just den snygga lösningen, särskilt om panelen fungerar allra bäst i 120 Hz. Men ja, 60 Hz på skärmen är inte konstigare än det låter. Det är inget som plötsligt går sönder med bilden eller så.

Du svarar så tacksamt snabbt. Blev väldigt sugen på att prova detta. Tänkte inte bygga ny burk förrän nästa år men gick i funderingarna om man inte skulle ta steget till en skönt stor OLED i förväg. Kan leva med begränsningarna.

Delar med mig kring upplevelsen i denna tråd sen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joppis:

Du svarar så tacksamt snabbt. Blev väldigt sugen på att prova detta. Tänkte inte bygga ny burk förrän nästa år men gick i funderingarna om man inte skulle ta steget till en skönt stor OLED i förväg. Kan leva med begränsningarna.

Delar med mig kring upplevelsen i denna tråd sen

Jag har en OLED 42C2 som huvudskärm sedan i mars i år. Det är noll skillnad i bilden mellan att köra 60 och 120 Hz, annat än det som 60 respektive 120 Hz medger för sådant som musrörelser och spelande.

Permalänk
Medlem

Min Nanocell 65" har börjat få rejält med ips glow på sidorna nertill så beställde en Oled 77" C3 på LGs hemsida för 22,936kr. Kan avnjuta mina 4K filmer ännu bättre då👌

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har en OLED 42C2 som huvudskärm sedan i mars i år. Det är noll skillnad i bilden mellan att köra 60 och 120 Hz, annat än det som 60 respektive 120 Hz medger för sådant som musrörelser och spelande.

Gör du något speciellt för att skydda mot inbränningar när du har den som datorskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gör du något speciellt för att skydda mot inbränningar när du har den som datorskärm?

Personligen så tänker jag på följande: (Alienware OLED)

-Inställning för att dölja aktivitetsfältet
-Inställning för att automatiskt byta bakgrundsbild efter x timmar
-Lägre tid till standbyläge än vad jag har normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Personligen så tänker jag på följande: (Alienware OLED)

-Inställning för att dölja aktivitetsfältet
-Inställning för att automatiskt byta bakgrundsbild efter x timmar
-Lägre tid till standbyläge än vad jag har normalt

Ja, det är ungefär vad jag gjort också. Kör visserligen lång tid till att skärmen stänger av sig, men skärmsläckare efter 5 min. På TV;n går standbyläge till en notis om att du input saknas och något wallpaper-läge. En enkel skärmsläckare är nog snällare mot skärmen.

Vad gäller bakgrundsbilder försöker jag hitta snygga, mörka och med relativt låg kontrast.

Att automatiskt dölja aktivitetsfältet känns nödvändigt men det är rätt irriterande. Det är liksom en kombination av seg animation och att reagera för lätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Gör du något speciellt för att skydda mot inbränningar när du har den som datorskärm?

Sunt förnuft?

Följer annars mina egna råd från testet av 42C2: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

TL;DR är
• PC-läge
• Generellt ljusnivåer som är under peak brightness vid 80–100% fields
• Ej HDR i windows, enbart spel
• Undviker dark mode. Extra särskilt dark mode ihop med HDR.
• Döljer statiska element

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sunt förnuft?

Följer annars mina egna råd från testet av 42C2: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

TL;DR är
• PC-läge
• Generellt ljusnivåer som är under peak brightness vid 80–100% fields
• Ej HDR i windows, enbart spel
• Undviker dark mode. Extra särskilt dark mode ihop med HDR.
• Döljer statiska element

Vad för slags betydelse har PC-läge? Kör själv på Expert Dark som jag har kalibrerat.

Är det något specifikt problem med mörkt läge eller är det bara en fråga om kontrast? Jag kör på en serie mörkare bakgrundsbilder och mörkt läge. Det är inte bara för inbränningar utan också för att jag vill undvika hög kontrast vid vanlig användning. Blir ju rätt jobbigt för ögonen med stor skärm och hög kontrast mellan olika fönster och bakgrundsbilden, så jag försöker balansera det för en behagligare upplevelse.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Vad för slags betydelse har PC-läge? Kör själv på Expert Dark som jag har kalibrerat.

Är det något specifikt problem med mörkt läge eller är det bara en fråga om kontrast? Jag kör på en serie mörkare bakgrundsbilder och mörkt läge. Det är inte bara för inbränningar utan också för att jag vill undvika hög kontrast vid vanlig användning. Blir ju rätt jobbigt för ögonen med stor skärm och hög kontrast mellan olika fönster och bakgrundsbilden, så jag försöker balansera det för en behagligare upplevelse.

PC-läget minskar ABL:n med tar inte bort den långsiktiga dämpningen som stör. Man kör i praktiken TV:n i något slags peak 200/400 nits för SDR/HDR.

Dark mode är dåligt för panelen pga av hur ABL fungerar. Verkar som hela världen missförstått vad som orsakar inbränningar och tror att tomma Excel-ark är problemet när det är precis det inverterade som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

PC-läget minskar ABL:n med tar inte bort den långsiktiga dämpningen som stör. Man kör i praktiken TV:n i något slags peak 200/400 nits för SDR/HDR.

Dark mode är dåligt för panelen pga av hur ABL fungerar. Verkar som hela världen missförstått vad som orsakar inbränningar och tror att tomma Excel-ark är problemet när det är precis det inverterade som är problemet.

Okej, låt se om jag förstått det rätt. Kör du mörkt läge kommer ABL;en tänka "whatever, den genomsnittliga ljusstyrkan är låg så... YOLO!", och du kan få väldigt ljusa partier beroende på inställningar. Ljus läge blir mer; "hol'up, nu ska vi inte elda på för mycket här!"?

För mig som kör 100 nits i SDR tänker jag att detta inte borde spela någon roll? Eller kan kontrasten mellan svart och vitt fortfarande bli ett problem? Känns lite svårt att kontrollera det dock, eftersom det inte går att få något konsekvent med websidor och annat (sen har Windows den dåliga smaken att lägga en ljus ram runt alla fönster).

Permalänk
Medlem

Stämmer det att B3 har samma nits som min gamla B6 (2016). Ungefär peak på 650 isch.

7 år senare?

Antar att de får skruva ner sånt här pga inbränningarna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Okej, låt se om jag förstått det rätt. Kör du mörkt läge kommer ABL;en tänka "whatever, den genomsnittliga ljusstyrkan är låg så... YOLO!", och du kan få väldigt ljusa partier beroende på inställningar. Ljus läge blir mer; "hol'up, nu ska vi inte elda på för mycket här!"?

För mig som kör 100 nits i SDR tänker jag att detta inte borde spela någon roll? Eller kan kontrasten mellan svart och vitt fortfarande bli ett problem? Känns lite svårt att kontrollera det dock, eftersom det inte går att få något konsekvent med websidor och annat (sen har Windows den dåliga smaken att lägga en ljus ram runt alla fönster).

Lite så med YOLO! och "ta det lugn nu". Mörka bild med fåtal ljusa element och de ljusa elementen drivs hårdare. De första Philips-OLED:arna var experter på detta. Det gick inte att få ned ett 10% mätfönster under 250 nits hur mycket man än drog pixelljusreglaget i botten. TV:n såg att det var en liten yta med ljus och då skulle den lysa. Punkt slut.

Kör du 100 nits SDR är du långt under trösklar för att få permanenta skador inom överskådlig framtid. Utgår man från rtings 2017-test var ju modellerna ställda till 200 nits mer eller mindre problemfria efter 10 000 timmar.

Jag minns inte om jag tog med det i videon till 42C2-artikeln, men jag testade dark mode/spotify under HDR och då lyser panelen upp över 300 nits i peak. Vit text mot mörk bakgrund i 300+ nits. Hrrm. mumma. Då börjar man dessutom komma mot nivåerna som faktisk skapade inbränningar i rtings test.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Öltorp:

Stämmer det att B3 har samma nits som min gamla B6 (2016). Ungefär peak på 650 isch.

7 år senare?

Antar att de får skruva ner sånt här pga inbränningarna.

Ungefär något sådant ja. Det har dock hänt mycket sedan B6. Inte minst med uniformiteten och hur panelen beter sig. Till exempel Peak Brightness-reglaget där man kan styra nivån på hur mycket panelen ska tillåtas stiga i ljusstyrka.

Även färgprecisionen är bättre. Dåtida modeller tenderade att antingen övermätta starka färger eller undermätta neutrala nyanser. Man fick välja mellan starkt röda rosor eller blekare ansikten. Där brukar jag ändra till starkare röda rosor även om det mätmässigt blir större fel. Detta eftersom det visuellt är mycket enklare att acceptera att röda rosen är väldigt röd, än att hudtoner är för mycket beige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ungefär något sådant ja. Det har dock hänt mycket sedan B6. Inte minst med uniformiteten och hur panelen beter sig. Till exempel Peak Brightness-reglaget där man kan styra nivån på hur mycket panelen ska tillåtas stiga i ljusstyrka.

Även färgprecisionen är bättre. Dåtida modeller tenderade att antingen övermätta starka färger eller undermätta neutrala nyanser. Man fick välja mellan starkt röda rosor eller blekare ansikten. Där brukar jag ändra till starkare röda rosor även om det mätmässigt blir större fel. Detta eftersom det visuellt är mycket enklare att acceptera att röda rosen är väldigt röd, än att hudtoner är för mycket beige.

Exakt så. Känner igen mig i allt du skriver 👍

Permalänk

Jag är väldigt okunnig när det gäller tv apparater Min dotter skulle trolla med sin trollstav och råkade skicka den in i vår nuvarande tv Samsung Q70 från 2021.

Jag är nöjd med nuvarande tv förutom att det är ett hål i den efter trolleriet. Jag har nu börjat och titta på en LG 65" B3. Är det en bra tv för ca 17000kr? Eller bör man gå på någon annan? Vi tittar mest på streaming, spelar ps5 ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Jag är väldigt okunnig när det gäller tv apparater Min dotter skulle trolla med sin trollstav och råkade skicka den in i vår nuvarande tv Samsung Q70 från 2021.

Jag är nöjd med nuvarande tv förutom att det är ett hål i den efter trolleriet. Jag har nu börjat och titta på en LG 65" B3. Är det en bra tv för ca 17000kr? Eller bör man gå på någon annan? Vi tittar mest på streaming, spelar ps5 ibland.

Det är en otroligt bra tv
Om den är värd 17000kr är dagsfärskt baserat på hur andra modeller ligger. Tror ni kommer vara nöjda med den i vilket fall

Permalänk
Medlem

Jag skulle bunta ihop kartongen för att ta till återvinningen. Icke! sa katten. Köp mer tv apparater sa katten. Mer kartong!
(Icket sa även återvinningscentralen som var stängd just idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Gäller detta för 65" också?

lotteri där, garanti med 77"

Skrivet av Clasito:

Även om panelen i 77” S90C är likadan som S95C är den ändå nedlåst via mjukvara. Tror inte heller Samsung Display producerar gen 1 paneler längre. Vid det här laget bör alltså de flesta S90C i 55” o 65” vara gen 2.

går relativt enkelt att låsa upp vilket jag och många andra gjort och får samma HDR prestanda som S95C.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C