Köpa MacBook på mellandagsrean?

Permalänk

Köpa MacBook på mellandagsrean?

Tänkte införskaffa mig en MacBook för första gången på ~10 år och i och med att mellandagsrean bara är 1 månad bort så tänkte jag höra med er som har koll om Apples produkter brukar sänkas dessa dagar eller om priset är detsamma som nu innan? Känns typiskt Apple att inte sänka sina priser men tänkte kolla i alla fall

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk

NetOnNet har just nu så att om du byter in valfritt föremål så erhåller du 1500 kr extra i inbytesrabatt.

Exempel:
Apple MacBook Air 256GB M1 chip with 8-core CPU and 7-core GPU Space Grey: 10949 kr - 1500 kr =9449 kr (minst).

Vilket är ett bra pris för modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av identitymatrixI:

NetOnNet har just nu så att om du byter in valfritt föremål så erhåller du 1500 kr extra i inbytesrabatt.

Exempel:
Apple MacBook Air 256GB M1 chip with 8-core CPU and 7-core GPU Space Grey: 10949 kr - 1500 kr =9449 kr (minst).

Vilket är ett bra pris för modellen.

Plus om man köper Zupergift presentkort hos Benify till Netonnet så får man ytterligare 5% rabatt? 8.976 kr? (minst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Tänkte införskaffa mig en MacBook för första gången på ~10 år och i och med att mellandagsrean bara är 1 månad bort så tänkte jag höra med er som har koll om Apples produkter brukar sänkas dessa dagar eller om priset är detsamma som nu innan? Känns typiskt Apple att inte sänka sina priser men tänkte kolla i alla fall

Apple sänker inte sina priser, däremot brukar andra butiker rea ut fjolårsmodell o.s.v. så absolut värt att hålla ögonen öppna och ha lite koll på vilken/vilka modeller man kan tänka sig och hur priset sett ut historiskt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av identitymatrixI:

NetOnNet har just nu så att om du byter in valfritt föremål så erhåller du 1500 kr extra i inbytesrabatt.

Exempel:
Apple MacBook Air 256GB M1 chip with 8-core CPU and 7-core GPU Space Grey: 10949 kr - 1500 kr =9449 kr (minst).

Vilket är ett bra pris för modellen.

Skrivet av Calma:

Plus om man köper Zupergift presentkort hos Benify till Netonnet så får man ytterligare 5% rabatt? 8.976 kr? (minst)

Ah såpass. Jag får överväga det och se om jag har något som kan tänkas vara i närheten värt det då.

Air går dock bort för min del

Skrivet av Mindfighter:

Apple sänker inte sina priser, däremot brukar andra butiker rea ut fjolårsmodell o.s.v. så absolut värt att hålla ögonen öppna och ha lite koll på vilken/vilka modeller man kan tänka sig och hur priset sett ut historiskt.

Nej jag har för mig att apple själva inte justerar priset i deras butik.

Jag antar oavsett att man ska satsa på en mac med m1, m2 eller m3-chip om man ska få ut bra prestanda.

Tanken är att den utöver surfande ska användas för lättare foto-, videoproduktion samt en liten del spelande.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ah såpass. Jag får överväga det och se om jag har något som kan tänkas vara i närheten värt det då.

Air går dock bort för min del

Nej jag har för mig att apple själva inte justerar priset i deras butik.

Jag antar oavsett att man ska satsa på en mac med m1, m2 eller m3-chip om man ska få ut bra prestanda.

Tanken är att den utöver surfande ska användas för lättare foto-, videoproduktion samt en liten del spelande.

Största problemet med de butiker som tar in macar är att de oftast bara tar in baseline-utbudet av varje modell.
Det innebär ofta en väldigt liten disk och framförallt bara 8gb ram.

jag skulle säga att m1, m2 och m3 spelar inte lika stor roll som att iaf ha 16gb ram.
m1 pro/max med 16gb ram är definitivt mer värt imo än m3 med 8gb till exempel.

vram och ram ska dela på samma mängd minne och apple vill hellre marknadsföra ett lägre pris och låta folk betala för uppgraderingen istället för att bara sätta ett högre baseline-pris. Största nackdelen med detta på den svenska marknaden är att de flesta stora kedjor sällan säljer 16, 32, 64 eller 128gb ram-modeller direkt i butik utan det är anpassade beställningar.

Permalänk
Inaktiv

Macforum erbjöd 10% rabatt under Black Friday vilket de gör årligen fast inte på det absolut senaste dvs. M3 men däremot M1 och M2. Tyvärr är ju Black Friday över nu. Minns inte om de brukar erbjuda det under mellandagarna.

Ett alternativ är via Benify. Tror man får 2-6% rabatt (minns ej procentsatsen) via Apple Store. Även här tror jag M3 är exkluderad men osäker.