Spotify Wrapped 2023 – vad lyssnade du mest på i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Hm, de flesta artister och låtar som nämns är helt el delvis obekanta.

Har själv inte ens Spotify..
Inte för att jag inte tycker om att lyssna på musik ibland, men jag har som inte det behovet hela tiden som så många andra har.
Men man undrar lite kring varför så många har det:
Är det för att distraheras, fly verkligheten och döva tankarna, el för att ha ett slags konstant dopaminflöde?

För egen del blir det inte hemskt många timmar per år, kan gå veckor el t o m månader mellan musiklyssnandet. Föredrar oftast tystnaden.

Sen om man har musiken som ett slags "vitt" brus i bakgrunden, det kan i något fall vara avslappnande.
Under en resa en gång när jag körde (ensam) satte jag på radion på P2, det var någon slags musik som lät som något som används vid tortyr och då har jag inget emot säckpipa och div klassisk musik men detta var på en helt annan nivå. Lyssnade på det i runt 2 h och det var närmast meditativt.
Men det är kanske det folk gör, men i betydligt större omfattning, dvs lyssnar på dålig musik för att slappna av.

Jag koncentrerar mig mycket bättre med musik i bakgrunden, så blir x antal timmar per dag på jobbet.
Sen på gymmet blir det musik baserat på det man gör just då, någonting som ger energi.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Hm, de flesta artister och låtar som nämns är helt el delvis obekanta.

Har själv inte ens Spotify..
Inte för att jag inte tycker om att lyssna på musik ibland, men jag har som inte det behovet hela tiden som så många andra har.
Men man undrar lite kring varför så många har det:
Är det för att distraheras, fly verkligheten och döva tankarna, el för att ha ett slags konstant dopaminflöde?

För egen del blir det inte hemskt många timmar per år, kan gå veckor el t o m månader mellan musiklyssnandet. Föredrar oftast tystnaden.

Sen om man har musiken som ett slags "vitt" brus i bakgrunden, det kan i något fall vara avslappnande.
Under en resa en gång när jag körde (ensam) satte jag på radion på P2, det var någon slags musik som lät som något som används vid tortyr och då har jag inget emot säckpipa och div klassisk musik men detta var på en helt annan nivå. Lyssnade på det i runt 2 h och det var närmast meditativt.
Men det är kanske det folk gör, men i betydligt större omfattning, dvs lyssnar på dålig musik för att slappna av.

Musik är en väldigt stor del av mitt liv, varit det sedan jag föddes. Min pappa var jazzmusiker så jag växte upp med det. Hela familjen musicerade på ett eller annat sätt och jag var själv ute och spelade i princip varje helg under några år. Musiken finns runt mig hela tiden i någon form. När jag jobbar är den ett sällskap, när jag är hemma är den ofta en avkoppling men ibland spelar jag något för att röja. Går ibland ut och kör lite karaoke någonstans. Musik är en så stor del av mitt liv att jag helt enkelt inte kan leva utan.

Nu har jag inte exceptionellt många minuter i just Spotify för jag lyssnar mycket på radio, ofta reklamstationer med mycket musik men spelar också mycket CD-skivor hemma, om jag inte sitter med synthen, gitarren eller med trummorna och jammar för mig själv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

<Uppladdad bildlänk>

133 genrer
3362 artister
11581 låtar
Min top 100-lista

Tycker jag får ut ganska mycket för pengarna.

9:e November sticker ut för mig med 1442 minuter. Hur det nu gick till.

Imponerande att ha lyssnat 24 timmar och 2 minuter på ett dygn
Har själv 1437 minuter den 23 september men tvivlar på att det stämmer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Imponerande att ha lyssnat 24 timmar och 2 minuter på ett dygn
Har själv 1437 minuter den 23 september men tvivlar på att det stämmer.

Haha ja precis. Något är knas.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Imponerande att ha lyssnat 24 timmar och 2 minuter på ett dygn
Har själv 1437 minuter den 23 september men tvivlar på att det stämmer.

Kan man inte lyssna på flera enheter samtidigt?

Permalänk
Bildexpert 📺

Eller så räknar algoritmen baserat på antal låtstarter inom 24 timmar och räknar sedan ihop tiden baserat på startade låtarnas längd. Kör igång Stairway to heaven precis rätt tillfälle och det räknas om 24 timmar 8 minuter på ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan man inte lyssna på flera enheter samtidigt?

Går väl bara att lyssna på en enhet med ett konto, och ett familjekonto har väl skilda konton för varje familjemedlem vad jag vet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan man inte lyssna på flera enheter samtidigt?

Det har jag inte gjort iaf. Så fort man byter enhet så följer musiken med.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eller så räknar algoritmen baserat på antal låtstarter inom 24 timmar och räknar sedan ihop tiden baserat på startade låtarnas längd. Kör igång Stairway to heaven precis rätt tillfälle och det räknas om 24 timmar 8 minuter på ett dygn.

Då om man byter låt lite nu som då innan de spelat klart så kan man ju gå långt över 24 timmar. Men kan ju vara att det räknar med sista låten som är inom dygnet fastän den inte spelat klart. Eller så är det helt enkelt något knas med hur den räknar spelade minuter och det inte stämmer helt till hundra procent.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)