Intervju: Därför kliver Ica in i paketkampen

Permalänk
Melding Plague

Intervju: Därför kliver Ica in i paketkampen

Ica har under hösten börjat samköra paket med sina matleveranser i mindre skala. Men affären ska fortsätta utvecklas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det börjar bli en överetablering på denna marknad. Antar att de minsta kommer stryka på foten efter en tid. ICA har nog muskler bakom att ta över marknadsandelar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Känns vettigt att få paket med på vägen om det ändå ska köras ut mat, men det borde ju ske i samförstånd med instabee eller vad de heter, så paketboxar på affären kan levereras med maten? Samma med om butiken är ombud för andra budföretag

Och vad händer om man inte beställer mat den veckan, får man då vänta på paketet med? Kan ju inte vara effektivare om de levererar bara paket…

Jag vet inte, men ska bli intressant att se hur det utvecklas. Men det blir ju stökigt om det blir en helt separat kedja, då måste ju handlarna implementera en till leverantör istället för att det ’bara’ blir en förlängning av redan existerande ombudsroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns vettigt att få paket med på vägen om det ändå ska köras ut mat, men det borde ju ske i samförstånd med instabee eller vad de heter, så paketboxar på affären kan levereras med maten? Samma med om butiken är ombud för andra budföretag

Och vad händer om man inte beställer mat den veckan, får man då vänta på paketet med? Kan ju inte vara effektivare om de levererar bara paket…

Jag vet inte, men ska bli intressant att se hur det utvecklas. Men det blir ju stökigt om det blir en helt separat kedja, då måste ju handlarna implementera en till leverantör istället för att det ’bara’ blir en förlängning av redan existerande ombudsroll

Du behöver ju inte beställa mat. Du kan hämta paketet i butiken. Paketet fraktas bara från ICAs centrallager till butik i lastbilarna som ändå levererar mat/varor till butik.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur det här kommer utveckla sig om det kommer bli något stort. Undra hur spårningen är med den här tjänsten.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Hedersmedlem

En viktig anledning är väl att ICAs huvudverksamhet i landet - matförsäljningen knappt kan växa mer. De har väl ensamma typ halva matmarknaden. Sure. De kan säkert ta fler andelar. Men de kan inte dubbla sin marknad på matfronten riktigt ;).

Därför öppnar de bank, apotek och liknande. Grejer som passar in runt om där de kan växa på fler vertikaler istället. Och det här passar väl också in där kan man tänka sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Du behöver ju inte beställa mat. Du kan hämta paketet i butiken. Paketet fraktas bara från ICAs centrallager till butik i lastbilarna som ändå levererar mat/varor till butik.

Jaha, trodde det handlade om hemkörning… kanske inte ska läsa artiklar när jag är upptagen med annat

Permalänk
Medlem

ICA X.
🙄

Permalänk

Jag jobbar på ICA med främst posthantering och kan säga att jag hyser inga förhoppningar om detta överhuvudtaget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag jobbar på ICA med främst posthantering och kan säga att jag hyser inga förhoppningar om detta överhuvudtaget.

Frågan är hur ska de kunna konkurrera med paketskåpen , PostNord har det ett kvarter från där jag bor. Pekar alla paket som inte har hemleverans dit. Närmaste ICA-butik ligger flera kilometer bort så jag kommer ju aldrig använda Ica:s lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Känns som det börjar bli en överetablering på denna marknad. Antar att de minsta kommer stryka på foten efter en tid. ICA har nog muskler bakom att ta över marknadsandelar.

Rent miljömässigt behövs det mycket mer av detta. Egentligen ganska sjukt att ha massa olika företag köra samma sträckor fram och tillbaka, dag efter dag, för kanske 1 paket var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Frågan är hur ska de kunna konkurrera med paketskåpen , PostNord har det ett kvarter från där jag bor. Pekar alla paket som inte har hemleverans dit. Närmaste ICA-butik ligger flera kilometer bort så jag kommer ju aldrig använda Ica:s lösning.

Om de sprider sig ut till landet så har de nog starka ben att stå på. Vi har ett paketskåp från Instabox här, men jag åker hellre till Ica än till macken.

Permalänk
Medlem

Varför är det här en nyhet på Sweclockers.com?

63% av alla brevbärare äger ett 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varför är det här en nyhet på Sweclockers.com?

63% av alla brevbärare äger ett 4090?

Haha, jag tänkte lite lika men det hör väl till digitalisering och näthandel?

Jag har iaf ingenting emot denna breddning av rapportering.

Permalänk
Medlem

Har ni strul med HAproxy? Gamla och nya nyheter blandas vilt på startsidan, denna var det väl inte ens ett kvartal sedan sist?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Frågan är hur ska de kunna konkurrera med paketskåpen , PostNord har det ett kvarter från där jag bor. Pekar alla paket som inte har hemleverans dit.

Hade gärna gjort likadant men min upplevelse är att det fungerar sjukt dåligt. De har ju till exempel en tjänst MyPack som integreras direkt mot e-handlare för att man ska kunna välja vart man vill hämta ut sin leverans, men har nog typ aldrig upplevt att det valet respekterats. Bara vid någon enstaka leverans har jag genom deras app kunnat styra om till paketbox.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varför är det här en nyhet på Sweclockers.com?

63% av alla brevbärare äger ett 4090?

Många människor här beställer teknikprylar online som fraktas hem av olika fraktbolag, nu finns det en till att välja bland vilket kan vara bra att veta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Rent miljömässigt behövs det mycket mer av detta. Egentligen ganska sjukt att ha massa olika företag köra samma sträckor fram och tillbaka, dag efter dag, för kanske 1 paket var.

Ja, det är lite sjukt, men alternativet är väl att en speditör får monopol på alla leveranser, och det vill bara speditören som får monopolet

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Ska inte Ica stavas med stor bokstav?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Undrar om man kan låna ut lite av tomten till paketskåp, vore ju skönt att slippa åka hit å dit för att hämta paket, enklare om det är 4 meter att gå

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Undrar om man kan låna ut lite av tomten till paketskåp, vore ju skönt att slippa åka hit å dit för att hämta paket, enklare om det är 4 meter att gå

Du får väl skriva det på din önskelista och skicka iväg

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Haha, jag tänkte lite lika men det hör väl till digitalisering och näthandel?

Jag har iaf ingenting emot denna breddning av rapportering.

Jag har inget emot breddning heller men det känns som det här ligger på plats 298 av nyheter som kan läggas till. Händer ju andra, betydligt mer "dator-nära", grejer som inte tas upp.

Inte så att denna gör nått men det får en att undra lite hur urvalsprocessen ser ut.

Men visst, det piggar iaf upp mer än "nu är Netflix dumma igen"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En viktig anledning är väl att ICAs huvudverksamhet i landet - matförsäljningen knappt kan växa mer. De har väl ensamma typ halva matmarknaden. Sure. De kan säkert ta fler andelar. Men de kan inte dubbla sin marknad på matfronten riktigt ;).

Därför öppnar de bank, apotek och liknande. Grejer som passar in runt om där de kan växa på fler vertikaler istället. Och det här passar väl också in där kan man tänka sig.

Exakt så.

Tillväxt måste alltid finnas, och när företaget tagit över en hel marknad behöver den ta sig in i på andra. Corporate Capitalism 1o1.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Ja, det är lite sjukt, men alternativet är väl att en speditör får monopol på alla leveranser, och det vill bara speditören som får monopolet

Ja, och det är väl en Pandoras ask, men hade nog inte haft något emot att Postnord fick monopol på post och paket (iaf små). I vilket fall lär det dock aldrig hända.

Hade kanske också kunnat göras med en leveransorganisation, som alla leverantörer delägde.