Beslutsångest: RTX 4080 16GB eller 7900XTX? Ca 1500kr i skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Input latency är en anledning, speciellt om man försöker klättra i rank i multi-player spel eller spelar competitive.

Vilka spel har RT i multiplayer? Där prestandan sjunker under vettig nivå.
Input latency är minimal mellan 4080 och xtx i ren prestanda och gissar att ditt nätverk samt ens hjärna är en större bromskloss

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Mitt svar hade inget med RT att göra där. Det var riktat mot vad jag citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilka spel har RT i multiplayer? Där prestandan sjunker under vettig nivå.
Input latency är minimal mellan 4080 och xtx i ren prestanda och gissar att ditt nätverk samt ens hjärna är en större bromskloss

Tror han pratar endast om rasterprestanda. I många multiplayerspel vill man ha så hög fps som möjligt, oftast i kombination med låga grafikinställningar, för att på så vis få så låg input lag som möjligt.
För de som prioriterar sådant så bör ju ett kort med högre rasteringsprestanda väga mer.
I det fallet kan 7900 XTX vara ett bättre val.

Men i detta fall (tråden) är det nog också minimal skillnad mellan 7900 XTX och 4080 gällande input lag.
Mitt exempel som han svarade på var att om man inte bryr sig om grafik kan man lika gärna köpa ett billigare kort som 3060 Ti. Men jagar man högsta möjliga FPS för lägsta möjliga input lag i onlinespel kanske man vill ha något bättre ändå.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Produkt: ASUS TUF 7900 XTX Gaming Radeon RX OC -B-Grade/Fyndvara
Länk: https://www.komplett.se/product/1243871/demovaror/datorutrust...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7203344
Pris: 11185kr

Grymt pris samt mer framtidssäkert och snabbare än 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Produkt: ASUS TUF 7900 XTX Gaming Radeon RX OC -B-Grade/Fyndvara
Länk: https://www.komplett.se/product/1243871/demovaror/datorutrust...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7203344
Pris: 11185kr

Grymt pris samt mer framtidssäkert och snabbare än 4080

Mer framtidssäkert får vi väl se. Varmare, högre risk för Coilwhine och högljudd fläkt, ja. Mer rasterprestanda absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Mer framtidssäkert får vi väl se. Varmare, högre risk för Coilwhine och högljudd fläkt, ja. Mer rasterprestanda absolut.

@Dreas89

Lite tråkigt när folk ska hitta på egna saker som de sedan försöker sprida till folk här på forumet.

Om vi tar Asus tuf 7900xtx så är det ett av de tystaste och svalaste korten.
59 grader under load och 1300 rpm på fläktarna är så gott som ljudlöst 31.2 dBA

Sen kan du dra på silent mode och då går fläktarna i ca 1000rpm 28.6 dBA

Du kan se tester här.
https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Dreas89

Lite tråkigt när folk ska hitta på egna saker som de sedan försöker sprida till folk här på forumet.

Om vi tar Asus tuf 7900xtx så är det ett av de tystaste och svalaste korten.
59 grader under load och 1300 rpm på fläktarna är så gott som ljudlöst.

Sen kan du dra på silent mode och då går fläktarna i ca 1000rpm.

Du kan se tester här.
https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tu...

Nu har ju isf Asus stora problem med coilwhine.. Nvidia och amd...
Asus tuf har dock riktigt tysta fläktar under 50% rpm.
Men xtx är inte framtidssäkert, inte 4080 heller.

Det enda kortet som är det är 4090 då den klarar nyaste spelen dugligt oavsett setting.

Sen kommer 4080 ha bättre andrahands värde som motsvarar 1500 eller mer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Dreas89

Lite tråkigt när folk ska hitta på egna saker som de sedan försöker sprida till folk här på forumet.

Om vi tar Asus tuf 7900xtx så är det ett av de tystaste och svalaste korten.
59 grader under load och 1300 rpm på fläktarna är så gott som ljudlöst 31.2 dBA

Sen kan du dra på silent mode och då går fläktarna i ca 1000rpm 28.6 dBA

Du kan se tester här.
https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tu...

Inget hittepå. Att Asus på toppkorten har problem med Coilwhine är inget nytt.

4080 som serie drar mindre ström än XTX och går svalare.

Det blir lika fel när folk inte kan erkänna bristerna med korten. Det finns för XTX också kort som ligger bra till - Men hotspot mm är svalare på 4080 än XTX.

Över ett helt ägande är sannolikheten större att man blir nöjd med ett köp av 4080 än XTX. Inte sagt att XTX är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Inget hittepå. Att Asus på toppkorten har problem med Coilwhine är inget nytt.

4080 som serie drar mindre ström än XTX och går svalare.

Det blir lika fel när folk inte kan erkänna bristerna med korten. Det finns för XTX också kort som ligger bra till - Men hotspot mm är svalare på 4080 än XTX.

Över ett helt ägande är sannolikheten större att man blir nöjd med ett köp av 4080 än XTX. Inte sagt att XTX är dåligt.

@Dreas89
7900xtx går svalare men drar mer ström enligt swecs tester.
https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...

Sen går det ännu svalare med eftermarknads kylare.
Jag har provat många 4080 kort och ingen har legat under 60 grader i load med performance bioset på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Dreas89
7900xtx går svalare men drar mer ström enligt swecs tester.
https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...

Sen går det ännu svalare med eftermarknads kylare.
Jag har provat många 4080 kort och ingen har legat under 60 grader i load med performance bioset på.

Och jag har kört både XT och XTX. Kört 4080och nu 4090.

Nvidia ger en bättre upplevelse. Enligt mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Och jag har kört både XT och XTX. Kört 4080och nu 4090.

Nvidia ger en bättre upplevelse. Enligt mig.

Vrf så många GPUs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Vrf så många GPUs?

Han vart inte nöjd med prestandan tills 4090, och han har hittat riktigt bra deals också 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Vrf så många GPUs?

För att jag hittar dom till bra pris, här på marknaden eller annanstans

Permalänk
Medlem

Fanns ett palit 4090 för några dagar sedan på webhallen för 18k, vet ej om det är bra pris?

Nivå 21 void för det priset.

Permalänk
Medlem

Kör Cyberpunk 2077 och testade lite Raytracing, nu kommer folk lyncha mig men ser allvarligt talat ingen stor skillnad, är inte värt att förlora typ 50% i prestanda för nån liten förbättring. Pathtracing däremot är en annan sak, där är det verkligen skillnad. Men skulle aldrig lägga mer pengar för nån Raytracing prestanda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Kör Cyberpunk 2077 och testade lite Raytracing, nu kommer folk lyncha mig men ser allvarligt talat ingen stor skillnad, är inte värt att förlora typ 50% i prestanda för nån liten förbättring. Pathtracing däremot är en annan sak, där är det verkligen skillnad. Men skulle aldrig lägga mer pengar för nån Raytracing prestanda.

Testa Witcher 3 med och utan Ray Tracing

Det är inte ögongodis, det ger en helt annan upplevelse av spelet. Skulle absolut inte kunna tänka mig att spela utan RT när man väl har börjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Kör Cyberpunk 2077 och testade lite Raytracing, nu kommer folk lyncha mig men ser allvarligt talat ingen stor skillnad, är inte värt att förlora typ 50% i prestanda för nån liten förbättring. Pathtracing däremot är en annan sak, där är det verkligen skillnad. Men skulle aldrig lägga mer pengar för nån Raytracing prestanda.

Jag ser skillnad. Path Tracing ännu större skillnad men den är ej spelbar atm pga brister.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Kör Cyberpunk 2077 och testade lite Raytracing, nu kommer folk lyncha mig men ser allvarligt talat ingen stor skillnad, är inte värt att förlora typ 50% i prestanda för nån liten förbättring. Pathtracing däremot är en annan sak, där är det verkligen skillnad. Men skulle aldrig lägga mer pengar för nån Raytracing prestanda.

Jag ser skillnad. Path Tracing ännu större skillnad men den är ej spelbar atm pga brister.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

För att jag hittar dom till bra pris, här på marknaden eller annanstans

kan du skriva vilka priser du köpt de för. Säljer du de gamla då? eller behåller du. Känns onödigt och behålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Kör Cyberpunk 2077 och testade lite Raytracing, nu kommer folk lyncha mig men ser allvarligt talat ingen stor skillnad, är inte värt att förlora typ 50% i prestanda för nån liten förbättring. Pathtracing däremot är en annan sak, där är det verkligen skillnad. Men skulle aldrig lägga mer pengar för nån Raytracing prestanda.

vilken gpu körde du rt med

Permalänk
Inaktiv

Är RT värd +3k, -8gb VRAM och generellt lägre FPS, men bättre h.264. Det är frågan.

kan inte mycket om GPUs, men för mig är det inte värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Är RT värd +3k, -8gb VRAM och generellt lägre FPS, men bättre h.264. Det är frågan.

kan inte mycket om GPUs, men för mig är det inte värt.

Skillnaden är snarare 1500-2000

VRAMs värde är 0kr då mer inte betyder något tills du faktiskt använder allt och lite till
Vi har precis fyllt upp till runt 10-12gb och det som äter VRAM är RT/Pt, vilket xtx ändå inte klarar.

Lägre fps är det inte alltid, det beror på spelet. Och sen har xtx enbart högre fps när man inte kör allt på max (vilket betyder rt påslaget)

Andrahandsvärdet på nvidia kommer också vara högre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Är RT värd +3k, -8gb VRAM och generellt lägre FPS, men bättre h.264. Det är frågan.

kan inte mycket om GPUs, men för mig är det inte värt.

@anon352238

Kör på 7900xtx.
Nappade du på Asus Tuf 7900xtx som jag länkade som kostade 11200kr?
Fanns 11st kvar då.

Runt 3000kr billigare och mer prestanda samt mer framtidssäkert med 24GB ram.

Det va ju något test för ett tag här på swec och 16GB börjar bli i nederkant när man har mycket godis på.

Är nog därför de håller på med ett Rtx 4080 med 20GB minne då det inte räcker.

Sen brukar amds kort mogna och får rätt mycket mer prestanda med tiden när drivrutiner blir bättre.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

kan du skriva vilka priser du köpt de för. Säljer du de gamla då? eller behåller du. Känns onödigt och behålla.

7900xt 10 000 tre veckor efter släpp.
7900xtx 13 000 när det kan ha varit. April?
4080: 13 000 i Maj.
4090: 17 000 i juli.

Månaderna kan vara fel.

De säljs - Jag är inte rik 😅

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

7900xt 10 000 tre veckor efter släpp.
7900xtx 13 000 när det kan ha varit. April?
4080: 13 000 i Maj.
4090: 17 000 i juli.

Månaderna kan vara fel.

De säljs - Jag är inte rik 😅

Men det var inte särskilt billigt.

Endast 4090 var lite billigare. Var det andrahand?

Hur mycket förlorar du på att sälja dessa, är det inte bättre vänta på ett som du kan hålla tag på längre än att köpa 4 st under 1 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Men det var inte särskilt billigt.

Endast 4090 var lite billigare. Var det andrahand?

Hur mycket förlorar du på att sälja dessa, är det inte bättre vänta på ett som du kan hålla tag på längre än att köpa 4 st under 1 år

Både XT, 4080 och 4090 köptes långt under vad man fick tag på dom för vid tillfället. Billigaste 4080 då låg på 16 och modellen jag fick låg på 17500kr.

XT var det som låg 1500kr från ordpris så ingen stor summa. XTX var nytt.

Edit: Tappade nog 500kr per kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

vilken gpu körde du rt med

RTX3080 raytracing samt 7900XTX raytracing och pathtracing.

Pathtracing är intressant, man märker markant skillnad, hade det varit så att kraven på GPU för Pathtracing är som Raytracing då kanske hade man satsat på det. Men inte värt för Raytracing med de krav som ställs på GPU. Prioriterar hellre 120 fps, det är markant skillnad jämfört med 60 fps i tex Cyberpunk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

RTX3080 raytracing samt 7900XTX raytracing och pathtracing.

Pathtracing är intressant, man märker markant skillnad, hade det varit så att kraven på GPU för Pathtracing är som Raytracing då kanske hade man satsat på det. Men inte värt för Raytracing med de krav som ställs på GPU. Prioriterar hellre 120 fps, det är markant skillnad jämfört med 60 fps i tex Cyberpunk.

Jag förstår inte hur du inte kan se någon skillnad mellan RT av/på.
Vad har du för skärm?
Här har du en film med side by side
https://youtu.be/gQ7YgcBqPBw?si=Gf7rmoAAw092vPm2

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag förstår inte hur du inte kan se någon skillnad mellan RT av/på.
Vad har du för skärm?
Här har du en film med side by side
https://youtu.be/gQ7YgcBqPBw?si=Gf7rmoAAw092vPm2

Säger inte att jag inte ser skillnad, bara att skillnaden inte är så stor. När jag spelar är jag på gång hela tiden, tittar inte på stillbilder precis. All fps som jag förlorar är inte värt det helt enkelt. Nu snackar jag om CB77 och upplevelsen är personlig. Någon annan kan uppleva något helt annat.

Men är det pathtracing så märker jag verkligen skillnaden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Är RT värd +3k, -8gb VRAM och generellt lägre FPS, men bättre h.264. Det är frågan.

kan inte mycket om GPUs, men för mig är det inte värt.

Det är inte generellt lägre FPS. XTX och 4080 ligger över 50 spel några få procent från varandra.

Men 3000 mer vette tusan. Men det räcker med ett spel som jävlas eller dåligt stöd på en ny skärm så blir de där pengarna väldigt lite värda.