Sista brevet som skickas i Sverige kommer att kosta 16.5 miljarder.

Permalänk
Medlem

Sista brevet som skickas i Sverige kommer att kosta 16.5 miljarder.

I alla fall med den logik som postnord använder.
Brevförsändelserna har minskat med 20% sedan 2022.
Alltså måste brevportot höjas med 20% för att kompensera (från 15 till 18:-).

2022 skickades enligt postnord 1.1 miljarder brev á 15:-, vilket ger 16.5 miljarder.
Och verksamheten skall vara självfinansierande.
Och när brevmängden minskar så måste såklart priset justeras för att kompensera.
Vilket ju med Postnord logik betyder att ytterligare volymminskning ger fler höjningar, tills det sista brevet måste finansiera hela verksamheten.

Jag överdriver såklart, men nog är det lite konstigt att brevporto snabbt närmar sig paketpriser?

Permalänk
Medlem

Hör o häpna att det kostar o frakta saker...

Sen precis som postnord säger det har minskat med brev o kommer minska hela tiden. Tills en dag skickar vi inte fysiska brev längre.

Jag har inte skickat ett fysiskt brev på flera år tex.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Det är en naturlig utveckling. Jag tycker dock för mycket är ineffektivt idag, för många personer som hanterar saker som inte behövs vara någon för att hantera. Speciellt gäller detta postväsendet.
Om vi tar brev, så är det ganska mycket man vill ha utfört av andra för att få denna leverera till ens postlåda och då är frågan varför man inte kunde göra detta elektronisk? Där såklart en orsak kan vara att man skickar något fysisk, vilket dock oftast blir paket.

Permalänk
Medlem

Du utgår dock ifrån att verksamheten är lika stor när bara 1 brev skickas. Så din logik funkar inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag överdriver såklart, men nog är det lite konstigt att brevporto snabbt närmar sig paketpriser?

Nej, faktiskt inte.
Tvärtom, det är svårt att förklara varför det kostar (typ) 3ggr så mycket att skicka ett 1kg’s företagspaket jmf. med att skicka ett 1kg’s brev.

Nu för tiden är det ju varannan-dags utdelning på brev, så nu är det en del av förklaringen, men innan dess…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

I alla fall med den logik som postnord använder.
Brevförsändelserna har minskat med 20% sedan 2022.
Alltså måste brevportot höjas med 20% för att kompensera (från 15 till 18:-).

2022 skickades enligt postnord 1.1 miljarder brev á 15:-, vilket ger 16.5 miljarder.
Och verksamheten skall vara självfinansierande.
Och när brevmängden minskar så måste såklart priset justeras för att kompensera.
Vilket ju med Postnord logik betyder att ytterligare volymminskning ger fler höjningar, tills det sista brevet måste finansiera hela verksamheten.

Jag överdriver såklart, men nog är det lite konstigt att brevporto snabbt närmar sig paketpriser?

Vadå konstigt? Att ha brevbärare som åker runt till alla postlådor är ju en helt annan verksamhet än att distribuera paket till ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag överdriver såklart, men nog är det lite konstigt att brevporto snabbt närmar sig paketpriser?

Jag arbetade för några år sedan på lagret hos ett stort företag som hade avtal med DHL.

När tjänstemännen skulle skicka ett skrymmande brev till någon så var det billigare för dem att komma ner till lagret och be oss skicka kuvertet i en kartong med DHL än vad det skulle vara att skicka kuvertet med brevporto genom Postnord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

I alla fall med den logik som postnord använder.
Brevförsändelserna har minskat med 20% sedan 2022.
Alltså måste brevportot höjas med 20% för att kompensera (från 15 till 18:-).

2022 skickades enligt postnord 1.1 miljarder brev á 15:-, vilket ger 16.5 miljarder.
Och verksamheten skall vara självfinansierande.
Och när brevmängden minskar så måste såklart priset justeras för att kompensera.
Vilket ju med Postnord logik betyder att ytterligare volymminskning ger fler höjningar, tills det sista brevet måste finansiera hela verksamheten.

Jag överdriver såklart, men nog är det lite konstigt att brevporto snabbt närmar sig paketpriser?

Det är en intressant frågeställning, och även jag förstår att du är ironisk så är vi nog inte så långt från sanningen. Eftersom PostNord har ett samhällsansvar så måste de ha en organisation för att leverera brev även om det inte skickas några. Så lite brev som jag får idag så tror jag vi redan är på en nivå där organisationens storlek styrs mer av det geografiska området som ska täckas in än volymen med brev. Således behöver vi tänka annorlunda när det kommer till hantering av brev för att kunna få ner kostnaden.

Där jag bor i Skåne så har man ett tag nu haft utdelning av post varannan dag. Detta gör ju att man kan minska antalet brevbärare, då samma brevbärare kan täcka in flera områden. Vet inte om detta finns i hela landet. Men gör ju som sagt en rätt stor skillnad inom ett område.

Jag skickar väldigt sällan klassiska brev. Jag skickar dock olika typer av paket. När jag ska skicka något så undersöker jag så klart om det blir billigare att skicka ett litet paket som paket eller som brev. Ett tag var det ju billigare att skicka ett paket som skrymmande brev. Numera är det oftast billigare med spårbart paket, och ironiskt nog kan man ofta även få det levererat till mottagarens brevlåda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Hör o häpna att det kostar o frakta saker...

Sen precis som postnord säger det har minskat med brev o kommer minska hela tiden. Tills en dag skickar vi inte fysiska brev längre.

Jag har inte skickat ett fysiskt brev på flera år tex.

Åh andra sidan måste väl paket skickande ökar dramatiskt?

Permalänk
Medlem

Problemet är att dom skapar ett moment 22. Dom höjer priser och försämrar service (t ex utdelning varannan dag). Ofta kan det numera gå en vecka från utskriftsdatum till att man har brevet i brevlådan.

Detta leder till att man går över till alternativa sätt att kommunicera där det är möjligt (t ex Kivra), vilket leder till att man skickar ännu färre blev, vilket leder till högre priser och sämre service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Åh andra sidan måste väl paket skickande ökar dramatiskt?

Ja paket ökar rätt stadigt hela tiden och det gäller inte bara postnord. Har väll inget direkt med brev att göra med utan med konsumtionen.

Brev kommer en dag att försvinna helt, så är det bara att saker förändras. E-mail, kivra, statlig e-låda etc är ju ersättarna.

Mvh

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Om ett par år när det det sista brevet skickas får man slanta upp 16 miljarder för ett frimärke. Känn på den.

Permalänk
Medlem

glöm det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

I alla fall med den logik som postnord använder.
Brevförsändelserna har minskat med 20% sedan 2022.
Alltså måste brevportot höjas med 20% för att kompensera (från 15 till 18:-).

2022 skickades enligt postnord 1.1 miljarder brev á 15:-, vilket ger 16.5 miljarder.
Och verksamheten skall vara självfinansierande.
Och när brevmängden minskar så måste såklart priset justeras för att kompensera.
Vilket ju med Postnord logik betyder att ytterligare volymminskning ger fler höjningar, tills det sista brevet måste finansiera hela verksamheten.

Jag överdriver såklart, men nog är det lite konstigt att brevporto snabbt närmar sig paketpriser?

Om vi bortser från det extrema exemplet så tycker jag logiken bakom ökande priser känns rimlig.

Sämre volymer, krav på att betjäna hela landet till samma pris, konkurrenter som inte har samma krav på sig som kan sno de enkla russinen ur kakan... klart det bara blir dyrare och dyrare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är att dom skapar ett moment 22. Dom höjer priser och försämrar service (t ex utdelning varannan dag). Ofta kan det numera gå en vecka från utskriftsdatum till att man har brevet i brevlådan.

Detta leder till att man går över till alternativa sätt att kommunicera där det är möjligt (t ex Kivra), vilket leder till att man skickar ännu färre blev, vilket leder till högre priser och sämre service.

Jag ser det lite som Kodak som var ett av världens största företag gick i konkurs när allt fler använde digitalkameror.
Kodaks filmrullar blev bara dyrare och sämre för varje år, frågan är vad de skulle göra för att få den stora skaran använda deras filmrullar istället för att köpa en digitalkamera?
Exakt samma problem/dilemma har posten med brev som idag istället ofta sänds elektronisk.
Även butiker som hyr ut dvd/blueray-filmer har samma problem, de flesta har fått lägga ner verksamheten.

Permalänk
Medlem

om nu det sista brevet skickas för ish 16 miljoner. Snälla låt det frimärket vara en replika av den gula treskillingen!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tre-skilling-banco-salt-fo...

Eller så spar vi våra brev frimärken som e.v. finns hemma, då dessa stiger i värde med portot. (inte de som det står ett värde i kr, utan de som det strå "brev" på)

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser det lite som Kodak som var ett av världens största företag gick i konkurs när allt fler använde digitalkameror.
Kodaks filmrullar blev bara dyrare och sämre för varje år, frågan är vad de skulle göra för att få den stora skaran använda deras filmrullar istället för att köpa en digitalkamera?
Exakt samma problem/dilemma har posten med brev som idag istället ofta sänds elektronisk.
Även butiker som hyr ut dvd/blueray-filmer har samma problem, de flesta har fått lägga ner verksamheten.

Jag håller med på ett plan angående att det finns likheter sett till en omställning som sker.

Dock inte alls angående "exakt", eftersom ju Postnord fått samhällsuppdraget att dela ut post i hela landet, vilket medför krav som inte har något med vad som är sund affärsverksamhet att göra. Så helhetsbilden skiljer sig avsevärt, som jag ser det åtminstone.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker jag får fler brev än någonsin. Men det är väl bara jag det. Antar att företagspost har minskat rejält och att Postnord såklart har statistik på detta. Pratar med äldre släktingar, de fick visserligen dagstidningen varje dag (inte Posten), men annars fick de väl max 5 räkningar i månaden - Televerket och elen kom kvartalsvis osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Lika bra att börja spara redan nu ifall man blir den som skickar sista brevet. Även om jag tror mer på Agda 167.

Skämt åsido, naturligt att det blir dyrare när ingen skickar. Minns inte riktigt när jag senast skickade något som frankerades. De gånger det hänt har det varit färdigtrycka returbrev vilket är rätt smidigt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

[quote postid="20284508" userid="180537" name="Svensktiger"]
I alla fall med den logik som postnord använder.
Brevförsändelserna har minskat med 20% sedan 2022.
Alltså måste brevportot höjas med 20% för att kompensera (från 15 till 18:-).

Det är rätt som du säger. När efterfrågan minskar är det rimligt att kompensera genom att sänka priset för att få upp omsättningen, beroende på hur efterfrågans priselasticitet ser ut, vid exempel 1% lägre pris hur många % ökar efterfrågan.

Att höja priset kommer antagligen minska efterfrågan ännu mer, i likhet med ovan, hur efterfrågans priselasticitet ser ur. Risken är att för varje gång de ökar priset så minskar efterfrågan i en nedåtgående spiral tills inga kort längre skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tycker jag får fler brev än någonsin. Men det är väl bara jag det. Antar att företagspost har minskat rejält och att Postnord såklart har statistik på detta. Pratar med äldre släktingar, de fick visserligen dagstidningen varje dag (inte Posten), men annars fick de väl max 5 räkningar i månaden - Televerket och elen kom kvartalsvis osv.

Har tänkt lite på det där med på senare tid. När man var ung och fick någon tidningsprenumeration och när tidningen väl kom med framförallt senaste nyheterna från spelvärlden. Vi snackar ju före tiden när internet började bli speciellt vanligt här.

Men svårare att hitta något liknande idag. Närmaste jag sett är brittiska tidningar som blir rätt dyra att få hit i postlådan. Lite sugen på att prova ett par nummer av typ Retro Gamer? Eller något liknande men mer jobb och kostnad än jag behöver. Har nog lika stor, om inte större glädje med att leta reda på mina gamla Nintendo Power, Super Play och Svenska PCGamer som ligger sparade någonstans. Hoppas jag.

Kan för övrigt rekommendera detta lilla projekt som arbetar sig igenom tidiga Super Play nummer om någon är sugen på att läsa gamla Super Play. Bör vara komplett samling första året och en bit in i andra året, 1996 respektive 1997: https://superplayarkivet.wordpress.com/

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

I alla fall med den logik som postnord använder.
Brevförsändelserna har minskat med 20% sedan 2022.
Alltså måste brevportot höjas med 20% för att kompensera (från 15 till 18:-).

2022 skickades enligt postnord 1.1 miljarder brev á 15:-, vilket ger 16.5 miljarder.
Och verksamheten skall vara självfinansierande.
Och när brevmängden minskar så måste såklart priset justeras för att kompensera.
Vilket ju med Postnord logik betyder att ytterligare volymminskning ger fler höjningar, tills det sista brevet måste finansiera hela verksamheten.

Jag överdriver såklart, men nog är det lite konstigt att brevporto snabbt närmar sig paketpriser?

Jag kan nog se en rimlighet däri ändå.

Att ha nedgång några enstaka år på 10% i omsättning är ju en sak. Men att ha det år ut och år in i decennier är inte särskilt lätt att tackla.
Om jag minns rätt har brevpost gått ner med ca 90% sedan millenieskiftet.
Det är väl bara att skala ner kan man tänka sig.
Men antal brevlådor minskar inte, och avstånden minskar inte heller.
Det här gör kalkylen bra mycket svårare.

Lägg till myndighetsansvaret att det finns krav på leveransförmåga överallt där det inte är lönsamt. Så de kan inte skära av olönsamma områden. Konkurrenterna kan däremot göra så - och därmed ta marknadsandelar men bara från mer lönsamma områdena.
Dessutom tappar man stordriftsfördelar ju mer man skalar ner postgångsverksamheten. Stora investeringar kan se ut att löna sig initialt - men kalkylen blir sämre över tid.

Jag har svårt att se att det går att lösa på annat sätt än att öka kostnaden per skickat brev.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är att dom skapar ett moment 22. Dom höjer priser och försämrar service (t ex utdelning varannan dag). Ofta kan det numera gå en vecka från utskriftsdatum till att man har brevet i brevlådan.

Detta leder till att man går över till alternativa sätt att kommunicera där det är möjligt (t ex Kivra), vilket leder till att man skickar ännu färre blev, vilket leder till högre priser och sämre service.

Jag skulle inte säga att de är den stora parten i att skapa detta moment 22. Även om de levererar brev bättre och billigare än nu så kommer ändå e-post, Kivra, e-fakturor, inloggningslösningar, osv, vara bättre alternativ i en mycket stor del av fallen. Hur ska deras brevleverans kunna konkurrera med dessa typer av tjänster, som inte behöver kosta kunden något, bara genom att vara lite billigare och snabbare än idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag skulle inte säga att de är den stora parten i att skapa detta moment 22. Även om de levererar brev bättre och billigare än nu så kommer ändå e-post, Kivra, e-fakturor, inloggningslösningar, osv, vara bättre alternativ i en mycket stor del av fallen. Hur ska deras brevleverans kunna konkurrera med dessa typer av tjänster, som inte behöver kosta kunden något, bara genom att vara lite billigare och snabbare än idag?

Det finns ändå en del saker man vill fortsätta skicka fysiskt. (Julkort, grattiskort, avtal som fortfarande har krav på sig att vara fysiska, kvittoredovisning, etc). Skit i att kalla det moment 22 då, min poäng är att sakerna jag _behöver_ skicka fysiskt börjar redan nu nå en löjlig prispunkt. Men det är väl så det är. Skit förändras.

Edit: har inte fixat årets julkort ännu. Förra året kostade portot ungefär det dubbla mot julkortet + kuvert. Bananer.

Permalänk
Medlem

Kommer nog dröja till långt efter vi är borta innan brev försvinner helt, om de någonsin gör det.
Där jag jobbar så betalar arbetsgivaren alla eventuella läkar, läkemedels och tandläkar räkningar vilket sker med brev. Sen får vi inte glömma jul där damen redan börjat med sin favorit syssla vilket är att skicka en miljard julbrev till allt och alla. De flesta andra jag känner gör likadant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tycker flera har fel infallsvinkel. Mycket handlar om att överföra information. Det var brist på alternativ som gjorde att det kom i pappersform. För min del inleddes digitalisering med att jag såg problemet med att vara på landet långa perioder på sommaren. Då kunde räkningar ligga i postlådan i stan utan att jag kom åt dem. Det blev helt enkelt en smidig lösning på mitt problem att gå över till internetbank och digital hantering. I och med att denna möjlighet finns lär intresset för pappershanteringen minska allt mer. Det är inte heller bara vanliga brev som drabbats. Vi har hela området med kataloger o dyl. Tonvis med papper distribuerades för att snabbt bli inaktuella och behöva ersättas. När använde du en telefonkatalog senast? Jag själv använder hitta.se sedan många år.

Det som är kvar att hantera för Postnord är privatbrev som också är en krympande verksamhet.

Jag tycker det är uppenbart att det inte går att upprätthålla brevservicen som vi känner den så länge till. Det är trevligt att få ett brev med en hälsning men vem är beredd att betala vad det kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det är uppenbart att det inte går att upprätthålla brevservicen som vi känner den så länge till. Det är trevligt att få ett brev med en hälsning men vem är beredd att betala vad det kostar?

Ja, det känns väl som att antingen så avvecklar man kravet på den här formen av allmän brevservice där man kan skicka brev till alla adresser i hela landet eller så når vi en punkt där staten får subventionera det hela *om* man faktiskt ser ett värde i att den infrastrukturen ska finnas på plats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man kan också fråga sig hur Postnord påverkas av gigekonomin och den stadigt växande skaran arbetstagare som jobbar med usla villkor? Brev- och pakettransport är en typisk grej som skulle kunna utföras av sådana. Har svårt att tänka mig att ett statligt ägt bolag lättvindigt kan/kommer kroka på den trenden, det skulle helt enkelt inte se bra ut, och de skulle garanterat nagelfaras i en sällan skådad omfattning av media.

Kan de alls konkurrera på de villkor som potentiellt kan växa fram i branschen?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!