Tips på redigeringsprogram för foton

Permalänk
Medlem

Tips på redigeringsprogram för foton

Hej vänner,

Har nyligen påbörjat fota med vår nya kamera här hemma och lär mig fortfarande nya grejer dagligen. Men förutom fotandet vill jag även lära mig redigera bilderna för att få ut det mesta av dom och söker nu hjälp på programvara som jag bör ha/känna till.

Det optimala hade väl varit Adobe. Men jag tycker det är för dyrt. Jag har införskaffat Affinity Photo 2 som någon form av ersättare till Photoshop. Jag lär mig programmet just nu.

Nu undrar jag, behövs något ”Lightroom” liknande program också? Eller räcker det med ”Photoshop” för att få ut det mesta?

Om ja, vilka program rekommenderar/använder ni?

Permalänk
Medlem

Egentligen så borde nog utgångsperspektivet vara åt andra hållet. Behövs Photoshop när man har Lightroom?

Utöver att organisera hela bildarkivet så erbjuder Lightroom ganska långtgående redigeringsmöjligheter i form av vitbalans, exponering, kontrast, färgmättnad, kurvor, beskärning, vinjettering, klonverktyg, färgjustering, objektivkorrigering, presets, och mycket annat. Det ska till ganska långtgående redigering för att jag ska öppna Photoshop men det beror ju helt på vilken typ av bilder man tar.

Darktable är ett ganska populärt Lightroom-alternativ med öppen källkod:

https://www.darktable.org

Med det sagt så har jag dålig koll på både Affinity och Darktable.

Permalänk
Medlem

Bobiri: Jag är ingen expert på Photoshop/Lightroom, efter lite Googlande så verkar det som att Affinity får lite kritik för brister i "batchantering" av större mängder RAW bilder, så professionella fotografer tycker inte det räcker. Men det är bara att söka runt lite på tex Youtube så hittar man hur att göra för smidigare hantering. Affintity är ju en nyare/yngre programvara så precis allt kanske inte hittas i varje del. Det står en del intressant om skillnader/likheter i den här artikeln: https://www.creativebloq.com/features/affinity-photo-vs-photo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Egentligen så borde nog utgångsperspektivet vara åt andra hållet. Behövs Photoshop när man har Lightroom?

Utöver att organisera hela bildarkivet så erbjuder Lightroom ganska långtgående redigeringsmöjligheter i form av vitbalans, exponering, kontrast, färgmättnad, kurvor, beskärning, vinjettering, klonverktyg, färgjustering, objektivkorrigering, presets, och mycket annat. Det ska till ganska långtgående redigering för att jag ska öppna Photoshop men det beror ju helt på vilken typ av bilder man tar.

Darktable är ett ganska populärt Lightroom-alternativ med öppen källkod:

https://www.darktable.org

Med det sagt så har jag dålig koll på både Affinity och Darktable.

Tack för input. Kör du själv med Lightroom?

Har läst lite om Capture One Pro, Luminar och ON1 Photo Raw som billigare alternativ men ändå klara av jobbet. Jag vill helst ha något jag kan köpa och ej prenumerera på.

Ska läsa på lite om Darktable. Kanske är en bra start för en nybörjare trots allt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte något av programmen är bra annat än för att retuschera och organisera bilder.

Det jag själv använder är Darktable för raw-konvertering och DaVinci Resolve för redigering. Resolve finns i en gratis-version, om än med vissa begränsningar (exakt vilka dessa är vet jag inte säkert då det ändras med tiden, men gratis-versionen är bra).

Tröskeln för att komma igång och få det att funka är lite högre, men om det finns intresse kan jag fixa en guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker inte något av programmen är bra annat än för att retuschera och organisera bilder.

Det jag själv använder är Darktable för raw-konvertering och DaVinci Resolve för redigering. Resolve finns i en gratis-version, om än med vissa begränsningar (exakt vilka dessa är vet jag inte säkert då det ändras med tiden, men gratis-versionen är bra).

Tröskeln för att komma igång och få det att funka är lite högre, men om det finns intresse kan jag fixa en guide.

Tack för input.

Har hämtat hem Darktable och ska ta mig en redig titt under helgen.

Jag undrar dock, Davinci Resolve. Är inte det ett videoredigeringsprogram? Eller går det att jobba med bilder där menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tack för input.

Har hämtat hem Darktable och ska ta mig en redig titt under helgen.

Jag undrar dock, Davinci Resolve. Är inte det ett videoredigeringsprogram? Eller går det att jobba med bilder där menar du?

Ja, det går att jobba med bilder där. För att göra det på bästa sätt exporterar du 16- eller 32-bitars EXR från Darktable, i linjär Rec 2020 färgrymd.

Resolve har helt överlägsna verktyg för att jobba med färg. I betalversionen kan du även nörda ner dig djupt med så kallade DCTL’s. Att bara ha en sån sak som bra scopes för att analysera och visualisera vad som händer med bilden är till stor hjälp.

Istället för att jobba med lager är Resolve nod-baserat, vilket även det är ett bra sätt att jobba.