Klarna och Telenor i topp bland anmälningar till Konsumentverket

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Du får väl snacka med din förening och be dom fixa bättre deal. Jag betalar 79kr för 250/250 i ett Telenorhus, fd BB och Tele2.

Pratade med fastihetsägaren för ca 5 år sen, han sa om jag minns rätt att det finns ett kontrakt som löper på 20 år och går inte att bryta. Dock bör 20 år nås om 3 år eller nåt, så jag ska hålla koll framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

"Svenska garantier" med i topplistan, lite ironiskt med tanke på namnet.

Garanterat missnöjd kanske är deras slogan?

Permalänk
Avstängd

Telenor är ett par riktiga skojare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxad:

Problemet med Klarna är att du kanske inte får din vara, eller så är din vara felaktig eller vad som helst, det är inte vad du köpte helt enkelt. Då kan du inte bara helt magiskt få tillbaka pengarna, det måste godkännas av företaget du köpt den av, de måste skicka detta till Klarna. Så om de inte gör det så får du inte tillbaka dina pengar och du får gå vidare till högre ort.

Ser inget unikt med detta? Det är väl klart att en banktjänst inte delar ut pengar till höger och vänster, det är inte välgörenhet dom håller på med.
Med tanke på alla möjliga bedrägerier är det inte konstigt att vanliga hederliga personer ibland faller mellan stolarna och känner sig orättvist behandlade.

Permalänk

Skönt att man lämnade Telenor för ett par år sen

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Tack för listan!
Då vet jag vilka företag jag skall undvika beblanda mig med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Förstår inte hur vissa här kan misslyckas med Klarna. Hur smidigt som helst. Har man inte råd med köpet kanske man inte ska köpa.

Instämmer i det. Min fru gjorde nyligen misstaget att köpa ett par skor från någon annons via Facebook där skorna dropshippades från någon person som beställde dem från Kina.
Som tur var så var allt köpt via Klarna så när hon skulle returnera skorna så pausades bara fakturan och hon gav Klarna Kolli-ID:t så de kunde ha koll på när skorna var skickade åter. Därefter betalade de tillbaka pengarna till henne.
Detta hade aldrig hänt om man istället hade valt att betala med kort eller Swish.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med Telenor, men vissa rötägg har man fått prata med. Sedan ett par riktiga stjärnor.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Det är därför jag aldrig pratar med försäljare via telefon. Säger alltid vänligt men bestämt nej tack.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Förstår inte hur vissa här kan misslyckas med Klarna. Hur smidigt som helst. Har man inte råd med köpet kanske man inte ska köpa.

Jag har en vän som fick grejer beställda i hans namn på kredit. Utan att klarna krävde någon verifiering.
Nu gick det att avstyra. Polaren hade ju inte skrivit på något. Och paketen behövde ändå hämtas ut av honom.
Men det hade ju varit bra om klarna krävde verifiering och att det inte räcker med att skriva in ett personnummer...

De problem jag haft med klarna själv är begränsade och många år bak tiden.
Men ja - de erbjöd bara faktura på en del siters betallösningar tidigare. Valde man att man var utländsk medborgare så öppnades kortbetalningsalternativet. Inte supersnyggt kanske.
Har också köpt nån bussbiljett på kort - som klarna ändå gjorde till faktura! Fick ett mail där det stod att man kunde göra om det till kortköp genom att klicka på länken i mailet. Det där var över min gräns.
Här handlar det väl mindre om betalningförmåga - och mer att klarna byggt tjänster som ställer till det för en.

Men visst har de förenklat för företagen i många led. Det är väl inte utan anledning att deras betalsystem är så utbrett online.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Förstår inte hur vissa här kan misslyckas med Klarna. Hur smidigt som helst. Har man inte råd med köpet kanske man inte ska köpa.

Vilket nonsense, snacka om att måla upp fågelskrämma till argument. Hoppas på lite bättre nivå här på forumet.

Jag har själv upplevt Klarnas baksida, och tids nog står du där och får då bittert ångra dina arroganta ord.
Jag köpte en vara från en legitim webbutik via Prisjakt, med bra recensioner och allt. Betalad med Klarna och trodde allt var lugnt...men inget paket dök upp. Försökte såväl ringa som maila företaget utan respons.

Kontaktade då Klarna och där var det Goddag yxskaft!
De ville ha bevis på att jag inte fått någon leverans och ville dessutom ha bevis på att jag inte fått svar när jag kontaktat företaget. Hur ska man kunan bevisa något som inte finns?!
De krävde att jag skulle betala mitt paket *trots jag valt att betala vid leverans, vilket inte skett?!*

Sen tog det *veckor* innan Klarna tillslut hävde köpet då de int heller fick någon kontakt med företaget.
De återkoppla såklart aldrig till mig om att de hävt köpet...
Nä,fy tusan för Klarna.
Numera köper jag bara saker från butiker som tar kreditkort såsom Amex, får man inte sin vara så är de markant trevligare och snabbare. Klarna är en skitig mellanhand..

Permalänk
Medlem

Telenor, ser man på.

Jag blev kund hos Bredbandsbolaget när det begav sig och har blivit kvar. Märker nu att de gör en lite knepig grej ...

Jag har en bostadsrätt som jag hyr ut i andra hand enligt konstens alla regler. Däremot valde jag och hyresgästen att lägga upp det så att jag fortsätter stå på- och betala avgiften för bredbandet (främst på grund av att föreningen har en gruppanslutning).

Vad Telnor nu gör är att (upprepade gånger) skicka fysiska brev adresserade till min hyresgäst där det står:

Citat:

Här kommer viktig information till dig om att internettanslutningen, och eventuellt andra uppkopplade tjänster, som finns på din adress måste registreras hos oss. För att kunna kontakta dig har vi hämtat din adress från folkbokföringen.

Vi har avtal med din fastighetsägare [föreningen] och leverar din uppkoppling utan att fakturera dig. Den uppkoppling som används på din adress är inte registrerad i ditt namn och det måste rättas till senast 30:november 2023. Det är viktigt att tjänsten registreras på dig så vi kan hjälpa dig när du behöver support, eller ge dig annan viktig information om tjänsterna.

[...]

Det är viktigt att du registrerar tjänsten senast 30 november, annars kan vi inte garantera att du får behålla din uppkoppling.

Jag har ringt Telenor två gånger och bägge gångerna säger dem att jag och min hyresgäst kan strunta i breven, och att anslutningen inte kommer sägas upp. Men ändå, håller ni inte med om att detta är extremt ochill?

Jag är med på hur de tänker angående att min hyresgäst inte själv kan ringa in och få support, utan att jag måste göra det. Men jag kan inte tänka mig att Telenor visar sån omtänksamhet för sina kunder utan att det snarare är ett svepskäl för någonting annat?

Detta är väl (ännu) inte en så stor grej att jag gått i tankar på att anmäla dem någonstans, men det vore intressant att veta om leverantören har lagligt stöd i sina krav om att den som bor på adressen måste vara registrerad i deras system. Något i Lagen om Elektronisk Kommunikation, kanske?

Passar på att tacka @landmarks för ett jäkligt bra arbete under åren. Tack och lycka till!

Permalänk
Avstängd

Alltid undvikit Klarna. Avskyr avbetalning generellt dock.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Alltid undvikit Klarna. Avskyr avbetalning generellt dock.

Jag begriper inte varför jag skulle vilja blanda in dem i någon affär, men de lyckas ju få ensamrätt på betallösningar hos vissa onlineshoppar.

Jag tog Klarnas 170 kr rabatt hos Dekra, men givetvis måste dekra "hitta på" fel för att casha in förlusten, som att mina blinkers har fel färg fast de haft rätt färg sen förra året då jag inte bytt dem sen de 10 år jag haft den.

Jag har till och med polerat glasen för ett år sen, de ser bättre ut nu.
(Bilen ska skrotas nu, jag köpte en bättre så de kan ta kontrollbesiktningen och stoppa upp nånstans!)

Dold text
Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Försöker undvika klarna bäst det går. Har kopplat bort mig helt från deras integritetskränkande "hämta automatiskt" betalalternativ, måste det gå via klarna gör jag en direktbetalning med kreditkort.
Pissluffare är vad dom är. tvi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxad:

Det är rätt faschinerande, jag har också Telenor, men jag har blivit uppgringd exakt 0 gånger på 5 år. Du är bunden helt hos dem pga ditt bredband? Jag är inte bunden hos dem alls, så ringer de mig så bytar jag direkt, hade Tre innan och de ringde ju en gång i kvartalet, nä sån skit accepterar jag inte mot befintliga kunder!

Jo är bunden till Telenor ett tag till fortfarande eftersom det var dom (bredbandsbolaget) som la fibern har dom ensamrätt ett tag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Angående Klarna. Jag väljer alltid deras alternativ faktura. Blir leveransen utebliven eller att det är något fel på varan så har jag bestridit fakturan och angett skälen. Alltid fungerat de 3-4 gångerna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Klarna har väl varit med på denna typ av listor ganska länge?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av felplacrd:

Passar på att tacka @landmarks för ett jäkligt bra arbete under åren. Tack och lycka till!

Tack själv! Med ett så fantastiskt community och forum kan jag inte beskriva det som annat än ett nöje

Permalänk

Alltid när jag haft problem med nån leverantör eller fått återbetalning så har det fungerat dock kan återbetalningsproceduren vara lite oklar ibland men det har alltid fungerat efter kontakt med Klarna kundservice de kunde dock ibland vara tydligare i sin kommunikation tror många ärenden rör sig om missförstånd i Klarnas fall.

Telenor däremot håller jag mig gärna så långt som möjligt ifrån Jobbiga säljare och de som sägs gäller inte alltid och dessutom lurar dem folk.
De lurade min pappa han hade Telenor kontantkort som han tankade på med 6 månader förbetalt det blev låst och de hävdade att han behövde gå över på Abbonemang då lurar de på honom ett abbonemang med 5GB fastpris för 229:- + nått annat för 59:- med bindningstid på 24mån då de var enda alternativet att fixa det enligt Telenor sen de han redan betalt för de förbetalade 6mån var väl 3-4mån kvar de bara försvann. Så Nej har inte mycket över för Telenor det är inte första gången jag hör att de lurar sina kunder så att de är med på listan förvånar mig inte alls.

Permalänk
Medlem

För många år sedan köpte jag något med Klarna faktura. Fick ingen faktura till att börja med, sedan efter någon vecka så fick jag en påminnelsefaktura med en avgift som var i nivå med ett antal hundra kronor (jag kommer ihåg att det var ungefär lika mycket som varan). Efter kontakt med Klarna om vad tusan som har hänt så insisterade de på att de minsann hade skickat en faktura och det var helt och hållet mitt problem. Var bara att bita i det sura äpplet och betala, var inte värt tiden och mödan att försöka göra något åt det, men sedan dess har jag försökt undvika Klarna som pesten om det finns andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det kan jag nog garantera är olagligt Visst att de ändrar ett befintligt abonnemang, men nytt erbjudande eller inte ens kund så borde de slängas i finkan.

Skrivet av Coca:

Det är olagligt att binda en person till ett avtal baserat på att dom inte säger nej.

Skrivet av cheben:

Låter väldigt effektivt för att få en massa kunder! Stor kundbas > allt annat

Herregud, hoppas det skumföretaget fick sig en påhälsning av farbror blå

Kan nämna att det är Folksam som skickade ut detta, i samband med det fack jag anslöt till p.g.a. nytt jobb.
De kallar det hela ett "starterbjudande" för mig som ny medlem hos facket, eftersom de har något samarbete. Antar att de kommer runt det hela med en gratis inkomstförsäkring som jag automatiskt får som medlem hos facket, därav blir jag kund hos Folksam? Jag har inte registrerat mig hos Folksam själv i alla fall.. Högst oklart

Brevet (hade sparat det tydligen) är skrivet såhär (rosa delen är alltså de försäkringar som de försöker sälja på mig, inkluderar sjuk-, olycksfall-, diagnos-, liv- och sjukkapitalsförsäkring):

Citat:

Om du inte vill vill behålla de rosa försäkringarna
Vill du tacka nej till de rosa försäkringarna är vi tacksamma om du skickar den portofria svarskupongen till oss senast 2023-02-01.

Gör ingenting om du är nöjd
Om du är nöjd med att få de försärkingar som ingår i den rosa delen behöver du inte göra någonting.

Så betalar du
Om du inte tackar nej så får du ett inbetalningskort med erbjudande om autogiro.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxad:

Problemet med Klarna är att du kanske inte får din vara, eller så är din vara felaktig eller vad som helst, det är inte vad du köpte helt enkelt. Då kan du inte bara helt magiskt få tillbaka pengarna, det måste godkännas av företaget du köpt den av, de måste skicka detta till Klarna. Så om de inte gör det så får du inte tillbaka dina pengar och du får gå vidare till högre ort.

Precis som att handla med kort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Förstår inte hur vissa här kan misslyckas med Klarna. Hur smidigt som helst. Har man inte råd med köpet kanske man inte ska köpa.

Samma här använder deras köp nu betala inom 30 dagar regelbundet online i svenska affärer aldrig några problem.

Kör mest med det för det är smidigt och jag behöver inte exponera mitt kortnummer till affären på samma sätt som jag alltid använder PayPal där det går på utländska sidor för att slippa exponera kortnumret.

Som sagt, har man inte råd med köpet köp inte.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker att 132 anmälningar inte låter speciellt högt för Klarna med tanke på hur många som använder tjänsten och med tanke på hur många betalningar varje individ gör varje månad?

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Bara jag som tänker att 132 anmälningar inte låter speciellt högt för Klarna med tanke på hur många som använder tjänsten och med tanke på hur många betalningar varje individ gör varje månad?

Inte så mycket egentligen men 1 anmälan är egentligen för mycket för då har det brustit i kommunikationen mellan kund och företag.

Permalänk
Medlem

Nu när jag läser inläggen i tråden så uppenbarar sig den trista insikten att Telenor faktiskt en gång i tiden var Bredbandsbolaget, en ISP älskade att ha på tiden det begav sig och gärna ville få. Hur långt de har fallit, men finns nog god marginal att falla lite till samtidigt...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ser inget unikt med detta? Det är väl klart att en banktjänst inte delar ut pengar till höger och vänster, det är inte välgörenhet dom håller på med.
Med tanke på alla möjliga bedrägerier är det inte konstigt att vanliga hederliga personer ibland faller mellan stolarna och känner sig orättvist behandlade.

Jag påpekade detta för det är ju vad majoriteten av klagomålen för Klarna gäller, att de inte följer Invändningsrätten och därför går kunder vidare till konsumentverket. Det står ju i nyheten. Klarna kan inte hänvisa till säljaren, de är lika skyldiga att ge tillbaka pengarna som säljaren är. Sen får Klarna sköta det med det berörda företaget.

Citat:

Vid kreditköp har konsumenten rätt att framställa samma invändningar mot kreditgivaren som denne kan göra mot säljaren enligt 29 § konsumentkreditlagen (2010:1846). Det innebär till exempel att kreditgivaren kan komma att få stå till svars gentemot konsumenten om säljaren inte levererar den köpta varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Det är olagligt att binda en person till ett avtal baserat på att dom inte säger nej.

Det finnes unntak fra dette når det gjelder et avtale der en allerede er kunde, så kan avtal løpe videre med de nye vilkår dersom kunden ikke selv velger å heve avtalen.

Dette gjelder kun på løpende avtaler som for eksempel ved forsikring (der lovgiver sett det bedre å ha en forsikring uten avbrudd enn dersom forsikringen ville bli avsluttet uten å kunden ville vært klar over det).

Det er et par andre område der det er lov å binde en kunde i avtale der kunden må aktivt gi beskjed for å heve løpende avtale der vil automatisk fornyes dersom kunden ikke selv gir beskjed med ev nye avtale betingelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Att skicka fakturor/inbetalningsblankett med nya erbjudanden som reklam borde vara olagligt. Detta är helt psykologiskt att man ser detta papper och man instinktivt måste betala. Nu är jag ju mer uppväxt med autogiro, men känner fortfarande "tvånget" när man ser ett sånt här papper och när man läser det "Om du vill ta del av detta erbjudande". USCH!

Det är säkert många äldre som går på det också, rent av jävelskap