Klarna och Telenor i topp bland anmälningar till Konsumentverket

Permalänk
Melding Plague

Klarna och Telenor i topp bland anmälningar till Konsumentverket

I årets "skamlista" från Råd och Rön har både Klarna och Telenor tillräckligt med anmälningar för att platsa bland årets mest anmälda företag i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit roligt att veta lite mer vad de klagar på som mest. Men det kanske är hemligt.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Att skicka fakturor/inbetalningsblankett med nya erbjudanden som reklam borde vara olagligt. Detta är helt psykologiskt att man ser detta papper och man instinktivt måste betala. Nu är jag ju mer uppväxt med autogiro, men känner fortfarande "tvånget" när man ser ett sånt här papper och när man läser det "Om du vill ta del av detta erbjudande". USCH!

Permalänk
Medlem

Synd att vi inte likviderar dessa företag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Förstår inte varför de daltas med. Gå hårt mot fulföretagen.

Permalänk
Medlem

Har personligen aldrig haft problem med varken klarna eller Telenor.
Telenor är kund hos då vi har deras bredband draget till sommarstugan (tidigare bredbandsbolaget).
Däremot är det enda operatören som ringer upp en med ett "fantastiskt erbjudande" om olika tjänster vilket kan vara lite irriterande.

Klarna tycker jag är hur smidigt som helst och fått utan problem återbetalat då säljare inte kunnat leverera.
Men vill man inte betala via klarna brukar det oftast gå att med andra betalsätt också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Stör mig enormt på Telenor men tyvärr inte så man kunnat anmäla dem till konsumentverket. Fick fel faktura från dem sist och fick sitta i telefonkö i flera timmar för att fixa det. De sa att jag ringde i en period som många ringer eftersom räkningarna kommit men när den perioden var slut så skulle fakturan redan vara betald. (:

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att Telenor likt andra mobil operatörer är här på grund av att dom har inhyrda säljare. Själv jobbat på callcenter en hel vecka och bara det faktum att det första dom gör är att ljuga när dom presenterar sig 9 av 10 gånger säger allt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Svenska garantier" med i topplistan, lite ironiskt med tanke på namnet.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Rörmokaren Bengt som endast har utfört ett enda installationsarbete åt sin dotter har 0st anmälningar och är ett föredöme.

Eller bör man väga in att ju fler kunder och affärer företagen gör, ju fler anmälningar till konsumentverket är det rimligt att företaget har? Vissa typer av företag gör saker som lättare blir konflikter inom? Jag tänker kreditbolag är i riskzonen.

Med det sagt så är vissa av dessa företag ovanför dåliga på hantera problem, men det är svårt att dra slutsatser på endast antal anmälningar.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med felenor, men enda anledningen att jag har dem är att de köpte BBB och att byta leverantör (fiber) i den BRF jag bor i har visat sig lönlöst, gamlingarna är helt ointresserade.

Klarna, avskyr företaget. Min farfar, och andra boende i samma trappuppgång, blev utsatta för bedrägeri via klarna och de vägrade i stort sett att hjälpa till. Skyllde på att åldringarna varit oförsiktiga osv. Det handlade så klart om vittjade brevlådor i alla fallen. Farfar använde aldrig en dator i hela sitt liv så att han skulle varit ute på nätet och oförsiktig var ren BS. Försöker undvika dem så gått det går, men tyvärr är det många företag som skiter i hur usla de är.

Permalänk
Medlem

Oj, att Klarna fulade sådär visste jag inte! Förhoppningsvis är det, som dom påstår, bättre rutiner nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Att skicka fakturor/inbetalningsblankett med nya erbjudanden som reklam borde vara olagligt. Detta är helt psykologiskt att man ser detta papper och man instinktivt måste betala. Nu är jag ju mer uppväxt med autogiro, men känner fortfarande "tvånget" när man ser ett sånt här papper och när man läser det "Om du vill ta del av detta erbjudande". USCH!

Fick ett erbjudande från ett försäkringsbolag för snart ett år sedan. Skillnaden var att om du inte meddelande att du tackar nej (skriftligt via den blankett som följde med i brevet), så kommer du bli tecknad som kund och få en faktura.

Valde du sen att inte betala fakturan så togs du bort som kund...

Väldigt märkligt sätt att försöka få in nya kunder tycker jag

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Hade ju varit roligt att veta lite mer vad de klagar på som mest. Men det kanske är hemligt.

Skrivet av Molotov:

Har personligen aldrig haft problem med varken klarna eller Telenor.
Telenor är kund hos då vi har deras bredband draget till sommarstugan (tidigare bredbandsbolaget).
Däremot är det enda operatören som ringer upp en med ett "fantastiskt erbjudande" om olika tjänster vilket kan vara lite irriterande.

Klarna tycker jag är hur smidigt som helst och fått utan problem återbetalat då säljare inte kunnat leverera.
Men vill man inte betala via klarna brukar det oftast gå att med andra betalsätt också.

Skrivet av bjoen:

Stör mig enormt på Telenor men tyvärr inte så man kunnat anmäla dem till konsumentverket. Fick fel faktura från dem sist och fick sitta i telefonkö i flera timmar för att fixa det. De sa att jag ringde i en period som många ringer eftersom räkningarna kommit men när den perioden var slut så skulle fakturan redan vara betald. (:

Fick fel pris på fakturan vilket dem lovade att lösa flera gånger, vilket de inte gjorde(eller jo, tillslut efter mer än 7 timmar totalt i deras telefonkö). Blev placerad sist i kön igen ett par gånger efter att kommit fram samt blivit bortkopplad(då med telefonkö på ca 1h 15m i stort sätt oberoende av tid på dygnet medans kö uppläsaren säger ca 40min). Fått vänta över 20 minuter när de bara skulle kolla upp något lite snabbt med mera. Blivit lovad erbjudande som börjat gälla senare än utlovat så att man fått betala en dyr mellanmånad.

Aldrig mer Telenor, kronorna man kan spara på dem går ändå förlorade i arbetstid i deras kösystem och i betalning till psykologen efter totyren av att prata med inkompetent personal som inte har koll, vet hur deras egna system fungerar eller har befogenhet att lösa problem.

Klarna har dock inte strulat än, så har knappt någon erfarenhet av deras kundservice.
Telenor fungerade bra tills man behöver hjälp med något, som faktura frågor, tillgång till erbjudet pris med mera, då blir det en mardröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fick ett erbjudande från ett försäkringsbolag för snart ett år sedan. Skillnaden var att om du inte meddelande att du tackar nej (skriftligt via den blankett som följde med i brevet), så kommer du bli tecknad som kund och få en faktura.

Valde du sen att inte betala fakturan så togs du bort som kund...

Väldigt märkligt sätt att försöka få in nya kunder tycker jag

Det kan jag nog garantera är olagligt Visst att de ändrar ett befintligt abonnemang, men nytt erbjudande eller inte ens kund så borde de slängas i finkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fick ett erbjudande från ett försäkringsbolag för snart ett år sedan. Skillnaden var att om du inte meddelande att du tackar nej (skriftligt via den blankett som följde med i brevet), så kommer du bli tecknad som kund och få en faktura.

Valde du sen att inte betala fakturan så togs du bort som kund...

Väldigt märkligt sätt att försöka få in nya kunder tycker jag

Det är olagligt att binda en person till ett avtal baserat på att dom inte säger nej.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fick ett erbjudande från ett försäkringsbolag för snart ett år sedan. Skillnaden var att om du inte meddelande att du tackar nej (skriftligt via den blankett som följde med i brevet), så kommer du bli tecknad som kund och få en faktura.

Valde du sen att inte betala fakturan så togs du bort som kund...

Väldigt märkligt sätt att försöka få in nya kunder tycker jag

Låter väldigt effektivt för att få en massa kunder! Stor kundbas > allt annat

Herregud, hoppas det skumföretaget fick sig en påhälsning av farbror blå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fick fel pris på fakturan vilket dem lovade att lösa flera gånger, vilket de inte gjorde(eller jo, tillslut efter mer än 7 timmar totalt i deras telefonkö). Blev placerad sist i kön igen ett par gånger efter att kommit fram samt blivit bortkopplad(då med telefonkö på ca 1h 15m i stort sätt oberoende av tid på dygnet medans kö uppläsaren säger ca 40min). Fått vänta över 20 minuter när de bara skulle kolla upp något lite snabbt med mera. Blivit lovad erbjudande som börjat gälla senare än utlovat så att man fått betala en dyr mellanmånad.

Aldrig mer Telenor, kronorna man kan spara på dem går ändå förlorade i arbetstid i deras kösystem och i betalning till psykologen efter totyren av att prata med inkompetent personal som inte har koll, vet hur deras egna system fungerar eller har befogenhet att lösa problem.

Klarna har dock inte strulat än, så har knappt någon erfarenhet av deras kundservice.
Telenor fungerade bra tills man behöver hjälp med något, som faktura frågor, tillgång till erbjudet pris med mera, då blir det en mardröm.

Det här har jag också varit med om hos Telenor även några inom familjen. Hoppas de på att någon som inte orkar bara betalar?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Rörmokaren Bengt som endast har utfört ett enda installationsarbete åt sin dotter har 0st anmälningar och är ett föredöme.

Eller bör man väga in att ju fler kunder och affärer företagen gör, ju fler anmälningar till konsumentverket är det rimligt att företaget har? Vissa typer av företag gör saker som lättare blir konflikter inom? Jag tänker kreditbolag är i riskzonen.

Med det sagt så är vissa av dessa företag ovanför dåliga på hantera problem, men det är svårt att dra slutsatser på endast antal anmälningar.

Instämmer helt!

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte haft problem med någondera företag, inte ens med en bortglömd faktura för ett köp med Klarna för ett par år sedan samt kontaktförsök från Telenors säljare. Eller Tele2? Sak samma...

Ser gärna att man är extra vaksamma mot framförallt klarna. Delar av upplägget och hur de försöker tjäna ännu mer pengar påminner lite om smslånsepidemin för ett par år sedan. Har man ordnad ekonomi så är det mest smidigt att slutföra ett köp men de som inte har det eller har andra problem och motgångar i sina liv kan förmodligen få sitt liv ännu mer förstört. Lätt och snabbt, som ett köp via Klarna.

Telebolagen är allmänt bara jobbiga att ha å göra med. Föredrar att själv kontakta dessa om jag vill ha ett abonnemang eller erbjudande. Hellre att de kan lägga anbud till mig exakt vad de har att erbjuda så kan de konkurrera sinsemellan. Sen hänger det alltid på täckning i slutändan när det är mobilabonnemang där jag bor. Och då är det bara Telia eller de som går i Telias nät som fungerar. Och då gillar jag inte ens Telia och vill egentligen byta bort dom.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Verkar vara mycket parkeringsböter där, att överklaga parkeringsböter har ju varit ett sätt att slippa dom helt.
Klarna är en onödig mellanhand och felenor terroriserar med reklammeddelanden från oblockbara telefonnummer.

Sen ska vi inte tala om ARN som ville att jag skulle bevisa att jag INTE hade fått internetuppkoppling, 3 år efter det inträffat, för så lång tid tog det för dem. Normalt brukar det ligga på avsändaren att se till att leverans når fram, men tydligen inte när det gäller det digitala.

Efter att ha skickat in mejlkorrespondens mellan mig och skumraskföretaget Wexnet, (dotterbolag till VEAB) där dom erkänt att dom stängt av mitt internet för att jag hade en obetald elräkning hos östkraft, ett elbolag som dom då nyligen köpt upp.
När jag åkt 2 mil för att tala förstånd med dom, så insisterade jag att de skulle ta fram den obetalda räkningen, som visade sig vara på 0,00Kr, då dom eller östkraft bara nollat räkningen istället för att makulera den.
Jag får än idag 18 år senare inkassobrev för denna räkning, de kan dock inte gå vidare till kronofogden, då grundskulden är ogiltig, men det hindrar dom inte från att fortsätta terrorisera mig med en "skuld" som är gammal nog att gå på krogen för inkassobolaget vill ha in sina omkostnader för att driva in skulden.
ARN gör inte ett skit och Polisen vägrar ta emot en anmälan, kontaktar jag inkassobolaget så nollställs preskriptionstiden.

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Klarna är hemska, deras kundtjänst är fullständigt bedrövlig och helt värdelösa att ha att göra med.. usch

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det kan jag nog garantera är olagligt Visst att de ändrar ett befintligt abonnemang, men nytt erbjudande eller inte ens kund så borde de slängas i finkan.

Det är olagligt ja. Man måste aktivt tacka ja (dessutom via BankID sedan ett par år tillbaka) för att köpet skall slutföras. Att bara inte tacka nej är inte bindande..

Skrivet av Fearnox:

Fick fel pris på fakturan vilket dem lovade att lösa flera gånger, vilket de inte gjorde(eller jo, tillslut efter mer än 7 timmar totalt i deras telefonkö). Blev placerad sist i kön igen ett par gånger efter att kommit fram samt blivit bortkopplad(då med telefonkö på ca 1h 15m i stort sätt oberoende av tid på dygnet medans kö uppläsaren säger ca 40min). Fått vänta över 20 minuter när de bara skulle kolla upp något lite snabbt med mera. Blivit lovad erbjudande som börjat gälla senare än utlovat så att man fått betala en dyr mellanmånad.

Aldrig mer Telenor, kronorna man kan spara på dem går ändå förlorade i arbetstid i deras kösystem och i betalning till psykologen efter totyren av att prata med inkompetent personal som inte har koll, vet hur deras egna system fungerar eller har befogenhet att lösa problem.

Klarna har dock inte strulat än, så har knappt någon erfarenhet av deras kundservice.
Telenor fungerade bra tills man behöver hjälp med något, som faktura frågor, tillgång till erbjudet pris med mera, då blir det en mardröm.

Det är oerhört vanligt när det kommer till telefonförsäljning men även försäljning via EXPOS och liknande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur vissa här kan misslyckas med Klarna. Hur smidigt som helst. Har man inte råd med köpet kanske man inte ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fick fel pris på fakturan vilket dem lovade att lösa flera gånger, vilket de inte gjorde(eller jo, tillslut efter mer än 7 timmar totalt i deras telefonkö). Blev placerad sist i kön igen ett par gånger efter att kommit fram samt blivit bortkopplad(då med telefonkö på ca 1h 15m i stort sätt oberoende av tid på dygnet medans kö uppläsaren säger ca 40min). Fått vänta över 20 minuter när de bara skulle kolla upp något lite snabbt med mera. Blivit lovad erbjudande som börjat gälla senare än utlovat så att man fått betala en dyr mellanmånad.

Aldrig mer Telenor, kronorna man kan spara på dem går ändå förlorade i arbetstid i deras kösystem och i betalning till psykologen efter totyren av att prata med inkompetent personal som inte har koll, vet hur deras egna system fungerar eller har befogenhet att lösa problem.

Klarna har dock inte strulat än, så har knappt någon erfarenhet av deras kundservice.
Telenor fungerade bra tills man behöver hjälp med något, som faktura frågor, tillgång till erbjudet pris med mera, då blir det en mardröm.

Det låter inget vidare där. Ja jag har själv dålig erfarenhet av Telenor när det kommer till mobilabonnemang.Men det är mest för flera år sen. Men jag fick nyligen ett erbjudande om att teckna ett abonnemang till ett billigare pris dock så gällde det bara tolv månader även fast jag band mig i 24 månader. Kändes som de hoppades att man inte skulle märka det. Fick 24 månader när jag ringde och säga upp det. Vilket jag tackade nej till.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Förstår inte hur vissa här kan misslyckas med Klarna. Hur smidigt som helst. Har man inte råd med köpet kanske man inte ska köpa.

Håller med har heller aldrig haft problem med dom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Telenor är ett gangsterföretag från helvetet.

Bott 15 år på en adress som tyvärr har Telenor, före detta Bredbandsbolaget, där de har ensamrätt, så kan inte byta leveratör.

Vilket inte vore ett jätteproblem om man accepterar att betala närmare 500 spänn i månaden för 250/250. Vilket jag kan leva med då linan är väldigt bra.

Men genom åren har jag terroriserats av deras telefonsäljare, blockar nummer allt jag orkar men dom byter och ringer vidare.
Varje gång avbryter jag säljarens inledningsbabbel:

"Stopp! Du ringer från telenor säger du. Har du tänkt erbjuda mig en bättre fiberanslutning till ett lägre pris? Om inte så fattar jag inte varför du ringer, lägg på omedelbart"
På 15 år har inte ett (1) samtal handlat om min anslutning, det är är tvprogram och telefon de ska sälja, vilket jag aldrig kommer att köpa. Har också ringt in och försökt få tag på nån högre ansvarig vid flera tillfällen och sagt, plocka för helvete bort mig från den lista ni ringer i från, jag vill inte få ett samtal till någonsin från er, men no to avail, det bara fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Telenor är ett gangsterföretag från helvetet.

Bott 15 år på en adress som tyvärr har Telenor, före detta Bredbandsbolaget, där de har ensamrätt, så kan inte byta leveratör.

Vilket inte vore ett jätteproblem om man accepterar att betala närmare 500 spänn i månaden för 250/250. Vilket jag kan leva med då linan är väldigt bra.

Men genom åren har jag terroriserats av deras telefonsäljare, blockar nummer allt jag orkar men dom byter och ringer vidare.
Varje gång avbryter jag säljarens inledningsbabbel:

"Stopp! Du ringer från telenor säger du. Har du tänkt erbjuda mig en bättre fiberanslutning till ett lägre pris? Om inte så fattar jag inte varför du ringer, lägg på omedelbart"
På 15 år har inte ett (1) samtal handlat om min anslutning, det är är tvprogram och telefon de ska sälja, vilket jag aldrig kommer att köpa. Har också ringt in och försökt få tag på nån högre ansvarig vid flera tillfällen och sagt, plocka för helvete bort mig från den lista ni ringer i från, jag vill inte få ett samtal till någonsin från er, men no to avail, det bara fortsätter.

Du får väl snacka med din förening och be dom fixa bättre deal. Jag betalar 79kr för 250/250 i ett Telenorhus, fd BB och Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har personligen aldrig haft problem med varken klarna eller Telenor.
Telenor är kund hos då vi har deras bredband draget till sommarstugan (tidigare bredbandsbolaget).
Däremot är det enda operatören som ringer upp en med ett "fantastiskt erbjudande" om olika tjänster vilket kan vara lite irriterande.

Klarna tycker jag är hur smidigt som helst och fått utan problem återbetalat då säljare inte kunnat leverera.
Men vill man inte betala via klarna brukar det oftast gå att med andra betalsätt också.

Det är rätt faschinerande, jag har också Telenor, men jag har blivit uppgringd exakt 0 gånger på 5 år. Du är bunden helt hos dem pga ditt bredband? Jag är inte bunden hos dem alls, så ringer de mig så bytar jag direkt, hade Tre innan och de ringde ju en gång i kvartalet, nä sån skit accepterar jag inte mot befintliga kunder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Förstår inte hur vissa här kan misslyckas med Klarna. Hur smidigt som helst. Har man inte råd med köpet kanske man inte ska köpa.

Problemet med Klarna är att du kanske inte får din vara, eller så är din vara felaktig eller vad som helst, det är inte vad du köpte helt enkelt. Då kan du inte bara helt magiskt få tillbaka pengarna, det måste godkännas av företaget du köpt den av, de måste skicka detta till Klarna. Så om de inte gör det så får du inte tillbaka dina pengar och du får gå vidare till högre ort.