Permalänk

Är Tele 2 Ärliga?

Hej

Det kom en säljare från Tele 2 till oss och vi tecknade bredband med dem då det blev billigare.
Han påstod då att de måste byta ut Fibermodemet (kallar det för mediaenheten)
Han säger att den vi har tillsammans med fibernätet är kopplat till Telia och då är det låst till endast ett fåtal leverantörer, då de flesta leverantörer tycker det är för dyrt med Telias avgifter.
Han säger att om dem får koppla in sitt fibermodem så blir nätet öppet för alla och då slipper de Telia.
Gör jag bort mig nu?
När bindningstiden går ut blir det svindyrt med Tele 2 så då får man ju byta ut dem.

Men jag satt ju fast med Comhem-hus (sedan Tele 2) innan och det var inte roligt, gick helt enkelt inte att konkurrensutsätta.

Han sa att, du har ju ditt gamla modem kvar, det är bara att koppla in igen om du vill byta.

Jag har blivit blåst av Comhemsäljare tidigare så jag ställer fråga här.

Kommer jag kunna byta ut dem, utan stora kostnader om 2 år.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk

Vad är ett fibermodem/mediaeenhet?
Fibern kommer ju in i huset som sedan går genom en fiberomvandlade i form av en vit dosa (brukar ha rött, grönt, gult och blått uttag) där man vanligtvis ansluter routerns WAN port till röd eller gul port.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

1. Du fick besök av en säljare som inte var från Tele2, de skickar inte ut dörrknackare själv utan hyr den tjänsten av massa garagefirmor.

2. Du gjorde bort dig när du tecknade ett avtal med dem, du kan helt enkelt göra det själv via nätet och du får oftast ett bra pris direkt på hemsidan, ännu bättre om du kontaktar operatören.

Låter nästan som de lurat på dig fibercoax om det behövs ett modem, ditt modem har ingenting att göra med om nätet är öppet eller inte men är det fibercoax så är det f.d. Comhem koppar och då behövs det modem fortfarande, det modemet i sig kommer du inte kunna använda för att koppla upp dig till andra operatörer men för andra operatörer så behövs det inget modem.

Vettefan om du har ångerrätt men skulle absolut inte binda mig till något genom en dörrknackare.

Permalänk
Medlem

Fibermodem, mediaenhet, fiberomvandlare, mediaomvandlare eller vad man nu vill kalla det som sitter mellan fibern och routern är en väldigt enkelt sak att byta, och de flesta (alla?) leverantörer brukar stå för kostnaden vid byte. Och som sagt har du ju gamla kvar. Det är lär inte vara någon större sak. De byts dessutom med jämna mellanrum när tekniken utvecklas. Är dock inte helt med på varför denna skulle behöva bytas för just Tele2.

Men överlag: köp aldrig något från säljare, oavsett om de knackar dörr, ringer på telefon, mailar, stoppar dig på stan eller delar ut flygblad. Du kan förutsätta att de alltid försöker att sälja till varje pris, inte sällan genom att tumma på sanningen och dölja paragrafer i avtalen. Om du känner att du betalar för mycket, använd någon av alla prisjämförelseverktyg, fråga på forum och bilda en egen uppfattning. Och läs alla avtal och gör läxan i lugn och ro.

Om det inte är "riktig fiber" utan något Comhem-hus, tre hål i veckan, coax eller dylikt kan det vara mer komplicerat. Hör med den som äger nätet. Jag saknar kunskap där.

Permalänk
Medlem

Vet fall där företag byter ut mediaomvandlaren och har ett bra avtal första året eller åren för att sedan se till så att du är låst till att minst ha 500 Mbit/s vilket oftast blir dyrt efter att avtalstiden går ut. Vet inte ifall så är fallet för dig men vet att det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Låter nästan som de lurat på dig fibercoax om det behövs ett modem, ditt modem har ingenting att göra med om nätet är öppet eller inte men är det fibercoax så är det f.d. Comhem koppar och då behövs det modem fortfarande, det modemet i sig kommer du inte kunna använda för att koppla upp dig till andra operatörer men för andra operatörer så behövs det inget modem.

TS kallar dock den gamla mediaomvandlaren för "modem" också, så skulle inte lägga så mycket vikt vid ordvalet i sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Casper_83:

Hej

Det kom en säljare från Tele 2 till oss och vi tecknade bredband med dem då det blev billigare.
Han påstod då att de måste byta ut Fibermodemet (kallar det för mediaenheten)
Han säger att den vi har tillsammans med fibernätet är kopplat till Telia och då är det låst till endast ett fåtal leverantörer, då de flesta leverantörer tycker det är för dyrt med Telias avgifter.
Han säger att om dem får koppla in sitt fibermodem så blir nätet öppet för alla och då slipper de Telia.
Gör jag bort mig nu?
När bindningstiden går ut blir det svindyrt med Tele 2 så då får man ju byta ut dem.

Men jag satt ju fast med Comhem-hus (sedan Tele 2) innan och det var inte roligt, gick helt enkelt inte att konkurrensutsätta.

Han sa att, du har ju ditt gamla modem kvar, det är bara att koppla in igen om du vill byta.

Jag har blivit blåst av Comhemsäljare tidigare så jag ställer fråga här.

Kommer jag kunna byta ut dem, utan stora kostnader om 2 år.

Spelar ingen roll vad en person säger muntligt, står det inte skriftligt så hade jag inte litat på säljaren. Säljaren har generellt egenintresse i att sälja för provision. Det betyder att de slarvar, förfinar, förenklar och allehanda andra lovord för att få dig att ta dealen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Hej

Det kom en säljare från Tele 2 till oss och vi tecknade bredband med dem då det blev billigare.
Han påstod då att de måste byta ut Fibermodemet (kallar det för mediaenheten)
Han säger att den vi har tillsammans med fibernätet är kopplat till Telia och då är det låst till endast ett fåtal leverantörer, då de flesta leverantörer tycker det är för dyrt med Telias avgifter.
Han säger att om dem får koppla in sitt fibermodem så blir nätet öppet för alla och då slipper de Telia.
Gör jag bort mig nu?
När bindningstiden går ut blir det svindyrt med Tele 2 så då får man ju byta ut dem.

Men jag satt ju fast med Comhem-hus (sedan Tele 2) innan och det var inte roligt, gick helt enkelt inte att konkurrensutsätta.

Han sa att, du har ju ditt gamla modem kvar, det är bara att koppla in igen om du vill byta.

Jag har blivit blåst av Comhemsäljare tidigare så jag ställer fråga här.

Kommer jag kunna byta ut dem, utan stora kostnader om 2 år.

Tele2 är inte ärliga, och tar en extra "fiberaccess" konstad ändå, iaf för oss, på 40kr. Olidlig kundsupport. Dock så hade vi Öppet Fiber sedans Com Hems tid, som jag förstår det ville de erbjuda dig en annan "fibermodem" (medieomvandlare?) vilken man hoppas skulle ta bort denna avgiften. Iaf bör du ändå inte acceptera över 300kr/mån för minst 1-2 år.

Startkostnaden när man sen vill byta till en annan kan kosta c.a 1000-2000kr, men med reor kan det vara gratis som t.ex nu under black friday. Har du kvar det förra fobermodemet som de säger så visst, men du måste då göra det bytet själv.

Jag köpte själv Bahnhofs villafiber, ska byta till det efter årsskiftet från Öppet Fiber (med Tele2). Var gratis pga. kampanj, och sedan är själva abonnemanget billigare i längden. "Öppet Fiber" som de kallar det har endast en dum oanvändbar fördel som att kunna använda flera bolag över samma fiber, till exempel bredband från Telia och sen TV via Tele2. Blir alltid dyrare så ändå ingen riktig fördel

Permalänk
Medlem

Gå in på nån sida där man jämför bredband alternativt gå in på de stora (bahnhof, bredband2, telia, tele2, etc) och kolla om du inte kan få ännu billigare från annan operatör.

Permalänk
Medlem

@Casper_83 är det Telia öppen fiber du har ?

Det kanske är så att Telia gör det krångligt för att låsa in kunder i sitt nät och därav måste man byta mediaomvandlare till en annan. Måste vara något tekniskt som gör att man måste byta, kanske Telias taktik för att få folk att stanna kvar och inte byta till annan leverantör. Det måste ju vara så att Telia fortfarande äger fibernätet även om man byter till annan leverantör.

Så är det inte vad jag vet i de flesta stadsnät som har andra ägare av själva fibernätet, däremot om man vill använda sig av t.ex. Bahnhof 10Gbit tjänst så måste man byta eftersom i stort sett alla mediaovandlare som används i dessa nät maximalt klarar 1Gbit på LAN portarna. Jag tror man behövde ansluta sig till deras fibernät också på något vis.

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag inte förstår är, att om du har Telias mediaomvandlare så betyder det förmodligen också att Telia på något sätt äger eller styr själva fibernätet. Det finns ju en sändande och en motagande sida. Det krävs då minst att fastighetsägaren, eller den som äger nätet fram till din lägenhet, tillåter bytet av utrustning. Så börja med att kolla där.

För mig låter det mer som att huset i fråga är ett tidigare Comhem hus och att den infrastrukturen fortfarande finns kvar. Vad erbjöd säljaren för hastighet på ditt bredband? Där jag bor du finns bara Tele2 fiberkoax, och hastigheterna verkar vara 150, 300, 600 och 1200. Dvs lite annorlunda än vad som normalt brukar användas för fiber.

Är det så att det är fiberkoax du blivit erbjuden så görs ingen omkoppling, du får helt enkelt bara bredband via TV-uttaget istället. Du kan då lätt byta till den tidigare lösningen om du vill göra dig av med Tele2.

Men som tidigare sagts så ser jag ingen fördel med Tele2's fiberkoax. Tekniskt är den sämre och oftast också dyrare om man kollar runt lite. Jag svor en del när jag upptäckte att det var det enda som bjuds här. Nu var dock nuvarande lägenhet ändå en tillfällig lösning, så jag kommer flytta igen innan det nuvarande kontraktet går ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det är Telia öppen fiber i området och föreningen/samfälligheten har blivit kontaktade av Tele2 att dom också har sin utrustning på plats. Då det redan går fiberkablar från Telias utrustning till alla lägenheter/hus så behöver dom egentligen bara koppla om kabeln i stationen och sedan byta fiberomvandlare hos kunden.

Dom vill inte använda Telias fiberomvandlare i sitt nät. Det borde vara samexistens nu. Tele2 borde dock kunna leverera i telias öppen fiber nät också. Men dom vill väl att man går över till deras stängda nät istället för att dom ska tjäna mer pengar.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Kul med så mycket svar och så många som vill hjälpa till.
Jag kommer inte kunna svara alla.

Som många säger är det fiberomvandlaren, som Tele 2 kallar mediaenhet.

Jag tolkar det som att det är låst i dag via Telia, men jag har Bahnhof, 100/100 och lyckades pruta ner det från 599 till 459
Om man ska tro på säljaren så är det alltså en kostnad som tex Bahnhof eller andra måste betala till Telia, för att kunna leverera till mig.
När nu Tele 2 "bjuder" på sin enhet så kommer det att bli ett öppet fiber, vilket gör att alla kan leverera till mig.
Dock inte via deras fiberomvandlare. Utan då måste den bytas till en annan.

I 24mån kommer jag inte betala för något mer är 299/mån för 300/300
Behöver inte mer är 100/100

Där efter blir det svindyrt ja, framförallt vill de även ha betalt 40/mån för fiberaccessen.

Men jag byter väl bara ut det om 2 år i så fall. Så länge jag inte blir låst utan möjlighet till andra leverantörer som i mitt gamla ComHem lägenhet.

Jag bor i villa kan tilläggas.

Kan man köpa egen fiberaccess/omvandlare som är bättre än leverantörernas?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

TS kallar dock den gamla mediaomvandlaren för "modem" också, så skulle inte lägga så mycket vikt vid ordvalet i sig.

"Medieomvandlare" är ett på många sätt dåligt ord. Det är en onödigt teknisk, väldigt ogenomskinlig och alldeles för snäv term. "Fibermodem" är i mitt tycke det bästa ordet. Folk vet vad fiber är och vad modem är. Och det är i princip vad prylen gör också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Kan man köpa egen fiberaccess/omvandlare som är bättre än leverantörernas?

"access" är vad folk i branchen kallar internetanslutning, något man köper av en operatör, så nej, det går inte få någon access (än mindre "bättre" access) än vad operatörer har.

Skrivet av cyklonen:

"Medieomvandlare" är ett på många sätt dåligt ord. Det är en onödigt teknisk, väldigt ogenomskinlig och alldeles för snäv term. "Fibermodem" är i mitt tycke det bästa ordet. Folk vet vad fiber är och vad modem är. Och det är i princip vad prylen gör också.

"Modem" implicerar ju dock att man går från/till digitalt <-> analogt. Så nja, det är inte vad en medieomvandlare gör. Medieomvandlare omvandlar från ett medie till ett annat (elektrisk signal till/från ljus), så det är ett mer precist ord.

Permalänk
Medlem

@Casper_83 är det en samfällighet borde man ta upp det i styrelsen att när avtalet går ut med Telia byta ut alla fiber-konverterare till något som gör att det blir ett öppet nät. Eventuellt om det går ansluta till något stadsnät om det finns i närheten. Otroligt drygt om man måste byta fiberdosan bara för att man byter från Telia, Tele2 osv.

Jag har också noterat att just Telia, Tele2 och Telenor är bra mycket dyrare än andra leverantörer. Nu har iofs priset gått upp i vissa stadsnät så det har blivit dyrare. Har man TUR och är ansluten till ett bra stadsnät så är priserna fortfarande OK för det man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Kul med så mycket svar och så många som vill hjälpa till.
Jag kommer inte kunna svara alla.

Som många säger är det fiberomvandlaren, som Tele 2 kallar mediaenhet.

Jag tolkar det som att det är låst i dag via Telia, men jag har Bahnhof, 100/100 och lyckades pruta ner det från 599 till 459
Om man ska tro på säljaren så är det alltså en kostnad som tex Bahnhof eller andra måste betala till Telia, för att kunna leverera till mig.
När nu Tele 2 "bjuder" på sin enhet så kommer det att bli ett öppet fiber, vilket gör att alla kan leverera till mig.
Dock inte via deras fiberomvandlare. Utan då måste den bytas till en annan.

I 24mån kommer jag inte betala för något mer är 299/mån för 300/300
Behöver inte mer är 100/100

Där efter blir det svindyrt ja, framförallt vill de även ha betalt 40/mån för fiberaccessen.

Men jag byter väl bara ut det om 2 år i så fall. Så länge jag inte blir låst utan möjlighet till andra leverantörer som i mitt gamla ComHem lägenhet.

Jag bor i villa kan tilläggas.

Kan man köpa egen fiberaccess/omvandlare som är bättre än leverantörernas?

Om du har Bahnhof så är du inte alls låst till Telia för själva internetabonnemanget. Jag tycker att det låter som säljaren har dragit en rövare för att få in ett sälj. Oavsett om det blir lite billigare just nu så finns det ingen anledning att stötta sånt där beteende. Och det verkar ju oklart vad det är för avtal och utrustning du har köpt egentligen.

Att Telia levererar anslutningen är inget negativt i sig och ska inte innebära några enorma extra kostnader. Vad du väljer för tjänsteleverantör (internet, TV, etc) spelar ingen roll, de flesta finns representerade i deras nät idag. Du hade säkert kunnat få ett bra pris direkt från Bahnhof i stället för omvägen via Tele2.

Någonstans ska pengarna in oavsett, nu har Tele2 garanterat sig dina pengar i ett par år. Vad det blir för kostnad sen om du vill byta till någon annan visar sig.

Här är fler som släppt in säljare för Tele2 i sina hem:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tele2-villafiber.487137...

Permalänk
Medlem

"Modem" implicerar ju dock att man går från/till digitalt <-> analogt. Så nja, det är inte vad en medieomvandlare gör. Medieomvandlare omvandlar från ett medie till ett annat (elektrisk signal till/från ljus), så det är ett mer precist ord.
[/quote]

Nix, så är det verkligen inte. Men även om det vore så, så är "medieomvandlare" ändå ett ogenomskinligt ord. De vanliga betydelserna av de ingående orddelarna betyder inte det som avses här för den stora majoriteten svensktalande. En sån term är en dålig term. Bättre då att använda en term som är i linje med vad apparater med motsvarande funktion har, dvs "modem". Och eftersom det rör fiberanslutningen, "fibermodem".

"Medieomvandlare" är ungefär som att kalla "bil" för "vägadapter".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Medieomvandlare" är ett på många sätt dåligt ord. Det är en onödigt teknisk, väldigt ogenomskinlig och alldeles för snäv term. "Fibermodem" är i mitt tycke det bästa ordet. Folk vet vad fiber är och vad modem är. Och det är i princip vad prylen gör också.

Håller inte med*, men det känns som att denna avstickare missar själva poängen.
Poängen jag lyfte var att TS använt samma benämning rakt igenom texten, så det fanns ingen anledning att dra slutsatser om att det handlade om olika teknologier.

*) Mer som en parentes än något jag känner har enormt diskussionsvärde:

  • "Medieomvandlare" är ju klart mindre tekniskt insyltat än "modem" och en mycket mer genomskinlig konstruktion, om vi bara ser på orden rent objektivt. (Gissar att det du egentligen snarare resonerar kring är att det ena ordet känns mer bekant (men fullständigt obegripligt!) än det andra som eventuellt är obekant men som däremot i princip är självförklarande baserat på ordets ingående komponenter.)

  • Folk i allmänhet vet ofta inte alls vad fiber faktiskt är, definitivt inte vad ett modem faktiskt är, osv. (Men de känner igen orden, det är kanske vad du egentligen avsåg, det framgår inte tydligt.)

  • Åtminstone på fibersidan har du ju digital signalering och använder inget modem i traditionell bemärkelse.

Dold text
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hade också en lirare från tele2 och banka på dörra här om dagen och påstod att det skulle bli förändringar, nu vet jag inte vad som sades då det var annan familjemedlem som snacka med liraren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tänkte byta bort telia i telia öppen fiber för 2 månader sen, då det var mycket billigare med en konkurrent.
Typ 299/år i 2 år.
Den konkurrenten ville dock ta hem en tekniker till mig, för att anpassa min fiberkonverter till deras, helt gratis.
Nämnde detta för telia, och dom sa att det var ju helt ok. Men om du sen vill byta operatör sen igen går det inte.
Utan att betala 3000-5000kr för att för en vanlig konverter igen, då backa jag direkt.
Läste på lite, och det verka stämma.
Tror det var comhem, är inte helt säker.
Blev kvar med telia 1 år till, trots att jag sagt upp det först =).

Permalänk
Medlem

Nej de är lögnare, iaf de jag hadde på dörren för några år sen , de påstod jag behövde teckna med tele2 då det skulle ske förändringar och Bahnhof skulle försvinna , efter kontakt med både stadsnätet och Bahnhof kunde lögnen avslöjas , riktigt fult , så skulle vara otroligt försiktigt med acceptera något en dörrförsäljare representerande tele2 kommer dragandes med (eller nån annan med för den delen )

Permalänk

Hmm, ringde nyss även till Tele 2.
Som sa att jag inte var låst till dem på något sätt utan det enda som jag behövde göra var att byta fiberanslutning (kalladenvadduvilldosan) mellan mitt modem och fiberkabeln.
Det skulle alltså nu mera vara öppet för alla utan Telias avgifter, som gör det dyrt i dag.
det blir iaf billigar i några år.

Billigaste enligt bredbandsval:

Anslutning

Bredband via fiber (LAN)

Hastighet

Upp till 100 Mbit/s ner (ladda ned filer)
Upp till 100 Mbit/s upp (ladda upp filer)

Datamängd

Obegränsad

Bindningstid

12 månader. Uppsägningstiden är en månad.

Router

Finns som tillval

Kostnad för bredband

Månad 1-3: 0 kr/mån
Därefter: 479 kr/mån
Startavgift: 0 kr

Sammanlagt

Totalt: 4 311 kr första året
Jämförpris: 359 kr/mån

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

@Neo1 va ? det låter ju helt knas.

Så mycket för Telias öppen fiber, låter som dom kör riktigt fult spel. Synd om dom som har "öppen fiber" som missar att det kommer kosta en del extra pengar om man vill byta hit och dit. Då är vanliga stadsnät bättre även om det är skillnader i pris, tjänster samt vissa nät är dyrare än andra. Det är inte lika dåligt som Telias "öppna fiber" om det är så tokigt. Super drygt att behöva byta fiber enheten bara för att byta tjänsteleverantör.

@Casper_83 för det priset tycker jag du borde fått 250/250 även om första året är billigare. Så sniket för dom som betalar över 500kr för 100/100Mbit för det känns ju lite som ett man blivit lurad av en bedragare.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Casper_83 för det priset tycker jag du borde fått 250/250 även om första året är billigare. Så sniket för dom som betalar över 500kr för 100/100Mbit för det känns ju lite som ett man blivit lurad av en bedragare.

Det var det jag fick 250/250 för 299

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Hmm, ringde nyss även till Tele 2.
Som sa att jag inte var låst till dem på något sätt utan det enda som jag behövde göra var att byta fiberanslutning (kalladenvadduvilldosan) mellan mitt modem och fiberkabeln.
Det skulle alltså nu mera vara öppet för alla utan Telias avgifter, som gör det dyrt i dag.
det blir iaf billigar i några år.

Billigaste enligt bredbandsval:

Anslutning

Bredband via fiber (LAN)

Hastighet

Upp till 100 Mbit/s ner (ladda ned filer)
Upp till 100 Mbit/s upp (ladda upp filer)

Datamängd

Obegränsad

Bindningstid

12 månader. Uppsägningstiden är en månad.

Router

Finns som tillval

Kostnad för bredband

Månad 1-3: 0 kr/mån
Därefter: 479 kr/mån
Startavgift: 0 kr

Sammanlagt

Totalt: 4 311 kr första året
Jämförpris: 359 kr/mån

De allra flesta avråder dig att låsa dig till en operatör , men du vill ändå gå vidare med Tele2. Skyll dig själv när har ledsnat på tele2 och de plötsligt höjer priset.

Permalänk
Medlem

@Casper_83 aha OK, jag trodde det var hundra som jag läste i tråden. Mitt fel. Då är det ett OK pris, jag betalar cirka 420kr per månad för 250/250 ordinarie pris. Jag uppgraderade för att det bara kostade cirka 25kr mer per månad med den lite högre hastigheten som jag egentligen inte behöver men jag har nytta av det ibland.

Dom som ligger bäst till är BRFer som kan få betydligt billigare via gruppanslutningar och mysiga avtal. Individuella anslutningar kostar tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det är ju knappast CPEn som bestämmer vem som äger nätet. Att vissa leverantörer sen vill ha en viss CPE har snarare att göra med hur det vill hantera utrustningen.

Nätägaren är ju den som sitter på infrastrukturen, iof kan man väl säga att CPEn är en del av det men jag tänk ett steg högre upp.

Men överlag så resonerar jag så här: Vill jag byta något så sköter jag det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Hmm, ringde nyss även till Tele 2.
Som sa att jag inte var låst till dem på något sätt utan det enda som jag behövde göra var att byta fiberanslutning (kalladenvadduvilldosan) mellan mitt modem och fiberkabeln.
Det skulle alltså nu mera vara öppet för alla utan Telias avgifter, som gör det dyrt i dag.
det blir iaf billigar i några år.

Billigaste enligt bredbandsval:

Anslutning

Bredband via fiber (LAN)

Hastighet

Upp till 100 Mbit/s ner (ladda ned filer)
Upp till 100 Mbit/s upp (ladda upp filer)

Datamängd

Obegränsad

Bindningstid

12 månader. Uppsägningstiden är en månad.

Router

Finns som tillval

Kostnad för bredband

Månad 1-3: 0 kr/mån
Därefter: 479 kr/mån
Startavgift: 0 kr

Sammanlagt

Totalt: 4 311 kr första året
Jämförpris: 359 kr/mån

Hade i Uppsala öppen fiber Bahnhof för 429kr månad för 500/500 och bytte till bredband2 250/250 för 195kr månad 12 månader bundet, det där låter som totalt lurendrejeri priser.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

I mitt fall så skulle det bytas fiberomvandlare, men det visade sig att det funkade lika bra med den som redan var installerad. Efter några samtal hit och dit så hade folk ingen aning om "problemet", en tekniker åkte ut och jag skickade hem honom och sa att de kunde anteckna att jobbet var slutfört. Nu har jag en extra dosa liggandes nånstans.