Amazon hävdar att jag skickat tillbaka fel vara - vad göra?
Hallå!
Jag har tidigare haft flertalet problem med amazon, men fortsatt handla därifrån ändå , allt eftersom jag anser att de erbjuder bäst garanti om något går snett. Senaste problemet var detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664161-maste-jag-stam...
Nu till mitt senaste problem. För ca 1 månad sedan beställer jag ett par dyrare hörlurar. Samma sekund som jag öppnar paketet upptäcker jag att plomberingen redan brutits och att någon annan använt hörlurarna eftersom det luktade lite illa på öronkuddarna. Inget mer med det tänkte jag, jag slår upp en retur och skickar tillbaka dessa dagen efter.
2 veckor in skriver jag och undrar hur det går med returen, får till svar att eftersom det är dyrare produkt så kan det ta upp till 30 dagar för lagret att hantera.
30 dagar in kontaktar jag dom igen och frågar hur det går, får då till svar att en återbetalning är bokad av systemet om 5 dagar och att jag kan förvänta mig få en återbetalning då.
Jag ringer in efter 5 dagar och frågar varför jag inte fått något. Hon ber mig dröja och återkommer 3 min senare, beklagar allt som inträffat och säger att hon skall återbetala mig med detsamma, och jag får även bevis från henne via mail där hon också skrev att hon nu UTFÄRDAT en återbetalning och att jag borde fåt pengarna inom 5-7
Jag ringer in 5 dagar senare och frågar varför jag inte fått något, medarbetaren ber mig dröja och meddelar sedan att han fört över ärendet till specialistavdelningen som i sin tur skall kontakta mig inom kort. Ca 1 timme senare så får jag svar från specialistavdelningen som lyder så här:
-----------------------------------------------------------------
Hej!
Tack för ditt meddelande.
Vi har granskat vår tidigare korrespondens med dig och vi beklagar den felaktiga informationen du fått.
Din retur av din beställning med nummer ordernr innehöll fel artikel i stället för den ursprungliga produkten.
Vi kan inte utfärda en återbetalning för den här beställningen förrän vi har mottagit rätt artikel. Vi ber dig att returnera den till oss på för att du ska kunna få återbetalningen.
Du kan läsa mer om våra returpolicyer i avsnittet Returer, återbetalningar och egendom i våra villkor för användning:
www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=hp_left_cn?no...
Svara på detta e-postmeddelande om du vill överklaga beslutet. Vårt kontospecialistteam kan inte ge support via telefon eller chatt just nu.
Tack för din förståelse.
Kontospecialist
Amazon.se
----------------------------------------------------------------------------------
Jag får genast en klump i halsen och börjar skriva utförligt till dom i chatten och svarar på det mailet och får bara automatiserade svar tillbaka som mer eller mindre är kopia på svaret här ovan. Jag är verkligen ursinnig just nu och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har suttit och googlat och sett att sjukt många fått exakt samma svar, och att man inte kan göra något åt saken. Här är ett exempel som kommit upp i nyheterna: https://www.youtube.com/watch?v=23OPFKfjQ5I
Så jag sitter nu här med förlorade pengar för en vara jag beställt, + att jag förlorat den varan jag returnerat ? Är detta ens lagligt? Vad är nästa steg