Amazon hävdar att jag skickat tillbaka fel vara - vad göra?

Permalänk
Medlem

Amazon hävdar att jag skickat tillbaka fel vara - vad göra?

Hallå!

Jag har tidigare haft flertalet problem med amazon, men fortsatt handla därifrån ändå , allt eftersom jag anser att de erbjuder bäst garanti om något går snett. Senaste problemet var detta:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664161-maste-jag-stam...

Nu till mitt senaste problem. För ca 1 månad sedan beställer jag ett par dyrare hörlurar. Samma sekund som jag öppnar paketet upptäcker jag att plomberingen redan brutits och att någon annan använt hörlurarna eftersom det luktade lite illa på öronkuddarna. Inget mer med det tänkte jag, jag slår upp en retur och skickar tillbaka dessa dagen efter.

2 veckor in skriver jag och undrar hur det går med returen, får till svar att eftersom det är dyrare produkt så kan det ta upp till 30 dagar för lagret att hantera.

30 dagar in kontaktar jag dom igen och frågar hur det går, får då till svar att en återbetalning är bokad av systemet om 5 dagar och att jag kan förvänta mig få en återbetalning då.

Jag ringer in efter 5 dagar och frågar varför jag inte fått något. Hon ber mig dröja och återkommer 3 min senare, beklagar allt som inträffat och säger att hon skall återbetala mig med detsamma, och jag får även bevis från henne via mail där hon också skrev att hon nu UTFÄRDAT en återbetalning och att jag borde fåt pengarna inom 5-7

Jag ringer in 5 dagar senare och frågar varför jag inte fått något, medarbetaren ber mig dröja och meddelar sedan att han fört över ärendet till specialistavdelningen som i sin tur skall kontakta mig inom kort. Ca 1 timme senare så får jag svar från specialistavdelningen som lyder så här:
-----------------------------------------------------------------
Hej!

Tack för ditt meddelande.
Vi har granskat vår tidigare korrespondens med dig och vi beklagar den felaktiga informationen du fått.

Din retur av din beställning med nummer ordernr innehöll fel artikel i stället för den ursprungliga produkten.
Vi kan inte utfärda en återbetalning för den här beställningen förrän vi har mottagit rätt artikel. Vi ber dig att returnera den till oss på för att du ska kunna få återbetalningen.

Du kan läsa mer om våra returpolicyer i avsnittet Returer, återbetalningar och egendom i våra villkor för användning:
www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=hp_left_cn?no...

Svara på detta e-postmeddelande om du vill överklaga beslutet. Vårt kontospecialistteam kan inte ge support via telefon eller chatt just nu.

Tack för din förståelse.

Kontospecialist
Amazon.se
----------------------------------------------------------------------------------

Jag får genast en klump i halsen och börjar skriva utförligt till dom i chatten och svarar på det mailet och får bara automatiserade svar tillbaka som mer eller mindre är kopia på svaret här ovan. Jag är verkligen ursinnig just nu och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har suttit och googlat och sett att sjukt många fått exakt samma svar, och att man inte kan göra något åt saken. Här är ett exempel som kommit upp i nyheterna: https://www.youtube.com/watch?v=23OPFKfjQ5I

Så jag sitter nu här med förlorade pengar för en vara jag beställt, + att jag förlorat den varan jag returnerat ? Är detta ens lagligt? Vad är nästa steg

Permalänk
Medlem

Kan du bed dem skicka tillbaka den vara du skickade in då och kolla vad du får? Om det inte är rätt vara så är det ju din ägodel.

Permalänk
Medlem

När du returnerade hörlurarna, påpekade du då att din retur gjordes för att produkten var öppnad och använd? Har du gjort det därefter?

Du skriver ingenstans att du meddelat Amazon detta, vilket torde vara en grundbult för att du nu skall få returen godkänd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Kan du bed dem skicka tillbaka den vara du skickade in då och kolla vad du får? Om det inte är rätt vara så är det ju din ägodel.

Om du öppnar youtube länken så får du svaret där.

De säger att de förstör varan de får in för att skydda företaget och dess anställda. Helt sinnesjukt.

Skrivet av twit:

När du returnerade hörlurarna, påpekade du då att din retur gjordes för att produkten var öppnad och använd? Har du gjort det därefter?

Du skriver ingenstans att du meddelat Amazon detta, vilket torde vara en grundbult för att du nu skall få returen godkänd.

Jo, under beskrivningen så skrev jag ner att var därör jag returnerade varan.

Permalänk
Medlem

Hur betalade du? Pröva göra en charge back? Du lär bli bannad från Amazon i all framtid men låter ju som du ska undvika dem oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Hur betalade du? Pröva göra en charge back? Du lär bli bannad från Amazon i all framtid men låter ju som du ska undvika dem oavsett

Via debit kort, dvs vanlig bankkort. Tvivlar att det lär gå igenom, handlar det inte mer om man fått sin vara som man beställt eller inte? Och inte returer?

Permalänk

Tyvärr så är det ju så att det är nu upp till dig att motbevisa att du skickade exakt vad du fick skickat till dig.

Och kan du inte det så är det typ. tuff luck.

Möjligen att du kan cancela returen och iaf få tillbaka det du fick till dig.

Du har troligen helt enkelt åkt på skuldenför någon annan persons items swap scam.

Och att det troligen smet förbi en ouppmärksam kontrollant första vändan till lagret.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tyvärr så är det ju så att det är nu upp till dig att motbevisa att du skickade exakt vad du fick skickat till dig.

Och kan du inte det så är det typ. tuff luck.

Möjligen att du kan cancela returen och iaf få tillbaka det du fick till dig.

Du har troligen helt enkelt åkt på skuldenför någon annan persons items swap scam.

Och att det troligen smet förbi en ouppmärksam kontrollant första vändan till lagret.

Detta är ju helt sinnesjukt. Kan knappast vara första gången det händer dom, men ändå behandlar dom mig och svarar mig på ett sätt som framstås som det? De har redan skrivit att de inte skickar tillbaka varan och att den kommer förstöras enligt deras policy??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jo, under beskrivningen så skrev jag ner att var därör jag returnerade varan.

Då bör det rimligen också kunna lösas, om du får fatt i rätt person och trycker på just anledningen till att returen gjordes. Jag vet inte hur Amazon gör, men det kan ju också vara så att du blivit flaggad som en problematisk kund om du frekvent returnerar varor och att det strular extra.

Du har för övrigt inte uppdaterat din andra tråd med hur det ärendet löste sig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Detta är ju helt sinnesjukt. Kan knappast vara första gången det händer dom, men ändå behandlar dom mig och svarar mig på ett sätt som framstås som det? De har redan skrivit att de inte skickar tillbaka varan och att den kommer förstöras enligt deras policy??

Finns otalet videos från folk som köper upp pallvis med returvaror billigt från t.ex amerikanska amazon och säljer på ebay

Och brukar iaf va minst 1 paket på varje pall som är en item swapad och ibland inte äns med en liknande produkt.

Borde du kunna göra en cash back du har ju uppenbarligen ingen produkt men inte heller pengarna.

Visst eu varianterna kanske gör på annorlunda vis men känns märkligt att produkten förstörs utan att äns genchansen att ångra returen.

Bör ju även gå att kräva bevis på att varan de fick inte var rätt bör iaf ha dokumenterats i nan destruktion kan man tycka med bilder på returen om det är ett misstänkt scam försök.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Då bör det rimligen också kunna lösas, om du får fatt i rätt person och trycker på just anledningen till att returen gjordes. Jag vet inte hur Amazon gör, men det kan ju också vara så att du blivit flaggad som en problematisk kund om du frekvent returnerar varor och att det strular extra.

Du har för övrigt inte uppdaterat din andra tråd med hur det ärendet löste sig.

Jag måste erkänna att du mycket väl kan ha rätt i det du säger då jag skickat tillbaka ca 6 varor inom 1 år skulle jag tro, men problemet är att kundtjänst inte har någon talan om saken, och kundspecialisten bara kopierar och skickar exakt samma svar som här ovan utan att läsa det jag skriver vilket gör mig ännu argare.

Förra tråden: Fick tips om en medlem att hota med polisanmälan och det hjälpte direkt, och hotade att jag skulle göra en polisanmälan samma dag, och fick då återbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nja de brukar kassera de "pga säkerhet"
Istället för att returnera något fel så borde TS skrivit till Amazon först.

Förstod inte riktigt vad du menade, vad är det jag borde ha skrivit till dom?

Permalänk
Medlem

Låter ju rätt sjukt att de förstör varor innan ärenden som berör produkten klarats ut helt. Undrar vad de sagt om det slutat med en mer formell konflikt, "ja, alltså, vi fick tillbaka en annan produkt än vad personen beställt, men vi förstörde den, tyvärr, så vi kan inte bevisa det, vi yrkar på att vi ska få behålla pengarna och kunden bör gå utan produkt och pengar".

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Helt sjukt egentligen, inget jag tänkt på tidigare. Bör man alltså alltid beställa med kreditkort från amazon om man hamnar i likande sits? Nu tar jag allt därifrån på faktura. Sen behöver man nog dokumentera med foton

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Detta är ju helt sinnesjukt. Kan knappast vara första gången det händer dom, men ändå behandlar dom mig och svarar mig på ett sätt som framstås som det? De har redan skrivit att de inte skickar tillbaka varan och att den kommer förstöras enligt deras policy??

Om vi backar några steg så är låter det väl som att det som faktiskt hänt är att någon lyckats med bedrägeriet som de verkar misstänka att du försökte dig på; därav att du fick en öppnad förpackning (med, enligt uppgift, fel vara i) som någon annan skickat in tidigare för att tjäna en hacka.

Deras problem är väl just att om ett sådant bedrägeri lyckas och förpackningen kommer in i systemet igen så blir det såhär sedan, och när nästa kund klagar så är det i princip omöjligt för dem att skilja ett sådant klagomål från det ursprungliga bedrägeriförsöket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Helt sjukt egentligen, inget jag tänkt på tidigare. Bör man alltså alltid beställa med kreditkort från amazon om man hamnar i likande sits? Nu tar jag allt därifrån på faktura. Sen behöver man nog dokumentera med foton

Jag packar alltid upp och undersöker all elektronik jag köper, i fysisk butik eller via postorder, med rullande kamera på stativ från att jag skär förseglingen tills jag undersökt hela produktens fysiska skick, utan att produkten lämnar bildrutan. Skulle jag upptäcka ett fel skulle jag låta kameran fortsätta rulla tills produkten var nerpackad igen och förpackningen förseglad, med närbilder som visar tejp och annat tydligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om vi backar några steg så är låter det väl som att det som faktiskt hänt är att någon lyckats med bedrägeriet som de verkar misstänka att du försökte dig på; därav att du fick en öppnad förpackning (med, enligt uppgift, fel vara i) som någon annan skickat in tidigare för att tjäna en hacka.

Deras problem är väl just att om ett sådant bedrägeri lyckas och förpackningen kommer in i systemet igen så blir det såhär sedan, och när nästa kund klagar så är det i princip omöjligt för dem att skilja ett sådant klagomål från det ursprungliga bedrägeriförsöket.

Det var exakt detta en annan medlem här råkade ut för ? Han fick ett 4080 istället för 4090 kort, men det är helst sinnessjukt att de inte kollar igenom produkterna och serienumret osv?

Jag kommer inte kunna gå till sängs vetandes att jag gått miste om 7000 kr + för någon annans misstag eller scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tyvärr så är det ju så att det är nu upp till dig att motbevisa att du skickade exakt vad du fick skickat till dig.

Och kan du inte det så är det typ. tuff luck.

Möjligen att du kan cancela returen och iaf få tillbaka det du fick till dig.

Du har troligen helt enkelt åkt på skuldenför någon annan persons items swap scam.

Och att det troligen smet förbi en ouppmärksam kontrollant första vändan till lagret.

Fast om så vore fallet så borde ju OP ha reagerat på att det var fel vara när han öppnade och granskade den och konstaterade att den luktade illa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

men det är helst sinnessjukt att de inte kollar igenom produkterna och serienumret osv?

Folk har fått grafikkort där kylarna har cross compativility med själva kortet switchat. T.ex med 3090 och 3080 hände det nu och då iaf i USA. Då stämmer serie nr, då det sitter på backplaten på många modeller.

Sen har folk också fått processorer som varit deliddaded, med en IHS från t.ex en 12900K monterad på en 12100 osv.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Fast om så vore fallet så borde ju OP ha reagerat på att det var fel vara när han öppnade och granskade den och konstaterade att den luktade illa?

Ersatt med kinesium för 20:- gjorda för att va så lika som möjligt men gjorda av begagnade avlopsrör?

En del kopior kan va svåra att se skillnad på speciellt när de ligger i en äkta kartong. Och inte ovanligt att de kan stinka rätt ordentligt också.

Eller att varan var äkta men ett äldre par som en föregående köpare lagt i kartongen och returerat och tagit de helt nya till sig själv och kontrollen missade att kartongen blivit öppnad hos första köparen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fan vad illa!! Kalla mig paranoid men varje gång jag skickar tillbaka något dyrare så filmar jag alltid hur kartongen ser ut och vad som finns i kartongen innan jag skickar det.

Samma sak om jag köper något på Ebay så filmar jag alltid när jag får paketet och öppnar det för första gången, allt för att ifall det visar sig vara en tegelsten i paketet och inte ett 4090 så har man något slags bevis, vet inte om det håller i en domstol men det känns tryggare att ha något en bara ord mot ord.

Jobbig situation, jag vet hur jävligt värdelösa amazon kan vara, mitt konto hamnade i någon slags "loop" där mitt konto konstant blev nedlåst för "suspicious activity contact support for assistance" men deras support (vid detta tillfälle, det var ett par år sedan) gick endast att kontakta genom att logga in på kontot... ja kontot som var spärrat, helt korkat.

Permalänk
Medlem

Jag fick nu ett sista svar ifrån specialistavdelningen. De håller sig till tidigare svar, och tänker inte svara något mer kring ärendet, det var exakt vad som skrevs, har verkligen inga ord.

Låt oss bara för tankens skull säga att jag likt många andra här råkat få fel vara eller kopia eller vad som, detta skulle innebära att du som kund får skulden och att du inte kan göra ett skit för att göra något åt saken.

Jag har lagt märke till att vissa här skriver att ni alltid filmar när ni packar upp eller packar ner, men hur hållbart är detta egentligen i rätten? Det har alldeles för många hål, såvida du inte filmar från första stunden du är hemma, packar ner varan, åker ner och skickar paketet, annars är det rätt så värdelöst?

7000kr fattigare, + förlorat varan som jag skickade tillbaka, så jag står med andra ord utan pengar för en vara jag betalat.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Jag fick nu ett sista svar ifrån specialistavdelningen. De håller sig till tidigare svar, och tänker inte svara något mer kring ärendet, det var exakt vad som skrevs, har verkligen inga ord.

Låt oss bara för tankens skull säga att jag likt många andra här råkat få fel vara eller kopia eller vad som, detta skulle innebära att du som kund får skulden och att du inte kan göra ett skit för att göra något åt saken.

Jag har lagt märke till att vissa här skriver att ni alltid filmar när ni packar upp eller packar ner, men hur hållbart är detta egentligen i rätten? Det har alldeles för många hål, såvida du inte filmar från första stunden du är hemma, packar ner varan, åker ner och skickar paketet, annars är det rätt så värdelöst?

7000kr fattigare, + förlorat varan som jag skickade tillbaka, så jag står med andra ord utan pengar för en vara jag betalat.

Testa banken och deras kortförskring.

Glöm inte anmäla amazon för stöld bara iom att de valt att behålla varan trots att de nekat reklamationen istället för att skicka tillbaka den ihop med en faktura på den onödiga frakten.

Tvivlar att det är lagligt att behålla varan men skita i att betala tillbaka pengarna när de nekar en retur...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag fick nu ett sista svar ifrån specialistavdelningen. De håller sig till tidigare svar, och tänker inte svara något mer kring ärendet, det var exakt vad som skrevs, har verkligen inga ord.

Låt oss bara för tankens skull säga att jag likt många andra här råkat få fel vara eller kopia eller vad som, detta skulle innebära att du som kund får skulden och att du inte kan göra ett skit för att göra något åt saken.

Jag har lagt märke till att vissa här skriver att ni alltid filmar när ni packar upp eller packar ner, men hur hållbart är detta egentligen i rätten? Det har alldeles för många hål, såvida du inte filmar från första stunden du är hemma, packar ner varan, åker ner och skickar paketet, annars är det rätt så värdelöst?

7000kr fattigare, + förlorat varan som jag skickade tillbaka, så jag står med andra ord utan pengar för en vara jag betalat.

Sue the bastards!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasson39:

Jag fick nu ett sista svar ifrån specialistavdelningen. De håller sig till tidigare svar, och tänker inte svara något mer kring ärendet, det var exakt vad som skrevs, har verkligen inga ord.

Låt oss bara för tankens skull säga att jag likt många andra här råkat få fel vara eller kopia eller vad som, detta skulle innebära att du som kund får skulden och att du inte kan göra ett skit för att göra något åt saken.

Jag har lagt märke till att vissa här skriver att ni alltid filmar när ni packar upp eller packar ner, men hur hållbart är detta egentligen i rätten? Det har alldeles för många hål, såvida du inte filmar från första stunden du är hemma, packar ner varan, åker ner och skickar paketet, annars är det rätt så värdelöst?

7000kr fattigare, + förlorat varan som jag skickade tillbaka, så jag står med andra ord utan pengar för en vara jag betalat.

Dags att kontakta ARN och konsumentombudsmannen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Dags att kontakta ARN och konsumentombudsmannen.

Har inget förtroende för ARN med tanke på väntetiderna , allt pga klarna fiaskot, men KO kommer jag kontakta direkt imorgon

Någon som vet om Amazon skrivit att de har rätten att behålla/förstöra varan? För annars låter detta som ett solklart fall ?

Permalänk
Medlem

Nu är jag helt allergisk mot alla jäv... varor som skickas ut som nya och till nypris fast de är öppnade.

Folk filmar och har sig men frågan är hur väl detta fungerar om det verkligen strular. Lite som alla klipp på nätet där man undrar hur fasiken hade de en kamera till hands i just det ögonblicket.
Men absolut det här hör man ju bara mer och mer om så att filma öppnandet av förpackningar är ju befogat.

Men en annan sak man kan göra är att aldrig öppna paket man misstänker är öppnade sedan tidigare. Detta fungerar ju så klart bäst med produkter som skickas i sina originalkartonger.

Ex om ett datorchassi dyker upp endast i sin originalförpackning och där originaltejpen (typ genomskinlig) är ersatt med företagets egna tejp. ÖPPNA INTE PAKETET!
Ta kort och skapa en retur direkt, altså direkt som i på minuten.

Bästa är att inte ens ta emot det från utlämningsstället om man ser att en originalkartong har någon tejp från butiken på sig.

Ofta kommer ju originalförpackningarna inuti en annan kartong och då blir det ju knepigare. Men så fort man ser tecken på att originalförpackningen är manipulerad så skapar man en retur (direkt, inte 10min senare utan direkt).

Ibland återförseglar ju butiken även de förpackningarna (innuti den stora kartongen) med egen tejp, spännband eller liknande. Bryt absolut INTE dessa för att kolla utan ta det säkra före det osäkra och skapa en retur direkt.

Men i ditt fall så tycker jag att du kan skicka ett mail i stil med:

1. Hävdar ni att jag bytt ur produkten mot en annan, det vill säga begått bedrägeri?

2. Jag hävdar å de bestämdaste att varan jag skickat in är den vara jag fick utav er i kartongen. Jag hävdar vidare att jag blivit bedragen då jag inte erhållit den produkt jag betalat för. Om rätt vara inte skickas ut tvingas jag dra detta vidare.

3. Om det är er bestämda åsikt att jag uppsåtligt skickat in fel vara i syfte att begå bedrägeri bör ni vidta rättsliga åtgärder. Dessa åtgärder kommer jag självklart att bestrida.
Vidare måste ju detta leda till att varan jag skickade in till er returneras till mig. Ni kan ju inte hävda att jag skickat in fel vara för att sedan behålla varan, som då inte tillhör er.

Sen får du ju vara beredd på att det går vidare och ta det därifrån men att bli blåst på 7000:- tycker jag inte att man bara ska acceptera!

Det jag skriver är bara tips/förslag så du får avgöra helt själv hur du vill göra!

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Har inget förtroende för ARN med tanke på väntetiderna , allt pga klarna fiaskot, men KO kommer jag kontakta direkt imorgon

Någon som vet om Amazon skrivit att de har rätten att behålla/förstöra varan? För annars låter detta som ett solklart fall ?

Står under deras returpolicy:
"Felaktiga returer
Vänligen se till att du returnerar rätt artikel och att artikeln är komplett när du gör en retur. Rätt artikel måste returneras för att du ska få en återbetalning.

För att skydda Amazons anställda och kunder kasserar vi felaktiga returer. Om du av misstag har returnerat fel artikel till Amazon, vänligen kontakta Kundtjänst så snart som möjligt. Amazon kan inte garantera att din artikel kommer att hittas och returneras, och vi betalar inte ut ersättning för artiklar som felaktigt returnerats till Amazon."

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GK...

Följt av:
"Observera: Enligt vår returpolicy måste en returnerad artikel vara i samma skick som den mottogs. Detta innebär att nya artiklar ska returneras oanvända och hela, och i det skick som du fick dem från Amazon (inkluderar alla tillbehör). Begagnade artiklar får inte ha några ytterligare tecken på användning eller skada. Du hittar mer information om detta i relation till särskilda produktkategorier nedan."

Du har ju returnerat artikeln i det skick som den mottogs. Nu är frågan vem det är upp till att bevisa det.

Permalänk
Medlem

Herrejisses, jävligt trist läsning! Ytterligare en anledning att inte handla från Amazon alltså. Men hoppas du får tillbaks dina pengar förr eller senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias Å:

Står under deras returpolicy:
"Felaktiga returer
Vänligen se till att du returnerar rätt artikel och att artikeln är komplett när du gör en retur. Rätt artikel måste returneras för att du ska få en återbetalning.

För att skydda Amazons anställda och kunder kasserar vi felaktiga returer. Om du av misstag har returnerat fel artikel till Amazon, vänligen kontakta Kundtjänst så snart som möjligt. Amazon kan inte garantera att din artikel kommer att hittas och returneras, och vi betalar inte ut ersättning för artiklar som felaktigt returnerats till Amazon."

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GK...

Följt av:
"Observera: Enligt vår returpolicy måste en returnerad artikel vara i samma skick som den mottogs. Detta innebär att nya artiklar ska returneras oanvända och hela, och i det skick som du fick dem från Amazon (inkluderar alla tillbehör). Begagnade artiklar får inte ha några ytterligare tecken på användning eller skada. Du hittar mer information om detta i relation till särskilda produktkategorier nedan."

Du har ju returnerat artikeln i det skick som den mottogs. Nu är frågan vem det är upp till att bevisa det.

Nu är bara frågan vare sig det är lagligt att göra så som de gör. För vem som helst kan skriva vad de vill i policyn men i slutändan går väl lagen före, så skulle vara intressant att höra från någon kunnig vare sig detta är lagligt?

Skrivet av Gurrrra:

Herrejisses, jävligt trist läsning! Ytterligare en anledning att inte handla från Amazon alltså. Men hoppas du får tillbaks dina pengar förr eller senare!

när jag väl fick beskeded och slutliga svaret så kunde jag helt ärligt inte gå och lägga mig den dagen utan var uppe hela dagen, visste 7000kr är inte en jättedeal, men fortfarande såpas stor att det gör ont att vetandes att man själv inte gjort något fel.

Men nu har det hur löjligt det än låter börjat smälta in att jag inte kommer få se några pengar.

Jag kommer kontakta banken imorgon, men enligt min erfarenhet så handlar de flesta fallen vare sig man fått det man beställt eller inte, och inte huruvida det gått med en retur, så har inte höga förhoppningar där heller. Sista alternativet blir väl att fortsätta skriva till dom, kontakta KO och bara hoppas att någon gör något.