Permalänk
Medlem

MB B550 och CPU 7 5700X för RX6800

Ska uppgradera sonens dator (fyller 10). Han spelar mest Fortnite, det funkar ju rätt hyggligt på hans nuvarande gamla dator om man kör lite mer basic inställningar och lägre upplösning... Men eftersom han spelar rätt mkt är det rimligt att kliva upp ett steg... Jag kan "skifta ut" gamla komponenter, då storasyrran spelar mindre och jag nästan inte spelar alls - men vi har varsina datorer, så jag tänker att ligga på steget där grejorna blivit billiga att köpa, men byta om 1-3 år och komponenterna hamnar i nån av våra andra datorer är billigast att hålla igång datorparken...

I en annan tråd försökte jag hitta ett prisvärt grafikkort och jag har nu köpt denna GPU: RX6800 för 4.500:-
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1703619-prisvarda-graf...

Tyvärr var det ganska tunnsått med bra erbjudanden på dessa lite billigare GPUer.

Jag har försökt kolla efter CPU och den som har varit nedsatt på BF / CM var Ryzen 7 5700X, 1999:-. Jag tror den matchar RX6800 hyggligt bra, ska man upp mer i prestanda så kostar det betydligt mera. (tänker 32GB DDR4 minne).

Fråga 1) Är valet / balansen CPU / GPU vettig?

Jag tänker jag ska para det med ett moderkort och som jag förstår är det B550 som både går att få kring en tusenlapp och ger best bang for the buck för denna kombo.

Jag tycker det inte är så lätt att hitta vad MB har för anslutningar. Jag har förstått att alla B550 har M2 och PCIE4.0, så där borde man vara hemma. De ska väl också klara den fördelen med "smart memory" man ska få när man parar en AMD GPU och CPU?

Fråga 2) Moderkort. Wifi är väl bra som backup (idag kör jag en USB dongel för wifi backupen+BT), men vi kör kabelanslutet normalt. Är B550 rätt val? Wifi&Blåtand är nice to have men som sagt inte nödvändigt om det höjer priset många hundralappar...
Vill gärna landa på inte så mkt mer än en tusenlapp. Vilket märke är mest prisvärt?
a) Bra settings för fläktar
b) Fläktstyrning med tillräckligt många anslutningar och PWM.
c) Gärna både RGB och ARGB, men iallafall ARGB.
d) Att BIOS klarar 7 5700X direkt, eller att det går att uppdatera utan en CPU installerad
e) är det nåt övrigt att tänka på?

Låda och PSU behåller jag tänkte jag. Har 1000W så det ska räcka med marginal... CPU kylare antar jag en hyfsat billig luft räcker...

Permalänk
Medlem

Det blir säkert lite dyrare men överväg att köpa 7600X med ett B650-moderkort och DDR5-RAM. På så sätt kan du senare uppgradera CPU:n till en motsvarade 8800X3D eller kanske till och med 9800X3D utan att behöva byta övriga delar.

Annars låter B550 med 5700X som ett prisvärt val. Tycker inte du ska köpa X570-moderkort, helt onödigt. A520 har jag ingen koll på.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin