TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

minhembio retur

Jag kan tänka mig att det är dyrt att skicka. Hade hoppats på under 1 000:- dock. Den hämtades upp 15.02, jag ringde 16:30.
Känns ovärt att skicka tillbaka för det priset, särskilt som jag står för eventuell fraktrisk. Tvn kommer stå rätt ljust så både reflexfilter och ljusstyrka känns värt för den mindre summan.

Får se det som lärdom, var lite mer tålmodig med stora bökiga saker och köp i närområdet. De har aviserat hemkörningen nu ikvälll också (enda gången man inte är tacksam för snabb frakt?), mellan 9-13 vardagar. Med 30 mins notis. Jag jobbar som lärare och har lektioner, det är typ omöjligt.

Jag borde kanske lägga detta i gubbgnällstråden istället.

Vad händer om paketet inte går att leverera då? Trodde det går på automatisk retur

Permalänk
Inaktiv

Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa OLED eller Mini LED. Tillhör skaran som fortfarande är lite tveksam till OLED då risken finns för inbränning, och när man som jag kommer spela på skärmen minst 80% av tiden, resterande blir film och serier, så är det inget som direkt lockar. LG ger visserligen 5 års panelgaranti på den modellen jag tittar på men det är bara gratis till andra året, från tredje året och framåt tillkommer arbetskostnad samt eventuella kostnader för delar som inte är den faktiska panelen. Vad detta kostar vet jag inte. Har mailat LG men inte fått något svar.

Modellerna jag tittar på är LG OLED83G36LA respektive TCL 98C955 och kostar just nu 47,900 kr respektive 49,900 kr i utvalda butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353834:

Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa OLED eller Mini LED. Tillhör skaran som fortfarande är lite tveksam till OLED då risken finns för inbränning, och när man som jag kommer spela på skärmen minst 80% av tiden, resterande blir film och serier, så är det inget som direkt lockar. LG ger visserligen 5 års panelgaranti på den modellen jag tittar på men det är bara gratis till andra året, från tredje året och framåt tillkommer arbetskostnad samt eventuella kostnader för delar som inte är den faktiska panelen. Vad detta kostar vet jag inte. Har mailat LG men inte fått något svar.

Modellerna jag tittar på är LG OLED83G36LA respektive TCL 98C955 och kostar just nu 47,900 kr respektive 49,900 kr i utvalda butiker.

Ska du köpa G3 så är nog 77” mer värd pga MLA (83” modellen saknar det), men det är en prioritering som du får göra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Ska du köpa G3 så är nog 77” mer värd pga MLA (83” modellen saknar det), men det är en prioritering som du får göra

Tack för påpekandet, men jag vet om att MLA saknas på denna storleken. Dock så är den 30% ljusstarkare än motsvarande G2 vilket räcker mer än väl för mig, speciellt eftersom jag föredrar att spela och titta på film med dimmad belysning och fördragna mörkläggningsgardiner.

Permalänk
Medlem

Hade en TCL C935 och de inbyggda apparna i Google TV och den inbyggda Chromecasten var helt oanvändbara för mig. Netflix kunde inte visa Dolby Vision korrekt utan massa röda streck, SVTPlay hade buggig bild och YouTube hade en röd nyans på allt (människor såg helt röda ut i ansiktet). Alla problemen försvann med en extern spelare. Vet inte om den var defekt men något att ha i åtanke om man funderar på TCL.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Vaför känns det som att det pratas mindre och mindre om Samsung?

Jag har alltid haft LG tv och aldrig känt mig helt nöjd med bildkvalitén. Så jag har alltid varit sugen på Samsung för jag har fått för mig att dom gör bättre grejer.
Men nu upplever jag att de flesta pratar om LG när det kommer till att köpa ny tv. Samsung nämns aldrig.

Har LG gått förbi Samsung eller är min magkänsla helt fel?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Hade en TCL C935 och de inbyggda apparna i Google TV och den inbyggda Chromecasten var helt oanvändbara för mig. Netflix kunde inte visa Dolby Vision korrekt utan massa röda streck, SVTPlay hade buggig bild och YouTube hade en röd nyans på allt (människor såg helt röda ut i ansiktet). Alla problemen försvann med en extern spelare. Vet inte om den var defekt men något att ha i åtanke om man funderar på TCL.

Märkligt, måste vara ett defekt exemplar?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon353834:

Tack för påpekandet, men jag vet om att MLA saknas på denna storleken. Dock så är den 30% ljusstarkare än motsvarande G2 vilket räcker mer än väl för mig, speciellt eftersom jag föredrar att spela och titta på film med dimmad belysning och fördragna mörkläggningsgardiner.

Ifall du tänkt köra TV:n i ett mörklagt rum med dämpad belysning finns ingen anledning till att jaga ljusstyrka för ljusstyrkans skull. Att prioritera ljusstyrka blir en prioritet av den egenskap som har minst betydelse för det rummet.

OLED-inbränningarna du är rädd för är ett problem som dessutom är knutet till hur ljusstarkt du kör panelen. Du kan ställa in LG:n till "peak brightness: off" och då kör den panelen på nivåer där det blir mycket litet eller inget slitage på panelen. Då är det fortfarande på ljusnivåer som kan anses vara högt för den typ av rum du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Vaför känns det som att det pratas mindre och mindre om Samsung?

Jag har alltid haft LG tv och aldrig känt mig helt nöjd med bildkvalitén. Så jag har alltid varit sugen på Samsung för jag har fått för mig att dom gör bättre grejer.
Men nu upplever jag att de flesta pratar om LG när det kommer till att köpa ny tv. Samsung nämns aldrig.

Har LG gått förbi Samsung eller är min magkänsla helt fel?

Samsung brukar inte vara favoriten bland TV nördar för att de tenderar att vara mindre konsekventa i bilden. Avsaknad av Dolby Vision gör det också omöjligt för vissa att överväga det. Med QDOLED har Samsung tydliga fördelar i panelteknik jämfört med LG men tyvärr faller det en del på implementationen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353834:

Tack för påpekandet, men jag vet om att MLA saknas på denna storleken. Dock så är den 30% ljusstarkare än motsvarande G2 vilket räcker mer än väl för mig, speciellt eftersom jag föredrar att spela och titta på film med dimmad belysning och fördragna mörkläggningsgardiner.

Skrivet av Laxpudding:

Ifall du tänkt köra TV:n i ett mörklagt rum med dämpad belysning finns ingen anledning till att jaga ljusstyrka för ljusstyrkans skull. Att prioritera ljusstyrka blir en prioritet av den egenskap som har minst betydelse för det rummet.

OLED-inbränningarna du är rädd för är ett problem som dessutom är knutet till hur ljusstarkt du kör panelen. Du kan ställa in LG:n till "peak brightness: off" och då kör den panelen på nivåer där det blir mycket litet eller inget slitage på panelen. Då är det fortfarande på ljusnivåer som kan anses vara högt för den typ av rum du beskriver.

Jag tänkte mer att MLA borde också göra att själva panelen borde kunna drivas svagare och därmed klara sig bättre?

Aja. MLA behövs främst om man vill tävla mot LCD i maximerad ljusstyrka, inget krav på något sätt. Det är väl några bildrutor per film som det gör faktisk skillnad, verkligen inte natt och dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Märkligt, måste vara ett defekt exemplar?

Ja det trodde TCL-support också. Kunde skicka in den på reparation men om de inte hittar något fel måste jag betala, så eftersom TV:n var helt ny valde jag att returnera och Webhallen var snälla att betala returfrakten. Sen dess vågar jag inte kolla på TCL mer, väntar på en S90C nu istället.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Inaktiv

Det blev en TCL 98C955. Det var ett projekt att få hem den kan jag säga då den är stor. Butiken hade inget väggfäste som passade i lager så jag svängde förbi NetOnNet och köpte deras Andersson WMF 3.0.

Har hunnit packa upp den och testa så att panelen är som den ska utan fel genom att använda Eizo monitor test. Har också fått upp väggfästet på väggen. Nu är det bara att få upp den på väggen som är kvar. Inväntar polaren som kommer vid 20-tiden.

Edit: Nu är den uppe och jag säger bara wow! Att gå från 55" till 98" går inte att beskriva. Bilden är inte bara stor, den är också otroligt bra. Är så nöjd med mitt köp. Tänkte bara uppdatera innan jag återgår till att spela Into The Breach. Är snart uppe i 900 timmar och kan inte rekommendera detta spel nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Vaför känns det som att det pratas mindre och mindre om Samsung?

Jag har alltid haft LG tv och aldrig känt mig helt nöjd med bildkvalitén. Så jag har alltid varit sugen på Samsung för jag har fått för mig att dom gör bättre grejer.
Men nu upplever jag att de flesta pratar om LG när det kommer till att köpa ny tv. Samsung nämns aldrig.

Har LG gått förbi Samsung eller är min magkänsla helt fel?

Samsung har väl största delen av marknaden, men det är snarare god marknadsföring än bättre produkter som gjort det.

LG är populära då det tog OLED till massmarknaden och hade i och med det generösa garantier mot inbränningar. Övriga har börjat komma in på marknaden de senaste åren.

Önskas det absolut bästa så brukar det vara Panasonic / Sony som står för det, dock till priser därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad händer om paketet inte går att leverera då? Trodde det går på automatisk retur

Det ligger hos transportören nu, fått förslag på 1 500 för retur. Lite dyrt men inte ohemult. Jag vill inte vara en kuk.

Så valet nu är 21 för g2 eller 25,5 för g3.

Jag tror jag kör g3, kan åka och hämta i stan istället. Svårt att vara hemma mellan 9-13 också och bära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353834:

Det blev en TCL 98C955. Det var ett projekt att få hem den kan jag säga då den är stor. Butiken hade inget väggfäste som passade i lager så jag svängde förbi NetOnNet och köpte deras Andersson WMF 3.0.

Har hunnit packa upp den och testa så att panelen är som den ska utan fel genom att använda Eizo monitor test. Har också fått upp väggfästet på väggen. Nu är det bara att få upp den på väggen som är kvar. Inväntar polaren som kommer vid 20-tiden.

Edit: Nu är den uppe och jag säger bara wow! Att gå från 55" till 98" går inte att beskriva. Bilden är inte bara stor, den är också otroligt bra. Är så nöjd med mitt köp. Tänkte bara uppdatera innan jag återgår till att spela Into The Breach. Är snart uppe i 900 timmar och kan inte rekommendera detta spel nog.

Var fick du fatt på den?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Fick hem S90C 65-tum från black week. Men är säker på att det är Gen 1 panel (den som satt i S95B och inte den nya som sitter i S95C). Ljusstyrkemässigt tror jag det är sak samma då S90C med den nya panelen ändå är mjukvarubegränsad till samma ljusstyrka.
Men frågan är om det dumt att behålla en äldre panel-version då den kanske har sämre livslängd för samma peng. Finns det anledning att oroa sig och returnera? Om man ska ha TVn i flera år och QD-Oled är ny tech kanske man vill satsa på Gen 2 panel minst när man väl slår till? Har svårt att bestämma mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Fick hem S90C 65-tum från black week. Men är säker på att det är Gen 1 panel (den som satt i S95B och inte den nya som sitter i S95C). Ljusstyrkemässigt tror jag det är sak samma då S90C med den nya panelen ändå är mjukvarubegränsad till samma ljusstyrka.
Men frågan är om det dumt att behålla en äldre panel-version då den kanske har sämre livslängd för samma peng. Finns det anledning att oroa sig och returnera? Om man ska ha TVn i flera år och QD-Oled är ny tech kanske man vill satsa på Gen 2 panel minst när man väl slår till? Har svårt att bestämma mig.

Om du tycker det är värt besväret så varför inte. Vi vet fördelarna med 2.0 panelerna så då är det bara att avgöra om du orkar byta. Jag hade gjort det iaf.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Hade en TCL C935 och de inbyggda apparna i Google TV och den inbyggda Chromecasten var helt oanvändbara för mig. Netflix kunde inte visa Dolby Vision korrekt utan massa röda streck, SVTPlay hade buggig bild och YouTube hade en röd nyans på allt (människor såg helt röda ut i ansiktet). Alla problemen försvann med en extern spelare. Vet inte om den var defekt men något att ha i åtanke om man funderar på TCL.

TCL har problem med deras inbyggda mjukvara.

Youtube 4K använder "HDR/DCI-P3/Native" färg gamut istället för korrekt rec709. Det fungerar korrekt om du tittar på 1440p, 1080p etc.
TCL har haft problem med 4K Youtube sedan början de började med Google TV, de har inte fixat problemet trots flera nya generationer av TV sedan folk påpekade problemet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har svårt att köpa de där diskussionerna runt generationer av QD-OLED-panelerna. För det faller under samma gamla mischmasch-mönster av FOMO, koka-soppa-på-spik, konspiratoriska spekulationer ("de försöker lura oss") – samt missförstånd kring hur saker och ting faktiskt fungerar, likt hur mätning av ljusstyrka ger stora variationer. Samma mönster dyker alltid upp när människor i grupp försöker lägga pussel där det saknas pusselbitar. Ju fler pusselbitar som saknas, desto större växlar dra på varje pusselbit – eller rykte då.

Det vore en annan sak om Samsung hade bekräftat att det var skillnader av den sorten. Att det faktiskt finns en direkt variation version 1.0 och 2.0 snarare än det mer rimliga med en gradvis förbättring av tillverkningsprocessen under de två år som snart har passerat.

Finns det en direkt teknisk skillnad, då brukar tillverkarna väldigt gärna slå mynt på dessa skillnader, likt hur LG gör med Evo-panelerna. Det rimliga ifall detta stämmer vore för Samsung att de säljer S95C som den dyrare modellen som faktiskt har en bättre "2.0"-teknik. Om något är den verkliga "konspirationen" att dessa påstådda skillnader ofta är mindre betydande än vad marknadsföringen försöker förmedla.

Nu är det tvärtom, virvelstorm av rykten om att Samsung konspiratoriskt försöker dölja att S95C är den bättre modellen. Något alla företag med förnuft borde framhäva? Jag får inte ihop det.

Saker som "mjukvarulåsning" av ljusstyrkan kan ha faktiska ingenjörsmässiga orsaker, likt att det är något bättre kylsystem och något mer kapabel PSU på S95C pga av skillnaderna i konstruktionen. All processning och PSU hos S95C sitter i en separat låda där resten panelen mer eller mindre sitter på en stor kylfläns. Det torde kräva vissa tweakade parametrar för hur firmware ska arbeta.

Permalänk
Medlem

Hej!

https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q68c-75-inch-qled-4k-s...

Är detta en bra deal? Jag är ute efter en 70-77" Samsung tv under 15 000 kr som funkar för bra för vardagsanvändande - film, serier etc.

Jag har ingen stress för inköpet utan jag vill ha en större TV till ett bra pris. I dagsläget har jag en SAMSUNG 58" UHD/UE58RU7105 som jag tycker funkar jättebra, så det är min referens.

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nAix:

Hej!

https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q68c-75-inch-qled-4k-s...

Är detta en bra deal? Jag är ute efter en 70-77" Samsung tv under 15 000 kr som funkar för bra för vardagsanvändande - film, serier etc.

Jag har ingen stress för inköpet utan jag vill ha en större TV till ett bra pris. I dagsläget har jag en SAMSUNG 58" UHD/UE58RU7105 som jag tycker funkar jättebra, så det är min referens.

Tack på förhand!

Om du vill kolla om något är en "bra deal" måste du sätta det i relation till vad bättre modeller kostar samt sådant som prishistoriken. Den du ska jämföra med enklast är då Samsung Q70-serien som är ett tydligt steg uppåt i kvalitet.

Q60-serien du tittar på är en förbättring mot den RU-modell du har, men inte nödvändigtvis en jättestor eller ens märkbar förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om du vill kolla om något är en "bra deal" måste du sätta det i relation till vad bättre modeller kostar samt sådant som prishistoriken. Den du ska jämföra med enklast är då Samsung Q70-serien som är ett tydligt steg uppåt i kvalitet.

Q60-serien du tittar på är en förbättring mot den RU-modell du har, men inte nödvändigtvis en jättestor eller ens märkbar förändring.

Tack för svar!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8917235

Antar att det är denna jag ska hålla koll på då, det är ju en djungel där ute i tv-världen. Synd att jag precis verkar ha missat en rea bara.

Q70 70" verkar inte finnas va? Utan då är det som på länkem ovan 75" som gäller?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nAix:

Tack för svar!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8917235

Antar att det är denna jag ska hålla koll på då, det är ju en djungel där ute i tv-världen. Synd att jag precis verkar ha missat en rea bara.

Q70 70" verkar inte finnas va? Utan då är det som på länkem ovan 75" som gäller?

Nej, ingen Q70 i 70-tum. Vilket är rätt bra. Just storlekarna 70 och 60 brukar vara VA-paneler av en något sämre sort. Q70 är en bra modellserie, inte för att den har så mycket särskilt, utan för att den i alla hänseenden är klivet upp i kvalitet.

De finns flera Q7-modeller, så fastna inte på enbart Q70 utan kolla andra sifferkombinationer med Q7X också och då kan finna något på rea. Eller så väntar du till mellandagarna när nästa reastöt brukar komma.

Permalänk

Precis beställt LG 75QNED86 (2023) Den är självklart på rea nu efter blackweek!

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk

Kanske en dum fråga men alla dessa moderna bra spel-tv-apparater, visst kan de köras i 1440p utan några konstigheter?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Slog till på en Samsung q70c

Blev ett redigt lyft från den gamla ploghästen (Sony-modell från 2014).
Enda man kanske skulle önska var oled, men hade inte riktigt kunna motivera den investeringen när man har två små rivningsexperter hemma.
Kanske testar mer ikväll om min covid tillåter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Kanske en dum fråga men alla dessa moderna bra spel-tv-apparater, visst kan de köras i 1440p utan några konstigheter?

Alla utom Sony. Med "Alla" menar jag då de tillverkarna som har egna avdelningar i guiden. Vad en random Sharp klarar av är en öppen fråga. Sony har inte anammat 1440p.

Permalänk
Medlem

Vet man något om TCL X955 98" kommer och när till Sverige och vad det kan tänkas kosta?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Vet man något om TCL X955 98" kommer och när till Sverige och vad det kan tänkas kosta?

TCL har angett nordiska ÅF till slutet av året. Verkar som man enas om 129 990 som intro

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11944729

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Precis beställt LG 75QNED86 (2023) Den är självklart på rea nu efter blackweek!

Har du fått tvn?