Google Drive-användare slår larm om förlorad data

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353834:

Jag har inte mycket jag behöver backup på, men det jag har gör jag backup på tre olika USB-minnen, samt tre olika molntjänster.

Oj då kan du känna dig hyfsat säker då.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Fast nej, det är jättekonstigt att betrakta cloud som backup. Enriktig backup är offsite, offline & helst ett annat medium för riskspridning.

Cloud är mer att betrakta som en mirror/RAID/access över flera devices. Samt att det är jävligt smidigt att tanka ned allt från cloud vid ominstallation. Med det sagt är det fortfarande inte en backup.

Är det verkligen det? Backup är ju en kopia av det ursprungliga formatet som förvaras på en annan plats än ursprunget. Med andra ord är ju cloud lika mycket en backup som något annat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag har själv blivit av med filer på Google Drive, men det var flera år sedan. Dock var det mp3 filer som köpt från Bandcamp, men jag gissar att Google markerar alla mp3 filer som illegala och raderar dem utan förvarning. Just därför tar jag numera alltid backup av alla mina moln konto till min lokala TrueNAS server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det verkligen det? Backup är ju en kopia av det ursprungliga formatet som förvaras på en annan plats än ursprunget. Med andra ord är ju cloud lika mycket en backup som något annat.

Om det finns historik så man kan hämta ut ögonblicksbilder från olika tidpunkter så håller jag med om att det räknas.

Om det däremot är någon lösning där klienterna bara synkar in sina ändringar och så är det allt som finns så skulle jag inte räkna det som en fullgod backup.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Snacka om en extremt allvarlig bugg, det är nog bäst jag varnar om detta på jobbet, där vi kör NextCloud on-prem främst för internbruk.

Ja det tycker jag verkligen du borde göra! Det som fick mig att byta var att buggen inte verkade tas på allvar. Man kunde ju förvänta sig att en sån bugg hamnar högst upp på prio listan och åtgärdas omedelbart. Men så var verkligen inte fallet. Får fortfarande mail om ticketen ibland men läser inte ens längre, jag har sen länge gått vidare i livet och lämnat NextCloud bakom mig Nöjd seafile-användare istället! =D

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353834:

Jag har inte mycket jag behöver backup på, men det jag har gör jag backup på tre olika USB-minnen, samt tre olika molntjänster.

Får man fråga vilka molntjänster det gäller?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om det finns historik så man kan hämta ut ögonblicksbilder från olika tidpunkter så håller jag med om att det räknas.

Om det däremot är någon lösning där klienterna bara synkar in sina ändringar och så är det allt som finns så skulle jag inte räkna det som en fullgod backup.

Nej, en synk (inte heller envägs) är backup, för om något händer med originalet och det synkas över till "backupen" så är den förstörd. En backup är en ögonblicksbild av källan som sedan inte påverkas förrän datan raderas enligt retentionregler. Man ska kunna återläsa data från backupen oavsett vad som hänt med originalet.

Idag finns många lösningar, även molnbaserade, där man inte kan förändra eller radera datat i backupen förrän efter en viss tid för att öka skyddet mot exempelvis kryptovirus eller annan obehörig åtkomst.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Nej, en synk (inte heller envägs) är backup, för om något händer med originalet och det synkas över till "backupen" så är den förstörd. En backup är en ögonblicksbild av källan som sedan inte påverkas förrän datan raderas enligt retentionregler .Man ska kunna återläsa data från backupen oavsett vad som hänt med originalet.

Idag finns många lösningar, även molnbaserade, där man inte kan förändra eller radera datat i backupen förrän efter en viss tid för att öka skyddet mot exempelvis kryptovirus eller annan obehörig åtkomst.

Jag tror vi säger i princip samma sak, även om du inledde med "nej"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror vi säger i princip samma sak, även om du inledde med "nej"?

Ja, det var bara medhåll faktiskt. Mitt nej syftade på att synk inte är backup, precis som du var inne på.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tokar86a:

Oj då kan du känna dig hyfsat säker då.

Det är i varje fall bättre än inget.

Skrivet av bärplockaren:

Får man fråga vilka molntjänster det gäller?

Google Drive, Jottacloid och OneDrive. Använder respektive gratisvarianter. Har inget stort backupbehov, är främst några få gamla foton, några dokument, kvitton/garantipapper samt vid resa, kopior på pass, biljetter, bokningar, registreringsbevis för motorcykeln när jag tar den och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Molntjänster som tappar data?
Lösenordstjänster som blir hackade på global nivå!

Vad är nästa stora grej?

Skärmar som visar fel innehåll?
CPUer som räknar fel? (igen?)

IT-sektorn, det händer bara där!

Broar som rasar
Hus som får fuktskador
Patienter som får fel diagnos
Bilar som rostar

Och så vidare... Ganska naivt/partiskt att tro att alla andra branscher/industrier skulle vara felfria..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Broar som rasar
Hus som får fuktskador
Patienter som får fel diagnos
Bilar som rostar

Och så vidare... Ganska naivt/partiskt att tro att alla andra branscher/industrier skulle vara felfria..

Nja, jämförelsen haltar. Skulle i så fall vara:
Hus som inte har tak eller väggar eller skyddar mot väder och vind.
Bilar med hjul som är kvadratiska
Läkare och behandlingsmetoder som avlivar patienter systematiskt
Broar som inte ens klarar sin egentyngd

Permalänk

Jag upptäckte i somras att helt plötsligt fick jag mail från Microsoft som sa att min drive höll på att bli full.
Jag gick in och tittade vad det fanns för filer för jag minns inte jag godkänt att använda det.
Väl inne så upptäckte jag att det var filer som jag hade på skrivbordet på datorn vilket jag tyckte var märkligt.
Jag kände att de skulle inte vara på drive så jag raderade det därifrån. Nån dag senare så upptäckte jag att de även hade raderats från skrivbordet.
Jag satt länge och väl o letade efter hur jag stänger av synkfunktionen och fann det, avbröt synken. Ett par dagar senare så fick jag återigen mail från Microsoft som sa att driven började bli full trots att jag inte godkänt det, så nu vägrar jag använda den datorn.
Vad fan håller de på med?
Någon mer som drabbats likadant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggelito:

Jag upptäckte i somras att helt plötsligt fick jag mail från Microsoft som sa att min drive höll på att bli full.
Jag gick in och tittade vad det fanns för filer för jag minns inte jag godkänt att använda det.
Väl inne så upptäckte jag att det var filer som jag hade på skrivbordet på datorn vilket jag tyckte var märkligt.
Jag kände att de skulle inte vara på drive så jag raderade det därifrån. Nån dag senare så upptäckte jag att de även hade raderats från skrivbordet.
Jag satt länge och väl o letade efter hur jag stänger av synkfunktionen och fann det, avbröt synken. Ett par dagar senare så fick jag återigen mail från Microsoft som sa att driven började bli full trots att jag inte godkänt det, så nu vägrar jag använda den datorn.
Vad fan håller de på med?
Någon mer som drabbats likadant?

Har du legat i koma senaste decenniet? Allting ska vara "i molnet" och "synkroniseras" utan att någon (inklusive de som utvecklat mjukvaran) vet vad det betyder och vad det får för konsekvenser. Men oftast funkar det ju bra om du bara är tillräckligt "genomsnittlig".