Permalänk
Medlem

Uppgradera MySql 5.7 till 8.0

Jag har installerat MySql 5.7 (Oracles version) på en nyinstallerad Debian 12 Bookworm enligt följande:

wget https://dev.mysql.com/get/mysql-apt-config_0.8.22-1_all.deb sudo dpkg -i mysql-apt-config_0.8.22-1_all.deb # Väljer version 5.7 sudo apt install lsb-release gnupg sudo dpkg -i mysql-apt-config_0.8.22-1_all.deb # Valde buster som version då Bookworm inte finns sudo apt update sudo apt install mysql-server

Detta fungerar bra och jag har nu MySql 5.7.42 installerad. Därefter kör jag jag följande för att uppgradera till 8.0:

sudo dpkg -i mysql-apt-config_0.8.22-1_all.deb # Väljer version 8.0 sudo apt update sudo apt list --upgradable # Detta ger följande resultat: # Listing... Done # mysql-client/unknown 8.0.33-1debian10 amd64 [upgradable from: 5.7.42-1debian10] # mysql-community-client/unknown 8.0.33-1debian10 amd64 [upgradable from: 5.7.42-1debian10] # mysql-community-server/unknown 8.0.33-1debian10 amd64 [upgradable from: 5.7.42-1debian10] # mysql-server/unknown 8.0.33-1debian10 amd64 [upgradable from: 5.7.42-1debian10] sudo apt upgrade # Ger följande: # Reading package lists... Done # Building dependency tree... Done # Reading state information... Done # Calculating upgrade... Done # The following packages have been kept back: # mysql-client mysql-community-client mysql-community-server mysql-server # 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 4 not upgraded.

Jag försöker installera dessa program "manuellt" med följande:

sudo apt-get install mysql-client mysql-community-client mysql-community-server mysql-server

Och det ger följande:

Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Reading state information... Done Some packages could not be installed. This may mean that you have requested an impossible situation or if you are using the unstable distribution that some required packages have not yet been created or been moved out of Incoming. The following information may help to resolve the situation: The following packages have unmet dependencies: mysql-community-client : Depends: libssl1.1 (>= 1.1.1) but it is not installable Depends: mysql-community-client-core (= 8.0.33-1debian10) but it is not going to be installed mysql-community-server-core : Depends: libssl1.1 (>= 1.1.1) but it is not installable Recommends: mecab-ipadic-utf8 but it is not going to be installed E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

Och nu har jag ingen aning hur jag ska komma vidare, så jag hoppas någon av er ska kunna sparka mig i rätt riktning

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Finns ingen mysql-server sedan Bullseye har jag för mig, tror den heter något med mysql-default

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Installera istället mariadb. Den är "mysql-kompatibel"

Av open source politiska skäl så skapades mariadb (från MySQL) när Oracle köpte MySQL

Permalänk
Medlem

Du kommer få den typen av dependency-problem om du installerar enskilda dpkg som du laddat ner separat. Se här.

Ute på hal is här: Jag gissar att Debian har gått över till OpenSSL version 3 och då slutade man paketera libssl 1.x vid någon tidpunkt. Din sidonedladdade version 8 är beroende av en ”för ny” libssl 1.x. Hade du installerat distributionens mysql från början så hade Debian-maintainern av MySQL sett till att uppgradering fungerade.

Backup på datat, avinstallation av alla nerladdade dpkg, i rätt ordning, och ny installation, av antingen distributionens MySQL eller av MariaDB?

Edit: Aha, Oracles MySQL är utkickad? Där ser man. MariaDB görs för övrigt av den svenske snubben som skapade MySQL och sålde till Oracle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Installera istället mariadb. Den är "mysql-kompatibel"

Av open source politiska skäl så skapades mariadb (från MySQL) när Oracle köpte MySQL

Jag körde MariaDb på en server, men fick massor med dead-lock-issues som jag inte får med MySql. Lyckades tyvärr inte hitta orsaken till dessa dead-locks på MariaDb, och då det inte förekommer på MySql, så var det enklare att installera MySql. Tills jag skulle uppgradera till nyare version av MySql, vill säga

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"