Spissköp, är elkontakterna standard?

Permalänk
Medlem

Spissköp, är elkontakterna standard?

Jag funderar på att beställa en induktionsspis men blev osäker på vilken slags elkontakt som finns på spisar. Kan inte hitta någon info om dem när jag kollar på spisar.
Jag har denna typ på min gamla Electrolux keramikspis som förmodligen är mer än 20 år gammal.

Är det standard på alla spisar med stickkontakt eller är denna specifikt för Electrolux? Om det är det senare antar jag att mån måste ta hem en elektriker som byter ut väggkontakten?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

borde vara perilex-uttag, men som med allt som har med el att göra, har du inte tillräckligt med kunskap, får du inte göra det själv.

Ta en bild på uttaget så är det lättare att hjälpa, men 20 år är inte mycket, samma uttag då som det finns nu

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Det är nästan alltid Perilex-kontakter. https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag funderar på att beställa en induktionsspis men blev osäker på vilken slags elkontakt som finns på spisar. Kan inte hitta någon info om dem när jag kollar på spisar.
Jag har denna typ på min gamla Electrolux keramikspis som förmodligen är mer än 20 år gammal.
<Uppladdad bildlänk>

Är det standard på alla spisar med stickkontakt eller är denna specifikt för Electrolux? Om det är det senare antar jag att mån måste ta hem en elektriker som byter ut väggkontakten?

Vet inte om spisar kommer med kontakt som standard.
I dom hus och lägenheter jag har bott som har uttag har det alltid varit Perilex till spisen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Det som visas i startinlägget är inte det som brukar kallas Perilex, utan nog en dylik:

https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/anslutningsdon-oc...

Permalänk
Medlem

Det är ett Norwesco 1-fas 25A utag på bilden.

Tyvärr finns ingen riktig standard för spisar. Kan rekomendera att läsa spisbibeln på byggahus innan du köper något nytt. Om du inte förstår vad som står där skulle jag rekomendera att kontakta elektriker.
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Permalänk
Medlem

Det är viktigt o veta hur uttaget är kopplat innan du sätter in en modern spis.

Det är inte alls säkert att du har nolla framdraget t ex, många äldre spisar gick på 400V och använde inte nolla.

Jag rekommenderar att du kollar vad som är framdraget och ändrar det till en standard som stämmer med din nya spis, istället för att försöka köpa en spis som stämmer med du har draget.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hej, det ser ut som en norsk kontakt (norskt spisdon), köpt på Elgiganten? För installation behöver du kontakta en elektriker som byter kontakt på spisen (om du inte har behörighet själv). Bytte själv på min ugn, kunde läsa mig till hur det skulle se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Hej, det ser ut som en norsk kontakt (norskt spisdon), köpt på Elgiganten? För installation behöver du kontakta en elektriker som byter kontakt på spisen (om du inte har behörighet själv). Bytte själv på min ugn, kunde läsa mig till hur det skulle se ut.

Tack alla för info. Bifogar bild på hur det ser ut hos mig. Spisen jag kollat på är faktiskt från Elgiganten och jag såg att nån i recensionerna för den klagade på att det var en "norsk" kontakt och därför skickade han tillbaka spisen. Modell Bosch spis HLL09A021U Så om detta är den enda som kallas "norsk" kontakt så kanske jag har tur. Får kolla med elgiganten på nåt sätt. Tyvärr har de inte den spisen jag vill ha i nån butik i närheten av mig.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Satte in ny spis häromdagen, elektrikern som samtidigt gjorde lite annat jobb i köket bytte hela kontakten. Tror han sa att det var 1-faskontakt från början som han bytte till 3-fas. Osäker.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag funderar på att beställa en induktionsspis men blev osäker på vilken slags elkontakt som finns på spisar. Kan inte hitta någon info om dem när jag kollar på spisar.
Jag har denna typ på min gamla Electrolux keramikspis som förmodligen är mer än 20 år gammal.
<Uppladdad bildlänk>

Är det standard på alla spisar med stickkontakt eller är denna specifikt för Electrolux? Om det är det senare antar jag att mån måste ta hem en elektriker som byter ut väggkontakten?

Det är en djungel. Jag köpte spis för ett tag sedan och valde en med Perilex-kontakt. Informationen var dock dålig från såväl tillverkare som säljare. Köpte min på Power, där var det med en Perilex-kontakten till min Electrolux-spis. På Elgiganten skulle en snarlik spis levereras utan Perilexkontakt. För att krångla till det, det fanns även en 230V-variant (enfas) med lite lägre effekt men den var inte aktuell så vet inte om/vilken kontakt den kom med.

En gissning är att du har 230-voltsspis med 25A säkring, men det går inte att veta utan att kolla. Det finns spisar som går att koppla in. Tror inte den typen av kontakt skickas med spisar i Sverige , brukar nog vara "Perilex" för 3 faser + nolla och jord.

För att göra det krångligare: Äldre Perilex-kontakter i Sverige är inte alltid monterade med "nolla" framdragen, då forna tiders svenska spisar gick på trefas (+ jord). Lite förenklat, vet man inte hur man mäter upp en perilexkontakt i köket så ska man låta bli, och det är ingen kontakt man kan dra dit själv. Kommer spisen med en stickpropp Perilex eller 230V kan man ju koppla in den själv om man redan har rätt uttag, men ska någon kabel skruvas eller liknande ska elektriker göra det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vad du tittar på är en "Norwesco-kontakt", den är inte speciellt vanlig i Sverige och ersätts i regel med en Perilex-variant (på båda sidor) alternativt fast anslutning vid "ny"installation. Till skillnad från Norwesco-kontakten så kan Perilex-kontakt både kopplas som 1 resp 3-fast dock så bör man testa polarna innan man kopplar i något då det även förekommer att man har kopplat dessa fel (i väggen) och så man verkligen vet om det är 1 alt 3-fast samt att både nolla och neutralledaren är tillgängliga.

Jag skulle starkt rekommendera att du bör se över eldragningen först. Spisen som länkas har en anslutningseffekt på 7900W vilket är ~42A (fullt ös på alla plattor och ugn). Optimistiskt gissat har du förmodligen 20A vilket innebär att du kan köra ~max 2-3 plattor samtidigt (på full effekt) innan säkringen går. Ugnen kommer äta upp all effekt själv så använder du den så blir det inga plattor med stor sannolikhet.

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tack alla för info. Bifogar bild på hur det ser ut hos mig. Spisen jag kollat på är faktiskt från Elgiganten och jag såg att nån i recensionerna för den klagade på att det var en "norsk" kontakt och därför skickade han tillbaka spisen. Modell Bosch spis HLL09A021U Så om detta är den enda som kallas "norsk" kontakt så kanske jag har tur. Får kolla med elgiganten på nåt sätt. Tyvärr har de inte den spisen jag vill ha i nån butik i närheten av mig.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Recensionen. Det är ju ganska dåligt. Har du inte rätt kontakt idag så lämna tillbaka den bara.
· för 2 månader sen
Bra ugn men värdelös info av elgiganten

Hela spisen/hällen är enligt norsk standard- anpassad för 20amp proppar.
Som tur är känner jag en elektriker som kunde byta hela kabeln på den. Men trots instruktion på utsidan går den inte att koppla 3-fas. Så man behöver läsa instruktionerna för att effektsänka hällen till 3500w så 16amp propparna pallar den.
Hade kostat väldigt många tusenlappar om vi behövt anlita en elektriker för att fixa detta..
Uselt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Det på bilden är en 1-fas kontakt, är det en villa bör du be din elektriker byta till 3 fas dvs 5G2,5 kvadrat FQ fram i röret istället för 4 eller 6 kvadrat som ligger dit idag. Blir jämnare belastning på ditt elsystem.
Kontakten är inte ovanlig idag, det brukas för fullt i lägenheter det finns gott om 1 fas lägenheter kvar idag men 3-fas är i vårat avlånga land helt klart att föredra.
Nya hällar kör oftast på 2 faser 16A och Ugnar även micro-/kombiugn på 1 fas 16 ampere. Därför man behöver 3 faser till en spis för att kunna använda på ett optimalt sätt.

/ Elektriker

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det är en djungel. Jag köpte spis för ett tag sedan och valde en med Perilex-kontakt. Informationen var dock dålig från såväl tillverkare som säljare. Köpte min på Power, där var det med en Perilex-kontakten till min Electrolux-spis. På Elgiganten skulle en snarlik spis levereras utan Perilexkontakt. För att krångla till det, det fanns även en 230V-variant (enfas) med lite lägre effekt men den var inte aktuell så vet inte om/vilken kontakt den kom med.

En gissning är att du har 230-voltsspis med 25A säkring, men det går inte att veta utan att kolla. Det finns spisar som går att koppla in. Tror inte den typen av kontakt skickas med spisar i Sverige , brukar nog vara "Perilex" för 3 faser + nolla och jord.

För att göra det krångligare: Äldre Perilex-kontakter i Sverige är inte alltid monterade med "nolla" framdragen, då forna tiders svenska spisar gick på trefas (+ jord). Lite förenklat, vet man inte hur man mäter upp en perilexkontakt i köket så ska man låta bli, och det är ingen kontakt man kan dra dit själv. Kommer spisen med en stickpropp Perilex eller 230V kan man ju koppla in den själv om man redan har rätt uttag, men ska någon kabel skruvas eller liknande ska elektriker göra det.

Det luriga är precis som du säger att perilexuttaget kanske inte är fullkopplat med nolla och trycker ngn in sin nya, fina häll så dör den direkt. Jag skulle i alla fall kika i uttaget att det finns fem ledare innan jag tryckte i en ny häll.
Undantaget är om det redan sitter en fungerande modernare häll där idag (som kräver nolla).
Hur som, vår induktionshäll från Bosch (ca ett år gammal) kom helt utan anslutningskabel. Vet inte om det är standard eller om det finns förmonterad anslutningskabel med kontakt?

Permalänk

Här hemma hos farsan sitter det ett vanligt 3fas max16A uttag bakom spisen som satt där när de köpte kåken och den var good enough för att få sitta kvar när köket renoverades lättare å få tag i kontakter.

Och hemma i min kåk sitter det bara en kopplingsdosa med en plint i jag ansluter spisen till troligen från när kåken byggde ingen modern kopplingslåda iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Riddle:

Det på bilden är en 1-fas kontakt, är det en villa bör du be din elektriker byta till 3 fas dvs 5G2,5 kvadrat FQ fram i röret istället för 4 eller 6 kvadrat som ligger dit idag. Blir jämnare belastning på ditt elsystem.
Kontakten är inte ovanlig idag, det brukas för fullt i lägenheter det finns gott om 1 fas lägenheter kvar idag men 3-fas är i vårat avlånga land helt klart att föredra.
Nya hällar kör oftast på 2 faser 16A och Ugnar även micro-/kombiugn på 1 fas 16 ampere. Därför man behöver 3 faser till en spis för att kunna använda på ett optimalt sätt.

/ Elektriker

Jisses vilken djungel det är.
Så jag har en 1-fas, du skriver att 3-fas är att föredra. Är det för att induktionsspisen inte skulle fungera bra med bara 1-fas? Så det är inte så enkelt som att eftersom spisen inte kommer med en stickkontakt så är det bara att låta elektrikern sätta dit en liknande kontakt som jag har idag, eller rentav bara klippa den gamla och skarva dit den på nya spisen? För annars verkar det ju som att man måste byta ut donet i väggen också.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jisses vilken djungel det är.
Så jag har en 1-fas, du skriver att 3-fas är att föredra. Är det för att induktionsspisen inte skulle fungera bra med bara 1-fas? Så det är inte så enkelt som att eftersom spisen inte kommer med en stickkontakt så är det bara att låta elektrikern sätta dit en liknande kontakt som jag har idag, eller rentav bara klippa den gamla och skarva dit den på nya spisen? För annars verkar det ju som att man måste byta ut donet i väggen också.

Fördelen med 3 fas är att du kan dela upp plattorna mellan 3 faser och teoretisk låta spisen dra typ 30A total om varje fas är avsäkrad med 10A. Totalt 6900W eller 3x2300W

På en 1 fas så delar samtliga plattor på 10A eller 2300W så kan bli rätt dålig fart om alla plattor används samtidigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En liten update.
Köpte en Bosch HLN39A060U serie 4. Innan hade jag tagit hem en elektriker för att kolla om "nollan" fanns. Beställde även installation samtidigt med frakten så de tog loss den gamla kabeln och satte dit på nya spisen och fixade allt. Trevliga killar, gnällde inget trots att de fick släpa upp de 60 kilona uppför 8 trappor (men lite pustande blev det:) )
Tack alla här för info, allting blev mycket enklare tryggare med er hjälp!.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.