Kinesiska hackare stal kretsdesigner från stort halvledarföretag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Proportionalitet.....?

Jag vågar påstå att länder som styrs av korrupta & korrumperande clowner till "ledare" är kraftigt överrepresenterade gällande vilja och försök till exempelvis hacking och stöld, inklusive intellektuell egendom (IP) och pengar (kryptovalutor inkluderat).

Exempelvis USA är rena helgonet i jämförelse med Kina, Ryssland, Nordkorea, Iran, och dessas framgångsrikt korrumperade vasaller & lakejer.

Detta är åsikter & insikter alla pålästa (som undvikit att korrumperas av nämnda korrupta skitländer) i hela västvärlden har, och alla försök att "värva"/"omvända" dessa sunda människor och grupper är fullständigt naiva & FUTILA.

Just USA spionerar mycket på andra länder även allierade.
När Danmark skulle köpa nya stridsflyg och Sverige lämnade in ett förslag så spionerade USA på svensk försvarsindustri för att komma över information och avlyssnade även all internettrafik som gick från Sverige via Danmark utöver det så avlyssnade USA styret i flera allierade länder.
Det skrivs inte så mycket om det men USA är troligtvis ett av de länder som bedriver mest industrispionage mot andra länder, industrispionage är betydligt vanligare än de flesta anar och bedrivs av väldigt många länder men USA och Kina köper även upp mycket IP (immaterialrätt).
Frågan är snarare varför länder inte skulle bedriva industrispionage då det hjälper till att hålla igång den egna tekniska utvecklingen samt ökar dess förmåga att försvara sig och möta eventuella hot när världen är som den är.
USA är även ledande när det gäller cyber attacker och insamling av data ifrån andra länder både via tjänster och via tvångsmedel och har byggt upp stora organisationer som arbetar med detta, ett av få länder som aktivt bedriver cyberkrigföring.

När det gäller Ryssland och KIna så är det även lätt att beskylla dem för det behöver inte utredas eller beläggas men det är inget nytt utan det var lika på 80-talet.
Det fanns en regel i de kretsar som begick dataintrång att det alltid skulle se ut som om de kom från Sovjetunion (Ryssland) för då utreddes det inte och chansen att åka fast var minimal.
Det fanns instruktioner på BBS:er och liknande hur det gick till samt listor över intressanta servrar (man satte upp en bot som ringde och letade servrar) men även nätverk, servrar, telefontjänster att tunnla genom, allt gick att köpa för "brödsmulor" i sovjet samt Ryssland under 90-talet.

Kina, Ryssland, Iran och Nordkorea är duktiga på att inhämta information även om de inte besitter samma resurser och möjligheter så finns det duktiga personer som utför det.
Budskapet jag vill ha fram är att många är väldigt naiva angående USA när det gäller detta.

Jag undrar även vilka länder som inte styrs av korrumperande clowner till "ledare" då dessa alltid lyckas få makt, det enda som skiljer är upplägget.

Permalänk
Medlem

Ingen överraskning där, det är ju hur kina "innoverar".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Bara tacka alla som köper Xiaomi, Huawei och annat kinesiskt backdoorad dynga och släpar runt på diverse arbetsplatser och liknande. Grattis snåljåps-världen.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Bara tacka alla som köper Xiaomi, Huawei och annat kinesiskt backdoorad dynga och släpar runt på diverse arbetsplatser och liknande. Grattis snåljåps-världen.

Typ som att Apple och Samsung inte spionerar...

Naivt..

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Typ som att Apple och Samsung inte spionerar...

Naivt..

Frågan är vad just du har att vinna på att deflektera kritik mot Kinesiska företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Typ som att Apple och Samsung inte spionerar...

Naivt..

Varför tror du att bara för att man kritiserar diverse diktaturer så vet man ingenting om hur deras motparter spionerar? Det har vi ju vetat sedan typ 1940-talet, just för att väst inte är diktaturer utan har fri press. Inte heller kan du och andra här i tråden klaga på att USA har fått opropotioneligt lite kritik av media och allmänheten jämfört med diktaturer som Kina och Ryssland. (kolla gärna upp vad ordet diktatur betyder innan du kommer med fler relativiseringar så slipper vi mer pseudodebatt;)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Men jag har ju hört att Kina är i framkant och mycket längre i utvecklingen och absolut inte behöver västs hjälp till något. Det går ju så bra för dem! /s

Ungefär som att "specialoperationen" går enligt plan.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Anti-kinesiska hållningen här är ju ball. Jag tror folk har svårt att förstå vilka framsteg de gör och i vilken takt. Som icke-västerlänning är det alltid fantastiskt att se den före detta 3:e världen utvecklas. Kina visar förhoppningsvis vägen.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ja, vi får väl se hur innovativa de är efter att de är ikapp med allt. Att döma av hur stora framsteg de gjort de senaste 20 åren baserat endast på hur bra de påstås vara på att forska och utveckla på helt egen hand så bör vi väl se Star Trek teknologi från Kina inom kort. Du får väl ursäkta om jag misstänker att deras utvecklingstakt snarare kommer minska ganska dramatiskt och börja matcha ungefär vad resten av världen klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Frågan är vad just du har att vinna på att deflektera kritik mot Kinesiska företag.

Skrivet av Hakinger:

Varför tror du att bara för att man kritiserar diverse diktaturer så vet man ingenting om hur deras motparter spionerar? Det har vi ju vetat sedan typ 1940-talet, just för att väst inte är diktaturer utan har fri press. Inte heller kan du och andra här i tråden klaga på att USA har fått opropotioneligt lite kritik av media och allmänheten jämfört med diktaturer som Kina och Ryssland. (kolla gärna upp vad ordet diktatur betyder innan du kommer med fler relativiseringar så slipper vi mer pseudodebatt;)

Detär så roligt att se hur selektiva folk är... Endast kritiserar t.ex.: Kina, Ryssland, Iran, men alldrig Usa, Storbritannien, Kanada för exakt samma grejer om inte värre...

Att tänka att "inte-all-länder-gör-så" mer eller mindre är naivt...

Och apropå s.k. "diktaturer/regimer "
Nämn åtminstone ett land, där efter usa's invasion (direkt militärt eller döld opposionns sponsring) det hade blivit bättre.

Var så god: ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Anti-kinesiska hållningen här är ju ball. Jag tror folk har svårt att förstå vilka framsteg de gör och i vilken takt. Som icke-västerlänning är det alltid fantastiskt att se den före detta 3:e världen utvecklas. Kina visar förhoppningsvis vägen.

Hela denna situationen påminner mig om ett ordspråk från Georgien:

Fåret var rädd för vargen hela sitt liv, men har blivit uppäten av herd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man märker av att Kina är ett land som stjäl sig till framgång när de aldrig släpper något revolutionerande

Äh, kom igen, jag behöver ju bara säga 2019 så finns det väl inte en kotte här som skulle neka till att de är källan till det mest samhällsomvälvande på länge Skämt åsido, dels behöver ju inte saker vara revolutionerande för att vara bra utveckling. USA brukar väl sägas vara mer banbrytande, medans ex. Tyskland mer stabilt itererande. Tyskland blir väl inte nåt intellektuellt stöldcentra pga. det?
Och dels blir jag fundersam på vilka områden du faktiskt följer forskningen inom. Eftersom jag har rätt spretiga intressen och en förkärlek för att ligga och läsa forskningsrapporter så blir det ju ett par stycken som läses här, och det är svårt att missa hur ofta Kinesiska universitet är inblandade i det jag läser numera, oavsett om det är batteriteknik eller maskininlärning.

Blev lite nyfiken på hur ofta det omsätts till produkter och tänkte att patent kanske kan ge en fingervisning, och hittade detta:

Skrivet av WIPI:

The WIPI found a substantial rise in patent filings by residents of China and India. These were the main drivers of global growth in 2022.

Applicants based in China filed around 1.58 million patent applications in 2022, covering both domestic and foreign jurisdictions. China was followed by the US (505,539), Japan (405,361), the Republic of Korea (272,315) and Germany (155,896).
- https://www.wipo.int/pressroom/en/articles/2023/article_0013....

Sen vet jag inte riktigt varför det fastnade så hårt i mitt huvud, men en tidigare kinakorrespondent för sveriges radio förklarade hur de lägger mycket jobb på att förbättra vardagsfunktioner och beklagade sig över hur klumpigt nåt så simpelt som att dela en restaurangnota var i Sverige jämfört med Kina där hon kunde ta hela notan, snabbt klicka över vad som beställts av vem och skicka vidare det till dem. Då jag hör Musk snacka om hur X ska bli en "app for everything" så känns det mest som de ska göra ett försök att sno åtminstone hälften av de funktioner som kineserna redan har sina telefoner till.

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Detär så roligt att se hur selektiva folk är... Endast kritiserar t.ex.: Kina, Ryssland, Iran, men alldrig Usa, Storbritannien, Kanada för exakt samma grejer om inte värre...

Att tänka att "inte-all-länder-gör-så" mer eller mindre är naivt...

Och apropå s.k. "diktaturer/regimer "
Nämn åtminstone ett land, där efter usa's invasion (direkt militärt eller döld opposionns sponsring) det hade blivit bättre.

Var så god: ...

Du antar väldigt mycket. Och jag noterar att du inte svarar på varför du tar upp dem när man kritiserar Kina? Allt har sin plats. Detta handlar om Kina.

Varför deflekterar du från kritiken? Vad har du att vinna på att just Kina ska skyddas från kritik? Din tjat om USA och att vi skulle försvara dem känns väldigt mycket som en projektion från dina egna intentioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Detär så roligt att se hur selektiva folk är... Endast kritiserar t.ex.: Kina, Ryssland, Iran, men alldrig Usa, Storbritannien, Kanada för exakt samma grejer om inte värre...

Att tänka att "inte-all-länder-gör-så" mer eller mindre är naivt...

Och apropå s.k. "diktaturer/regimer "
Nämn åtminstone ett land, där efter usa's invasion (direkt militärt eller döld opposionns sponsring) det hade blivit bättre.

Var så god: ...

Whataboutism för inte någon diskussion framåt. Så fortsätt med det du.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå teknikstöld, industrispionage och allt vad det heter fanns också tiden innan jesus födelse. Det speciella idag är metoderna de använder. Det bästa skyddet emot detta är att göra så dåliga produkter så ingen vill kopiera dem, jag vill inte rada upp flertalet tillverkare som kör med denna strategi för då kan någon bli sur

Du menar att Intel körde med denna metoden i 7år

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Anti-kinesiska hållningen här är ju ball. Jag tror folk har svårt att förstå vilka framsteg de gör och i vilken takt. Som icke-västerlänning är det alltid fantastiskt att se den före detta 3:e världen utvecklas. Kina visar förhoppningsvis vägen.

Önskar inte ondskans axelmakter någon som helst framgång, vill inte se mer av deras mörker i Sverige, Europa eller USA. Ondskans axelmakter = Kina, Ryssland, Iran, Nordkorea med flera. Det räcker med den skit de redan har ställt till med och kommer att ställa till det med inom detta decennium, Covid, angreppsinvasionen i Ukraina, kommande Taiwan kriget, det räcker med skit från de avskyvärda länderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Och så lite whataboutism när diktaturerna i öst blir påkomna.

Jag glömde, man får inte tycka eller tro annorlunda.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Anti-kinesiska hållningen här är ju ball.

Du blandar ihop "anti-kinesiskt" med vad det egentligen handlar om här: anti-CCP.

Kineser i allmänhet: inget problem.
CCP: stort problem.

Det märks att CCP har lyckats bra med sin propaganda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Äntligen en vettig förklaring på varför Huawei kan tillverka chip som är nära framkanten av branchen… helt galna framsteg de gjort senaste åren, men stöld kan verkligen förklara det mesta

Utan stöld hade Microsoft haft svårt att komma igång... Hela deras företag grundar sig ju på stöld och spioneri från/mot andra företag/tillverkare...
Alla länder, inklusive Sverige, sysslar med företagsspioneri, så ingen anledning att utpeka ngt speciellt land..

Gällande Huawei så har vi bara USA's påståenden om deras verksamhet att luta oss mot. Precis som när det gällde deras påståenden gällande kärnvapentillverkning/innehav i arabländer som inte är USA vänliga, så har inga bevis visats upp..

Det är ju bara att kolla upp alla gånger teknikföretagen går till domstol och kräver ersättning av annat teknikförertag för intrång/ stöld av patent mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Tror du läser in mer i texten än vad som avses.

Vad ska man annars kalla hackare från Kina?

PS. Jag testade googla på "<land> hackare" med ett urval västländer, och hittade nyhetsartiklar om nästan alla land. Är det också polarisering? DS.

Sorry, syftade inte alls på själva artikeln i sig, utan snarare flera av de efterföljande kommentarerna. De är så tröttsamt vanliga, ungefär som att det måste vara en norm i sig så fort det gäller just vissa länder. Sedan kanske det är så ändå, men när blir det rimligt att anta det bara för att?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är skillnad när hackare eller annat kommer från totalitära stater som Ryssland, Kina eller Nordkorea. Då får de ofta uppdraget direkt från styrande eliten

Det finns såklart statssponsrad hacking även i andra länder, men fria hackers är mer ovanligt i diktaturer

Fast..är det? Jag säger inte att jag skulle bli förvånad om det visade sig att det var så, precis på samma sätt som jag inte blev det minsta förvånad över att NSA avlyssnade alla världens ledares mail/digitala kommunikationer och gud vet vad. Jag tycker bara att det är lite knepigt att utgå ifrån att det är så, som att det var ett faktum.

Dessa tankar hänger ihop med det "ämnet-vi-inte-bör-nämna-högt", så jag ska inte gå in på det, men folk verkar så gärna glömma att propaganda går åt mer än ett håll idag. Att hela tiden skuldbelägga vissa länders regeringar för vad enstaka individer eller grupper gör per automatik är en del av den propagandan, och den verkar mala på omedvetet.
Företagsspionage har väl funnits hur länge som helst utan att landet där det spionerande företaget verkar bör stå till ansvars?

Det enda exempel på det jag orkar ge är när man går all in på en sån här nyhet samtidigt som man rycker på axlarna när samma skräp kommer från andra hållet. I Ryssland/Kina/Nord Korea och andra klassiska "kommunist-länder" är "hackern" en statlig tjänsteman medan samma hacker i Tyskland/Sverige eller USA är en blyg och finnig tonåring i sin mammas källare.
Det ena utesluter inte det andra såklart, men det är knappast någon norm.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Önskar inte ondskans axelmakter någon som helst framgång, vill inte se mer av deras mörker i Sverige, Europa eller USA. Ondskans axelmakter = Kina, Ryssland, Iran, Nordkorea med flera. Det räcker med den skit de redan har ställt till med och kommer att ställa till det med inom detta decennium, Covid, angreppsinvasionen i Ukraina, kommande Taiwan kriget, det räcker med skit från de avskyvärda länderna.

Tvärtom i precis allt. Alla de har ett brett stöd i Syd. Väst och USA blir alltmer isolerade och irrelevanta.

Du borde tycka det är bra. Blir färre utomeuropéer (som jag) här i Sverige då. Det är mycket bra t.o.m.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Du antar väldigt mycket. Och jag noterar att du inte svarar på varför du tar upp dem när man kritiserar Kina? Allt har sin plats. Detta handlar om Kina.

Varför deflekterar du från kritiken? Vad har du att vinna på att just Kina ska skyddas från kritik? Din tjat om USA och att vi skulle försvara dem känns väldigt mycket som en projektion från dina egna intentioner.

Det är inte bara "jag som antar väldigt mycket". Men självklart handlar artikeln om en "highly-likely" kinesisk haker group.

... (host) meddela andra medlemmar som skriver om Ryssland och Iran här (host)...

Skrivet av Whitepilledoomer:

... Detta handlar om Kina.

Skämt åsido...

Jag har ingenting med att "försvara" Kina. Visst spionage är dåligt. Tycker du att SÄPO måste avvecklas?

Det tycker inte jag i alla fall.

Min kritik är riktad mot själva kritik. Alla skall behandlas lika för lika handlingar, annars är det dubbelmoral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Whataboutism för inte någon diskussion framåt. Så fortsätt med det du.

Skrivet av Wiggin:

Jag kommer inte på ett enda, så jag pekar på dig och brölar "whataboutism!".

När argumenterna tar slut och man har ingenting att säga eller svara, försöker man nedvärdera/förolämpa sin opponent...

Typiskt vuxen beteende... (sarkasm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleksei:

Haha, precis så jag hade skrivit om jag skulle trycka ut lite fin propaganda till gode Xi Jinping. Är du del av Kinas massiva troll-farmar som trycker ut detta budskap dagligen? I Kina finns bara ett parti som kontrollerar alla aspekter av samhället, att försöka påstå att Kina är mer demokratiskt än länder i väst är skrattretande.

McCarthyismen har däremot brett ut sig på ett sett som jag aldrig sett min like till under mina ganska många år. Viker man av det minsta från åsiktsströmmen så blir det påhopp direkt. Man ska tycka "rätt", annars är man visst på fiendens sida. Nu stöder jag inte på något sätt något land som inte tillåter folk att ha en fri åsikt (för att bara nämna en sak av allt elände), men jag kommer inte per automatik beskylla ett sådant land för saker de kanske inte gjort sig skyldiga till.
Fakta och källkritik är fortfarande mina ledstjärnor i det här förbannade intoleranta mörkret som sveper över världen just nu.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Stjäl och stjäl. Naiva svenskar säljer ju ut allt till högstbjudande så skulle inte förvåna mig om vi är mer inblandade än vi tror.
Inblandade i att hjälpa dem att ta över världen, eller få den att haverera totalt.

1 500 bolag med kinesiskt ägande i Sverige
"Chiptillverkaren Silex i Järfälla har sedan flera år kinesiska ägare, och ingår i en koncern med täta band till det kinesiska kommunistpartiet och tillverkning av försvarsmateriel."
https://www.svt.se/nyheter/granskning/granskning-1-500-bolag-...

Allt är ok och förlåtet så länge skatten kommer in

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Detär så roligt att se hur selektiva folk är... Endast kritiserar t.ex.: Kina, Ryssland, Iran, men alldrig Usa, Storbritannien, Kanada för exakt samma grejer om inte värre...

Att tänka att "inte-all-länder-gör-så" mer eller mindre är naivt...

Och apropå s.k. "diktaturer/regimer "
Nämn åtminstone ett land, där efter usa's invasion (direkt militärt eller döld opposionns sponsring) det hade blivit bättre.

Var så god: ...

Jag kommer inte på ett enda, så jag pekar på dig och brölar "whataboutism!".

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

"Tvärtom i precis allt. Alla de har ett brett stöd i Syd. Väst och USA
blir alltmer isolerade och irrelevanta."

"Du borde tycka det är bra. Blir färre utomeuropéer (som jag) här i Sverige då. Det är mycket bra t.o.m.

"

Samma snack som Ryssland supportrar kör med, har inget värdes.
Är inget som hindrar att du lämnar redan i dag, vi kanske borde göra här som Kina och Ryssland gör mot kritiker, så du känner dig som hemma. Vi kanske även borde hjälpa folk härifrån som drömmer om andra platser, så detta landet kan bli vackert igen.

Ondskans axelmakter kommer inte sluta för än dom förstört hela världen, de är en cancer som måste behandlas så mycket det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag glömde, man får inte tycka eller tro annorlunda.

I den här tråden så har du försökt flytta fokus från ämnet, som handlar om kinesiska hackare, flertalet gånger. När detta påpekats har du påstått att det då handlar om en form av angrepp på din åsikts- och yttrandefrihet. Se ovan.

Du har ifrågasatt att auktoritära stater har mer statsstödd hacking i tråden. Säpo pekar särskilt ut Kina, Ryssland och Iran i sin årsbok. "– När vi pratar om cyberangrepp från främmande
makt är det flera stater som är aktiva, men de två som utför flest angrepp och som är de största säkerhetshoten mot Sverige är Ryssland och Kina." S. 39.

Ovanstående information, som är lätt att tillgå, blir särskilt problematiskt då du även skrivit följande i tråden: "Fakta och källkritik är fortfarande mina ledstjärnor i det här förbannade intoleranta mörkret som sveper över världen just nu."

Som ett sista exempel har du skrivit; "...men jag kommer inte per automatik beskylla ett sådant land för saker de kanske inte gjort sig skyldiga till".
Genom att använda ordet kanske så skapar du en konstgjord livboj åt dig själv bort från det uppenbara ämnet om problemet med kinesiska hackare. Men i samma tråd skriver du kritiska inlägg mot USA och NSA utan minsta tvivel. Det är knappast konsekvent och följer ett återkommande mönster som vi övriga ser och reagerar på.

För att summera är det din medvetna, eller i bästa fall omedvetna, undfallenheten och ursäktande av Kinas hacking som är kärnan till att du möts av relativt omfattande kritik här.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Proportionalitet.....?

Jag vågar påstå att länder som styrs av korrupta & korrumperande clowner till "ledare" är kraftigt överrepresenterade gällande vilja och försök till exempelvis hacking och stöld, inklusive intellektuell egendom (IP) och pengar (kryptovalutor inkluderat).

Exempelvis USA är rena helgonet i jämförelse med Kina, Ryssland, Nordkorea, Iran, och dessas framgångsrikt korrumperade vasaller & lakejer.

Detta är åsikter & insikter alla pålästa (som undvikit att korrumperas av nämnda korrupta skitländer) i hela västvärlden har, och alla försök att "värva"/"omvända" dessa sunda människor och grupper är fullständigt naiva & FUTILA.

Nja det stämmer inte. Lyssna på darkside diaries och liknande piddar så ska du höra om oändligt många tillfällen CIA, FBI, och NSA hackat för sin organisation/lands bästa, i deras ögon då. 👀

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!