Prisjakt: "Omsättningen under Black Friday ökade"

Permalänk
Melding Plague

Prisjakt: "Omsättningen under Black Friday ökade"

Enligt en summering från Prisjakt och Svea Bank ökade omsättningen ställt mot föregående år, men snittrabatten var lite lägre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bortsett från stream-drops är det verkligen inte många erbjudanden som jag kan räkna som bra. Har inte sett mycket alls som är nedsatt med med än 30%, så det är inte som det var förr i alla fall

Permalänk
Medlem

Inte konstigt när förra året var katastrofalt dåligt

Permalänk
Medlem

Rip, räntepausen blir kanske kortvarig. 🙈

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Bortsett från stream-drops är det verkligen inte många erbjudanden som jag kan räkna som bra. Har inte sett mycket alls som är nedsatt med med än 30%, så det är inte som det var förr i alla fall

Jag fyndade lite utanför elektroniksfären, men det är ju inte superspännande. Kattsand och ett par vinterskor till bra pris, bland annat. Men i allmänhet kändes det lite tamt, det var roligare förr när det var mer koncentrerat till fredagen. Det som kommer närmast det är väl de olika streams med drops som körts, där det varit flera riktigt bra erbjudanden ändå.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Jag fyndade lite utanför elektroniksfären, men det är ju inte superspännande. Kattsand och ett par vinterskor till bra pris, bland annat. Men i allmänhet kändes det lite tamt, det var roligare förr när det var mer koncentrerat till fredagen. Det som kommer närmast det är väl de olika streams med drops som körts, där det varit flera riktigt bra erbjudanden ändå.

Det blir lite "jaha" när de numera kör black weeks, med fokus på S:et. Tror många (inte alla såklart) handlare haft rea så länge nu så det återanvänder samma reaor men kallar det black weeks.

Jag är väl som de flesta andra i år, köper lite extra men jag gjorde inga stora inköp, främst på grund av att räntan äter upp min plånbok.

Permalänk
Medlem

"summeringen, som är gjord tillsammans med Svea Bank, framgår att omsättningen under Black Week-perioden minskade med 2,2 procent ställt mot föregående år. Själva Black Friday, den 24 november, står däremot ut. Där ökade omsättningen med 2,4 procent mot föregående år och fredagen stod för cirka 34 procent av all försäljning."

Försäljningen minskade över hela perioden - Kanske har med urvattnade veckodeals att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

SVT:
Minskad e-handel under årets Black week
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/minskad-e-handel-under-are...
;).

Båda nyheterna stämmer ska väl kanske tillägas.
Tittar man på hela veckan så är det ett resultat - och tittar man bara på fredagen är det ett omvänt förhållande enligt källan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker det blev hyffsat ändå, men mest på mer nischade varor, målarfärg mm och kläder var det bäst rabatt på , hyfsat på router och en riktigt bra rabatt kom idag på en ny surfplatta lite oväntades , sen lite mediciner osv , samt flygbiljetter till bra pris till sommarens resa

Permalänk
Medlem

Detta med streams är ett elände, i alla fall för mig, ärligt talat. Streaming kulturen passar mig inte alls, jag har inget intresse av eller ens koncentrationen för att sitta och titta på Twitch eller liknande, och än mindre att jaga efter butiker som släpper reaprodukter.

Det är en tråkig utveckling måste jag säga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"folk har fortfarande råd att köpa något - smäll på dem 1% till i ränta"

Permalänk
Medlem

Inet hade nice deals på sin stream. Fanns flertalet produkter där som var på köp först, tänk sen nivå.

Nackdelen med sådant är att man ej hinner tänka i förväg om det är något man verkligen vill ha och behöver. För om du tänker mer än 10s så är du redan för långsam.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en @JonasT och köpte en till SSD. Sen kostade jag på mig att köpa en 5700X så har jag maxat ut mitt moderkorts CPU stöd och kommer inte byta CPU på många år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gjorde ett köp i Inets stream annars tyckte jag det var rätt halvdassigt.

I mitt huvud så ska black friday vara på black friday där du har rea med stort R och det ska vara på en dag (..därav namnet)

Har inte sett någon handlare ha något speciellt oavsett kategori, utan det är i regel 10-15% vilket är knapert även för en veckorea.

De stora vinsterna gjorde man på streams vilket är ett tillvägagångssätt som jag både gillar och hatar...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Detta med streams är ett elände, i alla fall för mig, ärligt talat. Streaming kulturen passar mig inte alls, jag har inget intresse av eller ens koncentrationen för att sitta och titta på Twitch eller liknande, och än mindre att jaga efter butiker som släpper reaprodukter.

Det är en tråkig utveckling måste jag säga.

Anledningen, som Inet också säger i sina streams, är att de kan då lägga de bra priserna på marknadsbudgeten istället för inköpsbudgeten. Alltså ser de dessa låga priserna under streamen som en marknadsgrej, medan låga priserna resten av black friday hamnar på vanliga budgeten och kan därför inte pressa lika hårt.

Mest troligt kostar en Inet stream under black friday ca 1 miljon kr (i ren förlust för inet), men eftersom det hamnar på marknadsbudgeten så blir det bara lite mindre reklam i ditt facebook-flöde och så var det löst.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sperglord:

Det blir lite "jaha" när de numera kör black weeks, med fokus på S:et. Tror många (inte alla såklart) handlare haft rea så länge nu så det återanvänder samma reaor men kallar det black weeks.

Jag är väl som de flesta andra i år, köper lite extra men jag gjorde inga stora inköp, främst på grund av att räntan äter upp min plånbok.

Jomen så är det nog definitivt. Jag kikade efter bra kampanj på förbrukningsprodukter och hygienartiklar som jag ändå "alltid" behöver, typ schampo, balsam och ansiktskräm. Det var samma ungefärliga rabatt och kampanjer på de produkterna som jag sett flera andra gånger under året, med något enstaka undantag, så det är ju egentligen ingen "panik" med att fynda nu när det garanterat kommer liknande igen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mer än vanligt men en stor del av det var sådant jag ändå skulle skaffat inom kort.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

I mitt huvud så ska black friday vara på black friday där du har rea med stort R och det ska vara på en dag (..därav namnet)

Jag håller med dig. Jag skulle till och med kunna gå så långt att jag spekulerar att detta i långa loppet kommer få intresset för BF att minska eftersom den gemene personen inte orkar jaga lågpriser nonstop i veckor. Att aktivt söka av allt under endast 1 dag är troligen en bättre affär för både konsumenter och företag. Personligen kollade jag lite nån av de första dagarna, men sen var det så mycket erbjudande varje dag att jag inte längre visste vad som var en bra deal eller ej, vilket i sin tur slutade med att jag inte köpte något alls. Men det kanske bara e jag 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Är det någon som vet något exempel på rak arm där någon form av happening blivit mer koncentrerad på senare år snarare än utdragen och urvattnad? Typ det här med att Black Friday blir flera veckor lång, melodifestivalen har flera deltävlingar etc.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig rea som vanligt. Samma priser hela veckan som på fredagen.

Ända man kan köpa med vettig rea är fan tv apparater. Fick dock en Asus ROG Ally extreme till "historiskt lågt pris" sen release, på 7490kr (norm pris 9500~).

Det har inte varit bra Black Friday sen jag köpte ett 1080ti till ultra underpris från komplett när de hade sina reakoder i vissa steg. "över xxxx summa, xxxx prisavdrag". Detta var iofs Singles day före kryptomining-boomen

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Fast inflationen har ökat med mer än 2.4% så folk har köpt lite mindre i år även om i kronor räknat det ökat med 2.4%. Skulle behövt öka med inflationen för att det skulle vara samma som året innan.

Jag tycker det blivit sämre för varje år. Detta år fanns heller inga pengar att köpa för men inte heller i direkt behov av något. Gjorde de flesta inköp 2021 innan alla priserna steg i höjden. En del 2022. I år blev det inget.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Är det någon som vet något exempel på rak arm där någon form av happening blivit mer koncentrerad på senare år snarare än utdragen och urvattnad? Typ det här med att Black Friday blir flera veckor lång, melodifestivalen har flera deltävlingar etc.

Ja inte är det julen iaf, minns ett Lidl blad från oktober i år med citatet "såhär i juletid" när de börjat med julgrejer redan

Permalänk
Medlem

Handlat rätt skapligt själv under Black Friday (-månaden november). Dyraste produkten är nog en 42" OLED TV som ska användas som ny bildskärm, följt av en recliner (som jag sitter i skrivandes detta inlägg för övrigt). En del Lego, till mig själv och som getts bort men där favoriten för egen del nog är Lego-fyren. Nya kuddar, smart hem-grejer, en hydroponisk odlingslösning, en uppgradering till 10Gbit LAN (Switch + NICs), 2,5Gbit USB-C nätverksadapter, nya hyllor och säkert mer jag glömt. Det mesta har varit prissänkt men en del har köpts ändå då det ändå behöver köpas. Behöver inte jaga reor men passar gärna på när sånt jag ändå är på jakt efter sjunker i pris.

Var rätt nära på en 7800X3D-uppgradering med ett B650E-F moderkort samt 2x32GB minne men innan jag velat klart så hade priserna dragit iväg uppåt. Hoppades lite på en prissänkning på 7900X3D för att specsmässigt inte nedgradera i kärnantal från min 5900X. Blir nog andra tillfällen, och sen vill jag nog invänta typ 8800X3D när den kommer.

Blir att kolla mer under december på lite allt möjligt också förstås. De olika butikernas kalendrar med dagliga erbjudanden brukar kunna vara rätt bra exempelvis. Sedan behöver jag en ny vinterjacka blandannat, kläder normalt sett men tappat en del vikt senaste tiden så det finns rätt mycket att välja på i garderoberna redan.

De kanske bästa erbjudandena jag såg och inte köpte var nog för övrigt Inets Swecsclusive-stream förra tisdagen med både en Samsung 990 Pro 4TB och en Samsung 870 EVO 8TB för 2499kr styck. Var på jakt efter specifikt en WD SN850X 4TB så blev en del velande men den tog förstås slut innan jag velat klart. Grattis till de kanske bästa lagrings-erbjudandena på BF ni som fick tag i dessa.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag köpte mer än vanligt men en stor del av det var sådant jag ändå skulle skaffat inom kort.

Samma här. Behövde ny processor, moderkort, minne, ssd, så passade på nu under Black Friday så då blev det lite billigare.
Sen för nöjes skull så drog jag till med Terry Pratchetts Discworld samling, bara 40 böcker.
10% rea till sista December om det är nån mer som är intresserad.

https://www.discworldemporium.com/product/discworld-collector...

Permalänk
Musikälskare

Jag köpte grejer på Apotea för typ 100 spänn, kände jag behövde hejda mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ingen av de grejerna jag hade koll på var på rea, utan det var bara rea på saker jag inte behövde. Specifikt datorprylar behöver jag inget just nu, men det var en del saker som hade varit kul att fixa.

Är det en AI-genererad bild? Två I i "Friday" på skylten till höger.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bortsett från stream-drops är det verkligen inte många erbjudanden som jag kan räkna som bra. Har inte sett mycket alls som är nedsatt med med än 30%, så det är inte som det var förr i alla fall

Det fanns lite grejer på rea som var ok. Men det mesta var inte "Sweclockers"-relaterat.
Jag köpte underställ på outnorth och lite annat smått o gott från aliexpress som låg nån hundring under vad det brukar göra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag storhandlade för 158 kronor, det är en ökning med 100% sedan förra året.

Permalänk
Inaktiv

Köpte nästan 10 saker för 3k. Allt var planerat/under bevakning. Gör aldrig spontanköp. Har fler köp att göra men inget som dök upp nu. Köpte även telefon strax före Black Week som inte blev bättre under Black Week/Friday.

Tycker inte priserna var särskilt bra annars. Speciellt inte på TV-apparater om man jämför Samsungs tidigare kampanjer, LG:s kampanj vid släppet av C3, Powers öppningserbjudande (unikt för butik dock) eller alla olika drops som sker utan större kampanjer om man bevakar. Däremot var Comviqs erbjudande bra om man behövde abonnemang med surf.

Gjorde bra köp av livsmedel på ICA Maxi dock plus att ena Maxi-butiken fyllde år så det var extra mycket där.

Permalänk
Medlem

Försökte hitta bra pris på proteinpulver men det var ju knappt någon rabatt, 70kr billigare för en 4kg påse för 800kr är inte så intressant. Annars blev det en C3a som faktiskt blev bra rabatterad men det var ju bara tack vare att LGs system gjorde fel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT