Hur gammalt flaggskepp vågar man satsa på? 1-2-3 generationer?

Permalänk
Medlem

Ni som talar om obefintliga risker kanske ska läsa på om alla "no-click" sårbarheter som Apple patchat och nu är allmänt kända. Med säkerhetsuppdateringar kommer också baksidan med att sårbarheterna blir allmänt kända utanför Pegasus etc.- just därför vill man ha uppdateringarna.

Med Android är man kanske lite skyddad av alla olika varianter, security by obscurity funkar ju jättebra.

Permalänk
Medlem

2 generationer bak brukar ha good bang for the money

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Okej! Själv har jag ett haxxat Wii från 2008 som inte heller varit kapat någongång

We like to live dangerously

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en säkerhetsrisk att köpa äldre mobiltelefoner, jag själv skulle inte ens köpa en begagnad iPhone. Att prata om att man köper en äldre telefon med okänt hantering för att denna får säkerhetsuppdateringar i många år, så undrar jag lite vilken skola de läste datasäkerhet på?

Vad ser du för praktisk datasäkerhetsrisk vid köp av iPhone (och, förutsätter jag, motsvarande modeller från åtminstone Google) så länge den får säkerhetsuppdateringar?
Säljaren har troligen tömt telefonen, eller så gör du det själv innan första inloggning, och då är all gammal data oläsligt skräp på massminnet, eftersom alla telefoner från de stora tillverkarna idag är krypterade.
På iPhone är till och med malware som överlever en vanlig omstart sällsynt och generellt sett förbehållet statliga aktörer för deras mest kritiska måltavlor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Med Android är man kanske lite skyddad av alla olika varianter, security by obscurity funkar ju jättebra.

Mottot Mediatek lever efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Baksidan av min stackars telefon är trasig, ser bedrövligt ut och det är dags att byta.

Min första tanke var en Pixel 7a eller Pixel 7 med någon kul BF deal. Det är på inget sett något flaggskepp, utan medelklass där jag gärna lägger mig.

Sen såg jag: https://www.amazon.se/dp/B09SGLMJJX/ref=nosim?tag=geeks04-21&... . Det är väl förra generationens flaggskeppsvariant, jag tror att Op gick över från T till Pro? Körde både Op1 och Op5t och var jävligt nöjd med dom. Den reflekterade jag inte speciellt mycket över åldern, det är ju bara en generation sedan.

Efter lite mer kikande ramlade jag över https://www.amazon.se/OnePlus-SIM-fri-smartphone-Hasselblad-C... och kände att det var en jävla massa telefon för pengarna.

Men hur långt bak vågar man gå? När börjar dagens medelklass bli bättre än de äldre flaggskeppsvarianterna?

beror på vad du vill ha, men de flesta kan enkelt gå bak 3 generationer i mellansegment som du beksriver.
Sen rekommenderar nag från egen erfarenhet att inte köpa kinesiskt, har inte testat just oppo men det har nog lika skit ui som de andra. Blir värre för varje uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Det nya är att skicka ut uppdateringar fast i gengäld göra telefonen segare. Hugget som stucket. Man köper en ny i båda fall ändå.

Annat var det innan smartphonesen. Dom telefonerna var odödliga.

I princip allt brukar funka utan problem 1-2 år *efter* det att man slutat få uppdateringar. Säger inte att det inte finns undantag, men generella/mainstream appar brukar vara kompatibla med 4-6 äldre android versioner

Permalänk
Skrivet av rwkk:

I princip allt brukar funka utan problem 1-2 år *efter* det att man slutat få uppdateringar. Säger inte att det inte finns undantag, men generella/mainstream appar brukar vara kompatibla med 4-6 äldre android versioner

Jojo det är ju just uppdateringar av appar och OS som gör att det blir sirap i luren. Så vill man ha en rapp telefon så bör man undvika allt vad uppdateringar heter

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad ser du för praktisk datasäkerhetsrisk vid köp av iPhone (och, förutsätter jag, motsvarande modeller från åtminstone Google) så länge den får säkerhetsuppdateringar?
Säljaren har troligen tömt telefonen, eller så gör du det själv innan första inloggning, och då är all gammal data oläsligt skräp på massminnet, eftersom alla telefoner från de stora tillverkarna idag är krypterade.
På iPhone är till och med malware som överlever en vanlig omstart sällsynt och generellt sett förbehållet statliga aktörer för deras mest kritiska måltavlor.

Vad ser du för praktisk datasäkerhetsrisk vid köp av en mobil som inte får uppdateringar det senaste året man använder den och man installerar i princip inte någon App mer än bankId, Switch etc och man besöker inga konstiga sidor?

På din fråga. Så köp av begagnad androidmobil så kan det ligga mjukvara avlyssnar ens trafik och ser på den, denna mjukvara kan vara lagt sådan att återställning även återställer denna. Och likaså kan mjukvaran vara kvar fast man uppdaterar telefonen.

När det gäller iPhone som är säkrare så bör man ej använda en sådan vid känsliga saker, men för privat bruk så anser de flesta det inte är så farligt. Det handlar om att kostnaden för att få in ett hemligt spionprogram är högre än vad de kan få ut från denna privatperson. De skulle aldrig heller vilja riskera avslöja dessa program på random person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en säkerhetsrisk att köpa äldre mobiltelefoner, jag själv skulle inte ens köpa en begagnad iPhone. Att prata om att man köper en äldre telefon med okänt hantering för att denna får säkerhetsuppdateringar i många år, så undrar jag lite vilken skola de läste datasäkerhet på?

Nu har du bra stor foliehatt på dig.

Så att handla swappie och andra företag som renoverar telefoner är också helt uteslutet?
Majoritet av de begagnade lurar jag köpt har funka kalas bra eller har jag bara haft tur?

OnT
2-3 år kanske till och med 4 om telefonen fortfarande får säkerhetsuppdateringar.
Ta tex iPhone SE 2020 inge flaggskepps lur men håller än idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Nu har du bra stor foliehatt på dig.

Så att handla swappie och andra företag som renoverar telefoner är också helt uteslutet?
Majoritet av de begagnade lurar jag köpt har funka kalas bra eller har jag bara haft tur?

OnT
2-3 år kanske till och med 4 om telefonen fortfarande får säkerhetsuppdateringar.
Ta tex iPhone SE 2020 inge flaggskepps lur men håller än idag.

Svara på denna fråga om du inte vill ha en gigantisk foliehatt.
Vad ser du för praktisk datasäkerhetsrisk vid köp av en mobil som inte får uppdateringar det senaste året man använder den och man installerar i princip inte någon App mer än bankId, Switch etc och man besöker inga konstiga sidor?
Detta som så många tycker är farligt på forumet.

När det gäller iPhone så har jag skrivit att en begagnad sådan är säkrare and Android.

*edit*
Min egen telefon får uppdateringar i runt 5 år och jag kasserar den redan efter ungefär 2år, det blir säkert längre tid nu när utvecklingen stagnerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jojo det är ju just uppdateringar av appar och OS som gör att det blir sirap i luren. Så vill man ha en rapp telefon så bör man undvika allt vad uppdateringar heter

På dom tre senaste mobilerna jag har haft så har jag inte märkt någon skillnad i prestanda mellan uppdateringarna och då behåller jag mina mobiler i minst 2 år så brukar iallafall få 2 nya versioner av Android under den tiden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad ser du för praktisk datasäkerhetsrisk vid köp av en mobil som inte får uppdateringar det senaste året man använder den och man installerar i princip inte någon App mer än bankId, Switch etc och man besöker inga konstiga sidor?

På din fråga. Så köp av begagnad androidmobil så kan det ligga mjukvara avlyssnar ens trafik och ser på den, denna mjukvara kan vara lagt sådan att återställning även återställer denna. Och likaså kan mjukvaran vara kvar fast man uppdaterar telefonen.

När det gäller iPhone som är säkrare så bör man ej använda en sådan vid känsliga saker, men för privat bruk så anser de flesta det inte är så farligt. Det handlar om att kostnaden för att få in ett hemligt spionprogram är högre än vad de kan få ut från denna privatperson. De skulle aldrig heller vilja riskera avslöja dessa program på random person.

Vad gäller telefoner som inte får uppdateringar: Ett bra år är det troligen ingen fara för de flesta av oss vanliga människor. Ett dåligt år kan det komma saker som knäcker grundläggande säkerhetsfunktioner som påverkar din säkerhet vid exempelvis banktransaktioner och annat du "bara" använder BankID till. Och du vet inte i förväg om det kommer bli ett bra eller dåligt år, så det är dumt att chansa.
Är du på en hårdvaruversion som fortfarande får uppdateringar är du relativt säker om det inte finns särskilda orsaker att attackera specifikt dig.

Av mainstreammärken är troligen iPhone den tryggaste telefonen att ha för de flesta ur ett säkerhetsperspektiv, men någonstans börjar din personliga säkerhetshygien spela mer roll än vilket operativsystem du kör eller vilken hårdvara du har.

Allt ovanstående är dock en poänglös diskussion om vi pratar huruvida man som gängse Sweclockare tar oacceptabla säkerhetsrisker om man köper en begagnad telefon. Svaret är nästan garanterat nej, så länge telefonen är grundligt nollställd av säljaren, återförsäljaren eller dig själv.

För att svara på den ursprungliga frågan: Så länge priset återspeglar att du har kortare kvarvarande garanti och kortare livstid för mjukvaran på telefonen spelar det inte jättestor roll hur gammal telefon man skaffar sig, så länge man kan leva med prestandan och dess funktionalitet. Min telefon är fyra år gammal just nu, och förutom att det är dags att byta batteri på den har jag inga funktionella klagomål och hade lugnt kunnat tänka mig köpa en sådan om jag hade knappt om pengar och priset var rätt. Men priset hade behövt vara lågt nog att jag ansåg det värt för storleksordningen tre år kvarvarande livstid.

Permalänk
Medlem

För enklare användning 2014. Snapdragon 801.
För bekväm användning 2019. Snapdragon 855.
Android 7 som äldst.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad gäller telefoner som inte får uppdateringar: Ett bra år är det troligen ingen fara för de flesta av oss vanliga människor. Ett dåligt år kan det komma saker som knäcker grundläggande säkerhetsfunktioner som påverkar din säkerhet vid exempelvis banktransaktioner och annat du "bara" använder BankID till. Och du vet inte i förväg om det kommer bli ett bra eller dåligt år, så det är dumt att chansa.
Är du på en hårdvaruversion som fortfarande får uppdateringar är du relativt säker om det inte finns särskilda orsaker att attackera specifikt dig.

Av mainstreammärken är troligen iPhone den tryggaste telefonen att ha för de flesta ur ett säkerhetsperspektiv, men någonstans börjar din personliga säkerhetshygien spela mer roll än vilket operativsystem du kör eller vilken hårdvara du har.

Allt ovanstående är dock en poänglös diskussion om vi pratar huruvida man som gängse Sweclockare tar oacceptabla säkerhetsrisker om man köper en begagnad telefon. Svaret är nästan garanterat nej, så länge telefonen är grundligt nollställd av säljaren, återförsäljaren eller dig själv.

För att svara på den ursprungliga frågan: Så länge priset återspeglar att du har kortare kvarvarande garanti och kortare livstid för mjukvaran på telefonen spelar det inte jättestor roll hur gammal telefon man skaffar sig, så länge man kan leva med prestandan och dess funktionalitet. Min telefon är fyra år gammal just nu, och förutom att det är dags att byta batteri på den har jag inga funktionella klagomål och hade lugnt kunnat tänka mig köpa en sådan om jag hade knappt om pengar och priset var rätt. Men priset hade behövt vara lågt nog att jag ansåg det värt för storleksordningen tre år kvarvarande livstid.

Om vi tar en begagnad laptop som den typiska sweclockeraren köper, så förväntar jag mig att grunden är ta bort alla partioner, skapa upp nya, laddar hem operativsystem själv och installerar. Detta är inte helt säkert, men om personen ej tycker det så hade personen inte köpt den gamla laptoppen från första början.
Samma rutin på en Androidmobil med att ta bort partioner, ladda hem Android själv och den gemene sweclockaren får ha foliehatt på sig om den tror att den är utsatt för en riktad attack och det skulle vara riskabelt för denna.
iPhone i sin tur är säkrare än Android, även om det fanns jailbreaks och man även där skulle kunna in och fiffla. Men då pratar vi om riktad attack.

Permalänk
Medlem

Använder en Galaxy s9 och fungerar bra

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag bytte upp mig tillslut var för att min gamla lurs OS inte länge skulle stödja bank-id. Blev en budget-Samsung J42 från 2020 eller nåt o den får gärna rulla på i 4-5 år till

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i nån tråd tidigare idag så tycker jag det här med inte längre få säkerhetsuppdateringar sällan är ett faktiskt problem. Jag o andra som jag känner har telefoner som inte uppdaterats på flera år o där telefonerna fortfarande funkar finfint. Vettefan om jag ens hört om nån som nånsin haft nåt sånt problem. Luktar mer som nåt som tillverkarna själva genom åren har hypeat upp som nåt jätteviktigt bara för att lättare få folk att köpa nya lurar.
Däremot så är det desto viktigare att se till att man har ett någorlunda fräscht batteri, det är ju nåt som förr eller senare garanterat kommer bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en säkerhetsrisk att köpa äldre mobiltelefoner, jag själv skulle inte ens köpa en begagnad iPhone. Att prata om att man köper en äldre telefon med okänt hantering för att denna får säkerhetsuppdateringar i många år, så undrar jag lite vilken skola de läste datasäkerhet på?

När utvecklingen ändå går ganska snabbt (jämfört emot det mesta andra), så har ofta mellanklassen de saker som flaggskeppen hade inom något år. Att då köpa en begagnad flaggskeppsprodukt ger en inga fördelar. Den enda fördelen vore om marknaden också insåg att det var en säkerhetsrisk så att priserna på dem hade varit superlåga.

Vi kommer dock snart komma till ett läge där telefoner igen får bättre metaller som titanium. (iPhone Pro). De kan även få exklusivare objektiv, där problemet hittills har varit att utvecklingen har gått så snabbt.
Så om man om några år köper en äldre flaggskepstelefon så får man saker som mellanklassen idag inte har.

Vilken skola de läste datasäkerhet på? 😄
Dom allra flesta läser inget sånt, det är ju bara vi nördar på detta forum som eventuellt har någorlunda koll. Gemene man bryr sig knappt om sånt, eller rättare sagt, vet inte vilka säkerhetsrisker som finns.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Min sista android telefon var en htc one så det var ett tag sedan jag var på den sidan staketet nu. Men på den tiden var det i alla fall väldigt enkelt att roota/jailbreaka android telefoner så när tillverkaren slutade pusha uppdateringar så kunde man flasha någon vanilla eller community dist. Det är ju i alla fall en (ganska kul) lösning för power users.

Annars är ju apple riktigt bra på den fronten. Gav bort min gamla iphone 8 plus till min pappa för två år sedan, en telefon från 2017. Den verkar fortfarande få uppdateringar vad jag kan läsa mig till.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vilka foliehattar det finns här som tjatar om säkerhetsuppdateringar så fort chansen ges. Om man kör rootat är de kanske bra, även om man installerar piratade apparat kanske (gör folk det?) men kör man vaniljos med playstore som enda källa till appar är risken i princip obefintlig...

Min 2 år gamla Samsung a52 har uppdateringar i drygt 1,5 år till, inklusive en 3e större uppdatering till android 14. Funkar den lika bra då som idag lär den hänga med längre än så.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Jag ger max 1000 kr för en mobil, har Samsung Galaxy S10 och är helnöjd med prestanda, kamera, utrymme etc. Och så har den 3,5 mm-kontakt.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns det några tillverkare som är extra vänliga med att erbjuda os uppgraderingar långt tillbaks? Annars är det väl ett sätt för dem att pracka på folk nya mobiler med att sluta erbjuda os uppdateringar?

iPhone

Permalänk
Medlem

Talar då för den sida man kört med senaste decenniet.

Subjektivt drar jag gränsen vid iPhone 11. 10S/10R (släppta 2018) fick senaste iOS och har således minst tre år av säkerhetsuppdateringar kvar, men känner då ändå att det troligtvis blir ett år mer på elvan. Sen så har 11 Pro robustare chassi och bättre skärm än 11 icke-pro, så allra helst den varianten då.

Hittar man en 12:a icke-Pro för samma pris som 11 Pro så hade jag gått på den för ytterligare lite framtidssäkran. 12:an var när Apple bytte till bra skärm på billigare varianten också, så den känns i stort ganska likvärdig. (Dock tror jag 11 Pro blivit lite känd som batterikämpen medan 12 icke-pro lite utav motsatsen. Anekdotiskt.)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

Tänk på telefonens operativsystem som vilket som helst. Installera inte en massa random skit, speciellt inte på ett gammalt OS. Med det sagt är ju Linux (som Android är baserat på) generellt mycket säkrare än t.ex. gamla Windows-versioner, och de allvarliga säkerhetsrisker som finns är ofta kända/patchade.

Jag kopplade upp en gammal Windows Phone över WEP... snacka om puls!

Ha en bra packet manager & håll koll på telefonen, installera bara seriösa appar som du litar på.

Bloatware från tillverkare utgör förmodligen den största risken. Hade jag varit blackhat-hacker hade jag letat säkerhetshål i bundlad software som är svår/omöjlig att få bort, t.ex. min gamla Xiaomi-telefon som jag har som backup har software som är så jobbig att få bort att jag inte orkar bry mig, hade aldrig använt den som main phone dock.

Permalänk

Hade jag köpt en äldre telefon så hade jag kollat stödet modellen har på XDA Developers för att själv kunna hålla telefonen uppdaterad med säkerhetsuppdateringar och nya Androidversioner många år framöver.

Permalänk
Medlem

För mig handlar det mest om funktioner. Om två generationer tillbaka erbjuda det jag vill ha/behöver så känns det rimligt. Oftas kan nästan en flaggskepps-modell som är två generationer äldre vara bättre än en "basmodell" av årgång 2023.

Jag tittar på att köra iphone istället för android denna omgången (det är dags för byte snart). Där är inget än senaste generationen aktuell för det är bara den som har usb-c...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en iPhone 12M kontant via Swappie och sambon köpte en 12 där. Båda var i nyskick och till fint pris. Funkar kalas och jag köper nog aldrig mer en ny mobil. Det är ju tyvärr mjukvaran som är problemet; när BankID, Swish, bankappen etc. inte längre funkar på ditt OS så måste man byta. Det är synd att de inte görs så de kan hålla längre... Annars hade jag gärna haft denna 12M i minst 3-5 år till. För den räcker till allt.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Köpte en beganad Iphone 8 från Phone Hero för 1799 kr för ett år sen. Uppgraderade då från Iphone 6S som jag hade haft i ca 4 år. Teknikmässigt var det stort hopp. För min del så behöver jag inte senaste telefonen. Apple är duktiga på att skicka ut OS- och säkerhetsuppdateringar till äldre modeller.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att 60Hz på mobilskärm är lite slött, så det är skönt att äntligen ha 120Hz-flytet både på nya mobilen och surfplattan. Kommer inte att gå tillbaka till 60Hz igen, så det sätter väl en rätt tydlig gräns mot äldre och billigare modeller för min del.