Köpråd: LG C3 eller Samsung S90C (77")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är du i behov av ljusstyrkan så varför inte. Fortfarande en WOLED så den har ju samma karaktärsdrag som C3.

Edit: Såg att G3 är slut nu. :/

Slut på Benify alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Slut på Benify alltså?

Japp.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av klacko:

När skulle du säga att C3 är att rekommendera och när är S90C att rekommendera?

tex.
Film, serie = c3 att rekommendera
sport, spel = S90C rekommendera

Finns det något du anser att den ena gör bättre än den andra i praktiska exempel och inte olika termer?

Som sagt riktigt i-landsproblem att välja mellan tv i denna prisklassen men man vill ju såklart köpa det bästa valet (även om båda säkert är grymma)

Film, sport, serier, spel: någondera av C3 eller S90C. Har man inte specifika krav i linje med vad respektive modell erbjuder, likt lite högre ljusstyrka, G-Sync-certifiering, Dolby Vision, 144 Hz och så vidare, då är det nog lite sak samma vad man köper. Man lär bli lika nöjd med båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Segt, blir att nöta ut F5 kommande dagar och se om det dyker upp några fler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Segt, blir att nöta ut F5 kommande dagar och se om det dyker upp några fler

Via Benify kan man nu köpa en G3 för 23990kr

#20269895

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Via Benify kan man nu köpa en G3 för 23990kr

#20269895

Jo visst, men jag är ute efter 77"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jo visst, men jag är ute efter 77"

Ah attans, missade den detaljen. Sorry för förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hmm, jag har läst runt lite mer kring Dolby Vision och det verkar ju vara en katastrof av inkompatibilitet i det där. Även med en Shield Pro så har folk svårt att få alla typer av DV att funka via Plex/Jellyfin och antalet enheter som enligt uppgift ska stödja DV fullt ut är minimal, med Chromecast with Google TV som ensamt exempel. Men med Chromecasten så saknar man istället stöd för en del ljudformat, t.ex DTS.

Allt som allt känns det som att Dolby Vision blir mindre och mindre attraktivt för mig eftersom man behöver köpa till en proprietär mediaspelare som Shield eller Chromecast för att nyttja det, och även då verkar det knackigt. Det lutar nu åt att gå på S90C istället och vara nöjd med HDR10(+) tillsvidare.

Har aldrig haft något problem med DV under det året jag haft min c1 77", använder mig av apparna i tv'n och en Zidoo z9x (mediaspelare).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Har aldrig haft något problem med DV under det året jag haft min c1 77", använder mig av apparna i tv'n och en Zidoo z9x (mediaspelare).

Vad för källa är det du spelar upp med din Zidoo? Plex?

Permalänk

S90C VS C3

Hello.

Kan börja med att jag har idag S90c 65 och ägde c3 i 3 dagar köpte den i lördags men lämnade tillbaka den idag. Jag har ägt c1 och en äldre oled lg b innan och kan säga att c3 var ju absolut inte dålig men jag har blivit sjukt bekväm med HDR10+ vilket jag helt ärligt tycker ger bättre bild än dolby. Jag kör 3 generation appel tv 4k och upplevede att det var skilland när jag körde med c3. Då det är black week så fick jag lite panik med att jag inte var nöjd med C3 och ångrar inget med s90c . Kampen mellan dom här 2 bolagen är som Audi vs BMW. Tips kolla lite reviews och sen ska du självklart gemföra på butiken. Jag ser fram emot att nu köra QD-oled. Men det är väldigt jämt mellan S95c och G3 men när det är s90c vs C3 så blev jag mer nöjd med Samsung. Lycka till på jakten och hoppas du finner det du behöver. Du får gärna återkooppla vilken det blev osv. Oavsett vilken det blir så är det 2 värdsklass tv apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novagruppen:

Hello.

Kan börja med att jag har idag S90c 65 och ägde c3 i 3 dagar köpte den i lördags men lämnade tillbaka den idag. Jag har ägt c1 och en äldre oled lg b innan och kan säga att c3 var ju absolut inte dålig men jag har blivit sjukt bekväm med HDR10+ vilket jag helt ärligt tycker ger bättre bild än dolby. Jag kör 3 generation appel tv 4k och upplevede att det var skilland när jag körde med c3. Då det är black week så fick jag lite panik med att jag inte var nöjd med C3 och ångrar inget med s90c . Kampen mellan dom här 2 bolagen är som Audi vs BMW. Tips kolla lite reviews och sen ska du självklart gemföra på butiken. Jag ser fram emot att nu köra QD-oled. Men det är väldigt gämt mellan S95c och G3 men när det är s90c vs C3 så blev jag mer nöjd med Samsung. Lycka till på jakten och hoppas du finner det du behöver. Du får gärna återkooppla vilken det blev osv. Oavsett vilken det blir så är det 2 värdsklass tv apparater.

Inställt på sina mest neutrala bildlägen (FMM), tycker du båda var verklighetstrogna i sina färger? Känslan av vissa reviews är att S90C drar betydligt mer mot rött och magenta i bilden medan C3an verkar ha en bättre vitbalans.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Novagruppen:

Hello.

Kan börja med att jag har idag S90c 65 och ägde c3 i 3 dagar köpte den i lördags men lämnade tillbaka den idag. Jag har ägt c1 och en äldre oled lg b innan och kan säga att c3 var ju absolut inte dålig men jag har blivit sjukt bekväm med HDR10+ vilket jag helt ärligt tycker ger bättre bild än dolby. Jag kör 3 generation appel tv 4k och upplevede att det var skilland när jag körde med c3. Då det är black week så fick jag lite panik med att jag inte var nöjd med C3 och ångrar inget med s90c . Kampen mellan dom här 2 bolagen är som Audi vs BMW. Tips kolla lite reviews och sen ska du självklart gemföra på butiken. Jag ser fram emot att nu köra QD-oled. Men det är väldigt gämt mellan S95c och G3 men när det är s90c vs C3 så blev jag mer nöjd med Samsung. Lycka till på jakten och hoppas du finner det du behöver. Du får gärna återkooppla vilken det blev osv. Oavsett vilken det blir så är det 2 värdsklass tv apparater.

Hur menar du att HDR10+ ger bättre än bild än Dolby [vision]? Testmaterial kodat i både HDR10+ och Dolby Vision brukar ge rätt så identiska resultat på apparater som klarar både och, likt Philips, Panasonic och TCL.

Du kanske upplevde S90C som bättre än C3, det är vad du försöker säga? Detta kan förklaras av sådant som inställningarna jämförelsen gjordes med. Köra jag båda är det tydligt att S90C pushar lite mer ljus och kontrast men även kan sätta vissa överdrifter i färger. C3 är rätt så neutral och följer ursprungsmaterialet med mindre godtycke. Detta har ingen med HDR10+ eller Dolby Vision att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Har aldrig haft något problem med DV under det året jag haft min c1 77", använder mig av apparna i tv'n och en Zidoo z9x (mediaspelare).

Haft min CX i ett par år och har heller aldrig haft något problem med Dolby Vision. Källa är en nVidia Shield Pro med Plex, Kodi eller Netflix.

Permalänk
Medlem

Beställde en S90C men valet är svårt mellan C3 och S90C. Bättre panel på Samsung men sämre rörelsehantering, sämre uppskalning, ingen DTS-avkodning. Dolby Vision bryr jag mig inte om då jag föredrar SDR.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu och håller tummarna att det kommer att komma upp några fler G3 på benify under veckan, annars blir det en C3.

Permalänk
Medlem

Ja och det blev till slut en 77" C3 beställd, LG verkar ha sålt slut samtliga 77" G3 på benify inom några timmar redan i måndags.

@Laxpudding, gällande kalibrering, kan man göra det själv med utrustning för mänskliga pengar, eller måste man gräva i väldigt djupa fickor för att kunna göra nåt vettigt? Hur mycket expertis krävs det att göra det? Jag har aldrig gjort det själv men är som vanligt nyfiken på att lära mig nåt nytt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tommy:

Ja och det blev till slut en 77" C3 beställd, LG verkar ha sålt slut samtliga 77" G3 på benify inom några timmar redan i måndags.

@Laxpudding, gällande kalibrering, kan man göra det själv med utrustning för mänskliga pengar, eller måste man gräva i väldigt djupa fickor för att kunna göra nåt vettigt? Hur mycket expertis krävs det att göra det? Jag har aldrig gjort det själv men är som vanligt nyfiken på att lära mig nåt nytt.

Skulle gissa att det är ungefär som att lära sig spela piano och läsa noter. Ett livslångt lärande även om ett brinnande intresse och många timmar senare kan snabba upp den processen.

När jag utbildat har det varit samlingar där dels instruktörer likt mig och de utbildades kolleger vilka varit till hands och då har vi kört fyra långa dagar där de flesta gjort 10-12 timmar per dag. Så säg 50+ timmar för att förstå grunderna och börja göra rätt.

Jag började för 17 år sedan och lär mig fortfarande nya saker varje gång jag.

Permalänk
Medlem

Ang kalibrering

Skrivet av Laxpudding:

Skulle gissa att det är ungefär som att lära sig spela piano och läsa noter. Ett livslångt lärande även om ett brinnande intresse och många timmar senare kan snabba upp den processen.

När jag utbildat har det varit samlingar där dels instruktörer likt mig och de utbildades kolleger vilka varit till hands och då har vi kört fyra långa dagar där de flesta gjort 10-12 timmar per dag. Så säg 50+ timmar för att förstå grunderna och börja göra rätt.

Jag började för 17 år sedan och lär mig fortfarande nya saker varje gång jag.

Om jag köper en s90c. Och får den kalibrerad. Ligger den kalibrering sparad i typ firmware nivå? Det jag menar kan jag återställa bildinställningarna utan att radera kalibreringen?

Och kan jag på något sätt exportera inställningarna så jag kan spara dom någonstans och ange dom igen om en fabriksåterställning behöver göras?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stefanli:

Om jag köper en s90c. Och får den kalibrerad. Ligger den kalibrering sparad i typ firmware nivå? Det jag menar kan jag återställa bildinställningarna utan att radera kalibreringen?

Och kan jag på något sätt exportera inställningarna så jag kan spara dom någonstans och ange dom igen om en fabriksåterställning behöver göras?

Om det görs på rätt sätt ska du få en mätrapport och en förteckning över ändrade inställningar. Den kan du sedan ha som underlag för att pröva dig fram och ha som facit, samt ta tillbaka efter en fabriksinställning. En del autokalibreringar, likt in med C3 ändrar interna LUT:ar och du får du bara en mätrapport och vissa inställningar låses ned. Då finns inget sätt att återställa det som kalibrerats.

Permalänk
Medlem

Väntar på min S90C. Skiljer sig kalibreringen åt från exemplar till exemplar eller är det bara att följa en guide på nätet för just den modellen?

Det jag tycker är under all kritik med de TVs jag haft (LG senast) är att man inte kan spara egna bildlägen och namnge dem utan att påverka fabrikslägena. Då skulle det vara mycket enklare att experimentera med egna inställningar och man kan enkelt gå tillbaka.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sunray:

Väntar på min S90C. Skiljer sig kalibreringen åt från exemplar till exemplar eller är det bara att följa en guide på nätet för just den modellen?

Det jag tycker är under all kritik med de TVs jag haft (LG senast) är att man inte kan spara egna bildlägen och namnge dem utan att påverka fabrikslägena. Då skulle det vara mycket enklare att experimentera med egna inställningar och man kan enkelt gå tillbaka.

Du kan aldrig plocka inställningsvärden från en annan TV rakt av. Det är lika användbart som att fråga om de exakta måtten på någon annans kostym. Man frågar istället om vilken skräddare de gick till.

Hindrar ju inte miljoner från att försöka med exakt samma inställningar som exempelvis rtings visar och de tror att TV:n nu är "kalibrerad". Vilket förstås är alldeles orimligt om man utgår från vad ordet kalibrering faktiskt betyder i alla andra sammanhang ordet används.

En guide över inställningarna ska istället förklara inställningarna och deras syfte och varför de behöver ändras. För att göra allt själv behöver man då kunskap om testbilder och hur de fungerar. På det behöver man tillgång till mätutrustning för att avgöra vad som ska ändras med vitbalans och ljusstyrka. Ögat är endast kapabelt till relativa skillnader, inte absoluta skillnader. Ögat kan inte avgöra ifall en synligt turkos vitbalans beror på att det är för lite rött eller för mycket blått och grönt i vitbalansen. Det kan vara både och på en skala.

Permalänk
Medlem

Det man väl möjligtvis kan säga till S90Cs fördel är att den som jag förstått det är mycket närmare toppmodellen (S95C) än vad C3 är, man får helt enkelt i princip Samsungs bästa TV till ett lägre pris och utan strulet med One Connect Box. Verkar som att S90C möjligtvis är lite cappad gällande ljusstyrkan men det verkar vara i mjukvara och kan låsas upp som jag förstått det.

Permalänk

s90c vs c3

Hej

Efter inköp av invidia shield pro så måste säga att jag är sjukt nöjd. Har även appel tv 4k gen 3 men tycker shield gör ett bättre jobb. Nu kan jag koppla av och börja se game of thrones. hoppas du hittar den rätta tv. må bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan aldrig plocka inställningsvärden från en annan TV rakt av. Det är lika användbart som att fråga om de exakta måtten på någon annans kostym. Man frågar istället om vilken skräddare de gick till.

Hindrar ju inte miljoner från att försöka med exakt samma inställningar som exempelvis rtings visar och de tror att TV:n nu är "kalibrerad". Vilket förstås är alldeles orimligt om man utgår från vad ordet kalibrering faktiskt betyder i alla andra sammanhang ordet används.

En guide över inställningarna ska istället förklara inställningarna och deras syfte och varför de behöver ändras. För att göra allt själv behöver man då kunskap om testbilder och hur de fungerar. På det behöver man tillgång till mätutrustning för att avgöra vad som ska ändras med vitbalans och ljusstyrka. Ögat är endast kapabelt till relativa skillnader, inte absoluta skillnader. Ögat kan inte avgöra ifall en synligt turkos vitbalans beror på att det är för lite rött eller för mycket blått och grönt i vitbalansen. Det kan vara både och på en skala.

Det vore intressant att se hur pass mycket differens det är mellan två kalibreringar av samma modell. Kanske är skillnaden så pass liten att kopiera värden från rtings duger för många. Oavsett vad så är inte jag den som måste ha en kalibrerad TV för då känns man låst till det eftersom man betalat för det. Känns rimligare att utgå ifrån Filmmaker Mode och göra några personliga justeringar efter preferens.

Sen kan man ju fråga sig varför de i kalibreras i fabrik, eller så gör de det i vissa fall men med annorlunda mätutrustning.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag sitter nu och håller tummarna att det kommer att komma upp några fler G3 på benify under veckan, annars blir det en C3.

Komplett säljer nu LG G3 77" för 32990kr https://www.komplett.se/product/1244537/tv-ljud-bild/tv/lg-77...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sunray:

Det vore intressant att se hur pass mycket differens det är mellan två kalibreringar av samma modell. Kanske är skillnaden så pass liten att kopiera värden från rtings duger för många. Oavsett vad så är inte jag den som måste ha en kalibrerad TV för då känns man låst till det eftersom man betalat för det. Känns rimligare att utgå ifrån Filmmaker Mode och göra några personliga justeringar efter preferens.

Sen kan man ju fråga sig varför de i kalibreras i fabrik, eller så gör de det i vissa fall men med annorlunda mätutrustning.

Alla TV kalibreras i fabrik i någon form. Det är en del av den normala kvalitetskontrollen. Men det blir endast enkla kontroller, typiskt att man läser av ett 10 tal mätvärden, räknar fram en kompensation och laddar upp den till TV:n. Blir aldrig exakt och man kan få lastbilar med TV från samma fabrik, samma batch och buntade på samma pall: den ena TV:n är inte den andra lik.

Ligger i sakens natur. Varje extra minut på tillverkningsbandet kostar pengar. Om varje TV ska få 10 minuters noggrann kalibrering kan den fabrikslinan endast producera 6 exemplar i timmen. Då blir varje TV rätt dyr att producera. Om det är 40 sekunder av automatisk kontrollavläsning och uppladdning av kompensation, kan linan producera 90 exemplar i timmen. Lite mer ekonomiskt.

Finns skärmar där man kan få det kalibrerat och väldigt noggrant från början, likt yrkesskärmar där en riktigt bra skärm, säg en 32-tummare för färgproduktion kan kosta 100 000 – 300 000 kronor. Då har man också tagit tiden för att snäva till alla toleranser. Man ägnar tid åt att sortera ut paneler som håller kvalitet och kalibreringsprocessen kan göras nogrannare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Tusen tack för tipset! Verkar som att förra veckan hade Benify exklusiv kampanj på G3 och nu är det samma erbjudande hos Komplett, Power, Elgiganten m.fl. Jag har lagt om min beställning till en G3, det kommer att bli riktigt smutt, jag är inte en som köper ny TV hela tiden så jag kan gott kosta på lite extra när det väl handlas