Hjälp med att förstå HDMI ARC

Permalänk
Medlem

Hjälp med att förstå HDMI ARC

Jag är sugen på att byta ut min gamla reciever mot en ny soundbar med Atmos, men har inte riktig koll på hur allt ska/kan kopplas samman.

Om jag uppgraderar så har jag:
LG Oled 55B7V men bl.a. en HDMI ARC port.
En soundbar med flera HDMI-portar varav en eARC.
En Google TV 4K
Ett par gamla trådlösa hörlurar från Sennheiser med basstation som ansluts med 3,5mm kontakt.
En Xbox One, men den används knappt längre.

Kan jag koppla så här?
Google TV och Xbox in i soundbar.
Soundbar eARC till tv ARC.
Hörlurar till TV uttag för hörlurar och ställa in TV:n att skicka ljudet till hörlursuttaget.

Kommer allt ljud och bild skickas till rätt enheter då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Jag är sugen på att byta ut min gamla reciever mot en ny soundbar med Atmos, men har inte riktig koll på hur allt ska/kan kopplas samman.

Om jag uppgraderar så har jag:
LG Oled 55B7V men bl.a. en HDMI ARC port.
En soundbar med flera HDMI-portar varav en eARC.
En Google TV 4K
Ett par gamla trådlösa hörlurar från Sennheiser med basstation som ansluts med 3,5mm kontakt.
En Xbox One, men den används knappt längre.

Kan jag koppla så här?
Google TV och Xbox in i soundbar.
Soundbar eARC till tv ARC.
Hörlurar till TV uttag för hörlurar och ställa in TV:n att skicka ljudet till hörlursuttaget.

Kommer allt ljud och bild skickas till rätt enheter då?

Ja, jag kör så här: Recvier (Marantz NR 1711) ARC/eARC port ut till TV:ns (4K Panasonic) ARC/eARC port. Apple 4K TV å Sony 4K Blu ray inkopplade i recviern. Har Netflix 4K å får Atmos ljud (kör 5.2.2) på filmer/serier som stödjer det. Finns dock en "Atmos bugg" på Netflix, kan 1 att det är Atmos ljud på filmen/,serien men det stämmer inte alltid. Får även Atmos ljud på Blu ray filmer som stödjer det. När jag startar upp allt (via TV:ns/Apple TV:ns fjärr), så startar Apple TV först, har inga TV kanaler. Blu ray startar jag med Blu rayens fjärr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Apple 4K TV å Sony 4K Blu ray inkopplade i recviern.

OK. Då har jag den delen klar för mig. Tack.

Då är frågan om man kan plocka ut ljudet ur tevens hörlursuttag när man mute:ar soundbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Jag är sugen på att byta ut min gamla reciever mot en ny soundbar med Atmos, men har inte riktig koll på hur allt ska/kan kopplas samman.

Om jag uppgraderar så har jag:
LG Oled 55B7V men bl.a. en HDMI ARC port.
En soundbar med flera HDMI-portar varav en eARC.
En Google TV 4K
Ett par gamla trådlösa hörlurar från Sennheiser med basstation som ansluts med 3,5mm kontakt.
En Xbox One, men den används knappt längre.

Kan jag koppla så här?
Google TV och Xbox in i soundbar.
Soundbar eARC till tv ARC.
Hörlurar till TV uttag för hörlurar och ställa in TV:n att skicka ljudet till hörlursuttaget.

Kommer allt ljud och bild skickas till rätt enheter då?

Ja det är rätt.
ARC=Ljud retur kanal. På eng.
E-ARC= Förbättrad ljud retur kanal. På eng.

Tror dock att om du kopplar in något i hörlursutgången på tvin så kommer nog inget ljud gå till baren under den tiden det är något i hörlursutgången. Men är osäker på det, skulle kunna kolla skälv när jag kommer hem om jag kommer ihåg.
Annars i värsta fall får du dra ut hörlurarna när du inte använder de.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

OK. Då har jag den delen klar för mig. Tack.

Då är frågan om man kan plocka ut ljudet ur tevens hörlursuttag när man mute:ar soundbaren.

Det beror på om ljudlimpan kan skicka ljudet vidare. Vet att min receiver kan det om den är i standbay, den bara skickar vidare från den senaste eller för vald ingång. Men det är svårt att säga om din ljudlimpa kan det utan att veta vilken det är.

Men du kan okså koppla de mästa i tv:in istället med. Men baren är ju att föredra.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.