Vilken mobilladdare till Pixel?

Permalänk
Inaktiv

Vilken mobilladdare till Pixel?

Mer exakt Pixel 7. Har USB i mitt grenuttag (en sammanlagd styrka på 2.4 A) är det dugligt för att ladda Pixel 7? Behöver annars en mer portabel laddare än ett grenuttag.

Är detta nått att ha eller vad rekommenderar ni?
https://www.phonelife.se/mobilskydd/google/pixel-7/komplett-l...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Mer exakt Pixel 7. Har USB i mitt grenuttag (en sammanlagd styrka på 2.4 A) är det dugligt för att ladda Pixel 7? Behöver annars en mer portabel laddare än ett grenuttag.

Är detta nått att ha eller vad rekommenderar ni?
https://www.phonelife.se/mobilskydd/google/pixel-7/komplett-l...

Desto mindre laddare desto bättre såvida du inte vill snabbladda. Det går att ladda telefoner från nästan allt med ett usbuttag för de kräver oftast inte usb-pd eller liknande men laptops och liknade med större batterier kan kräva pd men för telefoner handlar det om hur snabbt det ska gå och det är väl sällan man verkligen behöver snabbladda, själv har jag mycket sällan det behovet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ladda Pixel-telefonen

Klipp från Google support:
Vilka nätadaptrar och sladdar ska jag använda?
Till Pixel-telefoner används kablar och nätadaptrar av typen USB-C med USB 2.0.
Om du vill ladda telefonen med en USB-A-nätadapter använder du en USB-C till USB-A-kabel.
Telefonen laddas då långsammare än med USB-C.

Vi rekommenderar att du använder en 30 W USB-C-nätadapter från Google eller valfri nätadapter med Programmable Power Supply (PPS) som klassats för 30 W eller mer. Du kan även använda andra adaptrar med USB Power Delivery (PD) som klassats för 15 W eller mer.

Andra nätadaptrar och kablar till Android kanske inte fungerar med Pixel-telefoner.
Pixel 4a (5G), Pixel 4a, Pixel 3a, Pixel 2 och Pixel (2016) kan inte laddas trådlöst.

Hela support-sidan: Google Pixel Support

Gamla telefoner accepterar låg input ström, men en del nya kräver högre ström.
Till exempel min kompis nya Samsung kräver 18 Watt.
Ditt gren-uttag ger 12 Watt (5 Volt * 2,4Amp).

Exempel på laddare:
https://www.themobilestore.se/c30w-2-port-natverk-laddare-pd30w-qc3-0-vit

Permalänk
Glädjespridare

De kraftigaste utan PD tror jag pumpar 3 Ampere på 5 Volt, vilket ger cirka 3A*5V=15W, mer än så är nog olämpligt över 5V.

USB-PD = "Power Delivery" :
Laddare + kompatibel enhet växlar upp från standard 5 Volt (till 12V) för högre effekt (Watt) och därmed snabbare laddning, istället för att pumpa farligt många Ampere över bara 5V.
Multiplicera 12V med antal Ampere för effekt i Watt, 2A ger 24W, 2.5A ger 30W, etc. etc.
Jag gissar att den Pixel:n klarar iaf. 30W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Desto mindre laddare desto bättre såvida du inte vill snabbladda. Det går att ladda telefoner från nästan allt med ett usbuttag för de kräver oftast inte usb-pd eller liknande men laptops och liknade med större batterier kan kräva pd men för telefoner handlar det om hur snabbt det ska gå och det är väl sällan man verkligen behöver snabbladda, själv har jag mycket sällan det behovet.

Vet inte om jag vill snabbladda eller inte. Det behöver ju inte gå i snigelfart men jag tänker att snabbladdning sliter mer på batteriet? De brukar väl bli väldigt varma av det också?

Skrivet av mike27nomad:

Klipp från Google support:
Vilka nätadaptrar och sladdar ska jag använda?
Till Pixel-telefoner används kablar och nätadaptrar av typen USB-C med USB 2.0.
Om du vill ladda telefonen med en USB-A-nätadapter använder du en USB-C till USB-A-kabel.
Telefonen laddas då långsammare än med USB-C.

Vi rekommenderar att du använder en 30 W USB-C-nätadapter från Google eller valfri nätadapter med Programmable Power Supply (PPS) som klassats för 30 W eller mer. Du kan även använda andra adaptrar med USB Power Delivery (PD) som klassats för 15 W eller mer.

Andra nätadaptrar och kablar till Android kanske inte fungerar med Pixel-telefoner.
Pixel 4a (5G), Pixel 4a, Pixel 3a, Pixel 2 och Pixel (2016) kan inte laddas trådlöst.

Hela support-sidan: Google Pixel Support

Gamla telefoner accepterar låg input ström, men en del nya kräver högre ström.
Till exempel min kompis nya Samsung kräver 18 Watt.
Ditt gren-uttag ger 12 Watt (5 Volt * 2,4Amp).

Exempel på laddare:
https://www.themobilestore.se/c30w-2-port-natverk-laddare-pd30w-qc3-0-vit

Tack för info. Så jag kan välja mellan 30W laddare och 15W+ laddare med PD.

Just nu får man 15% rabatt vid köp av minst 2 varor på Clas Ohlson och jag ska köpa nått annat där så försöker hitta en laddare hos dem.

Laddare USB-C PD, 20 W, finns även med kabel men Pixel 7 kommer väl med egen kabel. Kan vara värt 20 kr extra att ha en extrakabel liggandes.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linda_Almighty:

De kraftigaste utan PD tror jag pumpar 3 Ampere på 5 Volt, vilket ger cirka 3A*5V=15W, mer än så är nog olämpligt över 5V.

USB-PD = "Power Delivery" :
Laddare + kompatibel enhet växlar upp från standard 5 Volt (till 12V) för högre effekt (Watt) och därmed snabbare laddning, istället för att pumpa farligt många Ampere över bara 5V.
Multiplicera 12V med antal Ampere för effekt i Watt, 2A ger 24W, 2.5A ger 30W, etc. etc.
Jag gissar att den Pixel:n klarar iaf. 30W.

Ja, den verkar klara 30W men för min del måste det inte gå supersnabbt. Funderar på PD 20W, borde funka.

Permalänk
Medlem

Denna laddaren har jag haft i 1 år nu och den har "allt". 65W, PD, PPS och GaN med 2 usbC och 1 usbA till bra pris, nu även 30% på "Black Friday Deal". Fungerar bra till min Pixel 4a 5G och 8 Pro, även allt annat som powerbank, buds, ficklampor mm.
https://amzn.eu/d/b0FGJ4r
Ändra: Ännu lite billigare om man vill ha en vit: https://www.amazon.se/gp/product/B09P647HJP/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Medlem

Jag laddar med den laddare som är ledig för tillfället när det är dags att ladda Pixel 6 & 7a, kan bli laddaren från Xiaomi Mi Note 10, One+ 6T, Huawei P20 Pro eller Anker PowerWave II Stand 15W Trådlös. Alla fungerar tillfredställande.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.