Nybörjare börjat med sparar VHS digitalt men vill polera/få upp bildkvalitén

Permalänk
Medlem

Nybörjare börjat med sparar VHS digitalt men vill polera/få upp bildkvalitén

Har börjat spara ner gamla VHS biblioteket digitalt men några utav filmerna har många år på nacken och riktigt grynig på de äldre som tillhör 480p så de är riktigt hemska att titta på.

Programmen jag har tillgång till är HandBrake, Adobe Premiere Pro 2024 och Topaz Video AI.

Eftersom det här området är helt nytt för mig så hjälper google inte mig så mycket, men det jag har läst mig till är att man kommer få bearbeta samma film i flera steg för att få det bra, men eftersom det här är helt okänt vatten för mig så söker jag hjälp till att få grunden bra med inställningar etc så man vet att man är på rätt väg och inte slösar x timmar i onödan.

Som jag har märkt så kan det ta många timmar för datorn att bearbeta en film.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Är filmen dålig från början så kommer du inte kunna få ut kvalité som inte finns där...

Det enda är väl filter som sminkar över och smetar ut eländet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ah är det så illa trodde med assistans från AI man kunna rädda materialet på något vis men om tekniken inte har kommit dit än så får man bara så snällt lägga det här projektet på is tills tekniken kommer förhoppningsvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

På vilket vis ska "teknik" ersätta data som inte finns?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det går absolut att snygga till, men det tar tid. Mycket manuellt arbete

En AI uppskalning kan du ju testa, men resultatet kan bli riktigt hemskt med så låg upplösning tyvärr. AIn har ju inte så mycket att arbeta med lixom.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

På vilket vis ska "teknik" ersätta data som inte finns?

På ungefär samma sätt som du inte märker din blinda fläck i ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

På vilket vis ska "teknik" ersätta data som inte finns?

Nu syftar jag på att fixa linjer och gryn/noise i vissa filmer så datan finns där men jag vet inte vilka inställningar jag ska börja med att få det lättare för mig och AI att arbeta med. Är inte så sugen att gå fullt trial and error eftersom det tar bra tag för programmet att bearbeta en film och det finns så många inställningar.

Eftersom det här är helt okänt/nytt område för mig så frågar jag här borde finnas någon SC som har gjort liknande projekt som kan ge lite fingervisning.

Skrivet av FX9:

Det går absolut att snygga till, men det tar tid. Mycket manuellt arbete

En AI uppskalning kan du ju testa, men resultatet kan bli riktigt hemskt med så låg upplösning tyvärr. AIn har ju inte så mycket att arbeta med lixom.

AI uppskalningen har jag inget problem med men det är första handpåläggningen runt vilken inställningar man ska börja med att få bort bruset och få fram linjerna i gamla tecknade filmer. För Tex Topaz finns det 5 olika AI kategorier att välja på och varje kategori i sin tur har 1-4 AI system att välja på beroende vad man vill göra med filmen sen kan ändra inställningarna

Men det är första handpåläggningen jag har problem med så man vet ungefär att man är på rätt väg och har något att gå efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

På vilket vis ska "teknik" ersätta data som inte finns?

Inte hört talas om DLSS?
Den kan ju självklart inte hitta på hela saknade objekt eller liknande, men nog finns AI-uppskalning som kan höja upplösningen på videon bättre än vanlig uppskalning (bicubic och liknande).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert

Det enda du kan göra som rent objektivt gör bilden bättre på den digitaliserade filmen är deinterlacing, borttagning av dropouts och i vissa mån borttagning av cross color (rainbowing och dylikt som ofta uppstår på kompositvideo). Vet inte vilka program på konsumentnivå som har rätt filtren för det. Jag har restaurerat en del video i Phoenix och den använder ingen sk AI utan enbart handkodade filtren. Funkar riktigt bra men inget som lämpar sig för privatpersoner direkt. Deinterlacing kan du göra i Davinci med bra resultat, även om betalversionen krävs för det allra bästa.

Allt annat är subjektivt och ytterst beroende av materialets ursprungliga skick. Jag har väldigt, väldigt svårt för brusreducering och uppskalning som Topaz erbjuder. Man byter bara ut befintliga fel mot nya och kvar finns en bild som knappt går att känna igen från vad den ursprungligen såg ut. Men vill man bli av med allt brus så kanske det är värt det.

Kan också vara värt att tillägga att professionella VHS-deck oftast ger en mycket mer stabil bild med lägre brusgolv. Det skapar en bättre bild från starten och då kan man i vissa fall applicera en mindre aggressiv brusreducering för att förfina bilden med ett acceptabelt resultat. Panasonic AG-7500 är den bästa jag har använt och har även inbyggd TBC, så har du många band kan det vara värt en investering. För bästa prestanda behöver de dock underhållas och det måste verkligen tas i beaktning vid inköp.