Rtings långtidstest av OLED avslöjar problem med ultrabreda skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag tror faktiskt att du har fel

Skrivet av zOlid:

Kör min Acer XB273U på 25% brightness konstant.
Visserligen inte en OLED, men sjukt uttröttande att ha för hög eller för låg brightness på skärmen.

Skrivet av perost:

Det är nog i själva verket få som medvetet vrider upp ljusstyrkan till 100. Däremot så är det nog väldigt många som bara kör sina skärmar på fabriksinställning, där ljusstyrkan varierar stort men ofta är alldeles för hög för miljön skärmarna används i.

Skrivet av Heliopause:

Jag kör med 30 ljus, 50 kontrast, där standard var avsevärt högre.
Men, med en 48" skärm blir det ändå så vitt att det känns som att stirra in i en bygglampa när sidor är vita, så då måste man dra ner storleken på webläsaren jättemycket för att det inte ska bli bländande, och zooma upp texten.

Jag har alltid hatat vit bakgrund, ända sedan det blev vanligt nånstans på 90-talet, och oavsett vilken skärm jag haft, crt, lcd osv.
Har alltid, då det varit möjligt, kört olika stylesheet plugins till firefox så man kan dra ner bakgrunden till svart även på bländvita siter. Förr kunde man sätta egen bakgrunds och textfärg i netscape, givetvis svart botten med ljusgrå text. Så på sätt&vis har jag kört "darkmode" sedan 1977.

Alltid, alltid, alltid svart bakgrund. SÅ mycket mildare för ögonen och SÅ mycket mer lättläst, det ser också mycket mer professionellt ut. Film och bilder framträder mycket mer med svart bakgrund, färgerna upplevs klarare, enbart fördelar.

Det är verkligen inte kul med vit bakgrund på en skärm.

Ni hänger på Sweclockers. Ni är inte de flesta. Det måste ni själva förstå. Majoriteten av människor är tekniskt inkompetenta och avviker aldrig från fabriksinställningarna. Ni behöver alltså inte känna er kränkta av vad jag skrev.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Konstigt att "experter" inte kunde förutse att det blir ojämnt slitage om man inte använder delar av skärmen.

Vilka experter pratar du om? Rtings är ju fullt medvetna om att det är ett extremt case som inte är relevant för de flesta.

"Rtings säger att det för de flesta konsumenter inte är något att oroa sig över."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vilka experter pratar du om? Rtings är ju fullt medvetna om att det är ett extremt case som inte är relevant för de flesta.

"Rtings säger att det för de flesta konsumenter inte är något att oroa sig över."

Jag antog att rtings ansågs som experter. Ser det som självklart att ojämnt slitage kommer synas tidigt på skärmen.

Permalänk
Medlem

Så här 3,5 år senare så har jag fortfarande ypperligt skarp bild och korrekta färger med min QLED-skärm..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Så här 3,5 år senare så har jag fortfarande ypperligt skarp bild och korrekta färger med min QLED-skärm..

Qled är inte oled så vem är förvånad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Qled är inte oled så vem är förvånad...

Fortfarande bättre än OLED tydligen

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag tror faktiskt att du har fel

Det är garanterat fler som kör 100% ljusstyrka än det är som kör 100 nits. 100 nits är svinmörkt och bara något för de som har mörkläggningsgardiner och sitter i totalt mörker hela dagarna.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Det här är lite gran varför jag inte känner mig redo för OLED ännu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Det här är lite gran varför jag inte känner mig redo för OLED ännu.

Känns lite som att jag köper hellre en ny skärm om 3år än att leva 3år till med IPS glow och BLB för att ingen kan göra en skärm som inte ser ut som skit. Hur kan en surfplatta med IPS skärm ha i stort sett 0 glow eller BLB men alla skärmar ser ut som om de är trasiga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Miska:

Så här 3,5 år senare så har jag fortfarande ypperligt skarp bild och korrekta färger med min QLED-skärm..

Det har iofs de allra flesta med OLED också. 20 timmar per dygn på högsta ljusstyrka på CNN är i princip det värsta möjliga, vilket också är varför de kör det som test för "accelerated aging".

Kör man en mer normal mängd, på ljusstyrka som inte bara bländar en, och har innehåll som ändras, så är det inga som helst problem att ha OLED i 3.5 år heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Ni hänger på Sweclockers. Ni är inte de flesta. Det måste ni själva förstå. Majoriteten av människor är tekniskt inkompetenta och avviker aldrig från fabriksinställningarna. Ni behöver alltså inte känna er kränkta av vad jag skrev.

Tror den enda som blev kränkt här var du, när någon sa emot dig...
Vilken datorskärm kommer med 100% brightness som fabriksinställning liksom?
Tror inte någon av mina skärmar genom åren kommit med den inställningen, men visst!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Fortfarande bättre än OLED tydligen

Inte vad avser bildkvalitet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var av denna anledning jag köpte LG C3 som har WOLED snarare än QD-OLED som Samsung/Alienware kör med.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag har en aw3423dw i 1 år nu där jag jobbat med minst 8 timmar om dagen alla vardagar med statiska fönster och sen spelat/surfat etc i flera timmar i veckan. Har ingen burn in alls

Deras testar kan inte jämnföras med vanlig användning

Samma här

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Ni hänger på Sweclockers. Ni är inte de flesta. Det måste ni själva förstå. Majoriteten av människor är tekniskt inkompetenta och avviker aldrig från fabriksinställningarna. Ni behöver alltså inte känna er kränkta av vad jag skrev.

Jag som trots att jag hänger på Sweclockers ändå kör maxbrightness känner mig dock kränkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Det här är lite gran varför jag inte känner mig redo för OLED ännu.

Rtings test är designat för att skapa inbränningar, de kör CNN när 24x7 med högsta brightness, så de kör i princip så nära man kan en statisk bild (CNN har ju mycket statiskt som dessutom har väldigt mycket vitt).

Har själv en LG WOLED med 1700h med väldigt mycket 16:9 material från YT och inte minsta lilla antydan till inbränning.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De kör dock inte testobjekten 24/7 utan ger dem ett antal timmar per dag för att säkerställa att de har tid att köra sina olika "compensation cycles". Rent generellt är det en korrekt iakttagelse dock. Håller med om att det är orealistiskt att förvänta sig något annat om man faktiskt kör en OLED-baserad skärm/TV 24/7 med hög ljusstyrka.

https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-test

Det är också därför de med hjälp av monitorering av strömförbrukningen kunnat konstatera att vissa TV-apparater inte kör sina olika kompensationscykler som de ska. Samsung har exempelvis fått släppa flera firmware-uppdateringar för att fixa buggar relaterade till beteenden som RTINGS tester upptäckt, även basala saker som att cyklerna i praktiken aldrig kördes även om man följde tillverkarens specifikationer på förväntat användande exakt. Kan tycka att det är lite pinsamt ärligt talat.

På datorskärmarna behöver ju dessa automatiska kompensationscykler dock anpassas lite efter folks generella användningsmönster för skärmar, så de kan inte nödvändigtvis köras lika ofta, eller behöver kanske köras först när skärmen varit släckt (dvs. i standby) någon eller några timmar först. Kan tänka mig att det kommer ta några år innan tillverkarna finputsat schemaläggningen av dessa cykler på ett optimalt sätt för skärmarna, precis som det gjort för TV-apparater.

Läste tråden: Lärdomen får väl vara att, precis som med allt annat, så får man ta Hand om sin skärm så bra det bara går givet förutsättningar och användningsområden i det enskilda fallet.

Det blir för många exempel att ta upp så jag ber att få hänvisa till trädens exempel.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Här kan man se Rtings test på en massa olika skärmar/TV-apparater:
https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-burn-in-test-update...

Jag gjorde en liten jämförelse med LG OLED och deras Nano IPS.

Finns såklart bättre och sämre jämförelser som kan göras, vilket ni ser i testet, men det här är ett exempel på att uniformiteten hos LCD är rätt kass och att den försämras med tiden. OLED-TV;n får i sin tur tydligare mönster från inbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Ni hänger på Sweclockers. Ni är inte de flesta. Det måste ni själva förstå. Majoriteten av människor är tekniskt inkompetenta och avviker aldrig från fabriksinställningarna. Ni behöver alltså inte känna er kränkta av vad jag skrev.

Å andra sidan kanske de tekniskt inkompetenta inte köper såhär dyra skärmar med möjligheten till såhär hög ljusstyrka

Permalänk

Jag har denna TV: https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B7V

Släppt 2017 men jag tror jag köpte min under en Black Friday så troligen runt 2018?

Det framgår att jag tittar mycket på YT! Mönstren nere till höger och i mitten är grönska från min bakgrundsbild vilket numera är endast enfärgat i svart.

Jag har sedan drygt 1 år tillbaka lyckats tagit bort favicons i webbläsaren (FireFox) samt dölja Taskbar i operativsystemet där det finns färgstarka ikoner.

När jag läser kommentarerna nu så verkar "burn-in" i OLED handla om att pixlarna fått lägre maxljusstyrka vilket gör att de lyser svagare än kringliggande pixlar som inte ännu drabbats av "burn-in" och då kommer kontrasten i ljusstyrkan att se ut som att det är något "grått" som "bränts in" fast det bara är skillnader i ljusstyrka hos pixlarna?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Min LG B7 från 2017 har bara lite subtila inbränningar när jag kollar på inbränningstestbilder, men vid vanlig användning syns inget alls. Kör på mellan 50-100% ljusstyrka, men såklart med svart tema o inga Nyhetsmorgon-logos. Så vid normalt, smart användande så är inbränningar inget man behöver oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort någon nogrann okulär besiktning av min LG OLED 55B7v som köptes typ augusti 2018. Jag räknar med att något bör ha hänt om man nogrannt undersöker den på dessa drygt 5 år som har gått men vid vanlig användning, film och video samt spel och minimalt med desktopanvändning om jag har en dator inkopplad eller har desktop synligt med exempelvis HTPC'n. Aldrig använt den för ...eh... TV-TV.

Ibland har jag kört den många många timmar i sträck utan pauser, ibland har det säkert gått en vecka utan att den används. Vid det här laget så har jag också slutat bry mig nämnvärt över inbränningar, till skillnad från när den var ny och vetskapen var sämre sett till hur de åldras. Tanken är att denna flyttar in i sovrummet den dag jag vill ha något större i vardagsrummet.

Inte lagt beställningen ännu men blir att beställa en 42" LG C3 evo som ny datorskärm. Suktat efter OLED länge, helst i 32" format och i övrigt gaming-grade men när dessa skärmar kommer så kommer de kosta därefter och 42" känns som en bra kompromiss. Dagens 32" skärm flyttar troligen in i sovrummet då denna är USB-C dockbar vilket blir smidigt till skillnad från den gamla 34" X34an som står där idag. 22" skärmen som är placerad över 32" följer med (de är monterade på ett stativ) och mina 2st 27" kommer köras i porträttläge på var sida om 42" skärmen/TVn.

OLED är fantastiskt. Den perfekta skärmen finns i regel aldrig som jag ser det men tror jag kommer rätt nära nu. 42" känns stort men jag har ett djupt skrivbord. Ingen nackel att jag ser den från min recliner heller direkt. Och inget jävla IPS glow!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivalun:

Rtings är bäst ! O är enligt mej den bästa källan att gå efter om man letar ny tv!

De kollar jag på om inte Vincent på HDTVTest på youtube har en specifik recension på en TV jag vill inhandla. Snubben vet fan mycket om tekniker och kalibrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

De kollar jag på om inte Vincent på HDTVTest på youtube har en specifik recension på en TV jag vill inhandla. Snubben vet fan mycket om tekniker och kalibrationer.

Jo Vincent glömde jag nästan bort! Han e grym med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

De kollar jag på om inte Vincent på HDTVTest på youtube har en specifik recension på en TV jag vill inhandla. Snubben vet fan mycket om tekniker och kalibrationer.

Vincent är en av få som faktiskt kan det här på riktigt. Rtings kan vara intressant för olika datapunkter om man själv förstår exakt vad deras resultat betyder. Recensionerna och poängsystemet är dock riktigt dåliga. De är inkonsekventa i sina omdömen och poängsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Ni hänger på Sweclockers. Ni är inte de flesta. Det måste ni själva förstå. Majoriteten av människor är tekniskt inkompetenta och avviker aldrig från fabriksinställningarna. Ni behöver alltså inte känna er kränkta av vad jag skrev.

Finns en hel del tekniskt inkompetenta på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag har denna TV: https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B7V

<Uppladdad bildlänk>

Släppt 2017 men jag tror jag köpte min under en Black Friday så troligen runt 2018?

Det framgår att jag tittar mycket på YT! Mönstren nere till höger och i mitten är grönska från min bakgrundsbild vilket numera är endast enfärgat i svart.

Jag har sedan drygt 1 år tillbaka lyckats tagit bort favicons i webbläsaren (FireFox) samt dölja Taskbar i operativsystemet där det finns färgstarka ikoner.

När jag läser kommentarerna nu så verkar "burn-in" i OLED handla om att pixlarna fått lägre maxljusstyrka vilket gör att de lyser svagare än kringliggande pixlar som inte ännu drabbats av "burn-in" och då kommer kontrasten i ljusstyrkan att se ut som att det är något "grått" som "bränts in" fast det bara är skillnader i ljusstyrka hos pixlarna?

Mvh,
WKL.

Har exakt samma modell som dig och led av samma problem, inbränning på den röda färgen. Trots flera pixelrefresher cykler försvann det. Enkelt att se om du drar upp valfri video med RGB tester i fullskärm.
Blev ett supportcase till LG som kom hem och bytte panelen utan problem. 5 års garanti på panelen så om du fortfarande är inom garanti föreslår jag att du kontaktar LG.
Nu med ny panel har jag gått ner till ~75% "oled light" (inte att förväxla med brightness). Tydligen skall chansen att det händer minska rejält bara man går ner lite.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Skrivet av SaldoT:

Har exakt samma modell som dig och led av samma problem, inbränning på den röda färgen. Trots flera pixelrefresher cykler försvann det. Enkelt att se om du drar upp valfri video med RGB tester i fullskärm.
Blev ett supportcase till LG som kom hem och bytte panelen utan problem. 5 års garanti på panelen så om du fortfarande är inom garanti föreslår jag att du kontaktar LG.
Nu med ny panel har jag gått ner till ~75% "oled light" (inte att förväxla med brightness). Tydligen skall chansen att det händer minska rejält bara man går ner lite.

Oj! Då måste jag kika. Vet dock ej om jag har kvar garantin/kvittot (köpt från Elgiganten), så hur gör man då? Kan väl inte räcka med serienummer för modellen för det måste ju framgå när den köpts och därmed kommit först till bruk?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Oj! Då måste jag kika. Vet dock ej om jag har kvar garantin/kvittot (köpt från Elgiganten), så hur gör man då? Kan väl inte räcka med serienummer för modellen för det måste ju framgå när den köpts och därmed kommit först till bruk?

Mvh,
WKL.

Exakt, dom kräver en kopia på kvittot till support ärendet.
Var P I T A att få fram, hade ingen digital kopia. Men värt det för jag slapp köpa ny tv så..

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Min gamla LG-Oled har brister i sin inbränningsfunktionalitet, normalt skall skärmsläckare gå in och jobba efter några minuter men inte på alla inbyggda funktioner icke, oj va ofta jag fått såga till sambon