Playstation 5 Slim lanseras i Sverige den 1 december

Permalänk

Jo det har blivit dyrare. Det intessanta är att disc versionen kostar nästan vad digitala kostade 2021 (beror nog på BF).

webhallen 2021

Webhallen 2023

Edit:
Kanske ska inkludera en länk på priset för standard versionen också
PS5 standard webbis

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Men denna gång så tillkommer kostnad för både utveckling/implementering och material för en ny kontakt för skivläsaren som både den med och utan får prispåslag för iom att båda har kontakten.

Så du menar tidigare versioner av alla PS versioner från standard till slim kostade inget i både utveckling/implementering och material?

Elgiganten har redan det för beställning
7990:- och 6990:-

https://www.elgiganten.se/gaming/spelkonsoler-tillbehor/plays...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det kan jag hålla med om. Men då Sony väljer att låsa ner det till att tvinga på aktivering så är det som du säger poänglöst då det krävs en server som "godkänner" installationen.

Om man köper en standard/disc edition från början av denna "slim".
Är den fortfarande beroende av aktivering?
Eller skulle man kunna köra helt offline om man vill ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Självklart, nästa uppgradering blir när Pro kommer.

Kul för dig!
Jag inväntar Ps6(?) Eftersom att jag knappt har tid att spela som det är och dessutom inte har pengar att bränna i nuvarande ekonomin

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Priserna på elektronik i Sverige är under all kritik..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är ingen Slim. Ingen die-shrink.

Välkommen till den nya tiden där die-shrink inte längre lönar sig.

Chippet i denna är mindre än originalet, men stora konsolerna har redan skeppats med det mindre chippet ett tag, det är korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är ingen Slim. Ingen die-shrink.

Välkommen till den nya tiden där die-shrink inte längre lönar sig.

Mycket trist, har för mig att just PS3 Slim dök upp 2009, cirka 3 år efter PS3 lansering.

Har faktiskt noll koll på om PS4 fick en "slim" variant då jag sålde mitt PS4 ganska omgående och köpte senare ett Xbox One X istället för PS4 Pro, denna generationen har jag struntat totalt i och spelat på Switch och PC.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Sänk till 3000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man köper en standard/disc edition från början av denna "slim".
Är den fortfarande beroende av aktivering?
Eller skulle man kunna köra helt offline om man vill ?

Ja. Dessutom måste den aktiveras igen vid både systemåterställning eller om du startat maskinen utan spelaren monterad. Så det är i princip samma situation som med Xbox nu. Tror dock man åtminstone inte måste ha ett konto än på PS.

Tack för den Hollywood...

Av vilket Sony visserligen är en inte obetydlig del.

Skrivet av Necragaming:

Sänk till 3000kr

Det tåget har seglat för längesen. Och det lär inte bli en ändring på det sålänge x86 ska vara i. Enda anledningen att PS4 åtminstone kom under 4000 var pro. Så kanske PS5 hamnar under 5000 när/om den kommer.

Hoppas på ARM nästa generation.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det tåget har seglat för längesen. Och det lär inte bli en ändring på det sålänge x86 ska vara i. Enda anledningen att PS4 åtminstone kom under 4000 var pro. Så kanske PS5 hamnar under 5000 när/om den kommer.

Hoppas på ARM nästa generation.

? CPUn är en liten del av APUns yta så ev. skillnader i CPU har knappast någon effekt på slutpriset.

Enda som behövs för att PS5 ska hamna under 5000 kr är att svenska kronan slutar ha katastrofalt värde och att Nordisk Film taggar ner sitt påslag lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? CPUn är en liten del av APUns yta så ev. skillnader i CPU har knappast någon effekt på slutpriset.

Enda som behövs för att PS5 ska hamna under 5000 kr är att svenska kronan slutar ha katastrofalt värde och att Nordisk Film taggar ner sitt påslag lite...

Nu menar jag alltså även hela SOCen. AMD tar såklart bra betalt även för GPUn i sammanhanget. Även om den i sin tur också är en luten del av ytan på moderkortet kortet så orsakar dess dåliga verkningsgrad i sin tur även mer komponentkostnad på resten av kortet.

Visst, den är rejält mycket dyrare än den borde vara i Sverige. Det är en sammantagen effekt av många saker. Som de du nämner, skatter, men även att svensken trots allt är mer köpstark (eller köpvillig snarare..) överlag för denna produktgrupp nästan hur än kronan faller. Så nä, jag tror inte alls på att det skulle bli någon kraftig prissänkning bara kronan blir starkare. Troligen rentav tvärtom faktiskt.

Och även om vi ser på priset ute i Europa så är det inte som det var där heller. Men amerikanerna gnäller ändå de med, trots att det i sin tur närmast är konstant BF där jämfört med de flesta övriga europeiska länder med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nu menar jag alltså även hela SOCen. AMD tar såklart bra betalt även för GPUn i sammanhanget. Även om den i sin tur också är en luten del av ytan på moderkortet kortet så orsakar dess dåliga verkningsgrad i sin tur även mer komponentkostnad på resten av kortet.

Enl ryktet så är iofs konsol-APU:er lågmarginal komponenter....

Iaf, att det skulle göra någin betydande skillnad på slutpriset för att ARM drar ett antal watt mindre är inte troligt alls. Det är inte CPUn som är kostnadsdrivande här (vilket förövrigt illustreras väldigt bra av Series x och S - ett försök att lansera två helt olika prisgrupper men CPUn är densamma)

Citat:

Visst, den är rejält mycket dyrare än den borde vara i Sverige. Det är en sammantagen effekt av många saker. Som de du nämner, skatter, men även att svensken trots allt är mer köpstark (eller köpvillig snarare..) överlag för denna produktgrupp nästan hur än kronan faller. Så nä, jag tror inte alls på att det skulle bli någon kraftig prissänkning bara kronan blir starkare. Troligen rentav tvärtom faktiskt.

Playstation-riktpriset har följt kronans kurs i över 25 år men av någon anledning så tror du att det är slut ned det?

Finns ingen anledning att gissa. Vi har flera år av data på svenska rikpriser som följer kronan (plus "påslag" av Nordisk Film) vid lanserigstulfället.

Citat:

Och även om vi ser på priset ute i Europa så är det inte som det var där heller. Men amerikanerna gnäller ändå de med, trots att det i sin tur närmast är konstant BF där jämfört med de flesta övriga europeiska länder med.

Pratar vi "Slim" så är faktiskt Slim DE för tillfället riktad billigare i EU än i USA. Lite märkligt men jag tror vissa Slim priser kommer justeras lite när väl gamla modellen är helt borta.

Annars är det inget konstigt att Sony har lite lägre pris i USA ijmf med EU. I USA ger direkta konkurrenten Xbox iaf visst motstånd. Men här i Europa har Xbox kollapsat totalt iår varför Sony inte behöver anstränga sig lika mkt här

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Finns ingen anledning att gissa. Vi har flera år av data på svenska rikpriser som följer kronan (plus "påslag" av Nordisk Film) vid lanserigstulfället.

Ja i minst 20år har vi varit arga på Nordisk Film.

https://feber.se/spel/dyr-playstation-3-i-sverige/163210/

Tror det var samma sak med Ps2 med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja i minst 20år har vi varit arga på Nordisk Film.

https://feber.se/spel/dyr-playstation-3-i-sverige/163210/

Tror det var samma sak med Ps2 med.

Om jag inte är helt förvirrad nu så hette NF förut Egmount och de har saltat Svenska PlayStation notan sen lanseringen av PS1 i september 1995.

Påslaget, problemet här, är alltså att vi har en 3e parts extra mellanhand. Folk gillar att skylla på div skatter och fan och hans moster men de verkar inte slagit dem att detta bara drabbar PlayStation men aldrig Xbox....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man köper en standard/disc edition från början av denna "slim".
Är den fortfarande beroende av aktivering?
Eller skulle man kunna köra helt offline om man vill ?

Det verkar som att den behöver anslutning till server för att fungera. Om det endast är för en första aktivering eller för varje gång man använder den förtäljer inte historien.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man köper en standard/disc edition från början av denna "slim".
Är den fortfarande beroende av aktivering?
Eller skulle man kunna köra helt offline om man vill ?

Såhär står det på Webhallens beskrivning på separata skivläsaren:
* Den här produkten är endast tillgänglig för PS5 Digital Edition-konsoler (modellgrupp CFI-2000 – slimmad). Enheten spelar 4K Ultra HD Blu-ray™-skivor, Blu-ray-skivor och dvd-skivor. Internetanslutning krävs för att parkoppla skivenheten och PS5-konsolen efter installationen.

Så jag skulle säga att det bara krävs online för första aktiveringen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.