Playstation 5 Slim lanseras i Sverige den 1 december

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 Slim lanseras i Sverige den 1 december

När nedbantade Playstation 5 Slim listas hos svenska återförsäljare bekräftas att Sverige-lanseringen bara är några veckor bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Slim version blir dyrare än nuvarande? det måste vara första gången någonsin?

Permalänk
Medlem

Det känns helt sjukt att Slim är dyrare än vanliga. Oftast så har den varit billigare då tillverkningskostnaden sjunkit. Den här spelgenerationen har varit så konstig i sin prissättning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Citat:

Playstation 5 Slim är en krympt version av redan existerande Playstation 5 och på menyn står bland annat lägre vikt, åtstramade yttermått och möjlighet att köpa till extern skivläsare.

Amen ..... va?! Typ ingen skillnad alls ju...och dyrare än original? Kollar man på bilden i artikeln så ser den likadan ut som Digital Edition. Fattar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det känns helt sjukt att Slim är dyrare än vanliga. Oftast så har den varit billigare då tillverkningskostnaden sjunkit. Den här spelgenerationen har varit så konstig i sin prissättning.

Men denna gång så tillkommer kostnad för både utveckling/implementering och material för en ny kontakt för skivläsaren som både den med och utan får prispåslag för iom att båda har kontakten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Men denna gång så tillkommer kostnad för både utveckling/implementering och material för en ny kontakt för skivläsaren som både den med och utan får prispåslag för iom att båda har kontakten.

Som är en "feature" ingen bad om. Folk som köper den digitala lär knappast bry sig om att komplettera med skivläsare. Onödiga utvecklingskostnader.

Att en fot inte ingår känns också bara dumsnålt då det bara är en plastbit.
Särskilt när det ingår i "phat"-modellen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Sorry... men vilken värdelös produkt! Slim varianterna ska ju vara billigare maskiner! glömmer aldrig hur nöjd när jag bytte mitt PS3 40gb mot ett PS3 Slim, det gick ljudlöst i jämförelse och mycket svalare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det känns helt sjukt att Slim är dyrare än vanliga. Oftast så har den varit billigare då tillverkningskostnaden sjunkit. Den här spelgenerationen har varit så konstig i sin prissättning.

Fritt fall för konsolerna, spelen släpps ändå på PC så finns ingen motivation att skaffa vare sig Xbox eller PS5. Dags för Sega att dundra in med Dreamcast 2.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Oliver91:

Sorry... men vilken värdelös produkt! Slim varianterna ska ju vara billigare maskiner! glömmer aldrig hur nöjd när jag bytte mitt PS3 40gb mot ett PS3 Slim, det gick ljudlöst i jämförelse och mycket svalare.

Värt att poängtera att enheterna officiellt inte heter Playstation 5 Slim, utan bara Playstation 5. Om det blir någon riktig slim-version lär den ha större ändringar och förbättringar samt mer omfattande prisändring.

Permalänk
Medlem

Dyrare och precis lika ful som den större. Hur är det ens möjligt? Sony?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fritt fall för konsolerna, spelen släpps ändå på PC så finns ingen motivation att skaffa vare sig Xbox eller PS5. Dags för Sega att dundra in med Dreamcast 2.

Instämmer. En Dreamcast 2 med modern teknik för VMU och nytt Jet Set Radio och Panzer Dragoon Saga. <3

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hehehe jag är nöjd med min OG med skivläsare från releasedagen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Som är en "feature" ingen bad om. Folk som köper den digitala lär knappast bry sig om att komplettera med skivläsare. Onödiga utvecklingskostnader.

Att en fot inte ingår känns också bara dumsnålt då det bara är en plastbit.
Särskilt när det ingår i "phat"-modellen.

Det är en skitbra feature ide för framtiden, läsaren är en av de saker som brukar gå sönder med åren och den här är super lätt att byta, problemet är att allt blir e-waste pga internerkrav vid installation så är helt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är en skitbra feature ide för framtiden, läsaren är en av de saker som brukar gå sönder med åren och den här är super lätt att byta, problemet är att allt blir e-waste pga internerkrav vid installation så är helt meningslöst.

Det kan jag hålla med om. Men då Sony väljer att låsa ner det till att tvinga på aktivering så är det som du säger poänglöst då det krävs en server som "godkänner" installationen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

jag är nöjd med min OG med skivläsare från releasedagen

Självklart, nästa uppgradering blir när Pro kommer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Alla utländska artiklar jag läst har man pratat om att priset ska vara samma som nuvarande version, varför det blir annat pris i Sverige vet jag inte, kanske passar man på att höja priset här samtidigt? Nya playstation 5 har egentligen inte benämningen slim utan är bara en förfining av nuvarande version som då råkar bli mindre och en aning modulär. I det stora hela är det inte mycket som skiljer innanför skalet vad jag kunnat läsa mig till.

Punkter man trycker på är :

- Knapp för spelare flyttad vilket dels underlätta modulära funktionen men även gör risken mindre att man råka trycka på power när man ska ut ut en skiva.
- Extra USB-C kontakt i fronten, troligen lite med tanke på att VR set tar upp en plats.
- Lite annorlunda design på baksidan.
- En känsla av ganska mycket mindre i verkligheten.
- Plastiga stödben för att ha den i liggande läge.
- Ingen fot för stående läge, troligen anser man nu att konsolen ska ligga ner.
- 1 TB disk

Själv har jag nyligen köpt vår första PS5:an på rea, hade den nya versionen funnits för samma pris hade jag valt den. För ett högre pris är det inte värt det så som det ser ut nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Less is more Sony?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Alla utländska artiklar jag läst har man pratat om att priset ska vara samma som nuvarande version, varför det blir annat pris i Sverige vet jag inte, kanske passar man på att höja priset här samtidigt? Nya playstation 5 har egentligen inte benämningen slim utan är bara en förfining av nuvarande version som då råkar bli mindre och en aning modulär. I det stora hela är det inte mycket som skiljer innanför skalet vad jag kunnat läsa mig till.

Punkter man trycker på är :

- Knapp för spelare flyttad vilket dels underlätta modulära funktionen men även gör risken mindre att man råka trycka på power när man ska ut ut en skiva.
- Extra USB-C kontakt i fronten, troligen lite med tanke på att VR set tar upp en plats.
- Lite annorlunda design på baksidan.
- En känsla av ganska mycket mindre i verkligheten.
- Plastiga stödben för att ha den i liggande läge.
- Ingen fot för stående läge, troligen anser man nu att konsolen ska ligga ner.
- 1 TB disk

Själv har jag nyligen köpt vår första PS5:an på rea, hade den nya versionen funnits för samma pris hade jag valt den. För ett högre pris är det inte värt det så som det ser ut nu.

Priset i Sverige höjs pga den svaga kronan. Företag valutasäkrar bara under begränsad tid. Sen behöver de justera priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fritt fall för konsolerna, spelen släpps ändå på PC så finns ingen motivation att skaffa vare sig Xbox eller PS5. Dags för Sega att dundra in med Dreamcast 2.

Det är väl ändå tvärtom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Amen ..... va?! Typ ingen skillnad alls ju...och dyrare än original? Kollar man på bilden i artikeln så ser den likadan ut som Digital Edition. Fattar ingenting.

Det jag hör är billigare att tillverka, dyrare att köpa. Blir nog inget PS för mig denna generation om Sony ska ha såna hutlösa priser för medioker hårdvara. PS5 Pro kommer väl kosta 9990 kr, till skillnad från PS4 Pro som fick samma pris som originalet, 3990 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Sarato:

Det kan jag hålla med om. Men då Sony väljer att låsa ner det till att tvinga på aktivering så är det som du säger poänglöst då det krävs en server som "godkänner" installationen.

Då skivläsaren är en UHD-Blurayläsare är det med stor sannolikhet så att den behöver para ihop konsolen med läsaren för att kunna få rätt nycklar för läsning av bland annat filmskivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det jag hör är billigare att tillverka, dyrare att köpa. Blir nog inget PS för mig denna generation om Sony ska ha såna hutlösa priser för medioker hårdvara. PS5 Pro kommer väl kosta 9990 kr, till skillnad från PS4 Pro som fick samma pris som originalet, 3990 kr.

Vet inte om jag håller med om att 6000 kr vid PS5 release är "hutlöst" för en så pass kompetent maskin.
Däremot verkar slim-varianten rätt överprisad ja.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss gamla konsollen för 5290:- och är inte beredd och betala + 2200:- för Slim konsollen som Inet kallar denna.

Antar att gamla konsollen lär sälja ut ganska fort med denna nyhet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

EU riktpriset är 550€, inkl vanligen 19-20% moms. Ger med dagens kurs och vår moms ett pris på ca 6550 SEK.

Nordisk Film avrundar sen uppåt på sitt alldeles egna sätt.

Permalänk
Medlem

1500 för skivspelaren.. Märkligt nog verkar DE fortfarande inte släppts i amerikanska marknaderna trots att slimen redan funnits i övrigt där flera veckor nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Antar att gamla konsollen lär sälja ut ganska fort med denna nyhet.

Det är nog poängen med denna, förhoppningsvis, initiala prissättning ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Sorry... men vilken värdelös produkt! Slim varianterna ska ju vara billigare maskiner! glömmer aldrig hur nöjd när jag bytte mitt PS3 40gb mot ett PS3 Slim, det gick ljudlöst i jämförelse och mycket svalare.

Det är ingen Slim. Ingen die-shrink.

Välkommen till den nya tiden där die-shrink inte längre lönar sig.

Permalänk

Jag köpte en till PS5 original/fat/standard till TV rummet. Köpte digital edition 2020 (tror jag) då jag trodde att det skulle vara billigare att köpa in spelen. Det blev inte riktigt så

Ska sätta den digitala i sovrummet.

Edit: det var 2021.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vet inte om jag håller med om att 6000 kr vid PS5 release är "hutlöst" för en så pass kompetent maskin.
Däremot verkar slim-varianten rätt överprisad ja.

6000 kr för PS5 var rimligt 2020, men pga brist så kostade de betydligt mer än så såvida man inte hade förbokat långt innan. När väl tillgången ökade så valde Sony dock att höja priset, och nu höjs den ytterligare med Slim. Vill man prompt ha en idag så är väl dagens Black Friday-priser helt okej, men jag känner inte för att betala så mycket för en 3 år gammal konsol. Hade Slim kostat 4990 kr så hade jag kanske övervägt ett köp, men 7500 kr är skrattretande.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Va dyr den är, priset borde ju sjunkit tycker man...