Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Reckie:

Funderar på en begagnad Kia och undrar hur ni som kör t.ex. Niro/Soul och andra bilar med lite långsammare laddning upplever det på långresor?

Hur blir det på vintern när räckvidden minskar och kanske leder till extra laddstopp, känner ni att det fungerar bra i alla fall?

Har själv 60 mil till mina hemtrakter och dit reser vi på storhelgerna och semester, kanske blir fyra besök per år som max. Tänker att i ett sådant scenario kan man stå ut med att ladda 15 min extra vid ett par laddstopp.

Får väl skylla en del av min oro på att vissa Youtubers inte verkar stå ut med långsammare laddning när de väl vant sig vid alla de senaste bilarna som de testar.

Körde eNiro i två år ungefär. En hel del långresor, bland annat till Norge.

Kan ärligt säga jag aldrig upplevde det som ett faktiskt problem. I mitt fall, med två barn, blev det ändå naturliga stopp som oftast var såpass långa att jag hann ladda tillräckligt. Antingen för mat, eller bara för att sträcka på benen. eNiro har ju ganska bra range, så det är många timmars körning mellan laddstoppen oavsett.

Med det sagt klagar jag inte på att ID.3:an nu laddar snabbare - såklart. Däremot var just den biten inte avgörande åt något håll vid valet av "ny" bil.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad det gäller Facket och Tesla, tycker jag Jwe beskrev det bra i en tråd på Tesla Club Sweden.

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=758282#p7582...

Detta kommer sluta att fler människor kommer förlora jobbet i Sverige, än vad IF Metall eventuellt lyckas få in i kollektivavtal. Vi har två företag redan som ligger riktigt illa till.

Skall du citera något kan du väl komma med sånt som faktiskt stämmer.

3) att de påtvingade avtalen kan vara sämre än befintliga anställningsavtal för de anställda
Kollektivavtal är golvet, inte taket, vill en arbetsgivare ge bättre villkor så finns det inget som hindrar detta.
Men nu gör tesla inte det heller.

Förstår att du inte har några problem med en marknad som inte ger anställda trygga anställningsvillkor.
Där chefen kan kicka dig efter eget behag, tjänstepension, arbetstidsförkortning är inget du vill ha heller antar jag.
Känns som du skall kliva av din höga häst och se hur förutsättningarna för en vanlig arbetare skulle vara utan anställningstrygghet.

Passar inte svenska arbetsmarknaden Tesla, så kanske de inte skall driva företag här.
Eller skall vi anpassa oss efter Musk och Bezos?

Det är detta som är Teslas värsta mardröm
https://da.se/2023/10/amerikanska-bilarbetarfacket-historiskt...

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Vi får väl se hur glada alla blir när det inte går att ladda på Teslas stationer tack vare att elektrikerna vägrar reparera de som pajat.

Går väl flyga in elektriker. Är nog nästan billigare.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Går väl flyga in elektriker. Är nog nästan billigare.

Ja de kan flyga in elektriker och köra bilar från Norge på släpvagn om de vill.
Men det kommer inte att lösa konflikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Funderar på en begagnad Kia och undrar hur ni som kör t.ex. Niro/Soul och andra bilar med lite långsammare laddning upplever det på långresor?

Hur blir det på vintern när räckvidden minskar och kanske leder till extra laddstopp, känner ni att det fungerar bra i alla fall?

Har själv 60 mil till mina hemtrakter och dit reser vi på storhelgerna och semester, kanske blir fyra besök per år som max. Tänker att i ett sådant scenario kan man stå ut med att ladda 15 min extra vid ett par laddstopp.

Får väl skylla en del av min oro på att vissa Youtubers inte verkar stå ut med långsammare laddning när de väl vant sig vid alla de senaste bilarna som de testar.

Jag kör en Kia E-Niro MY23. Jag tycker den är heelt fantastisk 64kwH batter. Kommer 42mil sommartid och 32mil vinterid på full laddning. Jag har precis kört 3050 mil, och med förvärmning, aldrig skrapat en ruta på 2 år. Varm ratt när det är -5 grader på morgonen, det är en underbar bil. Går tyst, "pigg" jämfört med gamla S60 2.4L.
Laddar 98% hemma, men när jag kört 5 gånger Kalmar-Stockholm 44 mil enkel resa, laddat 30 minuter i Norrköping. de ger mig mina 20% för att ta mig till Birger Jarl hotell som har fantastiska laddare i källaren, som gör att jag 2 dagar senare kör 44 mil igen med 20 min laddning. Ja Kia E-niro laddar bara i 65kW som snabbast, fosat runt 50kW, upp till 84%, men laddar man 30-70% på 30 min, du hinner trycka en Max hamburgare sen måste du stressa iväg igen!

Eller så får du punga 150K mer för en tesla och spara 10 minuter på laddningen

I övrigt älskar utseendet och GUIt i Kian, enda tänkbara bilen jag kan tänka mig byta till just nu är en EV6a, då jag tycker de andra har fulare/tråkigare GUI. Att Kia har 7 års nybilsgaranti är också fantastiskt, jag leasar min så skiter i vilket, men skulle jag ägt en bil på 300K+ med batteri, då vill man gärna ha garanti på batteriet och det har Kia i 7 år!

GO Kia, OBS lite partisk

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skall du citera något kan du väl komma med sånt som faktiskt stämmer.

3) att de påtvingade avtalen kan vara sämre än befintliga anställningsavtal för de anställda
Kollektivavtal är golvet, inte taket, vill en arbetsgivare ge bättre villkor så finns det inget som hindrar detta.
Men nu gör tesla inte det heller.

Förstår att du inte har några problem med en marknad som inte ger anställda trygga anställningsvillkor.
Där chefen kan kicka dig efter eget behag, tjänstepension, arbetstidsförkortning är inget du vill ha heller antar jag.
Känns som du skall kliva av din höga häst och se hur förutsättningarna för en vanlig arbetare skulle vara utan anställningstrygghet.

Passar inte svenska arbetsmarknaden Tesla, så kanske de inte skall driva företag här.
Eller skall vi anpassa oss efter Musk och Bezos?

Det är detta som är Teslas värsta mardröm
https://da.se/2023/10/amerikanska-bilarbetarfacket-historiskt...

Är nog du som ska kliva ner, då du verkar tro att vi har samma villkor och arbetsmarknad som i USA. I Sverige finns lagar, som är utanför de kollektivavtal som diskuteras och ger oss trygghet. Kollektivavtalen har inget med den saken att göra.
Du kanske har hört talas om LAS? (Lagen om anställningsskydd)

Har inte hört någon klaga på lönerna hos Tesla, tvärtom, så har de högre än många andra och fler förmåner.

Kollektivavtalet är golvet... har hört det några gånger. Men också att företag hindrats att utvecklas, att personal får det sämre än vad de hade innan, personal med kompetens försvinner, etc... På det forum jag länkade till, finns även en som jobbar på Tesla som uttryckligen säger att de har det jättebra som de har det och inte vill ha något kollektivavtal och om jag förstått det rätt, så är det väldigt få där som vill ha ett.

Enligt vad jag kan läsa mig till är det avtalsfrihet i Sverige, men tydligen inte och då kan man väl ta bort den falska beskrivningen?

Inte ens förre statsministern och fackpampen för IF Metall jobbar på ett företag med kollektivavtal. Ändå tycker han att andra ska gör det.
Jag tycker det är dags att anpassa oss till en arbetsmarknad, som det ser ut idag och inte som det såg ut för hundra år sedan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är nog du som ska kliva ner, då du verkar tro att vi har samma villkor och arbetsmarknad som i USA. I Sverige finns lagar, som är utanför de kollektivavtal som diskuteras och ger oss trygghet. Kollektivavtalen har inget med den saken att göra.
Du kanske har hört talas om LAS? (Lagen om anställningsskydd)

Har inte hört någon klaga på lönerna hos Tesla, tvärtom, så har de högre än många andra och fler förmåner.

Kollektivavtalet är golvet... har hört det några gånger. Men också att företag hindrats att utvecklas, att personal får det sämre än vad de hade innan, personal med kompetens försvinner, etc... På det forum jag länkade till, finns även en som jobbar på Tesla som uttryckligen säger att de har det jättebra som de har det och inte vill ha något kollektivavtal och om jag förstått det rätt, så är det väldigt få där som vill ha ett.

Enligt vad jag kan läsa mig till är det avtalsfrihet i Sverige, men tydligen inte och då kan man väl ta bort den falska beskrivningen?

Inte ens förre statsministern och fackpampen för IF Metall jobbar på ett företag med kollektivavtal. Ändå tycker han att andra ska gör det.
Jag tycker det är dags att anpassa oss till en arbetsmarknad, som det ser ut idag och inte som det såg ut för hundra år sedan.

Men snälla...har hört...hörde...inte hört. Det är inte fakta utan hörsägen. Har hört massor, men kan inte använda pladder som källa.
Kollektivavtalen förhandlas och förnyas varje avtalsår. Det är inte 100år.
Det är folk med höga löner på höga hästar som är oersättliga som inte behöver kollektivavtal...tills de ramla av hästen...

Mitt sista inlägg om detta så det inte blir gnäll om off-topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skall du citera något kan du väl komma med sånt som faktiskt stämmer.

3) att de påtvingade avtalen kan vara sämre än befintliga anställningsavtal för de anställda
Kollektivavtal är golvet, inte taket, vill en arbetsgivare ge bättre villkor så finns det inget som hindrar detta.
Men nu gör tesla inte det heller.

Det kan vara lätt att tro det om man inte kan räkna, alternativt om man försöker vilseleda. Om du har ett golv så innebär det mindre möjligheter att belöna högpresterare eftersom lågpresterarna inte kan få under golvet. Om man då ska belöna högpresterare så blir det mycket dyrare än utan kollektivavtal. Det är egentligen ganska enkelt.

Det finns långt fler variabler som gör kollektivavtalet dyrare och det återspeglas sedan i löneutvecklingen. Men det är klart att det är mer safe. Det är ju hela grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men snälla...har hört...hörde...inte hört. Det är inte fakta utan hörsägen. Har hört massor, men kan inte använda pladder som källa.
Kollektivavtalen förhandlas och förnyas varje avtalsår. Det är inte 100år.
Det är folk med höga löner på höga hästar som är oersättliga som inte behöver kollektivavtal...tills de ramla av hästen...

Mitt sista inlägg om detta så det inte blir gnäll om off-topic.

Lagen om anställningsskydd är ingen hörsägen och bara för att du får till ett kollektivavtal, innebär det inte alltid någon förbättring utan försämringar. Vilket inte heller är någon hörsägen, utan faktiskt något som sker.

Kollektivavtalen förnyas, men systemet är gammalt och behöver också förnyas.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Enligt vad jag kan läsa mig till är det avtalsfrihet i Sverige, men tydligen inte och då kan man väl ta bort den falska beskrivningen?

Det brukar vara så när man bara läser det som passar ens egna åsikter. Läs och förstå Sveriges grundlagar rikta gärna in dig på regeringsformen 2a kapitlet 14§ där står om arbetstagares och företagares grundlagsskyddade rättigheter att vidta stridsåtgärder om inte avtal eller lag säger något annat.

Eftersom det är alla och envars ansvar att kunna all lag som är relevant så visste Tesla per definition detta när de startade sin verksamhet här de har också ingått avtal med svenska staten om att respektera detta. Det IF Metall gör nu är alltså inom alla ramar och inget Tesla kan gnälla om.

Vill folk ändra detta är det bara att påbörja en politisk kamp om att ändra grundlagarna istället för att gnälla på facket för att facket gör det som fack gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det brukar vara så när man bara läser det som passar ens egna åsikter. Läs och förstå Sveriges grundlagar rikta gärna in dig på regeringsformen 2a kapitlet 14§ där står om arbetstagares och företagares grundlagsskyddade rättigheter att vidta stridsåtgärder om inte avtal eller lag säger något annat.

Eftersom det är alla och envars ansvar att kunna all lag som är relevant så visste Tesla per definition detta när de startade sin verksamhet här de har också ingått avtal med svenska staten om att respektera detta. Det IF Metall gör nu är alltså inom alla ramar och inget Tesla kan gnälla om.

Vill folk ändra detta är det bara att påbörja en politisk kamp om att ändra grundlagarna istället för att gnälla på facket för att facket gör det som fack gör.

Har inte sagt att IF Metall inte har rätt att strejka, men någon måtta får det vara om det är avtalsfrihet i Sverige.

Håller med Svenskt näringsliv.
https://da.se/2023/11/svenskt-naringsliv-om-upptrappade-strej...

Det de håller på med nu har gått överstyr. De tog tydligen inte så stor lärdom av Ferrita...
https://da.se/1999/06/efter-ferrita-policy-laggs-fast/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har inte sagt att IF Metall inte har rätt att strejka, men någon måtta får det vara om det är avtalsfrihet i Sverige.

Håller med Svenskt näringsliv.
https://da.se/2023/11/svenskt-naringsliv-om-upptrappade-strej...

Det de håller på med nu har gått överstyr. De tog tydligen inte så stor lärdom av Ferrita...
https://da.se/1999/06/efter-ferrita-policy-laggs-fast/

Ja jag håller med fullständigt någon måtta får det vara, dags för Tesla att ta seden dit de kommer.

Avtalsfriheten gäller inte i detta läge då arbetstagarna är den svaga parten. Så är det i Sverige.

Edit: om du faktiskt är intresserad så redogörs det för detta här.
https://www.nyteknik.se/karriar/maffiametoder-nej-aven-framtv...

Permalänk
Medlem

Kanske dags att ta fackfrågorna i en annan tråd och återgå till temat för tråden?

här fokuserar vi istället på produkter i kategorin elbilar.

Permalänk
Medlem

Tesla har ju eget folk som reparerar SUC.
Ganska ovanligt att vanlig el infrastruktur går sönder utan yttre påverkan.
Utbyggnaden kan ju dock bli lidande då dom så vitt jag vet använder underentreprenörer för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skall du citera något kan du väl komma med sånt som faktiskt stämmer.

3) att de påtvingade avtalen kan vara sämre än befintliga anställningsavtal för de anställda
Kollektivavtal är golvet, inte taket, vill en arbetsgivare ge bättre villkor så finns det inget som hindrar detta.
Men nu gör tesla inte det heller.

Förstår att du inte har några problem med en marknad som inte ger anställda trygga anställningsvillkor.
Där chefen kan kicka dig efter eget behag, tjänstepension, arbetstidsförkortning är inget du vill ha heller antar jag.
Känns som du skall kliva av din höga häst och se hur förutsättningarna för en vanlig arbetare skulle vara utan anställningstrygghet.

Passar inte svenska arbetsmarknaden Tesla, så kanske de inte skall driva företag här.
Eller skall vi anpassa oss efter Musk och Bezos?

Det är detta som är Teslas värsta mardröm
https://da.se/2023/10/amerikanska-bilarbetarfacket-historiskt...

Jag är ganska säker på att skon klämmer hos Elon, då Tesla tycks vara väldigt toppstyrt. Och att man inte vill teckna Kollektivavtal för då kommer fler länder vilja/kräva det vilket jag antar är varför Tesla/Elon är så motsträviga till det.

Men det är bara en spekulation, det har ju varit väldigt locket på från Teslas sida.

Permalänk
Medlem

Bra video av fromme Peter Esse. Intressant att få reda lite vad som är fallgroparna med Tesla av en som själv kör det.

Jag skulle själv inte köpt en Tesla pga inget instrumentkluster, väldigt stumma stötdämpningen och panel gaps bl.a.

Nu har man ytterligare andra skäl att lägga till.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://youtu.be/Pq00fB41NuU?si=iGff_o9HGZxKepm9

Bra video av fromme Peter Esse. Intressant att få reda lite vad som är fallgroparna med Tesla av en som själv kör det.

Jag skulle själv inte köpt en Tesla pga inget instrumentkluster, väldigt stumma stötdämpningen och panel gaps bl.a.

Nu har man ytterligare andra skäl att lägga till.

Ja nu blir jag ännu gladare att jag inte valde Tesla 👍
Att folk hyllar de bilarna/företaget är lite konstigt ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Tror Model 3/Y kommer fortsätta gå bra i sitt segment, redan nu ligger de så pass bra i pris att det är svårslaget faktiskt och de lär sänkas kontinuerligt i takt med att Tesla ökar produktionstakten. Nya uppdateringen av Model 3 verkar dessutom fixa en del nackdelar de haft tidigare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dizzö:

https://youtu.be/Pq00fB41NuU?si=iGff_o9HGZxKepm9

Bra video av fromme Peter Esse. Intressant att få reda lite vad som är fallgroparna med Tesla av en som själv kör det.

Jag skulle själv inte köpt en Tesla pga inget instrumentkluster, väldigt stumma stötdämpningen och panel gaps bl.a.

Nu har man ytterligare andra skäl att lägga till.

Jag har själv en Tesla Model 3 2021. Så som tur var har den parkeringssensorerna kvar. För mig så spelar det ingen som helst roll att Full Self Driving inte kommer att komma - eftersom jag inte betalat för den och inte har lagt något värde i en "eventuellt kommande funktion". Den "stumma fjädringen" bekommer mig inte alls. Jag köpte en sportsedan, så det är vad jag vill ha. Möjliga alternativ till denna bil var en BMW M340i, Audi S4 och Mercedes C43 AMG. De var samtliga ungefär lika stumma - om än något tystare i motorvägsfart. Panel-gaps var helt OK på min bil, så även där jag egentligen inga problem. Instrumentklustret bakom ratten har jag faktiskt inte saknat en enda gång, även om en HUD hade varit coolt.

Däremot instämmer jag i vindrutetorkarna (och numera även avståndshållande farthållare) som numera använder kamerorna i framrutan för att fungera... Vilket medför att de inte fungerar så bra alls längre. Sammantaget för mig så innebär det att jag inte heller kommer att köpa en Tesla som nästa bil.

Egentligen är det synd, för det finns så otroligt mycket som de gör fantastiskt bra. Stereon i min Model 3 upplever jag som vida överlägsen de dyraste tillvalspaketen som Mercedes, Audi och BMW erbjöd i de bilar jag nämner ovan. Infotainment och mjukvara, samt mobilappen är så otroligt, sinnesjukt, galet, extremt mycket snabbare, mer responsivt, pålitligt, funktionellt och lättanvänt så att det blir pinsamt. Tesla fullkomligt skåpade ut alternativen här 2021 när jag valde bil.

Laddhastighet, räckvidd och förbrukning är också riktigt bra fortfarande, om än inte längre bäst - och den smidiga integrationen med Teslas egna laddstationer har fungerat felfritt varenda gång i drygt 2 års tid nu.

Egentligen hade jag nog velat ha en Tesla model 3, med radar och parkeringssensorer kvar, som monterades ihop i BMWs fabriker och där Mercedes fick stå för ljudisoleringen... men man kan ju inte få allt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Allas erfarenheter är anekdoter, själv uppskattar jag autopiloten i min Tesla MYP 2023 mer än i en tjock e-tron. Kör alltid runt med den på i stort sett. Automatiska havljuset var kasst initialt men riktigt bra nu, även om matrix såklart är bättre. Regnsensorn funkar numera rätt bra men saknar känslighetsinställning. I min bil passar den folk som inte vill ha för mycket torkning. Min sambo skulle vilja ha mer fart på den.

Centralt panelkluster känns rätt, trodde inte det men en elbil har andra behov än varvtal, vattentemp etc.

Permalänk
Medlem

Full Charged testar Sälen

Antar att årtionden av att bygga västerländska bilar (och prylar) till slut gnuggar av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Full Charged testar Sälen

https://youtu.be/eNYndWedZsE?si=-UcarDTcV2KmGN01

Antar att årtionden av att bygga västerländska bilar (och prylar) till slut gnuggar av sig.

Undrar vad Kryten fick betalt för att göra den recensionen.

Skämt åsido, ska faktiskt bli intressant att testa den där. Jag har extremt svårt för Atto just för att inredningen är hemsk, men den där ser åtminstone klart bättre ut även om det fortfarande är knappströssel på mittkonsolen..

Det enda jag sätter frågetecken på är att räckvidden låter låg på AWD-modellen, 52 mil med 82.5 KWH-batteri? Blir intressant att se vad riktiga tester kommer fram till.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Undrar vad Kryten fick betalt för att göra den recensionen.

Skämt åsido, ska faktiskt bli intressant att testa den där. Jag har extremt svårt för Atto just för att inredningen är hemsk, men den där ser åtminstone klart bättre ut även om det fortfarande är knappströssel på mittkonsolen..

Det enda jag sätter frågetecken på är att räckvidden låter låg på AWD-modellen, 52 mil med 82.5 KWH-batteri? Blir intressant att se vad riktiga tester kommer fram till.

50 mil i en lyxig fyrhjulsdriven sportsedan är väl inte dåligt?
Håller med, ska bli intressant. Kommer nog faktiskt att bege mig ut för en provkörning av den där. Än mer intressant är laddningen. Får man höfta till så borde det peaka kring 160-170kW. Man anger visserligen 150kW, vilket är lite klent men batteriet i sig verkar robust. Vad den gör IRL, i norra Europa, är mest relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

50 mil i en lyxig fyrhjulsdriven sportsedan är väl inte dåligt?
Håller med, ska bli intressant. Kommer nog faktiskt att bege mig ut för en provkörning av den där. Än mer intressant är laddningen. Får man höfta till så borde det peaka kring 160-170kW. Man anger visserligen 150kW, vilket är lite klent men batteriet i sig verkar robust. Vad den gör IRL, i norra Europa, är mest relevant.

Inte dåligt, men mest att det låter lågt med tanke på batteriet och biltyp. Det är ju i princip vad min ID4 GTX anges till (i princip) med luftmotstånd som en ladugårdsvägg i jämförelse. Tesla MY3 specificerar väl 678 km med 19"-hjul. (Knappast realistiskt, men ändå..) -- Jag skulle gärna få ut 5-10 mil mer än ID4 GTX i nästa bil då jag då skulle slippa ladda - även i vinterväglag - på väg till stugan.

Håller med dig om laddningshastigheten, samt om den har bra förvärmning av batteriet.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Inte dåligt, men mest att det låter lågt med tanke på batteriet och biltyp. Det är ju i princip vad min ID4 GTX anges till (i princip) med luftmotstånd som en ladugårdsvägg i jämförelse. Tesla MY3 specificerar väl 678 km med 19"-hjul. (Knappast realistiskt, men ändå..)

Ja men Tesla har ju en av värrldens mest effektiva drivlinor, jag får lägga in en annan referenspunkt så vi har något åt andra hållet att järmföra med. Jag kommer 30mil på mitt 70kWh batteri. (MG Marvel, AWD SUV iofs).

Permalänk
Medlem

Tesla har en bra mjukvaru samt drivlina. Men det är seriöst en skit bil på alle andra punkter i klass med Dacia.

Men helt säkert ett attraktivt entry produkt om man vil ha en el bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Tesla har en bra mjukvaru samt drivlina. Men det är seriöst en skit bil på alle andra punkter i klass med Dacia.

Men helt säkert ett attraktivt entry produkt om man vil ha en el bil

Har du ens kört en ?

Körde en Model Y LR 2022 föra sommaren och den kändes premium förutom att stötdämparna var lite för hårda med det ska vara fixat nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Har du ens kört en ?

Körde en Model Y LR 2022 föra sommaren och den kändes premium förutom att stötdämparna var lite för hårda med det ska vara fixat nu.

Min MYP 2023 är fantastisk jämfört med ex. de A7, A6 jag haft innan. Volvo behöver vi inte ens jämföra med. Premiumkänsla ovanpå det, men det fanns ju också i Audi. Not so much i Volvo. Sen skulle jag hellre bomba autobahn i A7:an, men det användarfallet har inte jag.

Vill man undvika den hårda, i mina ögon egentligen trasigt konfigurerade, fjädringen på tidiga MY kan man skippa Kinabilarna och ta en från Berlin.

Kan tillägga att jag haft en Model 3 Long Range som lånebil en gång, pre facelift, hade rullat 9000 sannolikt riktigt hårda mil. Den såg fläckfri ut. Inte ens ett veck på stolsklädseln. Bådar gott för familjeslitaget. Men här tror jag de flesta bilar idag levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Tesla har en bra mjukvaru samt drivlina. Men det är seriöst en skit bil på alle andra punkter i klass med Dacia.

Men helt säkert ett attraktivt entry produkt om man vil ha en el bil

Håller med. Får tacka Elon Musk för att gjort elbilar mainstream. Däremot kommer jag inte ta i en Tesla ens med latexhandskar.

Tycker de går åt fel håll med mycket.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har du ens kört en ?

Körde en Model Y LR 2022 föra sommaren och den kändes premium förutom att stötdämparna var lite för hårda med det ska vara fixat nu.

Såklart har jag det, annars går det inte att jmf.
Äntligen bare tesla S som har en ok kvalitet.