Mellanmodell i Radeon RX 8000-serien kan knäcka 7900 XT

Permalänk
Melding Plague

Mellanmodell i Radeon RX 8000-serien kan knäcka 7900 XT

Enligt Youtubekanalen Moore's Law Is Dead planerar AMD att släppa ett Radeon RX 8000-kort i mellanklassen som är lika kraftfullt som dagens toppmodell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Makes sense, eftersom den nya mellanklassen är prissatt som en historisk toppklass, åtminstone innan Nvidia fick frispel efter 10xx serien....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=0dES7q6ave4

"RDNA3 should blow Lovelace out of the water in terms of efficiency and might even take the performance crown"..just innan release sade han att rdna3 nog inte skulle slå Lovelace (detta var efter att rtx4090 släppts) men skulle iaf vara effektivare.

Facit: RTX4090 är väsentligen snabbare än RDNA3 och mycket effektivare

Jag har slutat lyssna på mänskan och ser inte på hans videor, det verkar så poänglöst. Till skillnad från Andrea på SAR så har han ju nästintill aldrig rätt

Därtill tror jag att förhöjda priser på GPUer just som på jordnötssmör är permanent. There is no going back, det bästa vi kan hoppas på är viss konkurrens. Inkl Intel.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det behöver de när 7900xt är typ 10% snabbare än 6950xt endast...

2080ti var 40% snabbare än 1080ti och ändå var 3070 lika snabb.

Detta är att förvänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

https://www.youtube.com/watch?v=0dES7q6ave4

"RDNA3 should blow Lovelace out of the water in terms of efficiency and might even take the performance crown"..just innan release sade han att rdna3 nog inte skulle slå Lovelace (detta var efter att rtx4090 släppts) men skulle iaf vara effektivare.

Facit: RTX4090 är väsentligen snabbare än RDNA3 och mycket effektivare

Jag har slutat lyssna på mänskan och ser inte på hans videor, det verkar så poänglöst. Till skillnad från Andrea på SAR så har han ju nästintill aldrig rätt

Därtill tror jag att förhöjda priser på GPUer just som på jordnötssmör är permanent. There is no going back, det bästa vi kan hoppas på är viss konkurrens. Inkl Intel.

haha ja jo, det också. Lita inte på hans ord absolut inte, ljuger och påstår att han alltid haft rätt haha

Permalänk
Skrivet av rwkk:

haha ja jo, det också. Lita inte på hans ord absolut inte, ljuger och påstår att han alltid haft rätt haha

Han sa väl att han utgår från de slides han får från respektive källa/källor från Intel/AMD/Oem.
Och tillverkarnas slides har visat på betydligt högre prestanda än det som blev.
Detta har också varit tillverkarnas egna förväntningar på deras egna produkter.
Men håller med om att han verkar ha bias för AMD.
Har dock bara sett några avsnitt, men när det handlar om icke officiella läckor om produkter så får man ta allt med en skopa salt.

Permalänk
Medlem

MLiD är inte värd en nyhetsartikel här...

Med det sagt så är upp mot 25% ökning av prestanda över 7800XT (går på Swecs 1440p prestandaindex här) nog inte fullständigt uteslutet iaf. Ev 4 fler CUs, något bättre tillverkningsprocess (N5 vs N4P, så troligen högre klockning) och KANSKE att de den här gången får upp "IPC" (gick ju inte så bra med RDNA3).

Vore cool med 3GB moduler på 192 bit buss för totalt 18GB, förövrigt.

5700XT var rätt lyckad/konkurrenskraftig. Repris?

Troligen en relativt nära släkting till PS5 Pro GPUn oxå.

Permalänk
Medlem

Då är det högst sannolikt att 8000-serien rentutav är sämre än 7000-serien om vi går på MLID's träffsäkerhet rent historiskt.

In all seriousness, detta låter inte så långsökt givet hur de ligger till nu. Sannolikt siktar de på att skutta ifatt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Ja och enligt MLID så skulle Navi33 vara på 400mm2 och matcha ett 6900XT, denna info var också enligt egen utsago "very high confidence". Det var liksom inte ens lite nära rätt.

Vet inte om det finns någon av "kändis-läckare" med så mycket fel som MLID, fattar inte varför "media" rapporterar hans "läckor" längre. Visst även en trasig klocka har rätt ibland, och en hel del kan man gissa sig till med hyfsad säkerhet om man har koll, men vid det här laget så har han haft så tvärfel så pass mycket att det är väl uppenbart att han antingen inte har pålitliga källor eller att han fabricerar läckor.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara standard. RTX 3060 TI slog t.ex. 2080 Super medan 3070 slog 2080 TI.
Det var bara senaste generation som drabbades av shrinkflation och bröt det mönstret både från AMD och Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Dagens toppmodell är väl knappast 7900xt? Inte ens från amd. Tänker på ingressen. Clickbait

Permalänk
Medlem

Hypen var likadan innan 7900XT/XTX släpptes eftersom läckta specs indikera att dom skulle att ha dubbla stream processorerna mot tidigare generationerna och totalt dominera Nvidia...

I slutändan så kommer korten strypas så dom "passar in" i sin prestandanivå dvs 10-20% snabbare än förra gen motsvarande kort med förmodligen 10-20% högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"RDNA3 should blow Lovelace out of the water in terms of efficiency and might even take the performance crown"..just innan release sade han att rdna3 nog inte skulle slå Lovelace (detta var efter att rtx4090 släppts) men skulle iaf vara effektivare.

Facit: RTX4090 är väsentligen snabbare än RDNA3 och mycket effektivare

Jamen precis. Hur mycket dugliga frames/watt trycker den ut liksom... det är det som räknas för mig. Det snackades som vanligt mycket hit och dit men nvidia fick ut de bästa tekniska lösningarna totalt sett.

Personliga "drömmen" är nån mid-range low power/hög effektivitet -GPU i nån NUC jag kan trycka in i nåt hörn och slippa se, med tillräckliga prestanda, och då ligger inte RDNA3 på topp nu.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Av det jag hört av honom tidigare är hans track record klart under 50% rätt. Skulle absolut inte använda honom som källa till en artikel.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Han sa väl att han utgår från de slides han får från respektive källa/källor från Intel/AMD/Oem.
Och tillverkarnas slides har visat på betydligt högre prestanda än det som blev.
Detta har också varit tillverkarnas egna förväntningar på deras egna produkter.
Men håller med om att han verkar ha bias för AMD.
Har dock bara sett några avsnitt, men när det handlar om icke officiella läckor om produkter så får man ta allt med en skopa salt.

jo såklart, ljugandet menar jag kommer sen när han påstår att det har han "alltid sagt" och alla bara missförstår, hans läcker och egna spekulationer är aldrig fel

Permalänk

Bryr mig inte alls om ray tracing vill ha mer fps. Hade gärna köpt amd gpu = mer prisvärt. Bara orolig över deras drivrutiner, hört många på internet som klagar över dåliga drivrutiner kraschar mm. Är amds drivrutiner så dåliga eller kan man vara nöjd med ett amd kort?

Permalänk
Medlem

Hype för en sekund i rampljuset, typ...

Patchen till LLVM säger inget mer än att det antagligen är två diskret RDNA4 kretsar, period.

Inget om att någon av dom skulle vara mellanklasskort, samt inte en uns om hårdvaran.
Så hur fick man det till något relaterat till prestanda, uppriktigt så hoppas jag att någon ber han att sluta med rökat.

suck...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Bara orolig över deras drivrutiner, hört många på internet som klagar över dåliga drivrutiner kraschar mm. Är amds drivrutiner så dåliga eller kan man vara nöjd med ett amd kort?

Bättre att lyssna på de större hårdvarusidorna som ganska unisont säger "det finns enligt oss inga anmärkningsvärda och generella problem med AMDs drivrutiner idag".

Det finns gott om fanboys som hemskt gärna sprider desinformation som får det andra "laget" att framstå som sämre, och då Nvidia är överlägset störst på diskreta grafikkort blir det också så att det är många som fortsätter sjunga samma falska sång år efter år. Det tjorviga är ju att alla tjänar på en sund marknad, medan dessa fanboys tror det är en fotbollsmatch där de själva vinner på att andra laget förlorar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Jag har undrat om inte nvidia, amd, och intel håller inne på framtida uppgraderingar för att istället sprida ut de. Jag tycker det är så märkligt att det stiger med 15% per år istället för mer stegvisa +60%, & sedan + 5%, eller sedan + 30% vilket borde vara fallet vid genombrott eller introduktion av ny teknologi.

Sedan kanske något annan teknologi flaskhalsar - men hur har flaskhalsandet då rört runt sig i GPUer över åren? Skulle vara roligt att få läsa en sammanfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Bättre att lyssna på de större hårdvarusidorna som ganska unisont säger "det finns enligt oss inga anmärkningsvärda och generella problem med AMDs drivrutiner idag".

Det finns gott om fanboys som hemskt gärna sprider desinformation som får det andra "laget" att framstå som sämre, och då Nvidia är överlägset störst på diskreta grafikkort blir det också så att det är många som fortsätter sjunga samma falska sång år efter år. Det tjorviga är ju att alla tjänar på en sund marknad, medan dessa fanboys tror det är en fotbollsmatch där de själva vinner på att andra laget förlorar.

Fast det är ju skillnad

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Det kanske blir en sådan i min nästa dator, det är ett mer rimligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det brukar vara standard. RTX 3060 TI slog t.ex. 2080 Super medan 3070 slog 2080 TI.
Det var bara senaste generation som drabbades av shrinkflation och bröt det mönstret både från AMD och Nvidia.

"Shrinkflation" är ett utfall av en realitet: ökade kostnader för nya kretsar tillverkare på senaste node.

Dvs det är inte nått som försvinner eller nått som bara kommer tillskrivas denna generation.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att uppgradera när nästa generation rullas ut. Får se hur Nvidia och AMDs respektive presterar och kostar så väljer jag sen. Men eftersom AMD är underdog så har jag lite förkärlek till dem så bara de inte är en uppenbart dålig deal så lutar det ju åt dem. Får se som sagt 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Fast det är ju skillnad

Nej

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du får tycka annat om du vill

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Påminner om vissa andra youtubers när de citerar "läckor". Det som sägs är vad varenda människa som sett en lansering förr kan gissa sig till.
Att nästa generations mellankort är som denna generationens toppkort har mer eller mindre varit en sanning i evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Du får tycka annat om du vill

Jag vet, har både nvidia och AMD-kort, har haft strul med båda, men inte mer med de ena än de andra
Men, absolut, om du har någon källa med säker statistik på att AMD har "struligare drivare" än nvidia så bara släng fram den (och nej, antal trådar om problem på sweclockers/reddit är inte säker statistik)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Bryr mig inte alls om ray tracing vill ha mer fps. Hade gärna köpt amd gpu = mer prisvärt. Bara orolig över deras drivrutiner, hört många på internet som klagar över dåliga drivrutiner kraschar mm. Är amds drivrutiner så dåliga eller kan man vara nöjd med ett amd kort?

Jag är mycket nöjd med mitt AMD-kort, har inte haft några större problem med drivrutiner alls faktiskt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Bryr mig inte alls om ray tracing vill ha mer fps. Hade gärna köpt amd gpu = mer prisvärt. Bara orolig över deras drivrutiner, hört många på internet som klagar över dåliga drivrutiner kraschar mm. Är amds drivrutiner så dåliga eller kan man vara nöjd med ett amd kort?

Likadant här, då jag inte heller bryr mig om RT eftersom jag inte anser det vara värt det ännu. Det känns lite för tidigt att offra FPS:en för. Ge det några år till så kanske det blir mer intressant.

Jag har ett 7900 XTX. Upplevde drivarkrascher konstant innan jag upptäckte vad problemet var:

Jag använder två skärmar, där den ena kör 144Hz och FreeSync via DP, medan den andra var en typ 12 år gammal 60Hz-skärm med en DP->DVI-adapter.

Så fort jag gjorde något med båda skärmarna påslagna så fick jag drivarkrascher hit och dit och ibland även flimmer på primärskärmen. När jag hade ett GTX 1070 i datorn innan jag uppgraderade så upplevde jag aldrig dessa krascher, dock upplevde jag flimret från och till. Jag trodde det var något fel med skärmen.

Det har visat sig att det är någon form av inkompatibilitet att kombinera dessa skärmar. Kopplade jag ur den äldre skärmen så började allt fungera utan problem. Köpte därför en ny sekundärskärm med stöd för FreeSync. Har nu inga problem med varken flimmer eller krascher längre. Allt fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Mellanklassen i nästa generation som inte kommer att ha någon toppklass är det inte så AMD har sagt att det kommer att bli?