Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag ger upp, detta är ett spel att använda med en handkontroll, sämsta känsla någonsin med min direct drive. Testat en massa tips och tricks från youtube. inte körbart med ratt

Det är klurigt. Du kan få grym känsla men man får fiffla mycket.

Den här hjälpte mig faktiskt https://youtu.be/PN5gwRvI9eg?si=ynFHOUtEdY77xV04

Jag har bollat runt bytte först till G923 men fick otroligt vek ffb. Men det kan ställas in bättre säkerligen. Sen ts-pc och där fungerar det bra med hans ideer för svagare bälte/kuggdrivna rattar.

Har hundratalet mer inställningsmöjligheter i simucube att dribbla med men skiljer mycket mellan bilarna så känns som mycket jobb...

Mercan jag kör nu är kul ändå den var wtf i början men när väl ffb börja sitta. Fast svårt tro den verkliga upplagan har den här fysiken

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är klurigt. Du kan få grym känsla men man får fiffla mycket.

Den här hjälpte mig faktiskt https://youtu.be/PN5gwRvI9eg?si=ynFHOUtEdY77xV04

Jag har bollat runt bytte först till G923 men fick otroligt vek ffb. Men det kan ställas in bättre säkerligen. Sen ts-pc och där fungerar det bra med hans ideer för svagare bälte/kuggdrivna rattar.

Har hundratalet mer inställningsmöjligheter i simucube att dribbla med men skiljer mycket mellan bilarna så känns som mycket jobb...

Mercan jag kör nu är kul ändå den var wtf i början men när väl ffb börja sitta. Fast svårt tro den verkliga upplagan har den här fysiken

Alright jag testar den också, jag vet såklart att det borde funka men jag tycker dom har gjort det onödigt komplicerat. Inte ens ACC har alla dessa inställningar och där är det bra Precis som du säger så har man ju sin mjukvara till ratten också men där anser jag att jag behöver inte ändra något (I detta fall Moza Pithouse). Jag får göra ett par försök till senare och se om det blir någon ordning på det

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hahaha. Gud alltså. Hittade boven som gjorde det okörbart för mig (testa om ni vill ha lite roligt)

Min force feedback hade som default "Invert force feedback" ON
Detta gjorde att såfort jag kom in i en kurva och svängde minsta lilla så skickade min ratt hjulen och således force feedback i den riktningen vilket gjorde det okörbart. Varför har man ens den inställningen i spelet kan jag inte förstå.

Nu är jag på rätt spår och inte lika irriterad längre, mycket tweakande kvar dock

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Hahaha. Gud alltså. Hittade boven som gjorde det okörbart för mig (testa om ni vill ha lite roligt)

Min force feedback hade som default "Invert force feedback" ON
Detta gjorde att såfort jag kom in i en kurva och svängde minsta lilla så skickade min ratt hjulen och således force feedback i den riktningen vilket gjorde det okörbart. Varför har man ens den inställningen i spelet kan jag inte förstå.

Nu är jag på rätt spår och inte lika irriterad längre, mycket tweakande kvar dock

Haha, ja om din FFB var inverterad förstår jag att du hade problem
Vet inte hur det kommer sig att vissa rattbaser behöver invertera datan i vissa titlar.
För min del är det bara i Forza Motorsport och rF2 (som jag testat iaf) där jag behöver ticka i det. Och sedan rF2 höll på att ta med ett par fingrar när den tyckte att ratten skulle vridas medan jag var på väg ut ur pit området, så har jag gjort för vana att alltid dra ner FFB styrkan och kolla om den behöver inverteras eller inte innan jag börjar pilla på annat.

Skrivet av Don_Tool:

Precis som du säger så har man ju sin mjukvara till ratten också men där anser jag att jag behöver inte ändra något (I detta fall Moza Pithouse).

Sedan är jag lite förbryllad över denna kommentar. Vad får dig att anse det?
Oftast är den en profil per spel som behövs i basens mjukvara, vist vissa spel kan fungera ok med samma inställningar som ett annat.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Haha, ja om din FFB var inverterad förstår jag att du hade problem
Vet inte hur det kommer sig att vissa rattbaser behöver invertera datan i vissa titlar.
För min del är det bara i Forza Motorsport och rF2 (som jag testat iaf) där jag behöver ticka i det. Och sedan rF2 höll på att ta med ett par fingrar när den tyckte att ratten skulle vridas medan jag var på väg ut ur pit området, så har jag gjort för vana att alltid dra ner FFB styrkan och kolla om den behöver inverteras eller inte innan jag börjar pilla på annat.

Sedan är jag lite förbryllad över denna kommentar. Vad får dig att anse det?
Oftast är den en profil per spel som behövs i basens mjukvara, vist vissa spel kan fungera ok med samma inställningar som ett annat.

Tja historiskt sett iallfall har jag inte behövt ändra något i Pit house förutom möjligen maximum steering angle mellan olika spel, jag har istället gjort småjusteringar för att få det som jag vill ha i de olika spelen. Jag kanske kommer behöva göra det för Forza Motorsport men det kollar jag senare

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Spela flera timmar med pedaler i strumplästen var ingen höjdare
Lagom ont i foten nu haha. Hittade ett par sandaler, får duga. För varmt med skor.

Permalänk
Medlem

Nu har jag några timmar i FM 2023 på en Series X och handkontroll. Körkänslan är definitivt Forza, riktigt bra alltså.

Men resten av spelet känns ofärdigt. Menyerna är rätt dåliga och förvirrande, det blir så många onödiga klick och vad som känns omvägar när man ska peta på en bil utanför Builders Cup. Och jag stör mig på att man inte kan ändra kameravinkel när man köper delar till bilen, vem tyckte att det var en bra idé att låsa kameran?

Och jag måste säga att jag verkligen hatar att man måste levla upp bilarna för att kunna uppgradera dem. Spelet är inte till för oss som vill köpa en massa bilar för att trimma och skapa lackdesigner. Det nya systemet bör vara exklusivt till karriärsläget och Builders Cup.

Nä, man kanske ska ge T10 ett halvår att fixa spelet. Om det nu kommer att hända, för mycket känns som medvetna designval.

Betyg: 3/5 - bara för att körkänslan är så pass bra.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Svårt begripa vitsen med dessa designval dock. Men är körkänslan verkligen forza? Eller är forza=bra bara. Jag tycker inte det är likt forza 7 alls

Men det går kanske hitta bilar som uppför sig lika möjligen. Jag väntar nog tills jag fått ihop nya burken innan jag testar igen iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har grymt kul med spelet. Inte lirat Forza sedan 4an så det är ett kärt återseende. 😁

Men, allt är inte guld och gröna skogar. Ljudet känner jag lämnar en del att önska. Det är min enskilt största kritik. Nu har jag inte kört många bilar ännu. Men kört igenom en hel del av de tävlingar som finns i karriären till en början iaf, kanske kommer fler sen. Många bilar låter inte så aggressiva som jag tycker de borde, iaf inte när man börjar modifiera dem. Körde en hel del för att låsa upp cupen där man bl.a kan köra med 240Z och den bilen låter inte alls så vildsint som jag vet att den raka sexan borde kunna göra

Nu har jag inte uppgraderat cylindervolymen, karaktären kanske blir bättre med den då men det är det enda jag inte testat. Om det inte gör ngn skillnad blir jag lite besviken. Det är min favoritbil, de har t.om skärmbreddarna som gör bilen fulländad utseende mässigt. Hoppas de ser över det. Låter lite för platt på något vis. För mycket elvisp över det på höga varv (7-9K RPM)

Man kan göra ett motorbyte till en 3,2L rak sexa men den var ljudet buggat med. Inget ljud alls. Startade iofs inte om och testade, ska testa igen efter jobbet idag om det hjälpte ngt. Den kanske låter bättre.

Liiite irriterande att behöva nöta med en bil flera timmar för att få uppgradera den också. Så länge jag lirar ensam kvittar det. Men mindre skoj när polarna skaffar det och vi vill spontant köra ngn viss bil i en viss klass tex. Nu måste vi förbereda sånt i förväg. Så det är onödigt omständig tycker jag. Men samtidigt lite kul att faktiskt tvingas köra en o-uppgraderad bil och sen successivt jobba upp den, så jag förstår varför de gjort valet de gjort till viss del ändå. Men det blir så fel online.

Prestandan känns sådär också. Har iofs inte uppgraderat drivrutinen sedan några veckor innan spelet kom så det kanske kan vara en faktor också iofs. Ska testa det. Men jag vet att RT är rätt basic i spelet. Så pass att jag borde med ett 6900XT inte vara orolig egentligen men det kändes inte alls som jag kunde ha sånt igång. Men återigen, kanske är nya drivrutiner som behövs också.

Extremt omständiga och framförallt långsamma menyer också. Där får de bakläxa.

Men väl inte i ett race har jag inte haft problem med något däremot. Förutom ljudet som känns lite platt på många bilar som sagt. Känns som tidigare delar i serien lyckats bättre på den punkten. Dock läst att FM7 också hade problem med ljudet, och det fixade de över tid i efterhand. Hoppas de gör samma här med detta spel. Har ju kikat på lite jämförelser folk gjort mot de äldre spelen och senaste låter ju typ alltid sämre.

Många banor tycker jag saknas. Var är brands hatch? hockenheim? Zolder? Tex. Många klassiker som saknas helt enkelt.

Alfa Romeo. Hallå? Hörde ni ekot? En alfa är med i spelet. En. Tycker det är dåligt. Detta måste förbättras över tid. 75an, 155, 147GTA, GTV6 (gamla) 159 osv. Ingen Saab heller, tycker jag är synd som Saab fantast, även om jag till viss del förstår när Saab inte funnits på ett tag nu. Viggen fanns ju i 4an. Så den kan de ju kanske implementera i efterhand. Lever på hoppet.

Var lite smått och gott. Men överlag är jag mycket nöjd än så länge. Känslan är go. Min gamla fanatec CSR från 2011 eller ngt fungerar klockrent efter lite ny Firmware. Hoppas de fortsätter jobba hårt på spelet. Det är i allra högsta grad en oslipad diamant just nu. 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

hmm, gillar spelet men om det här stämmer är det helt åt skogen

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Snusfri

Jösses vad dåligt detta spel är, är noll Forza känsla kvar som fanns i de tidigare spelen (2-4).
Känns som att de gjort ett horribelt klumpigt och värdelöst system bara för att.

Tjusning med Forza är att det har varit "enkelt", du började med en enklare bil, vann lite race, uppgraderade, köpte nya bilar, fixade en ball lackdesign (antingen egengjord eller köpt) trixade med inställningar för att kapa tider på olika banor, allt detta är helt borta.

Nu är det bara ett i mängden av alla NFS-kloner (och inte ens en bra eller välgjord sådan).

Betyg -10/10.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Håller med, jag försökte verkligen att ge detta spel en chans för jag ville det skulle vara bra men jag har avinstallerat det för ett par veckor sedan tillbaka. Klumpigt spel, dåligt spel

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick noll känsla för det under den timme jag testade sist jag postade här. Skrek early access och begrep inte syftet. Har inte minsta tillstymmelse till lust att testa igen men någon gång när de helt omöjligt kan hävda liret är i early access får man ge det en ärlig chans. Inget av tidigare forza lir har känts så vilse.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nu har dom tydligen resettat credits för dom som kört rewind glitch. Provade inte det själv då det kändes för fuskigt så har förhoppningsvis kvar mina credits. Inte lirat på två månader. Känner mig dock rätt klar med spelet.. Trodde intresset skulle hålla längre. Är nog mer sugen att gå tillbaka FH5.

Permalänk
Medlem

Ouch. Videon och artikeln kastar ljus på den kaotiska utvecklingscykeln. Inte undra på att det blir som det blir när man tar in konsulter för allt.

Artikel The Drive: https://www.thedrive.com/news/forza-motorsport-developer-shar...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850