Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Skrivet av ormfot:

Ingen lycka här heller att förlänga 500mbit för 299kr hos Telia. Gick heller inte att gå ner i hastighet till 250mbit för 299kr.

Det verkar vara väldigt olika vem man pratar med. 250/250 för 299kr fick jag kastat i knät så fort jag nämnde att jag ville säga upp det.

Permalänk
Skrivet av Kanariefågel:

Det verkar vara väldigt olika vem man pratar med. 250/250 för 299kr fick jag kastat i knät så fort jag nämnde att jag ville säga upp det.

Samma här. Samtalet var över på ungefär en minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

En fråga. Om man tecknar en tjänst i ett år hos ett företag (i mitt fall Halebop 250/250 för 399:-/månad ala bindningstid 1 år), har dom då rätt att höja priset under bindningstiden? Ofta ser man ju att folk får högre avgifter då dom skyller på ökade kostnader osv, men har man ett avtalat pris är det väl det som ska gälla? Eller?

Vissa kör med procentuell rabatt. Då kan dom justera priset hursom. Är det ett fast pris så ska dom väl inte kunna justera kan man tycka...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Står ju startavgift för 17500? Hur funkar detta egentligen...

Du har troligtvis inte fiber som ägs av Bahnhof inkopplat men finns i närheten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Vissa kör med procentuell rabatt. Då kan dom justera priset hursom. Är det ett fast pris så ska dom väl inte kunna justera kan man tycka...

Hmm, nån som vet hur halebop gör? Kan inte minnas att det stod nånting om nåt fast pris, hade 3 fria månader innan endast.
Nu senast försökte dom med att göra min e-faktura till 419:- varpå jag ifrågasatte, fick då till svar att jag endast behövde betala 399:-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

4 minuters kötid här nu på Telia uppsägning. Möts av en Anton som erbjuder mig att förlänga mitt nuvarande 500/500 till nuvarande black week priser eller 250/250 till även det nuvarande black week priser. För egen del så fungerar 250/250 så jag byter då till detta, alltså 299:- / månaden i 12 månader.

Det hela är över på 5 minuter ifrån att jag lyfter luren till det är klart. Rätt ok idag efter att ha stått i kö två dagar i rad och inte alls ens kommit fram utan det då kopplats bort helt.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

4 minuters kötid här nu på Telia uppsägning. Möts av en Anton som erbjuder mig att förlänga mitt nuvarande 500/500 till nuvarande black week priser eller 250/250 till även det nuvarande black week priser. För egen del så fungerar 250/250 så jag byter då till detta, alltså 299:- / månaden i 12 månader.

Det hela är över på 5 minuter ifrån att jag lyfter luren till det är klart. Rätt ok idag efter att ha stått i kö två dagar i rad och inte alls ens kommit fram utan det då kopplats bort helt.

Vad annorlunda samtal. Jag pratade med en tjej nyss som berättade att de inte kommer kunna matcha Telenor och sade att jag egentligen inte behöver 500mbit och att det räcker med 250mbit. Tänkte att hon kanske skulle erbjuda 250mbit för 299kr men hepp. 449kr var det bästa de kunde göra. Det blev en uppsägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

4 minuters kötid här nu på Telia uppsägning. Möts av en Anton som erbjuder mig att förlänga mitt nuvarande 500/500 till nuvarande black week priser eller 250/250 till även det nuvarande black week priser. För egen del så fungerar 250/250 så jag byter då till detta, alltså 299:- / månaden i 12 månader.

Det hela är över på 5 minuter ifrån att jag lyfter luren till det är klart. Rätt ok idag efter att ha stått i kö två dagar i rad och inte alls ens kommit fram utan det då kopplats bort helt.

Ringde du direkt till uppsägning eller vilken väg gick du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skulle inte lita på vad en säljare säger till en.

😂🤷

Permalänk
Medlem

Jag har haft Telia 500Mbit ett par år nu till kampanjpris, har funkat klockrent med ruskigt låg ping. Eftersom jag prioriterar sådant högre än just 500Mbit blev valet lätt, Telia ordnade 250Mbit/s för 299kr. Enda skillnaden är att man får vänta 20min istället för 10min vid dom få tillfällena man laddar ner ett stort spel ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Ringde du direkt till uppsägning eller vilken väg gick du?

Ringde 90200 valde direkt uppsägning, väntade sen en stund och thats is faktiskt. Var beredd på viss argumentation men de var han som direkt när jag sa att jag ville säga upp pga pris nu ändras kontrade med att "du vill inte ta del av våra blackweek priser..."

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Skrivet av _robban:

4 minuters kötid här nu på Telia uppsägning. Möts av en Anton som erbjuder mig att förlänga mitt nuvarande 500/500 till nuvarande black week priser eller 250/250 till även det nuvarande black week priser. För egen del så fungerar 250/250 så jag byter då till detta, alltså 299:- / månaden i 12 månader.

Det hela är över på 5 minuter ifrån att jag lyfter luren till det är klart. Rätt ok idag efter att ha stått i kö två dagar i rad och inte alls ens kommit fram utan det då kopplats bort helt.

Skrivet av _robban:

Ringde 90200 valde direkt uppsägning, väntade sen en stund och thats is faktiskt. Var beredd på viss argumentation men de var han som direkt när jag sa att jag ville säga upp pga pris nu ändras kontrade med att "du vill inte ta del av våra blackweek priser..."

Haha vad sjukt.
Jag ringde också upp nu precis och enda erbjudandet jag fick var 500/500 för 499kr..
Sade upp istället.

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk
Medlem

Det bästa jag fick var 449 för 250/250

Får se vad jag gör. vill inte riktigt gå över till tele2 och FiberKoax.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

Hotade med uppsägning på bredband2 då erbjöd dom 10% rabatt i 6 månader. Nappade på det men vettefan om det är tillräckligt bra för att man ska stanna kvar... Svårt, drygt att hålla på och byta också.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalman1337:

Haha vad sjukt.
Jag ringde också upp nu precis och enda erbjudandet jag fick var 500/500 för 499kr..
Sade upp istället.

Jag fick samma pris för mitt befintliga 250/100 :/. Har tecknat Telenor nu för 349:- 500/100. Blir typ 50 lapp dyrare men snabbare. Får se om ett år vart man drar. Tillbaka till Telia.....

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

4 minuters kötid här nu på Telia uppsägning. Möts av en Anton som erbjuder mig att förlänga mitt nuvarande 500/500 till nuvarande black week priser eller 250/250 till även det nuvarande black week priser. För egen del så fungerar 250/250 så jag byter då till detta, alltså 299:- / månaden i 12 månader.

Det hela är över på 5 minuter ifrån att jag lyfter luren till det är klart. Rätt ok idag efter att ha stått i kö två dagar i rad och inte alls ens kommit fram utan det då kopplats bort helt.

Vad har du för stadsnät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivres:

Det bästa jag fick var 449 för 250/250

Får se vad jag gör. vill inte riktigt gå över till tele2 och FiberKoax.

Har du kollat Bahnhof? Om du bor i villa dvs.

Permalänk
Medlem

Även jag lyckades få 250/250 för 299:-
Var inga direkta tveksamheter hos kundtjänstmedarbetaren, men hen hann dock se att jag även har mobilabonnemang hos Telia. Man kan ju fundera lite på om de olika bemötanden vi tycks få hänger lite ihop med hur "stor" kund man är hos Telia.

Permalänk
Medlem

Jag ringde Telia för att säga upp förra årets BF-tjänster. Blev erbjuden nykundserbjudandet från årets kampanj med bredband 250 till 299 kr, vilket jag accepterade.

Det är ändå 50 kr billigare än Telenors BF-kampanj (som visserligen ger 500 Mbit). Den enda skillnaden mellan 250 och 500 är hur dålig framförhållning jag kan ha när jag installerar mina Steam-spel, så det känns mer rationellt att ta det lägre priset samt slippa strul med flytt av operatör.

Permalänk
Medlem

Jag blev erbjuden 250/250 av Telia för 299kr i mån när jag ringde uppsägning. Försökte inte förhandla, utan sa bara att det finns billigare alternativ och att jag ville säga upp mitt abonnemang. Personen jag prata med var angelägen att behålla mig som kund, så det var inga problem att förlänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad har du för stadsnät?

Har var det verkar Zitius nät, bor i Mölndal och fiber finns indraget i lgh som hyrs av Mölndalsbostäder.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Har du kollat Bahnhof? Om du bor i villa dvs.

Lägenhet, med låst Fiber från Telia, annars är det bara gamla tre hål i väggen som finns.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk

Jag snackade med en tjej i supporten och blev som bäst erbjuden 250/250 för 399 kr, och det var efter två vändor av "jag ska kolla med chefen vad vi kan göra" för att få ner priset mer. Vad är det för sjukt inkonsekvent kohandel man tvingas till? Riktigt lotteri.

Permalänk
Medlem

Telia ville inte ha kvar mig som kund. (inga bra erbjudanden, varken via sälj eller uppsägning) Blev Telenord för 349:- 500/500 i 12 månader

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

It is interesting how Telia's pricing strategy has changed.
I was about to comment yesterday, that their pricing resembles an incentives/moral hazard pricing policy.
They were giving you lower price than newcomers for 500/500 but not the newcomer price for 250/250.
What they did not account for was the competition!

Has anyone successfully avoided the startavgift for only bredband?
Because bredband+TV does not charge for one.

Unfortunately I do not get Telenor here.
I am between Telia @250 and Ownit @500

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Har var det verkar Zitius nät, bor i Mölndal och fiber finns indraget i lgh som hyrs av Mölndalsbostäder.

Ok, då föll den idéen. För jag vet att tidigare har Telia kunnat erbjuda bättre priser till dom som sitter i Telias egna nät.

Skrivet av Oh Geesus:

Jag snackade med en tjej i supporten och blev som bäst erbjuden 250/250 för 399 kr, och det var efter två vändor av "jag ska kolla med chefen vad vi kan göra" för att få ner priset mer. Vad är det för sjukt inkonsekvent kohandel man tvingas till? Riktigt lotteri.

Ja, det är en sak om dom inte vill erbjuda något, men att det ska vara ett lotteri känns värdelöst. Jag hade tänkt hoppa på 250 som nykund, men eftersom dom lyckades hinna lägga till startavgiften mellan att jag ringde och sa upp och skulle teckna så blev jag ännu mer förbannad.

Men oklart om det är värt risken att testa Telenor.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att vissa kan få telia 250/250 och likaså 500/500? Men när jag söker på min adress så kan jag bara få 250/100 eller 500/100

Vilka skulle ni rekommendera av dessa

Telia 250/100 för 299:- i 12mån
Telenor 500/500 för 349:- 12mån
Tele2 (fiberkoax) 600/50 för 349:- 12mån

Permalänk
Medlem

Folk pratar om att Telia lagt till startavgift på erbjudandet på bredband 250. Får dock inte upp någon när jag lägger till bredband 250 i varukorgen? Är det olika där också vilket nät man har kanske…

Permalänk
Medlem

Telia kunde inte göra något för mig så byter till telenor.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Jag köpte just Bahnhof 1000 Mbit i 12 månader.
474 kr/månaden utslaget

Jag valde Bahnhof eftersom jag sympatiserar med dem och deras prio av kundernas integritet & för att jag vill använda min egen router