Brittiska Playstation-användare går till domstol mot Sony

Permalänk
Melding Plague

Brittiska Playstation-användare går till domstol mot Sony

Sonys försök att undvika rättegång efter en gruppstämning kring prissättningen av Playstation-spel har misslyckats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har mest svårt för att förstå att en digital version kan kosta 800:- medans man kan gå och plocka upp samma spel på skiva för nästan halva priset. Svårt att stämma dem för det men det är vad de borde tryckas till på.

Permalänk
Medlem

Tack och lov för fysisk media.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har mest svårt för att förstå att en digital version kan kosta 800:- medans man kan gå och plocka upp samma spel på skiva för nästan halva priset. Svårt att stämma dem för det men det är vad de borde tryckas till på.

iofs inte svårt att förstå om sony plockar 30% av kakan...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tvingad är man ju inte, det är väll bara att skita i att köpa och visa vart man står?

Permalänk
Medlem

När dom tar bort fysisk media nästa generation för att "rädda naturen" så kommer spelen bli ännu dyrare, kanske kan ta 1199kr det ser fint ut.

Permalänk

Tro det eller ej. Men mina förfäder vid förra årtusendet fick byta cd i deras playstationen varje gång de skulle byta spel. Jag förstod inte hur de stog ut, men de hade nästan nyss fått ström och vatten inne i huset så de var ej så kräsna..

Idag så känns det förlegat att ha skivor för spelen, dock så har tillverkarna lagt in fiktiva begräsningar som tvingar vissa av främst ekonomiska anledningar att göra det. De kan ej sälja spelen vidare och de får ofta betala mer för spelen.

Om man tar bort detta att det inte går sälja vidare spelen eller göra fynd, så vem här i sverige skulle köpa dem på skiva idag? Troligen inte så många.

Permalänk
Medlem

Trams.

Vad kommer härnäst, en gruppstämning mot dyra märkeskläder?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tro det eller ej. Men mina förfäder förra årtusendet fick byta cd i deras playstationen varje gång de skulle byta spel. Jag förstod inte hur de stog ut, men de hade nästan nyss fått ström och vatten inne i huset så de var ej så kräsna..

Idag så känns det förlegat att ha skivor för spelen, dock så har tillverkarna lagt in fiktiva begräsningar som tvingar vissa av främst ekonomiska anledningar att göra det. De kan ej sälja spelen vidare och de får ofta betala mer för spelen.

Om man tar bort detta att det inte går sälja vidare spelen eller göra fynd, så vem här i sverige skulle köpa dem på skiva idag? Troligen inte så många.

tro det eller ej. Men jag hade ps1 spel som krävde upp till 4 cd-skivor för att köra.. man klagade inte för att det blev som en progress reward att när man kom till ett visst stadie i ett spel att man fick byta cd för att fortsätta

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Detta bygger mer på att Sony har monopol med sina spel till PS. De tillåter inte några andra aktörer att sälja digitala nycklar och därav tvingas folket att enbart köra från PS shopen och då kan de styra priserna precis som de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tro det eller ej. Men jag hade ps1 spel som krävde upp till 4 cd-skivor för att köra.. man klagade inte för att det blev som en progress reward att när man kom till ett visst stadie i ett spel att man fick byta cd för att fortsätta

Det är fan sant. Det kändes som att man liksom "avancerade" i processen att njuta av spelet.

Gissar på att du tänker på något av Final Fantasy-spelen?

Permalänk
Avstängd

Något helt annat men kom och tänka på om jag någonsin sett rabatt på ett Nintendo spel, tror inte det, knappt på konsolen heller

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tro det eller ej. Men mina förfäder förra årtusendet fick byta cd i deras playstationen varje gång de skulle byta spel. Jag förstod inte hur de stog ut, men de hade nästan nyss fått ström och vatten inne i huset så de var ej så kräsna..

Idag så känns det förlegat att ha skivor för spelen, dock så har tillverkarna lagt in fiktiva begräsningar som tvingar vissa av främst ekonomiska anledningar att göra det. De kan ej sälja spelen vidare och de får ofta betala mer för spelen.

Om man tar bort detta att det inte går sälja vidare spelen eller göra fynd, så vem här i sverige skulle köpa dem på skiva idag? Troligen inte så många.

Skrivet av Selmalagerlöf:

tro det eller ej. Men jag hade ps1 spel som krävde upp till 4 cd-skivor för att köra.. man klagade inte för att det blev som en progress reward att när man kom till ett visst stadie i ett spel att man fick byta cd för att fortsätta

Så moderna ni är!

Tänk er tiden när tidningar med mjukvarulistning fanns, då man fick en tidning i månaden och listningen sträckte sig över tre-fyra tidningar.

Det var tider

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Något helt annat men kom och tänka på om jag någonsin sett rabatt på ett Nintendo spel, tror inte det, knappt på konsolen heller

Nintendo brukar ofta rea ut sina spel när det är stora reor, t.ex. Super Mario Odyssey och Zelda BotW just nu i eShop:en.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är det bara jag som inte riktigt får ihop ingressen till denna artikel ??

” Sonys försök att undvika rättegång efter en gruppstämning kring prissättningen av Playstation-spel har misslyckats. ”

Det är något som inte låter riktigt rätt ?, när jag läser för mig själv. Eller är jag bara trött ? 😅😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Detta bygger mer på att Sony har monopol med sina spel till PS. De tillåter inte några andra aktörer att sälja digitala nycklar och därav tvingas folket att enbart köra från PS shopen och då kan de styra priserna precis som de vill.

Exakt det är problemet. Om det varit en fri marknad, så skulle vemsomhelst kunna köpa ett digitalt spel med flera återförsäljare som alternativ, det skapar konkurrens och påverkar marknaden för spel enormt.
De större aktörerna
Steam, gog, Epic Games, eller Microsoft/Xbox , samt Nintendo (i en mindre skala dock, Nintendo spel säljs ofta som nycklar) . Ger ju en betydligt bredare valmöjlighet för gamers.
Särskilt för fattiga gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tro det eller ej. Men mina förfäder förra årtusendet fick byta cd i deras playstationen varje gång de skulle byta spel. Jag förstod inte hur de stog ut, men de hade nästan nyss fått ström och vatten inne i huset så de var ej så kräsna..

Idag så känns det förlegat att ha skivor för spelen, dock så har tillverkarna lagt in fiktiva begräsningar som tvingar vissa av främst ekonomiska anledningar att göra det. De kan ej sälja spelen vidare och de får ofta betala mer för spelen.

Om man tar bort detta att det inte går sälja vidare spelen eller göra fynd, så vem här i sverige skulle köpa dem på skiva idag? Troligen inte så många.

tro det eller ej men förr i tiden när jag spelade PS1 då hade jag konsolen igång i flera dygn för att inte förlora min Save. Livet utan memory card. Kan inte varit den enda (fick ett kort i present senare)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

De säljer de digitala spelen dyrare för att:
Behöver inte tömmas från lagerhyllor för de är i vägen, för att kompensera för det billigare priset på den skivlösa konsolen, för att folk gladeligen betalar för smidigheten att köpa från soffan

Varför skulle Sony behöva betala detta? Vad skiljer detta mot appstore, Google play, Nintendo, …

Permalänk
Medlem

"Sony tvingar spelutgivare som säljer Playstation-spel digitalt att göra det via Playstation Store"

Hur ska det annars gå till ?
Ska det gå att handla digitala playstation spel på olika hemsidor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Det är fan sant. Det kändes som att man liksom "avancerade" i processen att njuta av spelet.

Gissar på att du tänker på något av Final Fantasy-spelen?

hahah aa det stämmer

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Om man likt med Apple med sideloading tvingar Sony att tillåta exempelvis Steam på Playstation har man löst problemet med avsaknad av konkurrens på Playstation. Lite det Sony eventuellt försökte göra själva då i slutet av 00-talet.

PS5 som en "Steambox" hade ju varit rätt trevligt ändå.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Uppmuntrar man till en utveckling där det saknas konkurrens så ska man inte klaga tycker jag. Antar att dom flesta som gnäller är samma folk som säger att ”2023 är då man laddar ner spelen”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så moderna ni är!

Tänk er tiden när tidningar med mjukvarulistning fanns, då man fick en tidning i månaden och listningen sträckte sig över tre-fyra tidningar.

Det var tider

Lyx att ha tidning, vi fick spela in på kassettband ifrån radion på nätterna. Dagens ungdom är så djävla bortskämda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Lyx att ha tidning, vi fick spela in på kassettband ifrån radion på nätterna. Dagens ungdom är så djävla bortskämda.

Det är skitsnack, och du vet det är..
Era säg t.ex mor/far-föräldrar hade inte kassettband för exempel, utan kanske kallade er generation "bortskämd" för att ni hade teknologi som inte fanns på deras tid.
På "min tid" var "hemdatorer" relativt nytt (90-talet), internet var nytt och ännu relativt oanvänt samtidigt som det var fult och långsamt. Nokia 3310 "was all the rage" vid den tiden. Vad var jag på väg att säga?.. äsh, tanken smet iväg likt helium ur en behållare..
Nej men att säga "dagens ungdom" har nog varit en automatisk kliché för äldre att säga om ungdomar, (äldre är.. >30 I guess? Tbh man känner sig mer gubbig för varje år som går)

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Visst identifierar jag mig som en PS fanboy sedan jag fick min PS2 i julklapp vid 8 års ålder (har dock inte lirat PS på drygt 3 år).
Jag hoppas innerligt att det här skyddas genom alla avtal med PS konto och köpavtal när man köper spelet.

Vill man inte som konsument inte jämföra priser innan man köper något, inte orkar åka till butiken, vänta på leverans från webbutiken eller vilken annan anledning man köpte spelet digitalt på, så kan man ju inte dra en stämning när man inser att man kunde sparat £700.
...Men jag antar att det var pga covid och man hade inget annat val än att tvingas betala ~£20 extra per spel.

Permalänk
Medlem

Jag håller med toppkommentaren på nedan tråd på Reddit. Konsumenterna kommer få lite pengar, kanske till och med tillräckligt för att köpa några spel av Sony igen, men oavsett förlikning eller ej så kommer advokaten tjäna kosing.

https://www.reddit.com/r/gaming/comments/1813gup/sony_facing_...

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk

Det är verkligen hutlösa priser, ja menar 949kr för cod mw3. Många spel på ”mega rea” har ett pris som ligger på 500kr iaf.. får nog bli pc nästa generation om det bara finns digitala konsoler.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det bara jag som inte riktigt får ihop ingressen till denna artikel ??

” Sonys försök att undvika rättegång efter en gruppstämning kring prissättningen av Playstation-spel har misslyckats. ”

Det är något som inte låter riktigt rätt ?, när jag läser för mig själv. Eller är jag bara trött ? 😅😅

Vad låter fel? Låter helt riktigt för mig. Exakt det som hänt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det bara jag som inte riktigt får ihop ingressen till denna artikel ??

” Sonys försök att undvika rättegång efter en gruppstämning kring prissättningen av Playstation-spel har misslyckats. ”

Det är något som inte låter riktigt rätt ?, när jag läser för mig själv. Eller är jag bara trött ? 😅😅

Det var väl inte den bäst formulerade rubrik jag sett, men den är grammatiskt korrekt. Har markerat dess beståndsdelar.

Sonys försök att undvika rättegång efter en gruppstämning kring prissättningen av Playstation-spel har misslyckats.

Försök att ignorera det fetmarkerade i meningen ovan, dvs Sonys försök att undvika rättegång har misslyckats.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en viktig aktion för att visa att kunden har äganderätten till produkter kunden köpt, och alltså... trumvirvel.... äger!

Fan ta företag som låser ute tredjepartsbutiker eller tredjepartsmjukvara i allmänhet. Ge dem vad de tål. Statuera exempel och skräm andra företag som går i liknande äckliga tankar till skärpning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.