Veckans fråga: Vilken spelgenre tycker du bäst om?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken spelgenre tycker du bäst om?

Pangar du primärt i FPS-titlar, kör runt på traktor i simulatorspel eller är det bara action och äventyr som gäller? I veckans fråga står spelgenre på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknade survival genren så fick inludera en röst på "annan"

Permalänk

FPS. Typ det enda jag spelar. Allt mellan Arsenal och MV3.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

RTS och JRPG.

Permalänk
Medlem

Oj det var svårt. Jag är en sån där periodare, så ett tag är det bara FPS som gäller, sen kommer nåt roligt äventyrsspel eller RPG (typ Baldurs Gate) som jag fastnar i helt ett par månader, och så varvar man några klassiska strategispel däremellan också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Strategi här

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Om man utgår från spel jag spelat mest och tycker om så är det flest FPS-spel. Vissa är FPS-Open World och vissa är rena multiplayer FPS.

Men strategispel, ARPG, simulatorer och statsbyggare tillhör alla genren jag tycker mycket om.
Så det var en klurig fråga att svara på.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

ARPG borde vara med i listan (PoE, D2R etc)

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem

Röstade på flera olika som tillsammans skulle kunna definiera "metroidvania". Så typ plattform, äventyr, pussel, annat.

Permalänk
Medlem

RPG open world, typ Skyrim/Fallout/Witcher är favoritgenre. På LAN kör vi RTS.

Gillar även Subnautica som är lite svårplacerad.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Frugan och jag har spelat alla Assassins Creed, Tomb Raider och Uncharted samt GTA Vice City, GTA IV, GTA V. Hon suckar lite när det gäller Watch Dogs men hon ställer upp på det. Jag led verkligen genom AC III. Lätt den sämsta i serien.

Omspel av Legion står på tur då jag köpt season pass i efterhandSen blir det något nytt som vi inte lirat innan. Vi tar oss an Far Cry 5 Gold edition (tror jag det var) som var på kampanj för ett par veckor sen.

Sen har jag funderat på en nostalgitripp i Red Alert. Minns än idag maktkänslan att gå till attack med 85 teslatanks. Jag stoppade motståndarnas attacker och byggde pansarvagn efter pansarvagn, innan jag gick till attack.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Alltså, RPG finns ju alltid som favorit. Det är en så bred genre.

Sen tycker jag om MMO, strategi och äventyr. Survival också men oftast så är det när det ingår i någon annan genre. RimWorld exempelvis.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Blivit en del JRPG:n genom åren men har på senaste tiden med hjälp av Resident Evil fått upp smaken för skräckspel.

Permalänk
Medlem

TPS, Third Person Shooter

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att spel som Skyrim, Far Cry, Starfield, Cyberpunk 2077, m fl, passar in i FPS eller RPG. De är möjligen hybrider eller knappt ens det. Men det är väl där jag har mina favoriter i dag.

Backar jag till perioden mellan 2004 och 2011 var det nästan helt och hållet flygsimulatorn X-Plane (säkert 75-80 % av all speltid), blandat med 688i H/K (och sen uppföljaren Dangerous Waters när den kom i mitten av 00-talet), Tropico, KotOR och Sid Meier's Pirates!.

Under andra halvan av 90-talet och första året på 00-talet var det nästan bara olika flygsimulatorer, primärt de i EA-serien Jane's Combat Simulations. F-15, F/A-18, Longbow 2, men även EF2000, Enemy Engaged: Apache-Havoc/Comanche-Hokum, plus 688i H/K då, och utöver det klassiker från tiden som Tiberian Sun, Half-Life liksom Vampire: the Masquerade - Redemption och Sim City 3000.

Under första halvan av 90-talet var det väldigt blandat. Dune, Dune II, Sim City, Civilization och många andra...

Så frågan är inte superlätt att svara på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom de vanliga svaren så gillar jag även rytm-spel, mest specifikt dansplatta med någon Stepmania-fork t.ex. Kör Project Outfox just nu, ska prova ITGMania för att kunna byta profil direkt under låtmenyn - perfekt om man är fler än två som lirar. Tar med plattorna till jubb den 11e

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Factory spel ligger mig varmt om hjärtat, automatisera, optimera ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det blev 8 bockar, så jag är ganska mycket omnivor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det blev många pluppar men just nu är det open world, action, racing om Snowrunner räkans som racing.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Behöver ni ens fråga mig?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag gillar taktiska fps som tex Ready or Not, eller Six days in fallujah, eller gamla SWAT 4. Det finns inte gott om dem längre, tyvärr. Run and gun som CoD, eller Battlefield är inte min grej

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

FPS, 4X & RPG

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Om jag får välja är det mest Rimworld och OpenTTD, de passar inte riktigt i någon genre enligt den listan?

Permalänk
Medlem

RPG, FPS och sim-racing. I den ordningen.

Valde simulatorspel och inte racing pga racingspel för mig är typ need for speed och liknande. Medan Forza, Gran Turismo och iRacing tex är simulatorspel som handlar om just racing.

Liten rant från mig i förväg ang ovan stycke för jag har en känsla av att en och annan kommer rynka på näsan....men jag försöker inte sitta på någon hög häst när det gäller simulatorracing för det är så skitnödigt. Alla som kört eller kör bil på bana i verkligheten (vilket jag gör) vet att simulatorer kommer i slutändan inte nära hur man än vänder och vrider på det. Lägger man hundratusentals kronor på det så kan man komma närmare. Men det kommer aldrig vara som att sitta i en egen bil på bana och uppleva det på riktigt ändå.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag är lite av en allätare, så kryssade i en hel del i listan

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken spelgenre tycker du bäst om?

Roguelikes.

Permalänk
Medlem

Turn-based/Tur-baserat!
Favoriterna är väl allt från Masters of orion, till X-com, till Baldurs Gate.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Pussel-/utforskarspel av typen Portal och Mirror's Edge.

Permalänk
Medlem

MOBA Kört dota (1&2) sen ~2006
Annars så är det Poe, Wc3 och WoW som gått flest timmar.

Permalänk

Tycker att "soulslike" förtjänar en egen kategori och valde att rösta på "annat"