Permalänk
Medlem

Ingen bild och Orange DRAM

Hej,

Jag har byggt min första dator, mycket skoj men den fungerar dessvärre inte. Datorn går igång, fläktarna snurrar men får ingen bild på skärmen, varken genom HDMI i CPU eller i GPU. Lampan för DRAM lyser orange. Någon kunnig som har tips på nästa steg för att lösa problemet?

Det jag har testat hitintills utan framgång:
-Återställa CMOS
-Flytta runt RAM-minnen i de olika platserna
-Testat olika skärmar och sladdar

Vad jag har i datorn:
https://www.inet.se/datorbygge/b1441871/datorbygge

Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan

Permalänk
Medlem

Är inte AM5 ökända för lång första boot? Hur länge har du väntat?

Permalänk
Medlem

15-20 min skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Dina minnen stöds inte enligt ASUS QVL-lista, så det Kan ju bero på detta. Jag hittar då inte din specifika modell på minnen i listan: https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Dina minnen stöds inte enligt ASUS QVL-lista, så det Kan ju bero på detta. Jag hittar då inte din specifika modell på minnen i listan: https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650...

Vad konstigt, det fick inget utslag på att de inte skulle vara kompatibla på Inets datorbyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugo98:

Vad konstigt, det fick inget utslag på att de inte skulle vara kompatibla på Inets datorbyggare.

I många fall fungerar minnet trots att dom inte står med. Kanske beror på att dom helt enkelt inte testats med moderkorten, men det kan ju också vara så att dom inte fungerar. Hör med Inet och se vad dom tror.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Prova uppdatera BIOS och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Prova uppdatera BIOS och se om det hjälper.

Hur uppdaterar man BIOS utan bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Prova uppdatera BIOS och se om det hjälper.

Bra poäng. Kan vara så att minnet stöds i senare version. Processorn verkar stödjas från 0604 som inte finns att ladda ner, så jag förmodar att det är den du redan har.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugo98:

Hur uppdaterar man BIOS utan bild?

Ladda ner BIOS på minnessticka och använd dig av flashback knappen på baksidan. Finns i manualen hur du gör detta. Jag har aldrig gjort det själv. :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugo98:

Hur uppdaterar man BIOS utan bild?

Kolla manualen, man laddar ner BIOS till ett USB-minne och sen finns det en knapp på baksidan av moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tack för återkoppling, jag ska testa detta! Återkommer med hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Kolla manualen, man laddar ner BIOS till ett USB-minne och sen finns det en knapp på baksidan av moderkortet.

Funkar dessvärre fortfarande inte

Permalänk
Medlem

Dessa G.Skill ska passa enligt QVL, men det är RGB på dom istället. Men dom finns iaf på Inet. Kanske ett enkelt byte på det sättet i butik..

F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR
https://www.inet.se/produkt/5304956/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jo om det är det som är problemet. På G.skills hemsida står det att minnena ska vara kompatibla med mitt kort. https://www.gskill.com/qvl/165/396/1673491242/F5-6000J3038F16...

Det är så jäkla konstigt, måste nästan vara något som är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugo98:

Jo om det är det som är problemet. På G.skills hemsida står det att minnena ska vara kompatibla med mitt kort. https://www.gskill.com/qvl/165/396/1673491242/F5-6000J3038F16...

Det är så jäkla konstigt, måste nästan vara något som är defekt.

Oavsett lär du inte komma längre i diagnostiken om du redan skiftat minnen, kört dom styckvis och flashat om bios. Vet inte om du råkat böja pins på processorn möjligtvis. Det kanske är värt att se över. Men annars måste man ju fortsätta på något sätt. :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Näe jag är helt lost faktiskt, ingenting ser förstört ut på moderkortet och cpun ser fin ut.

Permalänk
Medlem

Lämnade in datorn på Inet. Det är med största sannolikhet moderkortet som är defekt så kommer att få ett nytt sådant. Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugo98:

Lämnade in datorn på Inet. Det är med största sannolikhet moderkortet som är defekt så kommer att få ett nytt sådant. Tusen tack för hjälpen!

Hoppas det löser sig! Uppdatera gärna oss när du fått det fixat!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu har den äntligen kommit hem och den går som en oljad blixt. Det var moderkortet som var defekt och Inet bytte det på garanti. Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugo98:

Nu har den äntligen kommit hem och den går som en oljad blixt. Det var moderkortet som var defekt och Inet bytte det på garanti. Tusen tack för hjälpen!

Har samma moderkort som dig. Har nu samma problem med gul lampa