Nvidia gör ytterligare ett rekordkvartal – lavinartad försäljning av AI-hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Nvidia gör ytterligare ett rekordkvartal – lavinartad försäljning av AI-hårdvara

Bolaget fortsätter håva in stora pengar på sina beräkningskretsar, där datacenter-divisionen omsatte hela 152 miljarder kronor för kvartalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man hör detta från alla möjliga företag nuförtiden (detaljhandel, banker mm), rekordvinster hit & dit. Ändå höjs priserna på allt konstant...

Permalänk
Medlem

Härligt, nu kommer nästa gen grafikkort bli riktigt prisvärda! Hahahahaaaa *cries*

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Man hör detta från alla möjliga företag nuförtiden (detaljhandel, banker mm), rekordvinster hit & dit. Ändå höjs priserna på allt konstant...

Höjda priser och rekordvinster går hand i hand.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Det dåliga med detta är att det sänker Nvidia incitament att driva volymer på grafikkort för spel.

Vad har dom för incitament att bränna RnD budget på spelgrafik om man tjänar så grova pengar på AI ?

Permalänk
Medlem

Först kom Covid och alla ville ha spelkor, samtidigt skulle alla miners köpa alla kort...och nu går all tillverkning till AI beräkningar istället...

Inte en bra tid att vara PC gamer...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Det dåliga med detta är att det sänker Nvidia incitament att driva volymer på grafikkort för spel.

Vad har dom för incitament att bränna RnD budget på spelgrafik om man tjänar så grova pengar på AI ?

Eftersom det till stor del är samma teknik, hårdvara, får man det "på köpet". Så länge man kan tjäna extra på grafikkort jämfört med att inte göra såna, så kommer de att göra det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Man hör detta från alla möjliga företag nuförtiden (detaljhandel, banker mm), rekordvinster hit & dit. Ändå höjs priserna på allt konstant...

Räkna med 7% inflation per år i snitt kanske det klickar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eftersom det till stor del är samma teknik, hårdvara, får man det "på köpet". Så länge man kan tjäna extra på grafikkort jämfört med att inte göra såna, så kommer de att göra det.

Runt 3 miljarder dollar ger också många skinnjackor. Jensinen lär till och med ha pengar över till några knivar och kurser i finsk tango.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Räkna med 7% inflation per år i snitt kanske det klickar till.

Vinsterna är fortfarande rekord. Lika så priserna.

Greedflation.
https://www.economist.com/leaders/2023/07/06/greedflation-is-...

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Räkna med 7% inflation per år i snitt kanske det klickar till.

Att vinsterna går upp i dollar är såklart ett resultat av inflationen men nu har ju även bruttovinstmarginalen gått från 53,6% till 74%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eftersom det till stor del är samma teknik, hårdvara, får man det "på köpet". Så länge man kan tjäna extra på grafikkort jämfört med att inte göra såna, så kommer de att göra det.

"Problemet" är bara att företag och länder är beredda att betala långt mycket mer än vad vi normala konsumenter är för att få tag på grafikkorten de har behov av. Rekommenderar lyssning av podden Acquired där det finns typ 3-4 avsnitt om Nvidia och deras olika faser i företaget. I många fall kan företagen i princip fråga Nvidia vad de ska betala, Nvidia kommer på någon absurd summa och företagen accepterar priserna.

Det spelar liksom inte så stor roll vad vi konsumenter tycker när det uppenbar köps ändå, och när marginalen de har på försäljning till datacenter är så pass hög.

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-makes-1000-profit-on...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eftersom det till stor del är samma teknik, hårdvara, får man det "på köpet". Så länge man kan tjäna extra på grafikkort jämfört med att inte göra såna, så kommer de att göra det.

Vi får väl hoppas att det blir lite halvfungerande kretsar kvar i skräphögen som kan användas till grafikkort...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vet att man ska vara nöjd ändå men är ändå bitter att jag bara köpte tillbaka 10% av mitt innehav. 😅

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Pratade inte politikerna om att ungdomar i årskurs ett skulle börja koda Ai? De skulle ta Microsoft Certified: Azure AI Engineer Associate / AI-102 etc?

Det är en intressant utveckling, min bild är att många projekt inom Ai idag är högst tveksam ekonomiska. Men man satsar på något som man tror är framtiden. Exakt samma sak var det med elbilar, där man kan diskutera när det blev lönsamt att börja med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Vet att man ska vara nöjd ändå men är ändå bitter att jag bara köpte tillbaka 10% av mitt innehav. 😅

<Uppladdad bildlänk>

Är typ i samma sits som dig. Sålde 40 st aktier för 39 USD styck i slutet av 2018. Nu har jag typ en 1/10 köpta för typ halva dagens kurs men ångrar mig grovt att jag sålde för 5 år sedan. Kommer inte sälja de jag har kvar idag trots den enorma ökningen i börsvärde som skett senaste året 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Är typ i samma sits som dig. Sålde 40 st aktier för 39 USD styck i slutet av 2018. Nu har jag typ en 1/10 köpta för typ halva dagens kurs men ångrar mig grovt att jag sålde för 5 år sedan. Kommer inte sälja de jag har kvar idag trots den enorma ökningen i börsvärde som skett senaste året 🙂

Det är så surt, hade 150st med ett snitt gav på 55, sålde på 298. Köpte tillbaka 15st på 128 dollar..
Planen var att skyffla en större mängd pengar om/när Nvidia slog i 100dollars gränsen, tyvärr träffades aldrig den innan den stack så blev aldrig av att jag köpte.. x) Det är vad det är.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Vinsterna är fortfarande rekord. Lika så priserna.

Greedflation.
https://www.economist.com/leaders/2023/07/06/greedflation-is-...

Det handlar ju dock om vad de korten som tillverkas till datacenter är kapabla till att göra, när det gäller AI osv. Ingen vill halka efter. Då sätter marknaden priset eller i alla fall typ bara accepterar Nvidias pris. Inget rimligt börsföretag hade valt att hålla priserna nere när de vet att de kan öka priserna hur mycket som helst och att det kommer fortsätta köpas hur mycket som helst av deras produkt även efter prisökningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Det är så surt, hade 150st med ett snitt gav på 55, sålde på 298. Köpte tillbaka 15st på 128 dollar..
Planen var att skyffla en större mängd pengar om/när Nvidia slog i 100dollars gränsen, tyvärr träffades aldrig den innan den stack så blev aldrig av att jag köpte.. x) Det är vad det är.

Blev lite orolig där ett tag när deras P/E-tal var typ 300. Men när de fortsatt har krossat förväntningarna senaste kvartalen och P/E-talet kommit ner en hel del så har jag blivit övertygad om att det är en fullt rimlig värdering just nu. Till och med undervärderad om man ser några år framåt.
När konsumenters grafikkort sålde slut under mining fasen och coronan så var det ju en helt annan grej, AI och begäret efter de bästa chippen (Nvidias) tror jag inte är någon tillfällig fluga liksom. Men det får framtiden utvisa 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Att vinsterna går upp i dollar är såklart ett resultat av inflationen men nu har ju även bruttovinstmarginalen gått från 53,6% till 74%.

Visst påverkar inflation, men även om man räknar med rätt hög inflation så blir det ju ändå en rätt liten del när omsättning är så rekordhög (ihop med hög marginal som du nämner) när man kollar på absoluta tal. 18Miljarder USD för ett kvartal, det är högre än vad någon av deras årsomsättningar var fram till och med 2020.

Att bruttomarginalen är skyhög är väl också rätt väntat. Tidigare stod ju gaming-segmentet för över 50% av omsättningen, nu ligger den på under 20%, mer eller mindre liknande/eller samma kretsar säljs nu i produkter i hundratusen-klassen istället för i tusenkronors-klassen. Sen kanske ännu sjukare än bruttomarginalen, är att vinstmarginalen är på 50%

Det är ju även intressant att omsättningen för gaming är så pass stark som den är ändå, 2,85Miljarder USD, det är relativt sett väldigt högt. Det är ett av dom högsta Q3 omsättningarna dom haft (topnoteringen är på 3,2 från corona-året 2021 som referens).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

"Problemet" är bara att företag och länder är beredda att betala långt mycket mer än vad vi normala konsumenter är för att få tag på grafikkorten de har behov av. Rekommenderar lyssning av podden Acquired där det finns typ 3-4 avsnitt om Nvidia och deras olika faser i företaget. I många fall kan företagen i princip fråga Nvidia vad de ska betala, Nvidia kommer på någon absurd summa och företagen accepterar priserna.

Det spelar liksom inte så stor roll vad vi konsumenter tycker när det uppenbar köps ändå, och när marginalen de har på försäljning till datacenter är så pass hög.

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-makes-1000-profit-on...

Men det var inte det jag skrev. Min poäng var att så länge det ger ett nettoplus att även sälja grafikkort så kommer de att göra det. Beräkningskorten för "vanliga" datorer är så pass nära grafikkort i teknik att man nog får grafikkortsmöjligheten nästan "gratis" sett till utvecklingskostnad. Det enda som det kan tänkas falla på är kapacitet i kretstillverkning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Angående priser. Iom gårdagens Inet-stream så kollade jag igenom gamla beställningar jag gjort från dom, lite för skojs skull liksom. I början av 2009 så köpte jag toppkortet Radeon HD 4870 som hade lanserats bara några månader innan. Jag hade tydligen betalat 2070kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det var inte det jag skrev. Min poäng var att så länge det ger ett nettoplus att även sälja grafikkort så kommer de att göra det. Beräkningskorten för "vanliga" datorer är så pass nära grafikkort i teknik att man nog får grafikkortsmöjligheten nästan "gratis" sett till utvecklingskostnad. Det enda som det kan tänkas falla på är kapacitet i kretstillverkning.

Det jag menar också egentligen, att så länge dom måste välja vad dom ska prioritera så kommer dom såklart att prioritera det som genererar mest intäkter på både kort och lång sikt. I detta fall datacenter. Och det är ju en nackdel för oss konsumenter. Men självklart så kommer även grafikkort för oss konsumenter produceras, men man ska nog inte förvänta sig att kunna få ett xx80 grafikkort för ungefär samma summa i dagens penningvärde som man kunde för 3-5 år sedan.

Sen är det ju faktiskt inte heller samma arkitektur på H100 som på 40xx-serien.

Här snackar Acquired podcast om marginaler osv inom datacenter. https://open.spotify.com/episode/0ax1sBKJ1ombOYGwWl0hEq?si=mT...

Permalänk

Nvidia går från klarhet till klarhet! RTX 4080 var ett litet snedsteg som jag hoppas de inte upprepar igen. Alldeles för dålig prestanda mot vad man betalade. Blackwell RTX 5000-serien kommer bli suverän! Gissar att DLSS 4.0 kommer då också.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Vet inte vad jag är nöjdast med, deras grafikkort i datorn, hur väl deras kretsar utvecklas generation till generation eller hur innehavet rör sig på börsen. Kan inte annat än gratulera till en bra rapport, även om jag kan förstå oron över höga priser. Men inte direkt som att man får ett 7900XTX för någon tusenlapp heller och Intels kretsar är inte ikapp ännu, de måste konkurrera med pris istället.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nvidia går från klarhet till klarhet! RTX 4080 var ett litet snedsteg som jag hoppas de inte upprepar igen. Alldeles för dålig prestanda mot vad man betalade. Blackwell RTX 5000-serien kommer bli suverän! Gissar att DLSS 4.0 kommer då också.

Vet inte om jag kan hålla med om det. I och med DLSS 3.0 så är 4080 ett otroligt steg upp från 3080.
Eftersom uppskalning och FG är den nya standarden att inkludera i prestandan så behöver du även ha med den i beaktning.
Det kan låta galet, men det är så det kommer se ut från nu och framåt eftersom även 5000 serien kommer köra med frame generation.
Även utan FG är 4080 ett stort steg upp från 3080. Inte minst med tanke på 16GB mot 10GB.
Gör stor skillnad i allt över 1080p samt med Ray Tracing aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

AI och begäret efter de bästa chippen (Nvidias) tror jag inte är någon tillfällig fluga liksom.

Absolut inte, lika lite fluga som internet var när det kom på bred front. Men det man kan fundera över är vilka konkurrenter som kan tänkas vilja ha en bit av kakan, microsoft har börjat med egna AI-kretsar o.s.v. så givet det kan man ändå fundera lite över värderingen. Apple lär också arbeta på saken och de har en och annan dollar att kasta på "problemet" o.s.v.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut inte, lika lite fluga som internet var när det kom på bred front. Men det man kan fundera över är vilka konkurrenter som kan tänkas vilja ha en bit av kakan, microsoft har börjat med egna AI-kretsar o.s.v. så givet det kan man ändå fundera lite över värderingen. Apple lär också arbeta på saken och de har en och annan dollar att kasta på "problemet" o.s.v.

Absolut, tur man kan äga alla dessa bolag på börsen om man vill 😉

Men Nvidia ligger ju i framkant.
En viktig anledning är uppköpet av Mellanox.

https://open.spotify.com/episode/0ax1sBKJ1ombOYGwWl0hEq?si=go...

"The acquisition will unite two of the world’s leading companies in high performance computing (HPC). Together, NVIDIA’s computing platform and Mellanox’s interconnects power over 250 of the world’s TOP500 supercomputers and have as customers every major cloud service provider and computer maker.

The data and compute intensity of modern workloads in AI, scientific computing and data analytics is growing exponentially and has put enormous performance demands on hyperscale and enterprise datacenters. While computing demand is surging, CPU performance advances are slowing as Moore’s law has ended. This has led to the adoption of accelerated computing with NVIDIA GPUs and Mellanox’s intelligent networking solutions.

Datacenters in the future will be architected as giant compute engines with tens of thousands of compute nodes, designed holistically with their interconnects for optimal performance.

An early innovator in high-performance interconnect technology, Mellanox pioneered the InfiniBand interconnect technology, which along with its high-speed Ethernet products is now used in over half of the world’s fastest supercomputers and in many leading hyperscale datacenters.

With Mellanox, NVIDIA will optimize datacenter-scale workloads across the entire computing, networking and storage stack to achieve higher performance, greater utilization and lower operating cost for customers.

https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-to-acquire-mellanox...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Vet inte om jag kan hålla med om det. I och med DLSS 3.0 så är 4080 ett otroligt steg upp från 3080.
Eftersom uppskalning och FG är den nya standarden att inkludera i prestandan så behöver du även ha med den i beaktning.
Det kan låta galet, men det är så det kommer se ut från nu och framåt eftersom även 5000 serien kommer köra med frame generation.
Även utan FG är 4080 ett stort steg upp från 3080. Inte minst med tanke på 16GB mot 10GB.
Gör stor skillnad i allt över 1080p samt med Ray Tracing aktiverat.

Det är jättebra kort men håller tyvärr crypto-pandemi-priser. Jag grät lite inombords när jag betalade för mitt.

Permalänk
Medlem

Får se om de snart lämnar spel marknaden helt då det säkert tjänar mer på att köra hårt på AI.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.