Borstar du tänderna före eller efter frukosten?

Permalänk

Borstar du tänderna före eller efter frukosten?

Och varför gör du det ena eller det andra?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Borsta före är en speciell grupp av människor.
Kaffet och apelsinjuicen smakar skit och dessutom andedräkt och karies består när man tar sig ut i världen.

Däremot äter jag inte frukost så jag är nog rätt knäpp jag med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Borsta före är en speciell grupp av människor.
Kaffet och apelsinjuicen smakar skit och dessutom andedräkt och karies består när man tar sig ut i världen.

Däremot äter jag inte frukost så jag är nog rätt knäpp jag med.

Dricker varken kaffe eller apelsinjuice till frukost (om jag inte bor på hotell)...

Att borsta före är bättre för tänderna. Man reducerar bakteriemängden inför att man tillför "mat" till dem, vilket gör angreppet mindre sen. Att borsta kort tid efter sur mat/dryck kan också innebära att borstningen sliter mer.

Bäst är förstås att borsta före och sen en gång till en längre stund efter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Borstar före på vardagar då jag äter frukost på jobbet och inte tar med tandborsten. På helg eller vid hemarbete borstar jag efter frukost.

Permalänk
Medlem

Efter, men inte om jag druckit juice eller Cola till frukosten. Syrorna i juice m.m. luckrar upp emaljen och börjar man då mekaniskt gnugga direkt efter så sliter man ner emaljen ännu mer.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Före, tid för frukost hemma existerar inte och har turen att kunna äta frukost på jobbet! Tror dock att folk skulle börja snegla om man också skulle stå och borsta tänderna på kontoret! =O

Skrivet av DavidtheDoom:

Borsta före är en speciell grupp av människor.
Kaffet och apelsinjuicen smakar skit och dessutom andedräkt och karies består när man tar sig ut i världen.

Däremot äter jag inte frukost så jag är nog rätt knäpp jag med.

Har två otroligt enkla lösningar på detta Byt tandkräm, påvärkan på smaken med den vi kör med håller några minuter max samt för min del så är morgon kaffet och frukost på kontoret ca 40-60 minuter efter att jag borstat tänderna ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Oftast inte alls, men när jag gör det så är det efter frukosten. Varför borsta tänderna och sen skita ner dom igen på en gång?

Permalänk
Medlem

Måste ju finnas massor med studier.
Vilket är egentligen att föredra, finns säker fördelar med båda.

(Det där skulle jag gärna vilja utveckla, men jag har inte tiiid) Götakanal quote

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Musikälskare

Före, känns ofräsht annars och man känner sig sunkig

37år och aldrig några hål, ta i trä

Btw munskölj kan vara hemligheten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag vaknar med känslan av att en flock kameler haft min mun som rastplats under natten. Så borst på en gång. Men då äter jag sällan frukost och om det ska ätas hinner det passera tillräckligt lång tid för att få bort smaken av tandborste och tandkräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Före, känns ofräsht annars och man känner sig sunkig

37år och aldrig några hål, ta i trä

Btw munskölj kan vara hemligheten

Eller bra gener. Farsan har knappt haft nåt hål i hela sitt liv, medan morsan har haft massvis, och då är det morsan som äter nyttigare. Båda ca 70 år nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av cyklonen:

Eller bra gener. Farsan har knappt haft nåt hål i hela sitt liv, medan morsan har haft massvis, och då är det morsan som äter nyttigare. Båda ca 70 år nu.

Eller en blandning kanske, men munskölj är ett life hack, mossan är tandhygenist och förespråkar det tillsammans med borstning 2 gånger om dagen så klart

Borstning före eller efter frukost spelar mindre roll, bara man gör det och sen en gång på kvällen innan man lägger sig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Borstar tänderna först och sedan en tallrik filmjölk med ett glas apelsinjuice på sidan samt en kaviarhårdmacka.
Sedan en kaffe på väg till jobbet.

Vänder sedan halvvägs och ringer chefen "lite dålig i magen idag igen så jag jobbar hemma"

På helgen borstar jag tänderna efter frukost. I veckan de dagar jag åker till kontoret borstar jag tänderna innan jag åker eftersom jag äter frukost senare på jobbet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Eller en blandning kanske, men munskölj är ett life hack, mossan är tandhygenist och förespråkar det tillsammans med borstning 2 gånger om dagen så klart

Borstning före eller efter frukost spelar mindre roll, bara man gör det och sen en gång på kvällen innan man lägger sig

Munskölj är så jäkla äckligt bara. Har försökt flera gånger men det smakar så vidrigt. Då menar jag inte gift som Listerine, utan sån där "riktig" fluorskölj som finns på apotek.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Efter eller inte alls. (Hade hål precis jämt som tonåring, då jag borstade tänderna oftare och noggrannare. Men i vuxen ålder verkar tänderna ha blivit odödliga. Eller så är det för att jag slutat häva i mig socker.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv

Olika för mig. Ibland borstar jag före, ibland efter och ibland både före och efter. Beror lite på hur det känns i munnen och huruvida jag ska äta eller ej.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av cyklonen:

Munskölj är så jäkla äckligt bara. Har försökt flera gånger men det smakar så vidrigt. Då menar jag inte gift som Listerine, utan sån där "riktig" fluorskölj som finns på apotek.

Där finns många olika varianter och smaker, försök hitta en som passar dig svälj inte bara som vissa gör (...) utan spotta ut det efteråt haha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Däremot äter jag inte frukost så jag är nog rätt knäpp jag med.

+1 äter inte heller frukost på vardagarna, helgerna blir väl typ brunch.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eller bra gener. Farsan har knappt haft nåt hål i hela sitt liv, medan morsan har haft massvis, och då är det morsan som äter nyttigare. Båda ca 70 år nu.

bra och bra, är pest eller kolera då det har med surheten i saliven att göra och får man inte hål så kan det istället bli problem med Tandsten och det kan bli en nedrans massa jobb att hålla efter om man har otur.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Borstning sker innan jobb 06.30ish, frukost äts 09ish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

bra och bra, är pest eller kolera då det har med surheten i saliven att göra och får man inte hål så kan det istället bli problem med Tandsten och det kan bli en nedrans massa jobb att hålla efter om man har otur.

Jo, farsan har alltid mycket tandsten. Men det är ändå bättre, och billigare, än hål.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

bra och bra, är pest eller kolera då det har med surheten i saliven att göra och får man inte hål så kan det istället bli problem med Tandsten och det kan bli en nedrans massa jobb att hålla efter om man har otur.

Skrivet av cyklonen:

Jo, farsan har alltid mycket tandsten. Men det är ändå bättre, och billigare, än hål.

Upplever att man kan påverka tandsten genom att t.ex. använda tandtråd/flossa vilket jag gör flera gånger dagligen (tycker det är skönt) och det har gett mig mindre tandsten. Samma gäller dock håll. Undviker man kolhydrater är det svårt att få hål. Annars är det onekligen dyrare och jobbigare med hål. Tandsten tas enkelt bort under rutinkontroll utan extra kostnad.

Permalänk
Medlem

Jag borstar normalt efteråt, det känns mest normalt och logiskt. Enda undantaget är om jag vet att jag kommer äta väldigt sent, då borstar jag innan, men det blir ju inte precis innan frukosten utan flera timmar innan i så fall.

Permalänk
Medlem

Äter inte frukost men borstar ändå.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet 'medans'.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1 äter inte heller frukost på vardagarna, helgerna blir väl typ brunch.

Kör samma här, och borstar alltid tänderna efter 👍

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Saknar alternativet 'medans'.

Tandkräm på mackan i stället för kaviar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cyklonen:

Tandkräm på mackan i stället för kaviar?

Kalles Pepparmint

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kalles Pepparmint

🤢🤮

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S