Permalänk
Medlem

Sata M.2 ute ur leken?

Jag har noterat nu bland alla tips krig lagring att det aldrig är några erbjudande på m.2 SATA diskar? Är det gränssnittet helt ute? Ser inte några moderkort för AM5 med m.2 SATA heller?
Har funderat på att köpa en större för att utöka min speldisk. Men går den inte flytta med till nästa moderkort så känns det som pengar i sjön.

Det verkar drössla med nvme-diskar på erbjudande dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har noterat nu bland alla tips krig lagring att det aldrig är några erbjudande på m.2 SATA diskar? Är det gränssnittet helt ute? Ser inte några moderkort för AM5 med m.2 SATA heller?
Har funderat på att köpa en större för att utöka min speldisk. Men går den inte flytta med till nästa moderkort så känns det som pengar i sjön.

Det verkar drössla med nvme-diskar på erbjudande dock.

M2.Sata skulle jag säga är en avart som existerade för några år sen, innan nvme slog igenom. Du får ju otrolig mycket högre prestanda med nvme pci 3 4x, cirka en bit över 3000MB/s. Sata maxar runt 550MB/s. M2 är själva formfaktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har noterat nu bland alla tips krig lagring att det aldrig är några erbjudande på m.2 SATA diskar? Är det gränssnittet helt ute? Ser inte några moderkort för AM5 med m.2 SATA heller?
Har funderat på att köpa en större för att utöka min speldisk. Men går den inte flytta med till nästa moderkort så känns det som pengar i sjön.

Det verkar drössla med nvme-diskar på erbjudande dock.

Varför vill du sata disk när nvme finns och dessutom är biligare ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför vill du sata disk när nvme finns och dessutom är biligare ?

Jag har sata diskar då moderkorten ofta inte har så många m2 platser. Bilder i råformat tar massor med plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför vill du sata disk när nvme finns och dessutom är biligare ?

Mitt moderkort har en nvme och en m.2 sata.
Nvme är till systemdisk och SATAn för spellagring. Hastigheten på disken har inte spelat roll för spellagring, tills ganska nyligen egentligen.
Samma sak att det är nu under senaste året som priserna skiftat. Innan var nvme bra mycket dyrare än SATA. Jag tror jag gav 1300 för min 1tb sata och 1600 för min 500gb nvme, detta var 2019-2020 om jag minns rätt.

Har inte plats för några vanliga 2,5" diskar i mitt chassi, annars hade det varit en lösning för lagring. Men det blir snart nytt chassi kring årsskiftet. Då får jag väl titta på en sån lösning så länge. För nytt moderkort, minne och processor ligger betydligt längre fram i tiden.

Pengar finns inte till allt. Men hade man haft 15K över så hade man kunnat bygga sig en riktigt fin dator med alla erbjudanden som varit denna rean.
Tycker ändå överlag att det varit mycket till bra priser.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Jag har noterat nu bland alla tips krig lagring att det aldrig är några erbjudande på m.2 SATA diskar? Är det gränssnittet helt ute? Ser inte några moderkort för AM5 med m.2 SATA heller?
Har funderat på att köpa en större för att utöka min speldisk. Men går den inte flytta med till nästa moderkort så känns det som pengar i sjön.

Det verkar drössla med nvme-diskar på erbjudande dock.

Jag har brutit ur diskussionen ur dagens fynd-tråden.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Jag har noterat nu bland alla tips krig lagring att det aldrig är några erbjudande på m.2 SATA diskar? Är det gränssnittet helt ute? Ser inte några moderkort för AM5 med m.2 SATA heller?
Har funderat på att köpa en större för att utöka min speldisk. Men går den inte flytta med till nästa moderkort så känns det som pengar i sjön.

Det verkar drössla med nvme-diskar på erbjudande dock.

Ja M.2 Sata är döende och utgående.

Skrivet av napahlm:

Mitt moderkort har en nvme och en m.2 sata.

Har inte plats för några vanliga 2,5" diskar i mitt chassi, annars hade det varit en lösning för lagring.

Vad har du för moderkort till att börja med?
Måste vara något ålderstiget om du har en av varje.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, med går det inte köra en M.2 SATA SSD i en M.2 NVMe port och leva med att det bara går i cirka 500MB/s istället för 3000MB/s?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har du en ledig pcie port? Och lankors en adapter till nvme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag kan ha fel, med går det inte köra en M.2 SATA SSD i en M.2 NVMe port och leva med att det bara går i cirka 500MB/s istället för 3000MB/s?

En M.2-port kan ha stöd för både PCIe(NVMe) och SATA, men det har blivit allt mer sällsynt på nya moderkort där M.2-portarna oftast bara är PCIe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har brutit ur diskussionen ur dagens fynd-tråden.
/Mod

Tack. Bra rubrik

Skrivet av DavidtheDoom:

Ja M.2 Sata är döende och utgående.
Vad har du för moderkort till att börja med?
Måste vara något ålderstiget om du har en av varje.

Jag har ett Asus B450-I Gaming ITX-moderkort. Så nästan antikt. Men det går hela vägen upp till 5***-serien CPU:er med en senare biosuppdatering. Så det överlever tills det blir dags för AM5.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag kan ha fel, med går det inte köra en M.2 SATA SSD i en M.2 NVMe port och leva med att det bara går i cirka 500MB/s istället för 3000MB/s?

Saxat från tech-specs
Ena porten är en kombo (detta visste inte jag) och den andre porten är endast SATA.

AMD Ryzen™ 2nd Generation/ Ryzen™ 1st Generation Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)*1
AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics Processor : *2
AMD B450 chipset :
4 x SATA 6Gb/s port(s),
Support Raid 0, 1, 10
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA mode)
AMD Athlon™ with Radeon™ Vega Graphics Processors :

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tack. Bra rubrik

Jag har ett Asus B450-I Gaming ITX-moderkort. Så nästan antikt. Men det går hela vägen upp till 5***-serien CPU:er med en senare biosuppdatering. Så det överlever tills det blir dags för AM5.

Saxat från tech-specs
Ena porten är en kombo (detta visste inte jag) och den andre porten är endast SATA.

AMD Ryzen™ 2nd Generation/ Ryzen™ 1st Generation Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)*1
AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics Processor : *2
AMD B450 chipset :
4 x SATA 6Gb/s port(s),
Support Raid 0, 1, 10
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA mode)
AMD Athlon™ with Radeon™ Vega Graphics Processors :

lite förvirrande tech spec men vad jag fattar
1 slot direkt till cpu some har pcie
slot 2 är från chipset och har pcie och sata, MEN
vid ryzen APU så blir gpu port låst till 8x om du använder båda med pcie

och om du har en ATHLON apu så är det endast SATA.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Tack. Bra rubrik

Jag har ett Asus B450-I Gaming ITX-moderkort. Så nästan antikt. Men det går hela vägen upp till 5***-serien CPU:er med en senare biosuppdatering. Så det överlever tills det blir dags för AM5.

Saxat från tech-specs
Ena porten är en kombo (detta visste inte jag) och den andre porten är endast SATA.

AMD Ryzen™ 2nd Generation/ Ryzen™ 1st Generation Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)*1
AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics Processor : *2
AMD B450 chipset :
4 x SATA 6Gb/s port(s),
Support Raid 0, 1, 10
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA mode)
AMD Athlon™ with Radeon™ Vega Graphics Processors :

Kör du med en Ryzen APU? Dvs 3600G/4650G/5600G?

Det är tydligare på hemsidan eller i manualen även om de är otydliga.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450-i-...

Har du en CPU utan iGPU så är det PCIe x8, x4, x4 i PCIe_slot1, M2_1 och M2_2
Har du CPU med iGPU så existerar ingen signal i M2_2 alls (inte ens SATA).

*1 The M.2_2 slot shares with PCIE x16. When M.2_2 slot runs in PCIE mode, the PCIE x16 slot will run at x8 mode.
*2 M.2_2 is unsupported when using these CPUs.
*2 = APU:er.

TLDR: Du kan köra 2x M.2 endast om du har en vanlig CPU, båda klarar av NVME/PCIE-SSD:er då. Port M2_1 kan även ta en SATA om du vill det istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

lite förvirrande tech spec men vad jag fattar
1 slot direkt till cpu some har pcie
slot 2 är från chipset och har pcie och sata, MEN
vid ryzen APU så blir gpu port låst till 8x om du använder båda med pcie

och om du har en ATHLON apu så är det endast SATA.

Nej, Asus har strulat till specifikationerna på produktsidan, man får kolla i manualen istället:

Citat:

AMD Ryzen™ 2nd Generation / Ryzen™ 1st Generation Processors
- 1 x M.2_1 Socket 3 with M Key, type 2242 / 2260 / 2280 (PCIE 3.0
x4 and SATA modes) storage devices support
- 1 x M.2_2 Socket 3 with M Key, type 2242 / 2260 / 2280 (PCIE 3.0
x4 mode) storage devices support*
AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics Processor**
- 1 x M.2_1 Socket 3 with M Key, type 2242 / 2260 / 2280 (PCIE 3.0
x4 and SATA modes) storage devices support
AMD B450 Chipset
- 4 x SATA 6Gb/s ports
* The M.2_2 slot shares bandwidth with PCIE x16. When M.2_2 slot runs in
PCIE mode, the PCIE x16 slot will run at x8 mode.
** The M.2_2 slot is not supported for these CPUs.

Så oavsett CPU så har man en M.2 med stöd för både PCIe och SATA. B450 har dock inga PCIe 3.0-banor, så för att få en extra M.2-port så snor moderkortet banor från PCIe-porten som är kopplad till CPUn istället. Detta fungerar dock inte med CPUerna med integrerad grafik eftersom en del av deras PCIe-banor är reserverade för grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, Asus har strulat till specifikationerna på produktsidan, man får kolla i manualen istället:
Så oavsett CPU så har man en M.2 med stöd för både PCIe och SATA. B450 har dock inga PCIe 3.0-banor, så för att få en extra M.2-port så snor moderkortet banor från PCIe-porten som är kopplad till CPUn istället. Detta fungerar dock inte med CPUerna med integrerad grafik eftersom en del av deras PCIe-banor är reserverade för grafiken.

jag har ju sett bättre och mer lättförståeliga diagram... jösses vilken röra.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kör du med en Ryzen APU? Dvs 3600G/4650G/5600G?

Det är tydligare på hemsidan eller i manualen även om de är otydliga.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450-i-...

Har du en CPU utan iGPU så är det PCIe x8, x4, x4 i PCIe_slot1, M2_1 och M2_2
Har du CPU med iGPU så existerar ingen signal i M2_2 alls (inte ens SATA).

*1 The M.2_2 slot shares with PCIE x16. When M.2_2 slot runs in PCIE mode, the PCIE x16 slot will run at x8 mode.
*2 M.2_2 is unsupported when using these CPUs.
*2 = APU:er.

TLDR: Du kan köra 2x M.2 endast om du har en vanlig CPU, båda klarar av NVME/PCIE-SSD:er då. Port M2_1 kan även ta en SATA om du vill det istället.

Nej, jag kör ett grafikkort. Har ett rx5700 och en 5600x-cpu.
Så det är min lilla gamingdator, nerpackade i ett Ghost S1.
Men det behöver lite kärlek känner jag nu efter några år.
Mer lagringsutrymme är en del jag ska öka. Men det känns som jag ska undvika m.2 sata helt och i så fall köra på en ny nvme. Men det är snart dags för nytt chassi, och där får jag plats med 2,5" ssd.
Så det lutar mer åt det. För som sagt nytt moderkort ligger längre fram. Grafikkort ska bytas ut i första hand.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Nej, jag kör ett grafikkort. Har ett rx5700 och en 5600x-cpu.
Så det är min lilla gamingdator, nerpackade i ett Ghost S1.
Men det behöver lite kärlek känner jag nu efter några år.
Mer lagringsutrymme är en del jag ska öka. Men det känns som jag ska undvika m.2 sata helt och i så fall köra på en ny nvme. Men det är snart dags för nytt chassi, och där får jag plats med 2,5" ssd.
Så det lutar mer åt det. För som sagt nytt moderkort ligger längre fram. Grafikkort ska bytas ut i första hand.

Bra.
Då kan du köra 2x M.2 med NVME eller 1x M.2 SATA + 1x M.2 NVME.
Båda portarna klarar av PCIE. Nackdel, du får bara x8 PCIe till ditt RX 5700, fördel, det spelar ingen praktisk roll med det grafikkortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra.
Då kan du köra 2x M.2 med NVME eller 1x M.2 SATA + 1x M.2 NVME.
Båda portarna klarar av PCIE. Nackdel, du får bara x8 PCIe till ditt RX 5700, fördel, det spelar ingen praktisk roll med det grafikkortet.

Är du säker? Jag läser det om och om igen. Och får det bara till att om jag har en iGPU så försvinner ena porten helt.
Men var ser du att jag skulle få två nvme?
Som jag ser det. Jag kan köra två SATA, och då med x16 till GPU. Men sätter man i en nvme, vilket jag har, delar man pci-banorna med grafikkortet och kör bara x8. Vilket, som du säger, inte har något egentlig påverkan på grafikkortet.
Skulle ytterligare en nvme delas x4, x4 och x8 (gpu) då menar du?
Jag ser det inte i infon framför mig bara.

Permalänk
Medlem

Sätt nvme disken i data porten och testa hastigten. Eller låt SATA disken sitta och köp 2-3 TB i nvme slotten

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Nej, jag kör ett grafikkort. Har ett rx5700 och en 5600x-cpu.

Skrivet av napahlm:

Är du säker? Jag läser det om och om igen. Och får det bara till att om jag har en iGPU så försvinner ena porten helt.

5600X har ingen iGPU. Du har ingen iGPU.

Citat:

Men var ser du att jag skulle få två nvme?
Som jag ser det. Jag kan köra två SATA, och då med x16 till GPU. Men sätter man i en nvme, vilket jag har, delar man pci-banorna med grafikkortet och kör bara x8. Vilket, som du säger, inte har något egentlig påverkan på grafikkortet.
Skulle ytterligare en nvme delas x4, x4 och x8 (gpu) då menar du?
Jag ser det inte i infon framför mig bara.

Nej, du kan bara köra en SATA i M.2-portarna, det finns bara SATA i en av portarna.
Kör du två NVME så delar du bort x8 från en av GPU:erna.
Kör du en NVME så har du x16 till GPU och x4 till NVME.

Konstellationerna är:
PCIe, M2_1, M2_2
x16, SATA, N/A
x16, x4, N/A
x8, x4, x4

Det finns ingen konstellation där du kan köra en SATA och en NVME samtidigt som du har x16 till GPU.

Andra raden i bild:
x8, SATA, x4 är enda lösningen med SATA och NVME på kortet.
Du kan lika gärna köra x8, + NVME SSD+ NVME SSD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

5600X har ingen iGPU. Du har ingen iGPU.
Nej, du kan bara köra en SATA i M.2-portarna, det finns bara SATA i en av portarna.
Kör du två NVME så delar du bort x8 från en av GPU:erna.
Kör du en NVME så har du x16 till GPU och x4 till NVME.

Konstellationerna är:
PCIe, M2_1, M2_2
x16, SATA, N/A
x16, x4, N/A
x8, x4, x4

Det finns ingen konstellation där du kan köra en SATA och en NVME samtidigt som du har x16 till GPU.
<Uppladdad bildlänk>
Andra raden i bild:
x8, SATA, x4 är enda lösningen med SATA och NVME på kortet.
Du kan lika gärna köra x8, + NVME SSD+ NVME SSD.

Nej, min processor är utan iGPU. Det vet jag. Jag skulle nog ha en rad text till därefter som jag glömde bort. Vad jag tänkte kommer jag inte ihåg.

Den där bilden förklarade ju sig själv!
Jag hängde upp mig på att jag bara såg en port nämnas, under storage. ”1x m.2" på alla rader oavsett vilken konstellation processor man har.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Nej, min processor är utan iGPU. Det vet jag. Jag skulle nog ha en rad text till därefter som jag glömde bort. Vad jag tänkte kommer jag inte ihåg.

Den där bilden förklarade ju sig själv!
Jag hängde upp mig på att jag bara såg en port nämnas, under storage. ”1x m.2" på alla rader oavsett vilken konstellation processor man har.

Ah, schysst. Då har vi samma uppfattning. Ja, med en iGPU så försvinner ju en av portarna helt.
Med det sagt tror jag vi har kokat ned hela grejen till att Asus har rörig hemsida och info + du kan med gott samvete köpa dig en till NVME-disk och pensionera den minsta disken om det kommer någon på rea som faller dig i smaken! 😃

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ah, schysst. Då har vi samma uppfattning. Ja, med en iGPU så försvinner ju en av portarna helt.
Med det sagt tror jag vi har kokat ned hela grejen till att Asus har rörig hemsida och info + du kan med gott samvete köpa dig en till NVME-disk och pensionera den minsta disken om det kommer någon på rea som faller dig i smaken! 😃

Det tråkiga är ju bara att jag sett flera nvme-diskar till bra pris, men jag har inte velat byta ut "systemdisken". Var det Inet som hade en 4tb för 2500-ish kronor?

Men det spelar inte någon roll om man köper en gen 3, 4 eller 5 nvme? Alla är kompatibla upp och ner? Det går i den hastigheten moderkortet stödjer, eller om det är disken som sätter gränsen?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Det tråkiga är ju bara att jag sett flera nvme-diskar till bra pris, men jag har inte velat byta ut "systemdisken". Var det Inet som hade en 4tb för 2500-ish kronor?

Men det spelar inte någon roll om man köper en gen 3, 4 eller 5 nvme? Alla är kompatibla upp och ner? Det går i den hastigheten moderkortet stödjer, eller om det är disken som sätter gränsen?

Kompatibelt åt alla håll precis som grafikkort. Det är lägsta siffran som styr. Så 4.0 port med 3.0 cpu och 2.0 enhet = 2.0 hastighet.

Just nvme diskar styrkor är accesstider och inte rå överföringshastighet och det får man oberoende av pcie-standard. Däremot är Dram-cache på disken bra.

Billiga 4.0 diskar som budget Kingston NV2 saknar Dram och klarar t ex inte av hastigheterna som en bra Pcie 3.0 disk löser.

Det finns väl en Crucial P3 plus, 4TB för drygt 2000-2100kr på Amazon. Det är en duglig disk även om det knappast kan beskrivas som en disk i premiumsegmentet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Så det är min lilla gamingdator, nerpackade i ett Ghost S1.

Köp en vanlig 2,5” SATA SSD med vanlig SATA-kontakt?

Det är lite knöligt med alla sladdar, men Ghosten har väl två platser för 2,5”? Jag har en 2,5” i botten av lådan, instoppad i särskilt avsett fack om jag minns rätt. Jag har för mig att man även kan sätta en disk bakom PSUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det tråkiga är ju bara att jag sett flera nvme-diskar till bra pris, men jag har inte velat byta ut "systemdisken". Var det Inet som hade en 4tb för 2500-ish kronor?

Men det spelar inte någon roll om man köper en gen 3, 4 eller 5 nvme? Alla är kompatibla upp och ner? Det går i den hastigheten moderkortet stödjer, eller om det är disken som sätter gränsen?

Inet hade en 8TB SATA SSD för 2499:-
Om du skaffar en NVMe gjord för PCIE 4.0 6000/4000MB/s och kör den på en PCIE 3.0 port så kommer den köra i 3000/2000MB/s, så en 3500/3000MB/s 3.0 -disk är ju lite snabbare.
Dom kommer oavsett alltid vara kompatibla.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Köp en vanlig 2,5” SATA SSD med vanlig SATA-kontakt?

Det är lite knöligt med alla sladdar, men Ghosten har väl två platser för 2,5”? Jag har en 2,5” i botten av lådan, instoppad i särskilt avsett fack om jag minns rätt. Jag har för mig att man även kan sätta en disk bakom PSUn.

Du har också ett spöke? Då vet du hur knöligt det är? Jag som inte har några custom-kablar till nätagget får använda mer fantasi än jag orkar. Jag drog merparten av kablarna i kanalen mellan nätagget och spinen av chassit. Så ingen plats där.
Jag försökte med den där släden till SSD man fick till, men med den på plats och sen försöka få dit SATA-strömmen och gömma undan överblivna kablar gick inte utan för mycket tryck på SSDns kontakter för att jag skulle känna mig bekväm.
Så det ormboet kontra luftflöde så valde jag mer luftflöde och därför blev det ett moderkort med två m.2 platser. Ett av få ITX-moderkort med den möjligheten på den tiden.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Inet hade en 8TB SATA SSD för 2499:-
Om du skaffar en NVMe gjord för PCIE 4.0 6000/4000MB/s och kör den på en PCIE 3.0 port så kommer den köra i 3000/2000MB/s, så en 3500/3000MB/s 3.0 -disk är ju lite snabbare.
Dom kommer oavsett alltid vara kompatibla.

2,5" SSD är lyx jag inte har plats med av ovan anledning. Men till nästa chassi kommer det finnas plats. Inom ett halvår bör det vara ute. Så ska man bara lyckas få tag på ett också. Man vet ju inte nu för tiden hur tillgängligheten på saker man vill ha är.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fenrisulvfan:

Inet hade en 8TB SATA SSD för 2499:-
Om du skaffar en NVMe gjord för PCIE 4.0 6000/4000MB/s och kör den på en PCIE 3.0 port så kommer den köra i 3000/2000MB/s, så en 3500/3000MB/s 3.0 -disk är ju lite snabbare.
Dom kommer oavsett alltid vara kompatibla.

Nej, det är inte så det fungerar.
En PCIE 4.0 6000/4000MB/s på PCIe 3.0-port kommer klara strax under 4000 MB/s skriv och läs vilket är vad porten klarar av.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Knep en 2Tb nvme från Kingston i dagens lucka på Inet. 899, plus att jag hade en 100krs rabattkod ovanpå det. Så 2Tb för 799 kändes som en rätt bra deal.

Permalänk
Medlem

Det var redan slutsålt! 😢

Tipps om bra erbjudanden på M.2 diskar mottages tacksamt, tänkte ge det till grabben i julklapp 😊