Efter hot om massavhopp på Open AI – Sam Altman tillbaka som VD

Permalänk
Melding Plague

Efter hot om massavhopp på Open AI – Sam Altman tillbaka som VD

Efter en vecka av tumult hos AI-organisationen Open AI återvänder den sparkade chefen Sam Altman till VD-posten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vilken soppa..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hela AI grejen, vilken Sh*tstorm...

Permalänk
Medlem

Ja vad fan ska man säga egentligen..

Permalänk

Den stora frågan är hur detta kommer påverka utvecklingen?
Det finns många som ser Ai precis som internet som ett stort hot och kraftigt borde regleras. Likaså att utveckling av de båda gick för snabbt.

Permalänk
Medlem

Antar även en rejäl löneökning

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Det går fort i hockey.

Permalänk
Medlem

Svårt att se detta som stabilt och långsiktigt nu helt ärligt. Nya styrelsen kan väl få för sig vad som helst ändå?

På något vis bra att saker kommer till ytan, men denna fars är något som är värre än fjärde säsongen på en tv-serie

Permalänk
Medlem

Så här det går när styrelser sitter och leker kontor.

Permalänk
Medlem

Vad är detta för dribblande? Skumt delux.

Permalänk
Medlem

På vilken streamingtjänst sänds den här såpoperan?

Permalänk
Medlem

Han kan ju inte gå tillbaka dit, han kommer tappa hela sitt ansikte efter det här ju.

Permalänk
Medlem

Hela styrelsen kommer också att bytas ut så Altman lär inte tappa ansiktet efter det här. Skulle säga att Altman och Microsoft gått vinnande ur detta utan några skador överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Väntar på nästa vändning. Kanske Satya Nadella tar över OpenAI och Sam Altman blir VD för Microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Han kan ju inte gå tillbaka dit, han kommer tappa hela sitt ansikte efter det här ju.

Knappast. Aldrig sett en person få så mycket stöd från både anställda och externa partners.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Musikälskare

Undrar vad han fick för deal under bordet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Silicon Valley var alldeles för tamt kring sånna här manövrar inser jag nu...

EDIT:

Eller vänta? Är detta en spin off som dom kör i helt nytt, innovativt format?

Permalänk
Medlem

Tyckte det va skitkonstigt alltihop..

Permalänk

Brukar inte vara konspiratorisk men känns nästan som en PR-kampanj.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Känns som en dåligt insatt styrelse tagit beslut utan underlag, och sedan fått pudla.
Så kan det gå när man försöker sig på att leka "Styrelsen vet alltid bäst"

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Så går det när man låter styrelse-"proffs" som inte kan ett skit om livet utanför kostymen ta beslut. Inte ett dugg förvånad att de haft noll koll på hur de anställda stälde sig i frågan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Silicon Valley var alldeles för tamt kring sånna här manövrar inser jag nu...

EDIT:

Eller vänta? Är detta en spin off som dom kör i helt nytt, innovativt format?

Vem spelar Gilfoyle i IRL-versionen?

Permalänk
Medlem

Härligt med "arbetare" makt säkert kollektiv_avtal kanske;)

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

Känns som en dåligt insatt styrelse tagit beslut utan underlag, och sedan fått pudla.
Så kan det gå när man försöker sig på att leka "Styrelsen vet alltid bäst"

Fast är det inte så i det här fallet att styrelsen består av forskare med en viss AI skepsis medans Altman var en vinstmaximerare som inte bryr sig om potentiella faror?

Ett så pass ovanligt fall där styrelsen fokuserar på annat än vinst. Blir väl ännu mer att gasa blint ut i vildmarken med AI nu när den nya styrelsen också fokuserar på AI som kortsiktig vinstmaskin.

Permalänk
Medlem

TACK för ett gott skratt Open AI styrelsen! HAHAHAHA

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Multijuice:

Fast är det inte så i det här fallet att styrelsen består av forskare med en viss AI skepsis medans Altman var en vinstmaximerare som inte bryr sig om potentiella faror?

Ett så pass ovanligt fall där styrelsen fokuserar på annat än vinst. Blir väl ännu mer att gasa blint ut i vildmarken med AI nu när den nya styrelsen också fokuserar på AI som kortsiktig vinstmaskin.

Så har jag förstått det hela också. Det kan vara så att man pudlar eftersom pucken annars hamnar hos MS och styrelsen då helt saknar möjlighet att försöka lägga band på risktagande implementering av AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så går det när man låter styrelse-"proffs" som inte kan ett skit om livet utanför kostymen ta beslut. Inte ett dugg förvånad att de haft noll koll på hur de anställda stälde sig i frågan.

Ja för Sweclockers har ju koll på hur multimiljardär företag opererar och ska styras..

Inte en nisse här kan kommentera om vad som ska eller skulle göras för ingen av oss kunskap om denna värld.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Knappast. Aldrig sett en person få så mycket stöd från både anställda och externa partners.

Exakt. Han är mäkta känd inom tech världen, co-foundade inkubatorn som startade Airbnb, Dropbox och Stripe mm.

För de som är intresserade kan jag rekommendera pod casten hard fork de har r dan gjort en emergency pod och kommer nog dra detta nästa episod med. De hade en intervju med Sam 2 dagar innan han blev sparkad.

Permalänk
Medlem

Dom skulle ha frågat chatgpt vad dom borde ha gjort.

Permalänk
Medlem

Next up: Microsoft stämmer Altman för kontraktsbrott. "Han är anställd hos oss FU."

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.