Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Finns det någon i Stockholm, helst nordväst som kan skriva ut mot ersättning?

Skulle behöva skriva ut 2 saker, ca 4x5x3cm vardera

Jag bor i skåne, men kan skicka mot ersättning.

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

Fasiken kan verkligen inte bestämma mig om jag ska köra på en k1 max eller en bambu p1s nu, suttit flera dagar och kollat reviews och diverse forum men kan verkligen inte bestämma mig.. någon som sitter på någon av maskinerna här inne som kanske kan ge en kort input?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Fasiken kan verkligen inte bestämma mig om jag ska köra på en k1 max eller en bambu p1s nu, suttit flera dagar och kollat reviews och diverse forum men kan verkligen inte bestämma mig.. någon som sitter på någon av maskinerna här inne som kanske kan ge en kort input?

Vet inget om p1 men jag köpte nyligen en k1, printar endast i PLA och kan inte vara mer än nöjd. Fäster bra i plattan som medföljer och det är mycket smidigt att kunna plocka ut den böjbara plattan för att lossa objektet snarare än att stå med "stekspaden" som jag gjorde på min gamla flashforge.
Det jag tycker man ska tänka på med snabbhetsdemonerna som k1/p1 är att de är !högljuda!, alltså att fläktarna susar som bara den, maskinen står i mitt lekrum där jag även har datorn och man hör maskinen tydligt genom headset.

Angående k1 vs k1 max så är det väll två viktiga skillnader: k1 max har ett högtemperatursmunstycke som klarar av fler material, för de flesta är det här helt onödigt men endast du vet vad du vill leka med. k1 max har även en större byggvolym på 300x300 istället för 220x220 som vanliga k1 har, jag har aldrig printat något större än 140x160 men om du vet/tror att du kommer göra det kan det vara skönt att ha den större max varianten.

Tycker du ska slå till på en k1 (ej max) om du inte har exotiska behov angående material eller vet med dig att du behöver en enorm printvolym, de är väldigt billiga just nu (Jag köpte för 539 euro).
https://store.creality.com/eu/products/k1-speedy-3d-printer?s...

Permalänk
Skrivet av oflytbara:

Fasiken kan verkligen inte bestämma mig om jag ska köra på en k1 max eller en bambu p1s nu, suttit flera dagar och kollat reviews och diverse forum men kan verkligen inte bestämma mig.. någon som sitter på någon av maskinerna här inne som kanske kan ge en kort input?

Nu har jag inte en K1 Max , men en P1S som jag är väldigt nöjd med. Kör mest PLA & ABS och den går som tåget.
Smidigt med AMS:n för förvaring utav filament samt möjligheten att skriva ut med fler färger. Lite tråkig skärm och lite sämre kamera men båda gör sitt jobb. Vill man köra lite mer exotiska filament får man köpa en hardened nozzle bara. Smooth PEI plattan som medföljer gillar jag, inga problem med fäste och enkelt att plocka bort det man printat.
Även Bambus app Handy är väldigt smidig och du kan skriva ut direkt från makerworld i appen.

Har sett mkt videos om endel negativa saker om K1 att Creality hade lite bråttom med att få ut modellen på marknaden men där har jag förstått att K1 Max är bättre. Så tror absolut att det står mellan 2 bra kandidater, så frågan är snarare tror du att den mindre bädden på P1S räcker så röstar jag på det. Har min Voron Trident 300 om jag behöver större och det är väldigt sällan

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Har sett mkt videos om endel negativa saker om K1 att Creality hade lite bråttom med att få ut modellen på marknaden men där har jag förstått att K1 Max är bättre. Så tror absolut att det står mellan 2 bra kandidater, så frågan är snarare tror du att den mindre bädden på P1S räcker så röstar jag på det. Har min Voron Trident 300 om jag behöver större och det är väldigt sällan

Var inte de negativa recensionerna i början för att maskinerna först skeppades med extruder som var gjord i en för dålig metall och att det åtgärdades rätt fort och den nya extrudern ska fungera jättebra? Kan ha varit något mer som de åtgärdat men de recensionsvideos jag sett som inte är två eller fler månader gamla verkar alla vara nöjda överlag.

Vet inte heller hur de tänkt med priserna efter december när en ny version (K1C) ska släppas med lite smärre uppgraderingar jämfört med den vanliga. Kanske sänks priserna på originalet och K1C hamnar på nuvarande pris. K1 lär väl inte bli dyrare i alla fall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oflytbara:

Fasiken kan verkligen inte bestämma mig om jag ska köra på en k1 max eller en bambu p1s nu, suttit flera dagar och kollat reviews och diverse forum men kan verkligen inte bestämma mig.. någon som sitter på någon av maskinerna här inne som kanske kan ge en kort input?

Om du behöver den större ytan så är K1 Max valet då den är större än P1S/X1C. Men annars så skulle jag välja Bambu lab alla dagar, mkt utifrån AMS (och nej, det är inte bara för multifärg men även möjligheten att t ex använda PETG som support-interface för PLA och vice versa samt att kunna skriva ut från rullar med lite filament och låta den byta till nästa rulle automatiskt).

Jag har hört att K1 Max är mkt bättre än K1 var från början så det ser ut som Creality fixat de flesta problem som funnits. Men även om jag gillar Creality så tycker jag bambu Lab är ett bärre val, så länge du inte behöver den större ytan.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Var inte de negativa recensionerna i början för att maskinerna först skeppades med extruder som var gjord i en för dålig metall och att det åtgärdades rätt fort och den nya extrudern ska fungera jättebra? Kan ha varit något mer som de åtgärdat men de recensionsvideos jag sett som inte är två eller fler månader gamla verkar alla vara nöjda överlag.

Vet inte heller hur de tänkt med priserna efter december när en ny version (K1C) ska släppas med lite smärre uppgraderingar jämfört med den vanliga. Kanske sänks priserna på originalet och K1C hamnar på nuvarande pris. K1 lär väl inte bli dyrare i alla fall

Ja så var de nog , jaså det har jag missat att de ska komma en ny variant. Kul iallafall med fler varianter, men jag är nog klar med Creality iallafall.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Hej. Skulle behöva ha denna del utskriven mot ersättning: https://cults3d.com/en/3d-model/home/hallare

Materialet kan vara PLA 10-20% fyllnadsgrad och svart färg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr-Mantis-Toboggan:

Hej. Skulle behöva ha denna del utskriven mot ersättning: https://cults3d.com/en/3d-model/home/hallare

Materialet kan vara PLA 10-20% fyllnadsgrad och svart färg.

Jag startar upp en utskrift nu så kan jag se hur den blir i morgonbitti

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr-Mantis-Toboggan:

Hej. Skulle behöva ha denna del utskriven mot ersättning: https://cults3d.com/en/3d-model/home/hallare

Materialet kan vara PLA 10-20% fyllnadsgrad och svart färg.

P'ma mig din adress så skickar jag den.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Kanske inte så många som driver en print farm här inne men den här videon kanske är intressant hur som hur: https://www.youtube.com/watch?v=x_Esrxt7GII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

k1 max har även en större byggvolym på 300x300 istället för 220x220 som vanliga k1 har, jag har aldrig printat något större än 140x160 men om du vet/tror att du kommer göra det kan det vara skönt att ha den större max varianten.

Köpte en Ender 5 Plus för storleken, men aldrig skrivit ut något större än max typ 200x200mm ännu.
Väntar på en Rat Rig V-Minion nu som har 180x180x180mm byggvolym.

Min rekommendation är att börja med något litet, för man kan alltid skaffa fler 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Kanske inte så många som driver en print farm här inne men den här videon kanske är intressant hur som hur: https://www.youtube.com/watch?v=x_Esrxt7GII

Föredrar nog faktiskt denna 👌

Permalänk
Medlem

Blev precis en ägare av en Bambu Labs P1S, vad är det första man bör göra som nybörjare inom 3d svären, mer än att lära sig bambu labs mjukvara? Något som är ett måste att printa eller som måste inköpas för att göra livet lättare i denna gigantiska 3d print värld?

Mvh Micke

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Medlem

Ingen som hittat nått bra blackfridayerbjudande på filament?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Ingen som hittat nått bra blackfridayerbjudande på filament?

Addnorth, svensktillverkat och det enda jag använder nu i princip.
https://addnorth.se/ 20-30% - 50% i outlet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miXion:

Blev precis en ägare av en Bambu Labs P1S, vad är det första man bör göra som nybörjare inom 3d svären, mer än att lära sig bambu labs mjukvara? Något som är ett måste att printa eller som måste inköpas för att göra livet lättare i denna gigantiska 3d print värld?

Mvh Micke

Om du har en AMS och P1S är lik X1 så är den här ett måste: https://www.printables.com/model/272302/files
Gör det så mycket lättare att ta bort AMSen.

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Ingen som hittat nått bra blackfridayerbjudande på filament?

gst3d.eu har 10% på allt. Utan box och utan spole ~150sek för pla. Finns andra varianter.

Filament känns inte lika billigt längre hemmavid.

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni tips på några modeller med jultema? Försöker leta men känns som det är ont om bra saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av miXion:

Blev precis en ägare av en Bambu Labs P1S, vad är det första man bör göra som nybörjare inom 3d svären, mer än att lära sig bambu labs mjukvara? Något som är ett måste att printa eller som måste inköpas för att göra livet lättare i denna gigantiska 3d print värld?

Mvh Micke

Rekommenderar ett tower för att se var du får bäst resultat: https://www.thingiverse.com/thing:2729076

Permalänk
Medlem
Skrivet av miXion:

Blev precis en ägare av en Bambu Labs P1S, vad är det första man bör göra som nybörjare inom 3d sfären, mer än att lära sig bambu labs mjukvara? Något som är ett måste att printa eller som måste inköpas för att göra livet lättare i denna gigantiska 3d print värld?

Mvh Micke

Designa egna prylar i 3d, OnShape.com är gratis, webbaserat och kraftfullare än de enklaste. Annars Fusion 360 eller Solidworks for makers.

Permalänk

Enligt mig finns det främst 2st användningsområden av 3D-skrivare.

Område 1: Göra något praktisk användbart. Detta är ofta väldigt tidskrävande och ofta ska man laga något som har gått sönder, produkten innan som var av gjuta plast höll ej.
Detta är ett superskoj användningsområde, men det är bara glömma för mig då jag ej har tid. Speciellt när man räknar med tid att skapa modeller i cad, skriva ut, se att den ej passar riktigt, göra om jobbet osv. Det känns som man skulle behöva jobba heltid med 3D utskrifter för att hinna göra detta.

Område 2: Göra snygga coola saker. Såklart man även vill att produkter i område 1 också ska vara snygga.
Men det är endast detta område jag skulle ha tid med.
Då är min frågan hur går det med utvecklingen av flerfärgsutskrifter? Finns det någon här som håller på med sånt?
Att ha fler färger livar upp många produkter väldigt mycket, speciellt när man har gjort dem enbart för att de är snygga.

Permalänk
Medlem

Det främsta är att skriva ut delar till 3d-skrivare. Om det slinker in något annat så är det bara bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Enligt mig finns det främst 2st användningsområden av 3D-skrivare.

Område 1: Göra något praktisk användbart. Detta är ofta väldigt tidskrävande och ofta ska man laga något som har gått sönder, produkten innan som var av gjuta plast höll ej.
Detta är ett superskoj användningsområde, men det är bara glömma för mig då jag ej har tid. Speciellt när man räknar med tid att skapa modeller i cad, skriva ut, se att den ej passar riktigt, göra om jobbet osv. Det känns som man skulle behöva jobba heltid med 3D utskrifter för att hinna göra detta.

Område 2: Göra snygga coola saker. Såklart man även vill att produkter i område 1 också ska vara snygga.
Men det är endast detta område jag skulle ha tid med.
Då är min frågan hur går det med utvecklingen av flerfärgsutskrifter? Finns det någon här som håller på med sånt?
Att ha fler färger livar upp många produkter väldigt mycket, speciellt när man har gjort dem enbart för att de är snygga.

Skrivet av geuken:

Det främsta är att skriva ut delar till 3d-skrivare. Om det slinker in något annat så är det bara bonus.

Nej främsta användningsområdet är att skriva ut snyggaste vedträn, lägga dem i en hög och tända på. Sedan sätter man sig där och kastar in pengar i brasan

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Det främsta är att skriva ut delar till 3d-skrivare. Om det slinker in något annat så är det bara bonus.

Han här vet vad han snackar om 😎
Vilket filament kör du till delar till skrivare? PCCF? PA11CF?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Menar du strängslängare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Menar du strängslängare?

Beror på hur man ser det 🙃"bedslinger"

Rekommenderar den starkt som första 3D-skrivare iallafall, behöver dock input shaper, men jag råkade beställa en hög MPU6050 istället för ADXL345 så får vänta ett tag på det
😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Beror på hur man ser det 🙃"bedslinger"

Rekommenderar den starkt som första 3D-skrivare iallafall, behöver dock input shaper, men jag råkade beställa en hög MPU6050 istället för ADXL345 så får vänta ett tag på det
😐

Input shaper kommer troligtvis bara funka för små delar på Y axeln eftersom det lägger till vikt. Du behöver ingen sensor för att komma igång med input shaper, en test utskrift och et skjutmått funkade jättebra på min core-XY skrivare.

Permalänk
Medlem

Vilken 3d skrivare skulle ni rekommendera som kan skriva ut stora föremål?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.