Youtube tvingar Firefox-användare att vänta

Permalänk
Medlem

Undrar om DNS kan ha något att göra med varför det funkar olika för folk.

Permalänk
Medlem

Dagarna av "don't be evil" Är allt tydligare ett snedsteg de ä skar att de aldrig hade tagit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har inte märkt något speciellt, kanske har haft tur

Rent spontant känns detta olagligt

Jo precis, de bryter ju solklart mot "Lex langsamus Youtubeum"

Permalänk
Medlem

Samma har varit till och från med inbäddade videos här på forumet, trodde först det var swec som sabbat något

Permalänk

"Byt användaragent till Chrome så att Youtube tror att du ansluter med Chrome och vips laddar videon utan fördröjning."

Varför ska jag byta från den vettigaste webbläsaren till något jag inte vill använda...
Är det en reklam för Chrome möjligtvis

Nyhet från Augusti https://www.sweclockers.com/nyhet/36979-youtube-tar-upp-kamp-...

Lite lustigt att det här är ännu en nyhet när Youtube har jävlats i flera månader redan. Det här är en gammal nyhet beroende på vilket operativ system man sitter på och sen vilka tillägg man har. Det var några dagar det var en svart bild, lite ljud och sen startade videon, men det är tillbaka som normalt senaste veckan, kör med version 115.5.0 ESR och uBlock Origin.

Jag förväntar mig inte att internet ska fungera 100% hela tiden utan fördröjning, gör man det bör man ta sig en funderare. Huvudsaken är att man inte lämnar ut sin själ varje klick.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Punnisher:

"Byt användaragent till Chrome så att Youtube tror att du ansluter med Chrome och vips laddar videon utan fördröjning."

Varför ska jag byta från den vettigaste webbläsaren till något jag inte vill använda...
Är det en reklam för Chrome möjligtvis

Med "användaragent" (eng. "user agent", från HTTP-headern "User-Agent") menas vad webbläsaren skickar som identifiering till webbservern. De menar alltså inte att installera Chrome, utan ändra så att Firefox (eller något annat) utger sig för att vara Chrome.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Märkligt då att jag får denna fördröjning i Chrome men inte i Firefox.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Händer inte mig, men jag har Premium så det har säkerligen med saken att göra

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har märkt av det. Hittade på Reddit också en sak som man kan skriva in i uBlock för att hindra denna begränsning
Skriv in detta i eran "Mina filter" i uBlock

www.youtube.com##+js(nano-stb, resolve(1), *, 0.001)

Så bör ni inte få denna artificiella begränsnign

Jag har samma problem på chrome.
Lösning: koden ovan.

Permalänk

Ytterligare bevis för att vi aldrig kan lita på "företagsledningars godhet" eller nåt sånt. De kommer alltid försöka förstöra där de kan.

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande bra för mig, firefox med ublock. Kan köra 4k videos på youtube utan avbrott.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag märkt att det ibland blir en fördröjning i Firefox, där har jag bara uBlock. Men hemma är det inga som helst problem. Men då kör jag med Pi-hole och uBlock, vet inte om det har någon betydelse eller om det är slumpmässigt vilka som drabbas?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

YouTube Says New 5-Second Video Load Delay Is Supposed to Punish Ad Blockers, Not Firefox Users

https://m.slashdot.org/story/421721

Att köra en sådan begränsning på användarsidan (som är väldigt skriptbar) - lol

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

med eller utan adblocker? med eller utan premium?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Kör duckduckgo och har ej märkt något av detta.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Google - Don't be evil

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Google - Don't be evil

Inga företag är onda de vill bara tjäna mer pengar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inga företag är onda de vill bara tjäna mer pengar

Det är juh definition på ondska mer eller mindre, om jag använder barnarbetare för att sy skor eller driver en bordell med bara mindreåriga tjejer så är juh det oxå "bara för att tjäna pengar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inga företag är onda de vill bara tjäna mer pengar

The knight in shining armor steps forward

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Med "användaragent" (eng. "user agent", från HTTP-headern "User-Agent") menas vad webbläsaren skickar som identifiering till webbservern. De menar alltså inte att installera Chrome, utan ändra så att Firefox (eller något annat) utger sig för att vara Chrome.

Just den där lilla punkten att man går in och ändrar i about:config, det är ju helt normalt för alla användare
Eller har tillägg som kan bråka oförklarligt när man senare uppdaterar. Just det, undrar hur många som kan, vill eller vet och gör sådant...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle kolla över vad din DNS håller på med.

Hur ser man DNS statistik och hur vet man vad som är lämpat för youtube? Upplever också att jag haft latency-spikes i spel det senaste året över finska ISPn Telia Sonera.

Sedan våren 2019 har jag haft buffringsproblem med youtube men då har jag bott på olika ställen, olika ISPer, olika datoprer och webbläsare... Riktigt skumt. Kan de vara så att de jagar ens gmail med flit?

Permalänk
Medlem

Använder Youtube och Firefox varje dag, ingenting som jag märkt av alla videos startar på samma gång jag trycker på dom.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Testat flera klipp och de kommer direkt.

Firefox 120.0
Ublock origin är av för youtube
cloudflare dns
youtube premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Jag kan inte ens se videos öht då jag verkar vara tvungen att avinstallera Adblocks helt först. Även när adblocker är avvaktiverat på Youtube. Snyggt jobbat. Inte en chans att jag betalar för premium för deras skit.

För att det ska fungera korrekt ska du bara (!) ha uBlock Origin aktiverat och installerat, inte flera reklamblockerare ovanpå det. Sponsorblock är OK i min erfarenhet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så gott som alla sidor tar 5-30 sekunder innan de laddar för mig. Har varit så i många år, så jag är van. Har förmodligen med pi-hole och/eller reklamblockerare att göra. Vissa sidor är värre än andra. GP.se kan ta en minut eller mer.
Så några fem sekunders väntan på YT skulle jag inte märka.

Jag skulle nog sett över din konfiguration av DNS, DNS-blockerare, Webbläsare och AdBlocker. Det där är inte normalt.

Jag kör AdGuard Home som DNS-blockerare lokalt i nätverket plus uBlock Origin in Firefox. GP.se laddar på 2,6 sekunder inkl. alla bakgrundsscript.

Här är tips på bra DoH upstream DNS:er:

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Så gott som alla sidor tar 5-30 sekunder innan de laddar för mig. Har varit så i många år, så jag är van. Har förmodligen med pi-hole och/eller reklamblockerare att göra. Vissa sidor är värre än andra. GP.se kan ta en minut eller mer.
Så några fem sekunders väntan på YT skulle jag inte märka.

Gör om gör rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Jag skulle nog sett över din konfiguration av DNS, DNS-blockerare, Webbläsare och AdBlocker. Det där är inte normalt.

Jag kör AdGuard Home som DNS-blockerare lokalt i nätverket plus uBlock Origin in Firefox. GP.se laddar på 2,6 sekunder inkl. alla bakgrundsscript.
<Uppladdad bildlänk>

Här är tips på bra DoH upstream DNS:er:

Som sagt, samma beteende över helt olika internetanslutningar, över många års tid, i olika webbläsare och datorer. Så det finns ingen gemensam nämnare.

Ska tillägga att de flesta sidor laddar snabbare när de nyligen har laddats innan. Då kan det vara <1 sek.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har märkt då och då att videor tar lång tid att komma igång. (Firefox med Duck Duck Go plugin.)
Är premiumprenumerant och använder inte någon adblocker så om de utsätter mig för dett blir jag sur!

Permalänk
Medlem

de har väll hittat redan att de bara berör users med Ad block?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Det är juh definition på ondska mer eller mindre, om jag använder barnarbetare för att sy skor eller driver en bordell med bara mindreåriga tjejer så är juh det oxå "bara för att tjäna pengar"

Det handlar inte om att vara ond för huvudmålet är att tjäna pengar, sen finns det säkert de som njuter av att se folk lida också men det är bara en "bonus".

Skrivet av Molotov:

The knight in shining armor steps forward

Vad vore vi utan alla onda företag, någon måste skydda dom också

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.