Disney Plus skruvar upp prislappen efter jul

Permalänk
Melding Plague

Disney Plus skruvar upp prislappen efter jul

Sommarens löfte om prishöjningar träder i kraft den 25 december och tidigare standardprenumerationen omvandlas till Premium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ju ganska väntat att de skulle börja skruva upp priserna redan när det lanserades och man signade sig. Jag kör vidare, det är ändå en av de tjänster jag tittar mest på, men jag hoppar ner till Standard.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Hade tänkt och skaffa kanalen efter jul .Samtidigt verkar alla höja priser så får se .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Har den aktiv just nu, men närmar sig uppsägning. Inte pga höjningen, roterar tjänsterna beroende på hur mycket jag är i fas med det jag vill se, ska beta av Loki och Ahsoka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Snart sett allt intressant på Disney efter att sagt upp netflix. Mer o mer ohoj framöver.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det var ju ganska väntat att de skulle börja skruva upp priserna redan när det lanserades och man signade sig. Jag kör vidare, det är ändå en av de tjänster jag tittar mest på, men jag hoppar ner till Standard.

Ja, gäller i princip samtliga nya tjänster som har lanserats med "låga" priser i jämförelse mot etablerade (alltså t ex netflix). Att dom lanserats med lockpriser för att ta marknadsandelar. Helt väntat att priserna skulle skruvas upp förr eller senare.

Hade inte förvånat mig om HBOs 50% livstidsrabatt försvinner när det blir Max under 2024 också.

Rent generellt tycker jag att dom flesta större streamtjänsterna urbjuder mycket för pengarna, problemet blir väl dock när man börjat betat av det mesta av det bästa innehållet. Antar att det blir extra lidandet av strejken, men det blir ju rätt dyr årskostnad som det är nu att det bara kommer några få serier/filmer man vill se om året per tjänst. Bästa är väl egentligen att hoppa på och av olika tjänster.

Permalänk
Medlem

Jag betalar redan 89kr / månad och har varit prenumerant sedan start, så verkar inte riktigt bli påverkad så blev lite förvirrad först över nyheten av nya priser och ändringar. Kanske påverkar de andra abonnemangen mer än mitt nuvarande.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av boogey:

Det var ju ganska väntat att de skulle börja skruva upp priserna redan när det lanserades och man signade sig. Jag kör vidare, det är ändå en av de tjänster jag tittar mest på, men jag hoppar ner till Standard.

Jag velar mellan att hoppa av eller hoppa ned till standard. Kollar dock inte supermycket just nu, så lutar åt att det blir en paus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Jag betalar redan 89kr / månad och har varit prenumerant sedan start, så verkar inte riktigt bli påverkad så blev lite förvirrad först över nyheten av nya priser och ändringar. Kanske påverkar de andra abonnemangen mer än mitt nuvarande.

Har för mig att det kostade 69Kr vid lansering, och med denna ändring så är väl skillnaden att 89kr abonnemanget inte har tillgång till samma teknik längre, utan att man behöver premium (119kr) för UHD/HDR/Atmos osv.

Permalänk
Medlem

Bara barnet som tittar mycket, tror inte han bryr sig om upplösningen, men reklam tänker jag inte ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Rent generellt tycker jag att dom flesta större streamtjänsterna urbjuder mycket för pengarna, problemet blir väl dock när man börjat betat av det mesta av det bästa innehållet. Antar att det blir extra lidandet av strejken, men det blir ju rätt dyr årskostnad som det är nu att det bara kommer några få serier/filmer man vill se om året per tjänst. Bästa är väl egentligen att hoppa på och av olika tjänster.

Jo, det är Netflix jag tycker är dyrt numera för vad man får, det är så oerhört mycket skräp där. Kollade på mycket stand-up och det kom ju ett gäng stora specials varje år förut som motiverade hela kostnaden, men såna satsningar har de ju dragit åt rätt ordentligt numera.

Skrivet av landmarks:

Jag velar mellan att hoppa av eller hoppa ned till standard. Kollar dock inte supermycket just nu, så lutar åt att det blir en paus.

Jo, utöver att jag kollar på en del serier själv där så har jag barn också, så Disney blir sista tjänsten som ryker här.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

betalade i oktober innan prisökningen. så om man redan betalat för ett år, blir det nedgraderat då? tänkte att priset man betalade var inte vad som nu är premium priset för ett år

Permalänk
Medlem

Sade upp det nyligen och går ut i december. Behövde dra ner på kostanden och sagt upp alla andra förutom Netflix och av dem såg vi Disney mindre så blev den som sades upp. Bara Netflix kvar nu och SVT Play som är gratis eller man betalar för oavsett via skatt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Redan uppsagt då jag sett allt jag vill se. Väntar ett år och om det kommit något nytt jag vill se så kör jag en pröva på i några månader.

Permalänk
Medlem

Undrar om nedladdning av film, serier kommer öka nu när alla verkar höja priset på sina streaming tjänster.

Alla har väl en gräns att man till slut säger "fuck it så får man tag på sina serier ,film , musik på annat håll.

Tror inte riktigt vi är där än, men det börjar plockas nu om man vill ha fler tjänster.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Bara ungarna som tittar men får väll fortsätta på 89kr.
Men vill man stödja Disney? Hört mycket skit om förstöra gamla klasiker

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hur har de tänkt med dessa prisökningar egentligen? Tjänsternas utbud blir sämre, allt breddas in i kassa kategorier som poddar, gaming, …

De dödar alla nya serier efter en säsong och minskar budgetar för varje avsnitt som spelas in

Varför ska vi betala mer för mindre? Nu är man ju uppe i tusentals kronor i månaden om man ska ha ’allt’, med delvis sämre innehåll än förr. Känns som alla skjuter sig själva i foten. Kanske har alla millennials inte fört vidare jolly-roger till sina barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur har de tänkt med dessa prisökningar egentligen? Tjänsternas utbud blir sämre, allt breddas in i kassa kategorier som poddar, gaming, …

De dödar alla nya serier efter en säsong och minskar budgetar för varje avsnitt som spelas in

Varför ska vi betala mer för mindre? Nu är man ju uppe i tusentals kronor i månaden om man ska ha ’allt’, med delvis sämre innehåll än förr. Känns som alla skjuter sig själva i foten. Kanske har alla millennials inte fört vidare jolly-roger till sina barn?

Precis, fler borde säga upp på dessa sidor.

Permalänk
Medlem

Provade en månad i somras och kollade igenom allt jag var intresserad av. Tog inte hela månaden att göra. Kanske gör det till sommaren igen när det kommit in lite nytt. Spelar väl inte så stor roll om det kostar 60kr eller 80kr eller 100kr för en månad då, men för de som vill had tillgång året runt, t.ex. barnfamiljer, är det väl klart det svider lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Undrar om nedladdning av film, serier kommer öka nu när alla verkar höja priset på sina streaming tjänster.

Alla har väl en gräns att man till slut säger "fuck it så får man tag på sina serier ,film , musik på annat håll.

Tror inte riktigt vi är där än, men det börjar plockas nu om man vill ha fler tjänster.

Inte bara priser som driver folk mot olagliga alternativ. Netflix framförallt är väldigt kända för att de gärna drar ned till 720p i "fel" webbläsare. Många märker såklart inte av det men pröjsar man extra för 4k och får 720p så är det kanske inte så konstigt stt man "hittar" en bättre version någon annanstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinVN:

Netflix framförallt är väldigt kända för att de gärna drar ned till 720p i "fel" webbläsare.

Jag hade varit överlycklig med 720p för Netflix. Är tyvärr hänvisad till 480p, då vanliga Netflix-appen är blockerad på min Android TV-enhet. Mobilappen spelar bara upp i 480p på ocertifierade enheter.

https://android.gadgethacks.com/how-to/netflix-caps-video-qua...

Hör löst det med en Chromecast som även tillåter att Netflix-kontot används utanför hushållet

Gällande Disney Plus, då kör jag just nu 19:-/mån i 3 månader. När det tar slut, så aktiverar vi nog Amazon Prime i 30-dagars gratisperiod.

Permalänk

Personligen så betalar jag hellre 119 kr/mån för Disney med 4K (och bättre utbud), än Netflix för 129kr/mån med 1080p🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Jag betalar redan 89kr / månad och har varit prenumerant sedan start, så verkar inte riktigt bli påverkad så blev lite förvirrad först över nyheten av nya priser och ändringar. Kanske påverkar de andra abonnemangen mer än mitt nuvarande.

Du blir påverkad du med. Jag har också varit med sedan start men igår fick jag ett mess om att priset höjts och nästa debitering skulle bli 119kr istället.

Jag har fokuserat på att se allt jag vill se på Disney senaste tiden så jag sade upp det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinVN:

Inte bara priser som driver folk mot olagliga alternativ. Netflix framförallt är väldigt kända för att de gärna drar ned till 720p i "fel" webbläsare. Många märker såklart inte av det men pröjsar man extra för 4k och får 720p så är det kanske inte så konstigt stt man "hittar" en bättre version någon annanstans...

Kan nämna att man får ut mer än 720p i chrome nu hos netflix, 1080p AV1 verkar vara det som prioriteras nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kan nämna att man får ut mer än 720p i chrome nu hos netflix, 1080p AV1 verkar vara det som prioriteras nu.

Gäller det även alla OS? Eller enbart någon specifik version av Windows/macOS?

Med OBS går det exempelvis bra att spela in allt som visas i webbläsaren om videouppspelning sker utan hårdvaruacceleration.

Permalänk
Medlem

Får se vad det blir, min årliga går ut för i september 890 gjorde per år kändes helt ok, får se när det börjar närma sig om 1190 gör det då.

Permalänk
Medlem

1080p och stereo duger utmärkt för mig. Om jag blir kvar ändå? Vi får se hur utbudet förändras - dvs om det blir industristandard att ta bort existerande material som de har ensamrätt på av kostnadsskäl, lex HBO/Batgirl, kanske jag blir ointresserad av streamingtjänster alls framöver.

Ett blu-raybibliotek kanske blir agendan därifrån. Man vill ju ändå kunna se vad man vill, när man vill. Kostnaden kan jag ta om jag får glädjen att bli en bakåtsträvande surgubbe i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gäller det även alla OS? Eller enbart någon specifik version av Windows/macOS?

Med OBS går det exempelvis bra att spela in allt som visas i webbläsaren om videouppspelning sker utan hårdvaruacceleration.

Gäller högst troligen inte alla OS eftersom hela grejen är DRM-styrt, så det krävs att man uppnår kraven för den DRM nivån som behövs för det specifika formatet.

Permalänk
Medlem

Hatar när 4K enbart ska finnas i det dyraste abonnemanget.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinVN:

Inte bara priser som driver folk mot olagliga alternativ. Netflix framförallt är väldigt kända för att de gärna drar ned till 720p i "fel" webbläsare. Många märker såklart inte av det men pröjsar man extra för 4k och får 720p så är det kanske inte så konstigt stt man "hittar" en bättre version någon annanstans...

Inte bara Netflix som gör så. Som jag förstått det så är tydligen boven här det DRM-skydd som typ alla tjänster använder som har begränsat det till 720p. Ursäkten verkar vara att det är för lätt att pirata det på PC (antingen att man sparar ner datan från videostreamen eller bara gör en skärminspelning, alternativt skärmdelar på Discord eller något). Sist jag kollade så var det bara Edge (på Windows iaf) som har stöd för någon extra DRM-nivå som ska göra detta svårare och därför också tillåter högre upplösning/kvalitet än bara 720p. Andra alternativet är att använda tjänsternas egna applikationer (ofta i form av sunkiga UWP-appar) som också aktiverar det där "uppgraderade" DRM:et.

Håller dock med att det suger och verkligen känns som att det nog skadar betalande kunder disproportionerligt mycket gentemot vad det hämmar olaga fildelning...