Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Ringde Telia igår då mitt 500/500 för 299 kr/mån går ut idag, för att kolla om det går att ta del av 250/250-erbjudandet istället. Svaret där var att det bara är att ringa 90200 och ändra avtalet. Insåg dock att 12 månaders bindningstid är suboptimalt då jag ev. ska sälja lägenheten under första halvan av nästa år, och inte kan flytta med bredbandet till nya boendet, så vill inte bli stående med någon slutfaktura.

Landade i att helt enkelt byta till 100/100 Mbit på deras hemsida, för hutlösa 549 kr/mån, men ingen bindningstid. Stod inget om några rabatter. När jag fick bekräftelsemailet stod det "Rabatt per månad i 12 månader: -250,00 kr per månad", vilket faktiskt verkar stämma. Väldigt lustigt att få en rabatt som inte står utskriven någonstans, men väl en trevlig överraskning. Your mileage may vary, men det kanske ligger något sparat för er andra också.

Tldr; Jag landade i 100/100 Mbit för 299 kr/mån, utan bindningstid genom att själv "ändra abbonemang" på Mina Sidor hos Telia.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kom fram, han frågade om varför jag ville säga upp, svarade lägre pris hos annan operatör.
Trött suck och så han ok, bekräftade datum.

Intressant strategi att de inte ens försöker erbjuda något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ringde Telenor för att höra om de kunde förlänga mitt erbjudande från förra året eller det officiella BF erbjudandet, det kunde de inte, det bästa de kunde ge mig var 449:- för 100/100, kollade Telia och beställde 250/250 för 299:- enkelt val.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Hur har det sett ut föregående år gällande bahnhof? Brukar dom komma med några deals under bf?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Enligt lag så måste de kunna ta emot uppsägningar utan att det är överdrivet krångligt.
Jag har sagt upp mitt bredband via E-post för att leverantörens telefonkanal för uppsägningar var stängd för dagen.

Skickade ett mail helt enkelt där jag bad om bekräftelse om mottagen uppsägning och att stämpling på e-post skulle användas som tillfälle för informerandet av uppsägningen.

Vilken leverantör var det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Ringde Telenor för att höra om de kunde förlänga mitt erbjudande från förra året eller det officiella BF erbjudandet, det kunde de inte, det bästa de kunde ge mig var 449:- för 100/100, kollade Telia och beställde 250/250 för 299:- enkelt val.

Som jag skrev tidigare. Vi är många som inte får bra deals nu och säger då upp och flyttar till en annan leverantör som kan erbjuda bättre pris. Och man kan undra om det är satt i spel hos leverantörerna att de vet om detta. De förlorar inga kunder utan de som försvinner kommer nya från den andra. Bara tråkigt och struligt för oss.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Börjar bindningstiden från och med då man beställer, eller från startdatumet då bredbandet aktiveras? Beställt Telia 250/100 för 299 med startdatum 1 jan 2024. Tänker hur det blir om jag vill säga upp under nästa års black friday för att teckna nytt någon annanstans om inte Telia kan förlänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Vilken leverantör var det?

Jag har Bitcom och när jag mailade in min uppsägning för en månad sedan så svarade dom att jag måste ringa för att säga upp tjänsten.

Jag svarade att det var olagligt och länkade till Hallå Konsument som har tagit upp frågan för ett år sedan och vips fick jag en bekräftelse på uppsagt bredband.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av omipoen:

Vilken leverantör var det?

Vid tillfället boxer. Det var inte i närtid utan ett par månader sen.

Skrivet av Bitz91:

Hur har det sett ut föregående år gällande bahnhof? Brukar dom komma med några deals under bf?

De brukar inte komma med några deals. Dessutom envisas de med att smyghöja abonnemang för befintliga kunder och sänker sedan ordinarie pris kort där på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Börjar bindningstiden från och med då man beställer, eller från startdatumet då bredbandet aktiveras? Beställt Telia 250/100 för 299 med startdatum 1 jan 2024. Tänker hur det blir om jag vill säga upp under nästa års black friday för att teckna nytt någon annanstans om inte Telia kan förlänga.

Bindningstiden och startdatum kommer vara samma, men det hindrar dig inte från att säga upp det nästa Black Friday men att det kommer löpa till den 1 jan och det nya du binder, binder du från den 1 jan det också

Permalänk
Medlem

Ringde också och sa upp mitt 500/500+TV på Telia, han erbjöd inga direkta deals på bredband men utan att be om det så gjorde han så jag slipper uppsägningstid på TV abonnemanget som jag ändå inte använder :). Bra supportkille!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanna:

Bindningstiden och startdatum kommer vara samma, men det hindrar dig inte från att säga upp det nästa Black Friday men att det kommer löpa till den 1 jan och det nya du binder, binder du från den 1 jan det också

Naturligtvis är det så, vad dum jag är. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanna:

Ringde också och sa upp mitt 500/500+TV på Telia, han erbjöd inga direkta deals på bredband men utan att be om det så gjorde han så jag slipper uppsägningstid på TV abonnemanget som jag ändå inte använder :). Bra supportkille!

Min misslyckades att förstå att jag ville ha avslut när bindningstiden var slut, han satte samma på både tv och internet trots att vi kom överrens om olika datum. Och då tar de såklart betalt för den tiden med, får betala 90 spänn för en veckas urkopplat internet.
Orkar inte ta mig genom telefonkön för det dock och som tur var såg jag det innan jag beställde hos telenor.
En vecka utan internet över jul hade inte varit helt poppis här hemma.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Talade med Telia igår om att antingen förlänga eller säga upp mitt 500/500 som jag idag betalar 299kr för. De kunde inte hjälpa med det på kundtjänst utan dom var tvungna att vidarebefodra ärendet, så får se vad som händer. Men jag får annars Telenor för 349kr så blir väl att byta i värsta fall. Inte för att jag nödvändigtvis måste ha 500Mbit, men varför inte om man ändå får det för samma slant. Telia vill ha 299kr för 250 Mbit just nu.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av r0og:

Ring och säg upp Telia. Efter det ringer du igen och beställer 250/250 för 299:- Funkade för mig iaf.

Hur går detta till?
Jag ringde också uppsägningsavdelningen och fick också det "otroligt bra personliga erbjudandet" för 250/250 för 399kr.
Och att detta är enda sättet att teckna detta eftersom jag har en månads uppsägningstid från 3e december.

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

bb2 is behind CGNAT now.
noticeable drop in connection quality, especially with increased latency.

was Telia's startavgift 399 before or 349?

Tack! Visste jag faktisk inte om!
Hade BB2 för ca 2 år sen. Gjorde den nyligen denna ändringen?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Var ju tråkigt det här med Telia. Inte så sugen på att byta men samtidigt så är ju priset alldeles för högt för 500/500.
Har som alla andra haft rabbatterat till 299kr/mån och tänkt förlänga nu.
Tror ni att det kommer något att erbjudande senare i veckan?

Permalänk
Officiell jultomte

Valde Comviq 100/100 för 328kr/mån i 3 månader för att kunna ta något till Black week istället.

Fick bli Telias 250/250 för 299kr/mån. Verkar inte finnas något bättre för tillfället (Telenor 500/500 för 349kr/mån om man vill)

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk

Dom kunde erbjuda 489 kr för 250/250 Mbps.
Deras kampanj var ogiltig nedan som jag först valde.

Jag tog 250/250 för 399 kr.

Nu ringer vi Bredband2 eller Telenor

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vissii:

Var ju tråkigt det här med Telia. Inte så sugen på att byta men samtidigt så är ju priset alldeles för högt för 500/500.
Har som alla andra haft rabbatterat till 299kr/mån och tänkt förlänga nu.
Tror ni att det kommer något att erbjudande senare i veckan?

Jag tänker att vi inte har någon panik någon av oss med tanke på att vi alla förmodligen har en månads uppsägningstid iaf och alla erbjudanden lär hålla månaden ut, så jag hade tagit det lite lugnt. Men Telenor lockar mig mest iaf som det ser ut. 49kr extra för dubbla hastigheten känns bättre än 299kr för 250/250. Man åker väl på en månad på 699kr iaf.. :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Värt att veta innan ni kastar er över BF-erbjudanden från Telenor.

Telenor - Villafiber på Telia Öppet Nät.
+ Suverän driftsäkerhet på sin lina.

- Helt bedrövligt att man inte har support på helger/sena kvällar.
- Värdelöst att ha kontakt med då de endast går att kontakta via långa telefonköer, dom har en mailfunktion men man blir i regel hänvisad till att ringa in.
- Värdelös telefonslinga med förvirrande menyval.
- Omständliga med autogiro, går t ex inte ha annan betalare än den som står skriven på abonnemanget.
- Säger du upp abonnemanget så får du i regel aldrig bättre erbjudande än det som står på hemsidan.

Bara mina 5 cent i frågan.

Permalänk
Medlem

Hur får ni 250/250Mbit från Telia? Jag kan bara välja 250/100Mbit för 299kr/månad på deras webbsida. Kan välja andra hastigheter som har samma hastighet upp och ner så det är inte det som är problemet, bara erbjudandet.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hur får ni 250/250Mbit från Telia? Jag kan bara välja 250/100Mbit för 299kr/månad på deras webbsida. Kan välja andra hastigheter som har samma hastighet upp och ner så det är inte det som är problemet, bara erbjudandet.

Går bara in och söker på min adress så kommer det upp.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hur får ni 250/250Mbit från Telia? Jag kan bara välja 250/100Mbit för 299kr/månad på deras webbsida. Kan välja andra hastigheter som har samma hastighet upp och ner så det är inte det som är problemet, bara erbjudandet.

Det har nog med din fastighet att göra, att linan är begränsad till x/100. Förutom 1000/1000 som du säkert kan välja, har nämligen liknande i min lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Tack! Visste jag faktisk inte om!
Hade BB2 för ca 2 år sen. Gjorde den nyligen denna ändringen?

Do not know when exactly.
But noticed increased latency, and a lot more common "abnormal traffic coming from your address. verify that you are not a bot" screens from Amazon, etc.
For at least a couple of months now.

Then checked my router's address and it was not the IP address the web was seeing, so naturally searched here for CGNAT and BB2.
If you go through the results you will see being mentioned before, and maybe you can find out that way around when they made the transition.

Permalänk
Medlem

Ringde Telia nu för att säga upp, fick lägga på. Måste avsätta en arbetsdag för den kötiden

Permalänk
Medlem

389kr/mån för 250/250 hos Bahnhof idag. De kunde inte matcha 500Mbit för 349kr/mån, så det blir ett byte till Telenor.
Flyttar TV från Boxer också, 419kr vs. 199kr/mån för i princip samma utbud.
Läste dock att Telenors "mediahub" inte stöder Netflix, man kan inte ens casta Netflix genom den. Boxers stöder inte Prime, så det är skit hur man än gör. Så det fick bli en ATV också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tråkigt att så många nöjer sig med bredband 250 för 299kr när de haft bredband 500 för 299kr. Hälften så mycket för samma peng. Men är ju jättebra för Telia. De förlorar inte lika mycket kunder och vet att sämre erbjudanden inte blir så stor förlust ändå. Hade alla som haft bredband 500 sagt upp det och bytt leverantör hade det svidit mer och större chans för bättre priser nästa BF igen. Vem vet, kanske de t om fått sån panik att de börjat förlänga bredband 500 för 299kr…

Permalänk
Medlem

20 min till plats 81 i kö.
Därefter 9 min för 10 platser ner till 70.

Kl är 13.50

Edit: bröts påbplats 63.
Började om förväntad körid 41min.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

<Uppladdad bildlänk>
Går bara in och söker på min adress så kommer det upp.

Skrivet av Dragzone:

Det har nog med din fastighet att göra, att linan är begränsad till x/100. Förutom 1000/1000 som du säkert kan välja, har nämligen liknande i min lägenhet.

Ringde nyss upp Telia och frågade just detta, kan jag inte få 250/250Mbit på min adress? Säljaren svarade att han givetvis kunde ordna detta ändå och då tackade jag ja till erbjudandet.

Men som man nästan borde ha anat, kort därefter kom det en bekräftelse på mejl att jag tecknat 250/100Mbit.

Ringde upp Telia igen och sa att det blivit något fel, hamnade då hos någon annan säljare som jag önskar jag hamnat hos från början och som sa att han inte visste vad den andra säljaren kunde lösa för "magi" då det helt enkelt inte var möjligt.

Man blir trött...

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4