Permalänk
Medlem

Liten follow up efter 1 veckan med Qrevo och tre hundar.

Riktigt bra konstruktion med borsten. Tittade på rutin maint efter 1 vecka, inget hårtrassel i "borsten". Till skillnad från de som inte är enbart gummig (dreame z10 och Roborock s6maxV) som referens.

Riktigt bra moppning, vi kör låg nivå men känslan är att det är betydligt renare.

Autotömningen fungerar nu, men jag fick dela in nedervåningen i 4 sektioner / fyra schedules med autotömning för att undvika stopp i dockan. Den tömde roboten, men stopp i loppet i dockan om man jag körde två zoner enbart med två schedules. Z10 pro kunde klara av hela nedervåningen, ibland, men med två zoner och två schedules så gjorde det den alltid.

Efter 1 vecka så provade jag i natt att köra enbart 3 schedules, med det problematiska rummet (med tjocka mattor) som 1 istället för 2 och det fungerade. Lite samma beteende som med Z10 pro, när man kör varje natt så städas gammal skit upp. Vi hade inte gjort en vårstädning innan byte utan det kan ha som med z10 pron städats upp pga frekvensen av städning (varje natt). Så jag misstänker att detta nu har balanserat (until fällningsperiod that is.. ).

Appen är fortfarande sämre än Xiamoi Me appen som jag använt till Z10 pro. Kan inte ställa in städning per rum. Vilket är rätt konstigt när man är van vid det.

Men nu när jag gjorde min första maint så är jag helt klart impad. Med tanke på 3 hundar (1 schäfer och två flattar) och den faktiskt städar på väldigt bra, och dockan går att leva med så är jag väl nöjd. Dock är det inget jag rekomenderar till andra om du har allt för många hundar. Vi är väldigt mycket i vårt kök och vardagsrum som är nedervåningen så det använts väldigt flitigt.

Hade jag gjort om köpet idag så kanske jag gått på L20 Ultra mest pga att jag tror den är mer hundhårvänlig. Att jag inte gjorde det berodde mest på min erfarenhet av Z10 och problemen den hade (allt utom dockan) och det problemfria jag haft med roborock.

Men för pris och resultat och om det inte är för mycket hundhår som ackumeleras per dag så är jag imponerande av Qrevo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Ok, när ska vi se den första AI dammsugaren då? dags för dom att visa någon praktisk tillämpning snart med allt AI snack.

finns ju redan, inte super avancerat men tex kan olika modeller själva avgöra när det ska städas och var samt typer av rum/golv osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

finns det nån robotsammsugare som kan dammsuga mellan radioatorerna på element? Vore najs om den kunde deploya en minidammsugare som tog hand om trånga utrymmen, kanter och en arm som kunde borsta av övredelen av lister och mellan radioatorerna på element.

såg att roborock sökt patent på en med inbyggd arm så det är nog på g
https://www.reddit.com/r/Roborock/comments/13tjar1/so_roboroc...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag letar ny robotdammsugare. Finns de något vettigt alternativ som fungerar bra när man har hund med lång päls (golden). Jag skulle främst bara vilja ha dammsugning, moppning känns inte nödvändigt eftersom vi har trägolv.

/Knatten

Visa signatur

// Knatten

Permalänk
Skrivet av knatten:

Jag letar ny robotdammsugare. Finns de något vettigt alternativ som fungerar bra när man har hund med lång päls (golden). Jag skulle främst bara vilja ha dammsugning, moppning känns inte nödvändigt eftersom vi har trägolv.

/Knatten

Hört att Roborock S8 med dubbla borstar ska vara bra om man har husdjur men finns kanske billigare alternativ. Speciellt om man inte känner behov av moppning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatten:

Jag letar ny robotdammsugare. Finns de något vettigt alternativ som fungerar bra när man har hund med lång päls (golden). Jag skulle främst bara vilja ha dammsugning, moppning känns inte nödvändigt eftersom vi har trägolv.

/Knatten

Jag har flera långhåriga katter och har haft en roborock och en ecovacs. Det var inga problem med själva dammsugningen, men båda hade problem med att tömma behållaren i stationen, alltid det mesta kvar i behållaren i dammsugaren så man fick tömma manuellt ändå.
Som jag skrev tidigare i tråden så funderar jag på att prova en TP-LINK RV30 (eller 10), just för att dom ser ut att ha en smartare design på tömningen till stationen.

Permalänk
Medlem

Jag ser på BF här att iRobot roomba j7 är nedsatt lite. Någon som vet om den är bra med husdjur? I nån youtube video som jag såg verkade de vara lite blandat resultat med hår.
Men fördelarna som jag ser verkar ju vara att den har schysst karta och kamera som undviker bla sladdar och en del annat som ligger på golvet. Vi har ju också en del hundleksaker som kan spridas lite överallt i hemmet.

https://www.irobot.se/products/irobot-roomba-j7

Visa signatur

// Knatten

Permalänk
Medlem

Jag försöker välja vilken robotdammsugare som är mest vettig just nu. Från början hade vi siktat in oss på Dreame L10S Ultra inför Black Friday. Men 7990kr är fortfarande mycket pengar för en robotdammsugare.
Försökte hitta något vettigt i prisklassen 5000kr. Det enda jag hittar då är Roborock S8 med minsta dockningsstationen. Hade gärna haft en dockningsstation med auto-tömning, verkar tyvärr omöjligt att uppgradera S8 till detta.

Vad rekommenderar ni här?
Ska den ha mopp så får det vara antingen med roterande moppar eller vibrerande. Dom som endast släpar en duk känns meningslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Jag försöker välja vilken robotdammsugare som är mest vettig just nu. Från början hade vi siktat in oss på Dreame L10S Ultra inför Black Friday. Men 7990kr är fortfarande mycket pengar för en robotdammsugare.
Försökte hitta något vettigt i prisklassen 5000kr. Det enda jag hittar då är Roborock S8 med minsta dockningsstationen. Hade gärna haft en dockningsstation med auto-tömning, verkar tyvärr omöjligt att uppgradera S8 till detta.

Vad rekommenderar ni här?
Ska den ha mopp så får det vara antingen med roterande moppar eller vibrerande. Dom som endast släpar en duk känns meningslösa.

Oaktat dina andra preferenser så finns Roborock Q7 Max+ (Med tömningsstation) för 4990:- hos ett flertal butiker den här veckan: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6029170

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Vi har 3 stora hundar och när den varit stopp i dockan så har jag plockat bort påsen, satt en dammsugare till insuget från robottdammsugaren till dockan och det har rensat den. Jag har också regelbunden dammsugit ur bingen (utan påsen i) och sett till att det är rent.

Detta har nog hänt en handfullgånger sedan juli 2022. Men du har säkert redan provat detta?

Ja, dessvärre testas detta regelbundet men ingen lycka. Tror att kan vara lite rasspecifikt. Vår vovve har strävt hår som bildar tussar. Hade svärmors golden på besök. Hårade som tusan men det blir inte lika tussigt. Kanske får byta jycke=)

Permalänk
Medlem

Nu har vi haft vår Roborock Q Revo i 4,5 vecka. Måste säga att mitt lite första negativa intryck nu blivit oerhört positivt.

3 hundar, flacoated och schäfer. Aldrig trassel i borsten, allt samlas i borsten. Rengörs 1 gång i veckan. Fatet som mopparna rengörs i 1 gång i veckan (superenkelt).

Påsen höll i 4,5 vecka, och då är den totalt packad. Ingen slack som man fick i vår Z10 pro. Så full påse har jag aldrig haft i nån dammsugare. Hundhår brukar förstöra det mesta.

Den har efter de första 2 dagarna aldrig misslyckats tömma. (Då kör vi 60 kvm i 3 zoner, tror jag kan få ner den till 2 men tänker inte riska).

Priset droppades ju också förra veckan till 7990 så vi fick tillbaka 2000.- från normalpriset på 9990 vi betalat på elgiganten.

Vi köpte också Roborocks cleaning solution för att testa. Sambon tycker det var värt det, själv vet jag inte. Mopparnas huvudsyfte är enligt mig att dammtorka efter (vilket ger ett väldigt bra resultat. Förväntar man sig moppning så ... nja).

Lite lovord sådär efter en månadskörning. (Kommer från Roborock S6 MaxV och Dreame Z10 Pro).

... och jag är inte ens sponsrad.

--- vi kör varje natt, deepcleaning på våra mattor och moppning (low).

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Livslängden på filtret börjar ta slut snart i Xiaomi appen
Hur gör ni, bara klickar i att man har bytt det eller faktiskt byter det?

Är ju andra delar som tar slut som x antal timmar också.
Tänkte om man skulle köpa ett kit reservdelar så man har hemma.
Hur har ni gjort som haft era nått år?

https://www.amazon.se/gp/product/B0BXPZJK3D/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Livslängden på filtret börjar ta slut snart i Xiaomi appen
Hur gör ni, bara klickar i att man har bytt det eller faktiskt byter det?

Är ju andra delar som tar slut som x antal timmar också.
Tänkte om man skulle köpa ett kit reservdelar så man har hemma.
Hur har ni gjort som haft era nått år?

https://www.amazon.se/gp/product/B0BXPZJK3D/ref=ox_sc_act_tit...

Jag har ett antal filter som jag roterar. Varje gång jag rengör filtret så byter jag till ett annat. När jag byter så gör jag också en bedömning av hur slitet det är (efter att jag dammsugit av det och sköljt av det), vet inte hur jag ska förklara det men man ser när det verkligen är slut. Har slängt 2 st under de år jag haft vår Roborock S6.

Köpte nog precis det där paketet med förbrukningsvaror och tycker att det fungerar helt ok.

Permalänk
Medlem

Om någon bor i närheten av Kristianstad, Skåne så har jag en Dreame Breakout (samt breakout breakout) som är ihoplödd men inte testad. Så bor du i närheten, har en Dreame som behöver breakout för att rootas kan du skicka ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Om någon bor i närheten av Kristianstad, Skåne så har jag en Dreame Breakout (samt breakout breakout) som är ihoplödd men inte testad. Så bor du i närheten, har en Dreame som behöver breakout för att rootas kan du skicka ett PM.

Har du fortfande kvar den?

Överväger att skaffa en robotdammsugare framöver (sitter fortfarande och jämför olika modeller) , men lutar åt en Dreame utav någon modell eftersom de verkar bra och relativt enkla att roota. Vill verkligen inte använda någon användares moln, speciellt inte om jag bestämmer mig för att köpa en modell med kamera.

Är det någon som vet om hur det påverkar garantin att man installerar Valetudo? Man bryter ju inte warenty stickers som jag förstår det, och saker kan ju gå sönder utan att det är Valetudos fel?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Har du fortfande kvar den?

Överväger att skaffa en robotdammsugare framöver (sitter fortfarande och jämför olika modeller) , men lutar åt en Dreame utav någon modell eftersom de verkar bra och relativt enkla att roota. Vill verkligen inte använda någon användares moln, speciellt inte om jag bestämmer mig för att köpa en modell med kamera.

Är det någon som vet om hur det påverkar garantin att man installerar Valetudo? Man bryter ju inte warenty stickers som jag förstår det, och saker kan ju gå sönder utan att det är Valetudos fel?

Jag äger den fortfarande, men den är på äventyr i Sverige just nu

Min uppfattning kring garanti är att Dreame tidigare inte alls brytt sig om Valetudo. Nu däremot så installerar de firmware som inte finns som OTA och som brickar dammsugaren om man försöker roota.

Sen är ju hårdvarufel alltid hårdvarufel oavsett och de verkar fixa det mesta. Men aldrig garanterat såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag äger den fortfarande, men den är på äventyr i Sverige just nu

Min uppfattning kring garanti är att Dreame tidigare inte alls brytt sig om Valetudo. Nu däremot så installerar de firmware som inte finns som OTA och som brickar dammsugaren om man försöker roota.

Sen är ju hårdvarufel alltid hårdvarufel oavsett och de verkar fixa det mesta. Men aldrig garanterat såklart.

Trevligt att höra att den finns kvar i alla fall. Då kanske den på sikt kan komma på äventyr hit om man bestämmer sig för att köpa en dammsugare.
Trevligt att de åtminstone inte blankt säger nej när det gäller hårdvarufel.
Tråkigt däremot att de installerar någon mjukvara som brickar dammsugaren om man försöker roota. Har du någon källa där man kan läsa mer om det? Gäller det endast vid reperation eller har de ändrat så det finns risk att de man köper i butik inte kan rootas längre?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Trevligt att höra att den finns kvar i alla fall. Då kanske den på sikt kan komma på äventyr hit om man bestämmer sig för att köpa en dammsugare.
Trevligt att de åtminstone inte blankt säger nej när det gäller hårdvarufel.
Tråkigt däremot att de installerar någon mjukvara som brickar dammsugaren om man försöker roota. Har du någon källa där man kan läsa mer om det? Gäller det endast vid reperation eller har de ändrat så det finns risk att de man köper i butik inte kan rootas längre?

Det diskuteras en del i Telegram-gruppen (https://t.me/+vuPbtb23w0g0NGIy) där olika användare fått tillbaka sina dammsugare från reparation med mjukvara som inte finns genom OTA. Senaste beskedet är ”avvakta” medan de undersöker och jobbar på det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Svårt att veta. Hittills har elektroniktillverkare som Xaomi totalt utklassat traditionella vitvarutillverkare som Electrolux eller Philips inom det här området, så den säkraste gissningen är att den antagligen inte är något att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

Har funderat länge på om jag ska försöka ersätta städerskans dammsugande och moppande med en robot, har så lite koll på de här maskinerna.
Var och tittade i en butik idag men nappade inte på någon av dem.
Såg att Dyson har en som ser ut som ett skämt men verkar ha bättre sugförmoga än alla övriga.

Vad ska man skaffa sig för någon?
Kommer inte köpa någon för under 10k för de kändes rätt basic.

Edit: Läste en recension om Dyson där den blev totalsågade så den blir det absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Har funderat länge på om jag ska försöka ersätta städerskans dammsugande och moppande med en robot, har så lite koll på de här maskinerna.
Var och tittade i en butik idag men nappade inte på någon av dem.
Såg att Dyson har en som ser ut som ett skämt men verkar ha bättre sugförmoga än alla övriga.

Vad ska man skaffa sig för någon?
Kommer inte köpa någon för under 10k för de kändes rätt basic.

Edit: Läste en recension om Dyson där den blev totalsågade så den blir det absolut inte.

Det blev en Dreame L20 Ultra från Webhallen för min del, det var den som vad jag kunde se hade vad jag ville ha.

Permalänk
Medlem

Dreame släpper ju en ny robot nu

"x40 ultra"

Men vad jag kan se så finns den inte tillgänglig i Europa.

https://www.dreametech.com/pages/x40-ultra-preorder

Samma med "Anker Eufy X10 Pro" som såg väldigt intressant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag äger den fortfarande, men den är på äventyr i Sverige just nu

Min uppfattning kring garanti är att Dreame tidigare inte alls brytt sig om Valetudo. Nu däremot så installerar de firmware som inte finns som OTA och som brickar dammsugaren om man försöker roota.

Sen är ju hårdvarufel alltid hårdvarufel oavsett och de verkar fixa det mesta. Men aldrig garanterat såklart.

Beställde nyss en Dreame D10S Plus från Power nu när det var rea 3992:- kändes som ett bra pris. Hoppas man blir nöjd, planerar att roota och slänga in Valetudo, bara jag får tag på ett PCB breakout board, är ditt fortfarande ute på vifft i Sverige?

Var egentligen väldigt sugen på en L10S Ultra för de bättre mopparna, men kände inte att jag kunde motivera att betala över 3000 :- extra bara för det. Vi får moppa manuellt istället.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Beställde nyss en Dreame D10S Plus från Power nu när det var rea 3992:- kändes som ett bra pris. Hoppas man blir nöjd, planerar att roota och slänga in Valetudo, bara jag får tag på ett PCB breakout board, är ditt fortfarande ute på vifft i Sverige?

Var egentligen väldigt sugen på en L10S Ultra för de bättre mopparna, men kände inte att jag kunde motivera att betala över 3000 :- extra bara för det. Vi får moppa manuellt istället.

Skicka din adress i PM så lägger jag dig som nästa på listan