Snabbkoll: Har du provat SweClockers mörka tema?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, eftersom jag avskyr "mörkt läge". Ljus text på mörk bakgrund är oerhört mycket svårare att läsa. För mig är det helt obegripligt varför nån vill ha det, men jag antar att det är en trend och många hoppar på för att det "ska vara så".

Tvärtom föredrar mina ögon om bara texten lyser upp. Det blir en mindre totalmängd ljus och mina ögon vilar på ett helt annat sätt.

Jag kan dock med flit påtvinga att darkmode blir dåligt för ögonen om jag använder för hög ljusstyrka.

Jag tycker att oavsett vilket man föredrar personligen så är det bara positivt att det nu är valbart.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Använder Dark Reader sedan flera år, så det är typ ingen skillnad. Men kul för de som saknat funktionen!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det där var ju en teknisk begränsning i stora delar. Så fort skärmar med "riktiga" färger kom, gick man över till vit/ljus bakgrund. Det är bara nu senaste 5-7 åren som folk fått för sig att de ska ha mörkt.

Jag tänker att det har funnits en del tekniska begränsningar för skärmar med mörka teman också. Clouding och liknande syns mer på svarta skärmar. Så skärmars svagheter syns mer av det upplägget. Det är ett område där skärmarna har blivit mycket bättre senaste årtiondet också.

Själv ogillar jag dark theme i word, excel och så. Ser inge bra ut alls. Men i windows är det väl mörkt mestadels annars.
På sweclockers använder jag ljust tema - på datorn.
I mobilen har jag installerat dark reader sedan flera år som gör alla siter mörka.

Så jag är väl lite "både och" här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja, men jag tycker att det ljusa temat kombinerat med Dark Reader ser bättre ut.
Det mörka temat blev för mörkt för min smak.
"Avgränsningarna" i UI:t blir för mörka, så det känns som att allt smälter samman.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Kör det ljusa på telefonen, och det mörka på datorn...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Yes, riktigt bra. Däremot får jag upp reklam som bländar lika mycket som solen.. Vill ha reklam aktiverat för att stötta hemsidan, men inte om jag ska bli blind på köpet!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Använder mörkt tema överallt jag kan men gillar inte alls det på Sweclockers. Något känns inte rätt med kontrasterna. Tycker ljusa blev sämre med, förstår inte varför de bytt färg på vissa saker där som gör det svårare att se.

Håller med. Jag har stora problem med att läsa på hemsidor då jag har Visual Snow Syndrome, och dark mode brukar hjälpa. Det går bra på sidor som youtube darkmode, och discord och liknande. Men sweclockers triggar min palinopsi (negativ som fastnar i synfältet) då det är nån typ av kontrastskillnad mellan det ljusa och det mörka. Vet inte vad skillnaden är från t.ex. youtube eller discord. Discord känns helt klart bäst.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

På telefonen gör webbläsaren (VIA browser för tillfället) om alla sidor till mörkt så gott den kan och der har fungerat utmärkt på Sweclockers. Hemmavid har jag så pass anpassade inställningar på skärm och belysning att vitt tema fungerar utmärkt. Har således inte behövt testa det nya.

Permalänk
Medlem

Inte ett årtionde för tidigt!

Permalänk
Medlem

Fan i mig det bästa som har hänt sen JonasT kom tillbaka från föräldraledigheten.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av altair4:

Tycker ljusa blev sämre med, förstår inte varför de bytt färg på vissa saker där som gör det svårare att se.

Hej! Under ombyggnationen av sajten behövde vi definiera områden och inte enstaka färger. Vi gick från att ha ca 300 färger till 60 stycken, vilket gjorde att inte sajten är identisk längre. Om du har specifik feedback om vilka områden du känner blev sämre så har vi inga problem med att korrigera/återställa dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Håller med. Jag har stora problem med att läsa på hemsidor då jag har Visual Snow Syndrome, och dark mode brukar hjälpa. Det går bra på sidor som youtube darkmode, och discord och liknande. Men sweclockers triggar min palinopsi (negativ som fastnar i synfältet) då det är nån typ av kontrastskillnad mellan det ljusa och det mörka. Vet inte vad skillnaden är från t.ex. youtube eller discord. Discord känns helt klart bäst.

Finns det ett ord för detta!, jag har också problem med vissa darkmode att textraderna fastnar i synfältet och swecs darkmode triggar detta hos mig men discord, youtube, vscode etc. funkar utan problem.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Fungerar finfint! Är inte så brydd på telefonen, men på datorn är det väldigt behagligt med darkmode 😌

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Discokungen
Skrivet av cyklonen:

Nej, eftersom jag avskyr "mörkt läge". Ljus text på mörk bakgrund är oerhört mycket svårare att läsa. För mig är det helt obegripligt varför nån vill ha det, men jag antar att det är en trend och många hoppar på för att det "ska vara så".

Det är för att det är betydligt smidigare för OLED-skärmar. Man kan givetvis justera ljusstyrka men det blir också lite tjatigt när det inte är mörkt utomhus hela tiden som det är den här årstiden att justera ljusstyrka efter soltimmarna. En fantastisk uppgradering för både mobil och dator för egen del!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Median:

Borde ha införts för ca 10 år sen, men varför inte!

Exakt...
För att vara en sida för ny teknik ligger sidan / låg sidan år efter...

Permalänk
Medlem

Enda dåliga med det mörka temat är all ljus reklam :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Mycket bra. fast jag föredrar dark readers mjukare(?) kontrast. lite ljusare grått och så

Håller med, det mörka temat på sidan har lite för hög kontrast. För mörk bakgrund för kritvit text. Dark Reader's standard inställningar är trevligare för ögonen.

Men, aldrig fel med inbyggt mörkläge på sidor! Bra att alternativet finns. 👍

Permalänk
Medlem

mörkt på telefonen och ljust på datorn

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Finns det ett ord för detta!, jag har också problem med vissa darkmode att textraderna fastnar i synfältet och swecs darkmode triggar detta hos mig men discord, youtube, vscode etc. funkar utan problem.

Ja precis, det är väldigt vanligt när man har Palinopsi, eller Palinopsia på engelska. Det är när negativ från ljuskällor och kontraster fastnar mycket snabbare och längre än vanligt. Jag får det ofta efter bara nån sekund. Kollar jag mot en bils framlykta en sekund så sitter den kvar 10 sekunder. Typ så. Det tar lite längre tid när jag läser helt klart.. men det är jobbigt i vilket fall.

Det spelar som sagt roll vilka färger/kontraster det handlar om.. det är lite all over the place. Sweclockers dark mode triggar det för mig i alla fall, och det är inte deras fel. Men en mjukare(?) kontrast skulle hjälpa i mitt fall.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det där var ju en teknisk begränsning i stora delar. Så fort skärmar med "riktiga" färger kom, gick man över till vit/ljus bakgrund. Det är bara nu senaste 5-7 åren som folk fått för sig att de ska ha mörkt.

5-7 åren? Jag har kört mörkt tema i Windows senaste 20 åren, o så fort jag fick reda på Dark Reader till webläsaren för några år sen så installerade jag diiirekt. Mörkt tema är MYCKET skönare för ögonen, medans det här med att ha en bakgrund på 255 (aka maxvitt) är väldigt märkligt, varför skulle man vilja ha en bakgrund som konstant blastar full ljusstyrka i ögonen? Det är texten som ska lysa, inte allt annat än texten. Jag menar kollar du på bilder, spel, youtube eller en film så är 255 nånting som är reserverat för nånting LJUST (som lampor, solen eller liknande), medans om det t ex filmas ett vitt papper eller kanske snö så ligger den snarare på kanske max 200.
Så att sen istället sänka ljusstyrkan som vissa föreslår för att då kompensera för den där 255-bakgunden gör ju alltså att alla bilder o filmer/youtube/whatever man kollar på istället blir för mörkt. Med andra ord, bakgrunden ska ALDRIG vara det som är ljusast, att köra så är bakvänt, konstigt o fel.
Så nä, bästa för bra läsbarhet ungefär det mörka temat som Sweclockers kör nu. Mörkgrå bakgrund med ljusgrå text. Alltså inget starkt bakgrundsljus utan istället lagom kontrast mellan text o bakgrund. Fast personligen så tycker jag OLED-svart ändå alltid är snyggare

Skrivet av tevey:

Kör mörkt tema på nästan allt, men det är någon med swec mörka temat som gör att det känns rörigare att läsa forumtrådar, kanske behövs mer variation i gråskalan?

Ja Sweclockers mörka tema är liite väl kontrastfattigt. Texten har bra ljusstyrka, men bakgrunden hade kunnat mörkas ner en gnutta till imo.

Skrivet av Joppis:

Tvärtom föredrar mina ögon om bara texten lyser upp. Det blir en mindre totalmängd ljus och mina ögon vilar på ett helt annat sätt.

Precis så, ljust tema blir oerhört tröttsamt i ögonen, speciellt såhär års när vi har nästan konstant mörker så vill man inte ha en stark lampa som blastar sönder ögonen.

Permalänk
Medlem

Ska inte säga att föredrar ljust tema men det beror på vilket humör jag är på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Vad sägs som att dra ner ljusstyrkan lite på skärmen?

Ger inte ens i närheten av samma effekt ju. För egen del så är lägsta ljusstyrkan på mobilen nog för att ljusa hemsidan ska kännas som en helig handgranat i nyllet på morgonen när man surfar in medan jag drar mig lite innan man ska upp till jobbet 😜

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kontrasten är lite väl hård, skulle kunna vara lite mjukare. Men jag föredrar mörka teman rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

5-7 åren? Jag har kört mörkt tema i Windows senaste 20 åren, o så fort jag fick reda på Dark Reader till webläsaren för några år sen så installerade jag diiirekt.

Jag menade inte att det inte fanns tidigare, men det är ganska nyligen det blivit en trend, nåt som folk liksom hoppar på för att det är hippt och häftigt.

Skrivet av Gurrrra:

Så att sen istället sänka ljusstyrkan som vissa föreslår för att då kompensera för den där 255-bakgunden gör ju alltså att alla bilder o filmer/youtube/whatever man kollar på istället blir för mörkt.

Inte alls. Då är skärmen i så fall kass, eller möjligen dåligt inställd. Min primära skärm vid datorn har jag satt ljusstyrkan till 0 på. Den är fortfarande ganska rejält ljus, men default var 100, och det var som att ha en bygglampa rakt i nyllet. Har man inte justerat skärmen så kan jag förstå att man tycker att det är jobbigt. Men det är inte alls så att bilder och filmer blir för mörka, för det är en fråga om kontrast, och den ändras inte (mer än på marginalen) när ljusstyrkan ändras.

Skrivet av Gurrrra:

Så nä, bästa för bra läsbarhet ungefär det mörka temat som Sweclockers kör nu.

Det där är objektivt fel. Om du själv tycker det är bättre för dig är det så klart ok. Men för folk i allmänhet gäller det motsatta. Läsbarheten är markant bättre med mörk text på ljus bakgrund, visar studier på temat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för funktionen. Blivit mer och mer ljuskänslig med åren.

Skrivet av nino:

Vad sägs som att dra ner ljusstyrkan lite på skärmen?

Det är säkert ett bra råd till många. Men för oss som redan har ljusstyrkan på 0 på alla skärmar (förutom när mobilen är utomhus) är det svårt att sänka ännu mer.

Min webbläsare kan som tur är tvinga sajter till att ha mörkt tema, men ser hellre att den funktionen inte ska behövas för att kunna surfa. Lägsta ljusstyrka är det viktigaste jag kollar på vid köp av skärm/telefon, inte högsta peak brightness.

Permalänk
Medlem

Skärmens lägsta ljusstyrka kan vara viktigare än den högsta. Tillverkare borde specificera både lägsta och högsta inställbara ljusstyrka. Tänk en Stereo där det inte går att ställa in volymen. Så är det tyvärr med ljusstyrkan på jättemånga skärmar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av nino:

Vad sägs som att dra ner ljusstyrkan lite på skärmen?

Min P44W-10 är fortfarande för ljus på lägsta, har motvilligt sänk kontrasten för att göra bilden mörkare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

På mobilen kör jag ljust tema på dagen, och på kvällen när jag byter över till mörk tema genom systemet ändras också sweclockers till mörkt tema. Funkar prima!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte alls. Då är skärmen i så fall kass, eller möjligen dåligt inställd. Min primära skärm vid datorn har jag satt ljusstyrkan till 0 på. Den är fortfarande ganska rejält ljus, men default var 100, och det var som att ha en bygglampa rakt i nyllet. Har man inte justerat skärmen så kan jag förstå att man tycker att det är jobbigt. Men det är inte alls så att bilder och filmer blir för mörka, för det är en fråga om kontrast, och den ändras inte (mer än på marginalen) när ljusstyrkan ändras.

Att skärmen skulle vara kass på nåt sätt för att bilder blir mörka när man sänker ljusnivån går inte ihop öht. Är jag i ett normalbelyst rum o ställer ner ljusstyrkan på minsta för att inte bli blastad av en vit bakgrund så blir bilder, filmer o spel för mörka oavsett hur bra eller dålig skärm jag har. Jag jobbar mycket med bilder o skulle jag köra vit UI o lägsta ljusstyrka så blir det så gott som omöjligt att jobba med en bild, o det både för att ljusstyrkan är låg o också för att den ljusa bakgrunden kommer överbelysa bilden man jobbar med. Det finns ju en ganska god anledning till att ALLA grafikprogram har mörkt UI som default. O hur man ser en bild när man jobbar med den är även riktlinjen för hur den ska visas. Så kompenserar du ner ljusstyrkan för att en vit bakgrund inte ska blasta dina ögon så tittar du på precis alla typer av bilder fel.

Skrivet av cyklonen:

Det där är objektivt fel. Om du själv tycker det är bättre för dig är det så klart ok. Men för folk i allmänhet gäller det motsatta. Läsbarheten är markant bättre med mörk text på ljus bakgrund, visar studier på temat.

Jag har läst tidigare om folk som påstår att det finns studier på det men aldrig fått nån länkad om det. Har du nån eller är det bara hörsägen du langar vidare?
Jag kan iaf helt gå med på att helsvart bakgrund med ljus vit text antagligen inte är så bra för ögonen nej (därför jag ställer ner ljusstyrkan på min telefon på minsta (o lite till) när jag ligger i sängen o det är helt nersläckt i rummet), men det känns ungefär lika dumt som att köra helvit bakgrund med svart text på inställd ljusstyrka. Det är alltså den höga kontrasten som är problemet. Sätt istället som här på Sweclockers med en mörgrå bakgrund o ljusgrå text så har du mjuk o fin kontrast som är lättläst, o dessutom så visas alla typer av bilder från spel, filmer etc etc på rätt sätt också.

Permalänk
Medlem

Så länge man kan välja har jag inget problem med det - kul för er som vill ha det
Jag kör ljust teman som standard i program där det går, tycker att svart text på vit bakgrund är lättare att läsa än ljus text på mörk bakgrund.
Kanske bör tilläggas att jag läser minimalt på telefonen mitt i natten. Däremot en hel del böcker på ipaden med ljust tema.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.