AMD Ryzen Threadripper 7970X och 7980X – galen flertrådad prestanda

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 7970X och 7980X – galen flertrådad prestanda

Testlabbet tar sig an AMD:s återkomst till HEDT, där Ryzen Threadripper 7000 bjuder på kärnor, minneskanaler och PCI Express-banor i överflöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar ändå att ni drar en gräns: 69k är extremt dyrt, men 35k är dyrt men inte extremt…

Jag hade nog dragit gränsen för extremt lite lägre

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Gillar ändå att ni drar en gräns: 69k är extremt dyrt, men 35k är dyrt men inte extremt…

Jag hade nog dragit gränsen för extremt lite lägre

Allt är relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Allt är relativt.

Kul ändå att se att dessa drar ungefär likvärdigt med 14900K, det ger lite perspektiv på helheten

Permalänk
Medlem

Äntligen en ny episod av Kärnornas Krig - trådrivarens återkomst!

Permalänk
Medlem

Tänkt dig en filmscene, du ser Buzz och Woody från Toy Story. Buzz lägger handen över Woody's axlar och säger: Kärnor, kärnor över allt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Detta 700watt element har ju riktigt dålig energianvänding per cm/2 yta i jämförelse.
Cpun kan ju faktiskt också samtidigt mina Bitcoin för att generera värme så det borde i längden bli en bättre affär

Permalänk
Medlem

Tycker threadripper har förlorat lite vad de var med tidiga (ry(Zen)) = Många kärnor för lågt pris.

Nu är det många kärnor för dyrt pris. Men visst imponerande prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker threadripper har förlorat lite vad de var med tidiga (ry(Zen)) = Många kärnor för lågt pris.

Nu är det många kärnor för dyrt pris. Men visst imponerande prestanda.

Vill minnas att vi skrev om detta redan då att detta skulle hända i framtiden.
Då var de billiga för att AMD ville sälja och visa att de hade en bra produkt.
Idag finns det ingen konkurreras, de är etablerade och vips vill de de ta bra betalt precis som Intel.

Permalänk
Medlem

En CPU-familj för filmskapare utav dålig CGI för kommande filmer 2024 och uppåt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

En CPU-familj för filmskapare utav dålig CGI för kommande filmer 2024 och uppåt.

Inte så säker på det. Det lilla jag har provat i den världen visade att grafikkort är så mycket effektivare på det.

Jag tänker mig mer många virtuella maskiner, databasservrar och byggservrar på mindre företag som klarar sig med HEDT.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Snusfri

En 7970X samt 1TB RAM skulle inte sitta fel faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det tillräckligt att köra 60 sekunder för att bedöma klockfrekvens över tid, särskilt med AIO:n till TR?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ungefär som Lego, som inte allt för sällan ligger på 1 kr per bit, så får man nu här en kärna för varje 1000 kr

En liten smula utanför min gamingbudget, får jag säga.

Permalänk
Medlem

Den här releasen känns lite som vanligt, flertalet videos från olika youtubers och tester till höger och vänster. (Kul!).

Men när Intels Sapphire Rapids lanserades kändes det som att intresset för HEDT hade dött helt, knappt några tester eller videos och de större datorbutikerna har inte ens produkterna i sitt normala sortiment.

De flesta testerna jag sett i dag verkar inte ens ha med Sapphire Rapids som jämförelse, precis som att produkten inte existerar.

En vild gissning är att Intel helt enkelt inte marknadsför den till entusiaster överhuvudtaget och att den därmed hamnat utanför de normala reviewkanalerna, men det vore kul att höra från någon "på insidan" vad det beror på. Har du kanske några tankar du kan dela på ämnet, @JonasT?

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar ändå att ni drar en gräns: 69k är extremt dyrt, men 35k är dyrt men inte extremt…

Jag hade nog dragit gränsen för extremt lite lägre

Skrivet av JonasT:

Allt är relativt.

Relativt eller extremt relativt!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kollade precis om nån spansk återförsäljare har nån inne...(inte än) men.. Dax att bygga MONSTER! Jag kommer be datorkedjan i närheten av där jag bor bygga datorn. Hård tjänade pengar och skulle jag tabba mig och det säger "poff" så vill jag inte stå där med en rökt dator och inga pengar för en ny workstation haha...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Den här releasen känns lite som vanligt, flertalet videos från olika youtubers och tester till höger och vänster. (Kul!).

Men när Intels Sapphire Rapids lanserades kändes det som att intresset för HEDT hade dött helt, knappt några tester eller videos och de större datorbutikerna har inte ens produkterna i sitt normala sortiment.

De flesta testerna jag sett i dag verkar inte ens ha med Sapphire Rapids som jämförelse, precis som att produkten inte existerar.

En vild gissning är att Intel helt enkelt inte marknadsför den till entusiaster överhuvudtaget och att den därmed hamnat utanför de normala reviewkanalerna, men det vore kul att höra från någon "på insidan" vad det beror på. Har du kanske några tankar du kan dela på ämnet, @JonasT?

Intels variant är väl helt enkelt inte alls lika intressant? Den blir ju mosad av förra generationen och knappt värd för någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul ändå att se att dessa drar ungefär likvärdigt med 14900K, det ger lite perspektiv på helheten

Tills Elmor fick tag i ett ex och kör 6 GHz all-core och kommer upp i 1600W 😅
https://youtu.be/CP6vuvOVTcc?si=Bd5Jytf0VZHrpo9D

Permalänk

Suverän recension som vanligt!

Men en gång i tiden var HDET också tillägnad konsumenter. Det verkar som den tiden är förbi för alltid. RIP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Detta 700watt element har ju riktigt dålig energianvänding per cm/2 yta i jämförelse.
Cpun kan ju faktiskt också samtidigt mina Bitcoin för att generera värme så det borde i längden bli en bättre affär

https://public.keskofiles.com/f/btt/ASSET_JPEG_24682191?auto=format&bg=fff&dpr=1.5&fit=fill&h=558&q=80&w=558

Viss skillnad i inköpspris. Lång tid innan denna CPU börjar löna sig.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem

Drygt 1000kr per kärna är inte så farligt ändå

Fullständig galenskap för min del, men nog är det imponerande hur mycket beräkningskraft man kan klämma in i en liten låda under skrivbordet idag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker threadripper har förlorat lite vad de var med tidiga (ry(Zen)) = Många kärnor för lågt pris.

Nu är det många kärnor för dyrt pris. Men visst imponerande prestanda.

Jo...

Men jämför Ryzen 7 1800X vs Ryzen Threadripper 1950X vs Ryzen 9 7950X.

1950X (16C/32T) slår 1800X (8C/16T), men 7950X (16C/32T) slår dem båda.

Andra fördelar?

Threadripper 1000 series
All the CPUs support DDR4-2666 in quad-channel mode.
All the CPUs support 64 PCIe 3.0 lanes. 4 of the lanes are reserved as link to the chipset.

Så Threadripper hade mycket minnesbandbredd och mycket PCIe lanes jämfört med Ryzen 1000.

Men vanliga AM5 Ryzen 7000 har nu DDR5, vilket ger dem liknande bandbredd i dualchannel som Threadripper 1000 hade i quadchannel.

En vanliga AM5 Ryzen 7000 dator ger stöd för PCIe 5.0 och 4.0 vilket ger mer bandbredd per lane, även om det inte är fler eller lika många lanes totalt.

Samt kolla datagrammet för energiåtgång.
Visst Threadripper 7980X fick bäst resultat där.
Men vanliga Ryzen 9 7950X3D presterade bättre i energiåtgång än Threadripper 7970X och till ett betydligt lägre pris.

Ryzen 9 7950X och Ryzen 9 7950X3D är typ bättre på allt än Threadripper 1950X och de andra Threadripper 1000 serien processorer och plattform.

Det är väl lite samma öde som multisocket system.
Visst finns det fortfarande användningsområden för sådana system.

Men förr var det någorlunda överkomligt med Dual Pentium 3 eller Dual Athlon MP system.
Något den vanliga datornörden kunde skaffa utan att vara rik.

Men när Core 2 kom med sina Dual och Quad core processorer så var Pentium 3 och Athlon MP föråldrade.

Ett gammalt multisocket system för 2 eller 4 singlecore processorer kanske har en coolhetsfaktor.

Men ett singelcore system från 2010 talet eller nyare slår de gamla system på allt förutom möjligtvis coolhetsfaktor.

Så utvecklingen där har mestadels varit positiv.

Sen om man har utrymmet så går det ju att samla på gamla system om man tycker att coolhetsfaktorn är så viktig att det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vill minnas att vi skrev om detta redan då att detta skulle hända i framtiden.
Då var de billiga för att AMD ville sälja och visa att de hade en bra produkt.
Idag finns det ingen konkurreras, de är etablerade och vips vill de de ta bra betalt precis som Intel.

Då borde väl Intel räknas som budget idag om man ska följa den logiken? Jag har ingen koll om det är så.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Intressanta vore ju smälla in fyra st 4090 kort, linux i botten och virtualisera fyra windows gäster, eller köra wine/proton.

När mamma (eller pappa) jobbar ensamma hemma så går det toksnabbt och när barnen och bättre hälften kommer hem så blir det spelade för alla.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Jo...

Men jämför Ryzen 7 1800X vs Ryzen Threadripper 1950X vs Ryzen 9 7950X.

1950X (16C/32T) slår 1800X (8C/16T), men 7950X (16C/32T) slår dem båda.

Andra fördelar?

Threadripper 1000 series
All the CPUs support DDR4-2666 in quad-channel mode.
All the CPUs support 64 PCIe 3.0 lanes. 4 of the lanes are reserved as link to the chipset.

Så Threadripper hade mycket minnesbandbredd och mycket PCIe lanes jämfört med Ryzen 1000.

Men vanliga AM5 Ryzen 7000 har nu DDR5, vilket ger dem liknande bandbredd i dualchannel som Threadripper 1000 hade i quadchannel.

En vanliga AM5 Ryzen 7000 dator ger stöd för PCIe 5.0 och 4.0 vilket ger mer bandbredd per lane, även om det inte är fler eller lika många lanes totalt.

Samt kolla datagrammet för energiåtgång.
Visst Threadripper 7980X fick bäst resultat där.
Men vanliga Ryzen 9 7950X3D presterade bättre i energiåtgång än Threadripper 7970X och till ett betydligt lägre pris.

Ryzen 9 7950X och Ryzen 9 7950X3D är typ bättre på allt än Threadripper 1950X och de andra Threadripper 1000 serien processorer och plattform.

Det är väl lite samma öde som multisocket system.
Visst finns det fortfarande användningsområden för sådana system.

Men förr var det någorlunda överkomligt med Dual Pentium 3 eller Dual Athlon MP system.
Något den vanliga datornörden kunde skaffa utan att vara rik.

Men när Core 2 kom med sina Dual och Quad core processorer så var Pentium 3 och Athlon MP föråldrade.

Ett gammalt multisocket system för 2 eller 4 singlecore processorer kanske har en coolhetsfaktor.

Men ett singelcore system från 2010 talet eller nyare slår de gamla system på allt förutom möjligtvis coolhetsfaktor.

Så utvecklingen där har mestadels varit positiv.

Sen om man har utrymmet så går det ju att samla på gamla system om man tycker att coolhetsfaktorn är så viktig att det är värt det.

För att ta en ännu galnare utveckling... Kunde låta bli att testa i alla fall UE5.3 bygget samt Blender på en M3 Max laptop.

UE5.3 var rätt mycket vad jag förväntande mig, fråga är om alla har samma förväntan? Datorn drog ~80 W från väggen och gjorde bygget på 1179s. Så snabbare än 7950X, inte så långt från TR3970X.

Ändå rätt bra show från TR7980X, den är ungefär dubbelt så snabb och blir "bara" slagen med en faktor ~2 i perf/W.

Blender scenen är roligare. Det är lite en "stretch" men iGPUn är trots allt en del av CPU-kretsen (och har framförallt tillgång till allt RAM, tillgång till mer RAM är annans en av få anledningar att rendera på CPU idag). Scenen renderas på 38s och datorn drog ~75 W från väggen. Så en bärbara är ~2 gånger snabbare än TR7980X och har lite mer än 13 gånger bättre perf/W.

Så ja, det har varit rätt ordentligt utveckling. Mer så på visa håll än andra...

Vad det gäller TR7950X mot 14900K och 7950X får man till de senares försvar säga att de trots allt bara har x2,5 resp. x2,0 gånger sämre perf/W i t.ex. Blender. Givet att de senare har betydligt färre än hälften så många kärnor är det ändå inte så mycket till en kross på den punkten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

Tills Elmor fick tag i ett ex och kör 6 GHz all-core och kommer upp i 1600W 😅
https://youtu.be/CP6vuvOVTcc?si=Bd5Jytf0VZHrpo9D

I videon var det 7995WX dock, 96 kärnor.

16.66 W/kärna. Med 8 kärnor skulle det bli 133 W, så ganska rimligt... per kärna då. Totalt sett blir det ju helt sanslöst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

om det blir ett köp så blir det den på 16 eller 24 kärnor vill ha pci-e lines & minneskanaler. inte massvis med extra kärnor som jag i stort sett inte har någon nytta av. & då blir det pro varaianten om det blir nåt men som jag påpekat beror på moderkorten oxå, cxl tex, thunderbolt nåt annat än m.2 tex u.3 eller edsf eller nåt osv om de är som vanliga mellanklassen så blir det intel istället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intels variant är väl helt enkelt inte alls lika intressant? Den blir ju mosad av förra generationen och knappt värd för någon

Att HEDT är dött kan jag köpa iom att SLI försvann, men att det skulle vara så stor skillnad på AMD och Intel att de hamnar på var sin sida om intressegränsen tycker jag inte riktigt håller. SR var ju i princip ensam HEDT med PCIE5 och DDR5 i nästan ett år innan den här lanseringen. Vill man ha ett dussin NVMe-diskar eller en Tb RAM är båda plattformarna lika bra, och båda är bättre än gamla TR som ju såldes typ överallt.

Att intresset för HEDT generellt är för lågt kan vara förklaringen absolut, och då handlar det i så fall om att Intel helt enkelt inte lade något krut på att marknadsföra SR som en hemmabyggarplattform, medan AMD verkar göra det. Det är ju inga problem att köpa SR från ex. Dell men man hittar inte komponenter i de vanliga hemmabyggarbutikerna.

Frågan är om det blir samma för Threadripper, det återstår ju att se under morgondagen om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Viss skillnad i inköpspris. Lång tid innan denna CPU börjar löna sig.

Ja det är nog till att ta ett tag

Jag hade detta dock som helst seriöst projekt när jag bodde i villa förut.

Tanken var att mina ETH med grafikkort i en låda som jag kopplade till ventilationen i huset. Sedan ett script som körde eth efter värmebehovet i huset.
2kw värme var inte supersvåra att få fram och räcker en bra bit att stödvärma med och på den tiden blev det rätt hygglig playoff.