Köpråd extern disk

Permalänk
Medlem

Köpråd extern disk

Behöver en extern disk för att användas som backup. Den jag har nu börjar bli trött och känns inte riktigt lika pålitlig.

Är ute efter en i storleken runt 2-4TB. Vet inte om det borde vara en HDD eller SSD, osäker på för och nackdelar med respektive i syfte att lagra backuper. Vill självklart ha en disk som är stabil och håller länge.

Vill även få till smarta backupfunktioner som automatisk vet vilka filer som ändrats osv än att manuellt kopiera över alla filer. Men detta kanske det redan finns olika program för?

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att köpa billigaste Seagate eller Wester Digital 2.5"-disken du kan hitta för backup. 2.5"-diskar behöver ingen extern strömförsörjning till skillnad från 3.5"-diskar vilket gör dem smidigare att använda. En hårddisk är billigare än SSD och håller data även om du inte kopplar in den på flera år (en SSD kan få problem om den inte får stå inkopplad ett tag med några månaders mellanrum). Hårddiskars nackdelar är att de är långsamma, högljudda (inte så mycket för 2.5"-diskar dock) och känsliga för att röras för mycket när de är igång, och även känsligare för att tappas etc när de är avstängda.

Jag tror hårddisktillverkarna skickar med backup-program ibland, men jag har aldrig använt dem och jag har på känn att de är fruktansvärt dåliga... För Mac har du Time Machine, finns säkert något liknande som följer med Windows.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, såg att dessutom prisbilden har förändrats sedan jag tittade för längesedan. Går att få 4TB+ till ett överkomligt pris. Tänker också att det vore bra med krypteringsfunktion men där finns säkert andra program kan lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Tack för tipset, såg att dessutom prisbilden har förändrats sedan jag tittade för längesedan. Går att få 4TB+ till ett överkomligt pris. Tänker också att det vore bra med krypteringsfunktion men där finns säkert andra program kan lösa det.

Jag säger undvik allting som hårddisktillverkarna försöker pracka på dig, därav tipset att köpa den absolut billigaste disken du kan hitta då de har färre features såsom kryptering, backupprogramvara, konstiga knappar och displayer och annat skit som kräver drivrutiner etc. Hårddisktillverkare är bra på att göra hårddiskar, men de är lallande idioter när det kommer till allt annat utom det! Jag skulle absolut inte lita på deras backup-programvaror eller kryptering och absolut inte installera några drivrutiner från dem.

Kryptering löser du lämpligtvis i operativsystemet eller möjligtvis i backup-programmet, särskilt som prestanda inte är kritiskt på en backup-disk (tom en 10 år gammal processor kan kryptera många GB/s, en hårddisk skriver och läser inte ens en tiondel så fort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Behöver en extern disk för att användas som backup. Den jag har nu börjar bli trött och känns inte riktigt lika pålitlig.

Är ute efter en i storleken runt 2-4TB. Vet inte om det borde vara en HDD eller SSD, osäker på för och nackdelar med respektive i syfte att lagra backuper. Vill självklart ha en disk som är stabil och håller länge.

Vill även få till smarta backupfunktioner som automatisk vet vilka filer som ändrats osv än att manuellt kopiera över alla filer. Men detta kanske det redan finns olika program för?

Backup är inget man gör automatiskt. Du måste nämligen kontrollera att backupperna faktiskt genomförs också. Det program som ger mest gratis är rsync. Där kan du lägga upp rutiner och regler för hur filer synkroniseras mot varandra. Programmet kan även anropas som server och kan överföra mellan olika datorer om det behövs. Programmet finns för Linux / Mac / Windows.

Du har även möjlighet att köra kommandon pre- och -post för att få viss typ av automatik, som exempelvis att alla kopierade filer packas i en passande komprimerad fil.

Du måste även ha en plan för hur ofta och vad som ska säkerhetskopieras. Själv kör jag backup på alla privata filer som ändras och filer som aktivt ändras av mig får direkt ett nytt filnamn och sparas aktivt på flera diskar samtidigt.

Skrivet av trudelutt:

Mitt råd är att köpa billigaste Seagate eller Wester Digital 2.5"-disken du kan hitta för backup. 2.5"-diskar behöver ingen extern strömförsörjning till skillnad från 3.5"-diskar vilket gör dem smidigare att använda. En hårddisk är billigare än SSD och håller data även om du inte kopplar in den på flera år (en SSD kan få problem om den inte får stå inkopplad ett tag med några månaders mellanrum). Hårddiskars nackdelar är att de är långsamma, högljudda (inte så mycket för 2.5"-diskar dock) och känsliga för att röras för mycket när de är igång, och även känsligare för att tappas etc när de är avstängda.

Jag tror hårddisktillverkarna skickar med backup-program ibland, men jag har aldrig använt dem och jag har på känn att de är fruktansvärt dåliga... För Mac har du Time Machine, finns säkert något liknande som följer med Windows.

Varför ska man köpa den billigaste disken för? Jag köper alltid dom diskar som har bäst siffror när det gäller kvalitet / storlek / garanti just för att ha så stora marginaler som möjligt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Köpte en Wester Digital 4tb 2.5a usb strömförsörjning, hade inga stora förhoppningar på den men priset då var 995:- NONet så okej och den har varit överraskande bra helt klart ett bra köp. Själv allergisk mot Seagate troligen oförtjänt men bara en hårddisk har kraschat för mig och det var en Seagate och bara två år gammal.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade undvikit 2.5" enheter för de saknar egen nätdel och ssder går också bort som backupenheter pga sin konstruktion som gör att de alltid bör vara på.
Återstår alltså 3,5" Hdd, lämpligen osbansluten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför ska man köpa den billigaste disken för? Jag köper alltid dom diskar som har bäst siffror när det gäller kvalitet / storlek / garanti just för att ha så stora marginaler som möjligt.

Jag utvecklade det i mitt nästa inlägg i tråden - den billigaste för att det är mindre risk att man får med massa idiotiska features som bara är i vägen. Jag har köpt många hårddiskar genom åren och någon har t ex fått Windows att fråga om drivrutiner varje gång man kopplade in den, trots att själva hårddisken fungerade utan drivrutin, däremot behövdes det väl för kryptering eller något annat skit som jag inte använde. Extremt irriterande. Jag vill absolut inte installera någon drivrutin i onödan. Någon annan hårddisk var "hjälpsam" och låtsades vara en CD och en HDD när man kopplade in den, där CDn innehöll backupprogramvara. Det gick inte att ändra på. Också extremt irriterande.

Jag tror även Western Digital har haft "Mac-diskar" som bara har ett annat skal och ett annat filsystem, och eventuellt någon dålig backup-programvara för Mac på dem. Man vill ju inte betala extra för sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag utvecklade det i mitt nästa inlägg i tråden - den billigaste för att det är mindre risk att man får med massa idiotiska features som bara är i vägen. Jag har köpt många hårddiskar genom åren och någon har t ex fått Windows att fråga om drivrutiner varje gång man kopplade in den, trots att själva hårddisken fungerade utan drivrutin, däremot behövdes det väl för kryptering eller något annat skit som jag inte använde. Extremt irriterande. Jag vill absolut inte installera någon drivrutin i onödan. Någon annan hårddisk var "hjälpsam" och låtsades vara en CD och en HDD när man kopplade in den, där CDn innehöll backupprogramvara. Det gick inte att ändra på. Också extremt irriterande.

Jag tror även Western Digital har haft "Mac-diskar" som bara har ett annat skal och ett annat filsystem, och eventuellt någon dålig backup-programvara för Mac på dem. Man vill ju inte betala extra för sånt.

Jag förstår vad du syftar på. Diskarna jag använder är vanliga interna diskar som jag sätter i den andra datorn och ansluter på nätverket mellan datorerna. Datorerna är på så vis "externa" backupper åt varandra på ett privat nätverk.

Externa diskar ovanpå datorn / skrivbordet skulle jag säga är rent farligt. Har själv varit med om att välta en dator precis när en backup pågick. Var bara att vinka adjö till samtliga diskar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Köpte en Wester Digital 4tb 2.5a usb strömförsörjning, hade inga stora förhoppningar på den men priset då var 995:- NONet så okej och den har varit överraskande bra helt klart ett bra köp. Själv allergisk mot Seagate troligen oförtjänt men bara en hårddisk har kraschat för mig och det var en Seagate och bara två år gammal.

Antagligen oförtjänt. Deras bästa diskar idag, Ironwolf Pro, har 5 års garanti och 3 års gratis dataräddning om det behövs. Det är sådana kvalitéer och siffror jag går på när jag väljer diskar. Sedan kör jag backup ändå. Behövs både hängslen och livrem för att gardera sig. Speciellt från sina egna misstag.

Backup är inget du tar ibland. Det är ett levnadssätt skulle jag säga.

Jag har haft totalt 9 diskar som oannonserat gått sönder fysiskt på olika sätt. Varav 4 från Seagate. Dessa 4 var dock "DOA", eller i alla fall inom 24 timmar, så här låter mest som att något gick fel med leveransen. Speciellt eftersom alla gick sönder exakt samtidigt (körd tid) på exakt samma sätt.

Dessa diskar var såklart statistiskt sätt överrepresenterade eftersom dom ingick i samma raid, och kom från samma beställning. Med andra ord stor chans att säljare / leverantör / transportör klantat sig någon stans i ledet.

Jag tor privatpersoner köper för få saker för att kunna få en statistisk korrekt bild för sådana här fel helt enkelt. Speciellt eftersom det är lättare att klaga än att skriva lovord om sina köp.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tack för era svar och insikter.

Har sneglat på denna disk, tror den kan vara tillräcklig för mina behov och budget.
https://www.inet.se/produkt/4305256/seagate-expansion-portabl...

Permalänk
Skrivet av Styler:

Tack för era svar och insikter.

Har sneglat på denna disk, tror den kan vara tillräcklig för mina behov och budget.
https://www.inet.se/produkt/4305256/seagate-expansion-portabl...

har en äldre 1tb variant av den och har funkat bra iaf.

ända negativa jag har att säga om den är att den gick rätt varmt när den användes dock ser ju designen lite anorlunda ut så de kanske fått bukt på det nu.

i den jag köpte var det en 7200rpm disk men troligen inte omöjligt att det kan va lite hårddisk lotteri i dessa som det brukar vara så du kan få allt från en relativt snabb nas disk till en riktig långsam budgetdisk.

tyvärr brukar det ju vara ta va vi har för många på lager för stunden i dessa färdiga externa lösningar.

men om inte läshastighet är viktigt typ som backupdisk där den t.ex ska typ kopplas in på kvällen kopiera nya filer över natten och sen på morgonen dras ur och läggas tillbaka i sin förvaringslåda så har det ju ingen större betydelse vad det sitter i den egentligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter en extern hårddisk, så lånar din tråd lite istället för att starta en ny.

Har fastnat för Lacies Rugged-serie, men jag kan inte se vad skillnaden mellan dessa två är, någon som vet?

https://www.lacie.com/www-content/datasheets/pdfs/rugged-mini...

https://www.lacie.com/www-content/datasheets/pdfs/rugged-usb-...

Permalänk
Skrivet av db1:

Är också på jakt efter en extern hårddisk, så lånar din tråd lite istället för att starta en ny.

Har fastnat för Lacies Rugged-serie, men jag kan inte se vad skillnaden mellan dessa två är, någon som vet?

micro B kontakt

usb-c kontakt

samma hastighet i bägge kontakterna bara att den första disken är en äldre modell från innan usb-c kontakten var införd ordentligt men bägge är usb 3.0 kontakter för upp till 5Gb/s(500MB/s)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Är också på jakt efter en extern hårddisk, så lånar din tråd lite istället för att starta en ny.

Har fastnat för Lacies Rugged-serie, men jag kan inte se vad skillnaden mellan dessa två är, någon som vet?

https://www.lacie.com/www-content/datasheets/pdfs/rugged-mini...

https://www.lacie.com/www-content/datasheets/pdfs/rugged-usb-...

Den som heter "mini" ser ut att ha den äldre typen av USB3-kontakt:

Den som heter "USB-C" ser ut att ha just en USB-C-kontakt:

Sedan i mini-databladet står det bara "Rescue Data Recovery Services" vilket kanske inte betyder så mycket. I databladet för USB-C-enheten står det "Includes 3-year Rescue Data Recovery Services" vilket enligt min mening säger lite mer. Men antagligen är det samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Tack för era svar och insikter.

Har sneglat på denna disk, tror den kan vara tillräcklig för mina behov och budget.
https://www.inet.se/produkt/4305256/seagate-expansion-portabl...

var inte snål - köp deras 4TB eller 5TB!

Seagates 2.5" i 4 och 5 TB har varit driftsäkra för min del - räknat hemma och på företaget jag jobbat så har jag jonglerat med +10 av dem och ingen har havererat hittills - medans WD:s diskar är en annan femma varav det levererats nästan DOA - dvs. gått sönder inom några timmar när någon håller på att kopiera över data.

Tycker det har varit för ofta problem med just WD:s externa 2.5" diskar de senare åren och att de inte åldras värdigt heller - dvs. problem kommer efter +5 år och blivit temperaturkänsliga och börja misslyckas i läsning när de blivit varma efter en tid körning men går bra när de är kalla.

Varför jag säger Seagate är valet är av en orsak till - deras diskar har en separat påpluggad USB-brygga som sitter med standard SATA-anslutning på själva disken vilket gör att om USB-bryggan av olika orsaker kört sönder sig (tex av statisk urladdning när man koppla in/ur disken till sin laptop etc.) så kan disken plockas ur och sättas in i dator med en standard SATA-anslutning och rädda sin data - men det går inte att göra det på vare sig Toshibas eller WD:s 2.5" produkter. - och slutligen Seagates 2.5" diskar är i grunden Samsungdiskar då Seagate köpte upp den tillverkningen och med detta så är alla nuvarande 2.5" diskar egentligen från Samsung-plant.

tillägg:

Lacie-diskar har Seagate-diskar i sig eftersom Seagate äger företaget. - det finns bara 3 tillverkare av snurrdiskar idag Toshiba (som i grunden är bortsåld HGST-plant), WD (som också gör sina diskar på HGST-plant idag och lagt ned sin egna tillverkning) och Seagate där bland annat 2.5" diskar görs på en Samsung-plant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

micro B kontakt
https://mm.digikey.com/Volume0/opasdata/d220001/medias/images/2302/USB-3.0-A-MICRO-B-CABLE.jpg

usb-c kontakt
https://m.media-amazon.com/images/I/510q1AR96tL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

samma hastighet i bägge kontakterna bara att den första disken är en äldre modell från innan usb-c kontakten var införd ordentligt men bägge är usb 3.0 kontakter för upp till 5Gb/s(500MB/s)

Skrivet av trudelutt:

Den som heter "mini" ser ut att ha den äldre typen av USB3-kontakt:

<Uppladdad bildlänk>

Den som heter "USB-C" ser ut att ha just en USB-C-kontakt:

<Uppladdad bildlänk>

Sedan i mini-databladet står det bara "Rescue Data Recovery Services" vilket kanske inte betyder så mycket. I databladet för USB-C-enheten står det "Includes 3-year Rescue Data Recovery Services" vilket enligt min mening säger lite mer. Men antagligen är det samma sak.

Tack för era svar. Jag trodde att båda två hade USB-C-anslutning. I produktbladet för de båda står "Works with iPad - Connect your LaCie drive with USB-C" men det kanske ska tolkas som att sladd med USB-C-kontakt medföljer båda.

Det är rätt stor (procentuell) prisskillnad på de båda hos Webhallen:

https://www.webhallen.com/se/product/239006-LaCie-Rugged-Mini...

https://www.webhallen.com/se/product/277877-LaCie-Rugged-USB-...

EDIT: och betygen skiljer sig rätt mycket med, om det ska vara i stort samma produkt men med olika anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

var inte snål - köp deras 4TB eller 5TB!

Seagates 2.5" i 4 och 5 TB har varit driftsäkra för min del - räknat hemma och på företaget jag jobbat så har jag jonglerat med +10 av dem och ingen har havererat hittills - medans WD:s diskar är en annan femma varav det levererats nästan DOA - dvs. gått sönder inom några timmar när någon håller på att kopiera över data.

Tycker det har varit för ofta problem med just WD:s externa 2.5" diskar de senare åren och att de inte åldras värdigt heller - dvs. problem kommer efter +5 år och blivit temperaturkänsliga och börja misslyckas i läsning när de blivit varma efter en tid körning men går bra när de är kalla.

Varför jag säger Seagate är valet är av en orsak till - deras diskar har en separat påpluggad USB-brygga som sitter med standard SATA-anslutning på själva disken vilket gör att om USB-bryggan av olika orsaker kört sönder sig (tex av statisk urladdning när man koppla in/ur disken till sin laptop etc.) så kan disken plockas ur och sättas in i dator med en standard SATA-anslutning och rädda sin data - men det går inte att göra det på vare sig Toshibas eller WD:s 2.5" produkter. - och slutligen Seagates 2.5" diskar är i grunden Samsungdiskar då Seagate köpte upp den tillverkningen och med detta så är alla nuvarande 2.5" diskar egentligen från Samsung-plant.

tillägg:

Lacie-diskar har Seagate-diskar i sig eftersom Seagate äger företaget. - det finns bara 3 tillverkare av snurrdiskar idag Toshiba (som i grunden är bortsåld HGST-plant), WD (som också gör sina diskar på HGST-plant idag och lagt ned sin egna tillverkning) och Seagate där bland annat 2.5" diskar görs på en Samsung-plant.

Den Seagate disken jag länkade till var just 5TB Har avvaktat lite inför köp i hopp om att den ska gå ner i pris i samband med Black Friday.

Gällande WD så vill jag minnas att jag hade en extern disk som av någon anledning tappade kontakt med datorn, helt random.

Permalänk
Skrivet av Styler:

Den Seagate disken jag länkade till var just 5TB Har avvaktat lite inför köp i hopp om att den ska gå ner i pris i samband med Black Friday.

Gällande WD så vill jag minnas att jag hade en extern disk som av någon anledning tappade kontakt med datorn, helt random.

Låter som deras elements diskar.

De har nått skummt viloläge inbyggt i disken/usb kontrollern så de går ner i nått viloläge som kan ställa till div bekymmer iaf på de gamla mekaniska ja har från typ 2010 eller äldre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite med:

Behöver köpa en extern hårddisk mem vet ej om jag skall gå på en med ssd eller mekanisk hdd, skall ominstallera datorn så vill jag spara alla bilderna på den externa hhd tips

Permalänk
Medlem

Skall data sparas under lång tid/användas backupdisk som är urkopplad långa perioder - snurrdisk som ovan nämnda 4-5 TB 2.5" Seagate USB-diskar.

För snabbt skyfflande och temporärt - Samsung T7 1 TB eller 2 TB - dom från Sandisk motsvarigheter skall man hålla sig borta ifrån ett tag framöver tills de har fått koll på grejorna då de som finns nu verkar inte vara så driftsäkra eller ålderssäkra...