Permalänk

Tvätta musmatta..

Det finns säkert en tråd med detta, men att leta skulle ta eoner av tid. Ber om ursäkt på några språk: Sumimasen, sorry, förlåt.
I vilket fall. Kan man tvätta SweClockers musmattor och i så fall hur? 30 grader och lågt varvtal på centrifugering gissar jag..
Min stjärnmatta är i behov av en tvätt. Det kom aldrig en "så här underhåller du din musmatta på bästa sätt" manual

Tacksam för seriösa svar.

Permalänk
Medlem

https://www.instagram.com/reel/CzMJjJEtXl0/?igshid=MTc4MmM1Ym...

Inet har en guide hur man kan göra 😉
Men tror inte den kommer krympa och jag skulle nog köra ylle programmet om jag var så lat att jag inte orkade tvätta den med svamp och tvål

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Vill man börja försiktigt så spola av ordentligt med varmaste vattnet i duschen och sedan låta den torka. Hjälper inte det så kan man gå vidare med tvättmedel eller tvättmaskin. Använd minimalt med medel och inget jävla sköljmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogerber1969:

Det finns säkert en tråd med detta, men att leta skulle ta eoner av tid. Ber om ursäkt på några språk: Sumimasen, sorry, förlåt.
I vilket fall. Kan man tvätta SweClockers musmattor och i så fall hur? 30 grader och lågt varvtal på centrifugering gissar jag..
Min stjärnmatta är i behov av en tvätt. Det kom aldrig en "så här underhåller du din musmatta på bästa sätt" manual

Tacksam för seriösa svar.

Jag köpte sån här svamp på COOP som jag lätt fuktad gnuggade på min skitiga matta, torkade av den med lätt fuktad trasa efteråt och lät den hänga på tork ett par timmar, Blev skinande ren.

https://www.coop.se/handla/varor/hushall/stad/stadredskap/fla...

Permalänk

Jag vet inte hur man ska göra.. men jag körde 30grader utan centrifugering och det blev kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Jag vet inte hur man ska göra.. men jag körde 30grader utan centrifugering och det blev kanon!

Inget sköjmedel?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Jag köpte sån här svamp på COOP som jag lätt fuktad gnuggade på min skitiga matta, torkade av den med lätt fuktad trasa efteråt och lät den hänga på tork ett par timmar, Blev skinande ren.
<Uppladdad bildlänk>

https://www.coop.se/handla/varor/hushall/stad/stadredskap/fla...

Skulle vara försiktig med den där beroende på vad för matta man har.
Den svampen är som finsandigt sandpapper så har du någon speciell yta för Gaming så kan egenskaperna helt ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Skulle vara försiktig med den där beroende på vad för matta man har.
Den svampen är som finsandigt sandpapper så har du någon speciell yta för Gaming så kan egenskaperna helt ändras.

Varningar är alltid bra

Men kan väl säga som så, att min matta ser fortfarande ut som ny efter svampningen, men man får ju vara försiktig som med allt annat man gör. Att slänga mattan i en tvättmaskin är inte heller helt idiotsäkert, beroende på hur man nu ställer in maskinen.

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Varningar är alltid bra

Men kan väl säga som så, att min matta ser fortfarande ut som ny efter svampningen, men man får ju vara försiktig som med allt annat man gör. Att slänga mattan i en tvättmaskin är inte heller helt idiotsäkert, beroende på hur man nu ställer in maskinen.

Visst är det så, använd huvudet! 🙃
Men just sådana "mirakelsvampar" kan man gnugga igenom faner med tex.

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på vad du har för musmatta så ett generellt svar lär ju inte gå att ge. Jag ställer mig dock till skaran som bara kastat in den på 30 grader utan att det hänt något (annat än att den blev ren). Den har nog åkt igenom 4-5 tvättprogram vid det här laget.

Permalänk

Har alltid kört mina XL musmattor i tvättmaskin på vanligt 30 graders program tillsammans med sköjmedel och annan tvätt. Har aldrig varit några problem
Sen har jag alltid köpt mattor med sydda kanter

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Brukar tvätta den i duschen med doftfritt babyshampo och tvättsvamp, se till att skölja ur ordentligt efteråt.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har kört på 40-gradersprogram utan problem, brukar dock skippa sköljmedel för sånt. I längden finns nog viss risk för att färgen bleks något, men jag har inte märkt något hittills

Permalänk
Hedersmedlem

Dränker den i vasken eller en behållare med diskmedel och varmvatten och gnuggar runt för hand ett tag.
Sen får den torka nån dag.

Då behöver man inte fundera över om maskinprogrammen går för hårt å den - och den blir väldans ren av det. Syns rätt bra på vattnet också att det är behövligt när det görs hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om jag inte mins helt fel så har jag kört min vita musmatta med en vanlig 30 eller 40graders tvätt, tillsammans med min andra kläder. Tyget tål ju det, det är i fall limmet eller gummit skulle smälta?
Nu är det häller ingen stor matta (normalt stor för 2000 talet) och inte häller någon märkesmatta så jag är inte så rädd om den direkt.

Men jag tror ända att tvättmaskinen sliter mindre än om man börjar skrubba för hand. I maskinen så plaskar den ju bara runt i vatten och tvättmedel,
Skrubbar du med svamp så sliter du på underlaget.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har tvättat min ljusrosa Varmilo Samkura XXL musmatta flera gånger i tvättmaskinen.

Jag kör Syntet 40°C-programmet. Lite tvättmedel och inget sköljmedel. Funkar fint!

Sedan får den hängtorka.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Köpte 10 exemplar när någon återförsäljare reade ut kantsydda 2mm-mattor från Iiglo för 15 kr styck, och började köra dem i tvättmaskin tillsammans med övriga 40-gradersgrejer, fast övertygad om att de skulle falla i bitar åtminstone på sikt. Tvärtom har de klarat av den behandlingen utmärkt. Skulle tippa på att de tre mattor jag cirkulerar nu är uppe i ett tiotal tvättomgångar per styck, och de visar inga tecken på att inte tåla det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Att det fungerar med tvättmaskiner och högre temperaturer är en sak, om mattans yta och därmed glidet förändras är en annan. Det beror väl också på hur kräsen man är och vad det är för musmatta man tvättar, det finns ju de som bara har sina mattor ett kort tag och sen byter dem och de som aldrig tvättar dem och kör med samma matta tills den smular sönder.

Själv handtvättar jag försiktigt i ljummet vatten utan att böja och buckla den för mycket, med lite diskmedel och sköljer sedan i kallt vatten och låter den hängtorka.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Tvättar den i duschen, spolar den med varmt vatten och tar lite grönsåpa för att gnugga in det med en fin svamp, sköljer sedan av den noga för att sen hänga upp den ett dygn ungefär på torkning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk

Min erfarenhet är att efter skrubbning med tvättmedel och diskborste i dushen på idiotvarmt är att glidet är bättre än innan tvätten iaf.
Som när den var ny vet jag ej minns inte såhär 5 - 10 år senare eller vad det nu är den hängt med.

Men en sak är säker iaf en skitig matta har betydligt sämre glid men man märker det inte förrän man tvättar den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

30-40C graders maskintvätt med låt centrifug varvtal och inget sköljmedel har funkat för mig men blir mattan jätte gammal så kan bottnet som brukar vara något gummi liknande bli så skör att det börjar gå sönder men vid det laget är det nog dags att byta musmattan, min Razer Mantis Speed höll iaf typ 3-4 tvättar på kanske 14 år sen började gummi bottnet komma loss litegrann vid följande tvätt

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har kört på 40-gradersprogram utan problem, brukar dock skippa sköljmedel för sånt. I längden finns nog viss risk för att färgen bleks något, men jag har inte märkt något hittills

Med eller utan tvättmedel?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tvätta musmatta i maskin?
Har bara sköljt dom med ljummet vatten i handfatet och gnuggat med disktrasa eller svamp.
Tar ett par minuter.
Sen är det bara hänga på tork.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Brukar tvätta min 1200x600mm med en wettex-trasa (runt där musen går runt och framför tangentbordet där det blir mest smutsigt) med jämna mellanrum, och i maskin på 30 grader mild tvätt en eller två gånger om året. Håller gott!

Permalänk
Medlem

Tvättar för hand på badrumsgolvet med flytande medel och mjuk borste längst med riktningen i tyget. Hänger sen up för att torka över natten. Den blir alltid som ny.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av jnsson:

Med eller utan tvättmedel?

Med tvättmedel! Mer specifikt flytande A+ Color, ibland A+ Color Sensitive beroende på vilken som råkat stå närmast till hands. Men jag tror sorten kvittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Med tvättmedel! Mer specifikt flytande A+ Color, ibland A+ Color Sensitive beroende på vilken som råkat stå närmast till hands. Men jag tror sorten kvittar.

Ok, jag kör med pulvertvättmedel. Har dock aldrig tvättat en SweC matta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig