Snabbkoll: Ska du köpa Steam Deck OLED?

Permalänk
Medlem

Borde inte den krympta kretsen vara billigare? Kanske blir det en ny billigare instegsmaskin i framtiden? De tog ju bort den nuvarande och gjorde 256GB LCD den billigastenu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde inte den krympta kretsen vara billigare? Kanske blir det en ny billigare instegsmaskin i framtiden? De tog ju bort den nuvarande och gjorde 256GB LCD den billigastenu

Det har ju blivit billigare?? Trots den nya MYCKET bättre skärmen och trots en hel drös riktiga förbättringar, så är 512GB-modellen billigare än den tidigare modellen var för bara några dagar sen.

Det är så många förbättringar utförda, att ingen annan mid life-refresh, bland t.ex konsoler, kommer i närheten.

Permalänk
Medlem

Räcker med Stationär + Gaming laptop och ett Nintendo Switch OLED.

Har också en del äldre retrokonsoler.

Steamdeck känns överflödig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Thor:

Det är en utmärkt pryl för ströspel när rätt situation uppstår, har en själv och den är bra. Den är lite hypad, men bra helt klart och fyller en tydlig funktion.

Utan att veta något om din sits och ska nämnas att detta inte är riktad mot någon enskild utan tänkt som grund för diskussion, även om något OT så är skillnaden att om du sitter på en deck och spelar själv så tappar du i princip allt samspel. Du kan inte spela spel själv och vara närvarande i andra aktiviteter samtidigt, i vart vall på så vis som ger något samspel av värde. Kanske sporadiska kontroller, men det blir inte mer än så och då går var person in i sig egna bubbla. Inte för att det i princip är något dåligt med det, men det är inte så bra i vissa lägen. Små barn exempelvis, det är inte hälsosamt för de att inte få samspel, sen justeras ju givet behovet ju större de blir. Det kanske känns som att man gör något tillsammans om den ena sitter och spelar på steamdeck i soffan och barnet då som exempel kollar på någon film eller håller på med plattan jämte, men slutresultaten blir ofelbart att barnet utelämnas till sina egna deviser och tappar det ack så viktiga samspelet & vägledningen som de är i ytterst stort behov av när de är små. Att spela switch tillsammans med andra däremot, det ger samspel. För då utförs aktiviteten tillsammans, man är fokuserad även på vad mot/med-spelaren gör och kan kommentera när saker och ting händer, vägledning helt enkelt. Nu är det ju inte så värst bra för mindre männskor att spela för mycket oavsett men spel med samspel är i princip alltid bättre.

Jag förstår att du skriver i all välvilja och jag säger inte att du har fel men det är också en klassisk gammal käpphäst att man som förälder förväntas vara i någon slags 24/7 jour där man alla timmar på dygnet skall vara interagerade och lågaffektivt bemötande konstant med sina barn, ofta fullständigt utan någon som helst vetenskaplig eller antropologisk grund.

Att vara där, närvarande men i en egen aktivitet är något som barn mår bra av att uppleva och förstå. Föräldrar är inte fritidspedagoger som konstant underhåller barnet.

Personligen lägger jag stor vikt i att barnen blir självgående och lär sig att föräldrarna också ägnar sig åt egna aktiviteter, helt alena.

Däremot så finns jag där och kan lägga undan min enhet så fort något av vikt händer. Det anser jag är vad föräldraskapet handlar om, inte konstant övervakning.

Sen håller jag med dig om vikten av att göra saker tillsammans.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är en utmärkt pryl för ströspel när rätt situation uppstår, har en själv och den är bra. Den är lite hypad, men bra helt klart och fyller en tydlig funktion.

Utan att veta något om din sits och ska nämnas att detta inte är riktad mot någon enskild utan tänkt som grund för diskussion, även om något OT så är skillnaden att om du sitter på en deck och spelar själv så tappar du i princip allt samspel. Du kan inte spela spel själv och vara närvarande i andra aktiviteter samtidigt, i vart vall på så vis som ger något samspel av värde. Kanske sporadiska kontroller, men det blir inte mer än så och då går var person in i sig egna bubbla. Inte för att det i princip är något dåligt med det, men det är inte så bra i vissa lägen. Små barn exempelvis, det är inte hälsosamt för de att inte få samspel, sen justeras ju givet behovet ju större de blir. Det kanske känns som att man gör något tillsammans om den ena sitter och spelar på steamdeck i soffan och barnet då som exempel kollar på någon film eller håller på med plattan jämte, men slutresultaten blir ofelbart att barnet utelämnas till sina egna deviser och tappar det ack så viktiga samspelet & vägledningen som de är i ytterst stort behov av när de är små. Att spela switch tillsammans med andra däremot, det ger samspel. För då utförs aktiviteten tillsammans, man är fokuserad även på vad mot/med-spelaren gör och kan kommentera när saker och ting händer, vägledning helt enkelt. Nu är det ju inte så värst bra för mindre männskor att spela för mycket oavsett men spel med samspel är i princip alltid bättre.

Nu gör såklart alla som dom vill, men om TVn är ledig så kopplar jag oftast in den och kör handkontroll istället, så det är ju ingen större skillnad till en annan konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag förstår att du skriver i all välvilja och jag säger inte att du har fel men det är också en klassisk gammal käpphäst att man som förälder förväntas vara i någon slags 24/7 jour där man alla timmar på dygnet skall vara interagerade och lågaffektivt bemötande konstant med sina barn, ofta fullständigt utan någon som helst vetenskaplig eller antropologisk grund.

Det må så vara en gammal ide som grundar sig i någon form av rädsla för nya sätt att interagera med världen och att utveckla identitet. Givetvis fordras nyttig distans från saker som antas, men det betyder inte att viss sanning inte kan återfinnas. Som med det mesta gäller det att hitta rätt balans och plocka ut de saker som faller i linje med det som anses bäst för den egna situationen.

Däremot finns det faktiskt belägg för att det är skadligt med skärmtid för små barn, skulle väl själv säga att de inte är direkta utan snarare indirekta. Ett enkelt sätt att få en överblick av dessa är att läsa artikeln här på sweclockers och källan däri som behandlades i en artikel för inte länge sedan. Så att det inte finns grund är inte korrekt.

Skrivet av Dinoman:

Att vara där, närvarande men i en egen aktivitet är något som barn mår bra av att uppleva och förstå. Föräldrar är inte fritidspedagoger som konstant underhåller barnet.

Personligen lägger jag stor vikt i att barnen blir självgående och lär sig att föräldrarna också ägnar sig åt egna aktiviteter, helt alena.

Håller med om att det är bra att främja självständighet, men ju mindre barn är desto mindre förmåga har de till detta. Sen finns det givetvis variation eftersom barn trots allt är individer. Så åter är det balansen i relation till sin egen sits som är det vägledande.

Det viktiga är heller inte att man ska agera underhållare eller lekledare, snarare vägledare och detta är i princip omöjligt om man inte aktivt tar del i aktiviteten som barnet utför. Är man inte aktiv i det barnet gör är det bra att agera observatör för att vägleda när så är propert. Det är alltså detta som jag åsyftar när jag skriver om samspel.

Det är omöjligt att agera en bra observatör om koncentration är riktad inåt mot sin egna sfär av identitetsyttring, då genom exmepelvis att spela på en steamdeck.

Sen minskar givetvis barnets behov till denna vägledning i takt med att det blir äldre.

Skrivet av Dinoman:

Däremot så finns jag där och kan lägga undan min enhet så fort något av vikt händer. Det anser jag är vad föräldraskapet handlar om, inte konstant övervakning.

Detta är också en viktig delkomponent i föräldraskapet. Men den är helt frånställd den aktiva vägledningen som jag åsyftar med min text.

Skrivet av Dinoman:

Sen håller jag med dig om vikten av att göra saker tillsammans.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Thor:

Jag måste ändå säga att jag finner det lustigt hur många antaganden du gör utifrån det det enkla inlägget jag gjort gällande Steam Deck.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag måste ändå säga att jag finner det lustigt hur många antaganden du gör utifrån det det enkla inlägget jag gjort gällande Steam Deck.

Jag antar inget, det är mina åsikter och hur jag ser på dessa saker givetvis. Det är poängen med att diskutera på forum för min del, att dela åsikter för att få utbyte i diverse former.

Jag var även väldigt noggrann med att skriva min text icke personligt och att inte rikta det jag skrev om mot dig. Jag läste min text nu återigen när jag såg ditt svar, men det finns inga referenser som pekar direkt på dig. Bortsett mitt påstående om att det finns grund för att det är skadligt för små barn med skärmtid, men det är för att jag ville påvisa vad jag byggde min argumentation på.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Thor:

Jag antar inget, det är mina åsikter och hur jag ser på dessa saker givetvis. Det är poängen med att diskutera på forum för min del, att dela åsikter för att få utbyte i diverse former.

Jag var även väldigt noggrann med att skriva min text icke personligt och att inte rikta det jag skrev om mot dig. Jag läste min text nu återigen när jag såg ditt svar, men det finns inga referenser som pekar direkt på dig. Bortsett mitt påstående om att det finns grund för att det är skadligt för små barn med skärmtid, men det är för att jag ville påvisa vad jag byggde min argumentation på.

Ok. Då får jag tacka så mycket för ditt inspel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Försökt lägga till och betala men hela Steam verkar vara nere i vanlig ordning. Ger upp på att försöka få den tidigt och får helt enkelt vänta och se hur tillgången ser ut närmaste året. Lär ju bli samma soppa som när första släpptes.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Försökt lägga till och betala men hela Steam verkar vara nere i vanlig ordning. Ger upp på att försöka få den tidigt och får helt enkelt vänta och se hur tillgången ser ut närmaste året. Lär ju bli samma soppa som när första släpptes.

Kollade på Steam nu och tillgången verkar god.
6-10 arbetsdagar i leveranstid på alla modeller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Kollade på Steam nu och tillgången verkar god.
6-10 arbetsdagar i leveranstid på alla modeller.

Såg det, men väljer att avvakta. I en svag stund tog mitt FOMO över spakarna, men jag sitter lugnt i båten lite och kollar över andrahandsmarknaden för LCD-versionen först. Ingen aning hur ofta jag kommer använda den. Mitt track record med Nintendos handhållna är ganska dåligt. Tror att det mer handlat om spelutbudet då dock.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Såg det, men väljer att avvakta. I en svag stund tog mitt FOMO över spakarna, men jag sitter lugnt i båten lite och kollar över andrahandsmarknaden för LCD-versionen först. Ingen aning hur ofta jag kommer använda den. Mitt track record med Nintendos handhållna är ganska dåligt. Tror att det mer handlat om spelutbudet då dock.

Har man många spel på Steam, GOG, Itch osv. Är den riktigt trevlig. Emulatorer funkar också riktigt bra!
Skaffade en Switch Lite innan Valve visade upp Deck. Men efter det köpte jag ingenting till Switch, utan väntade på Deck. Nu är det bara barnen som spelar ibland på switchen.

Man kan nog köpa en begagnad till bra pris nu 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Försökt lägga till och betala men hela Steam verkar vara nere i vanlig ordning. Ger upp på att försöka få den tidigt och får helt enkelt vänta och se hur tillgången ser ut närmaste året. Lär ju bli samma soppa som när första släpptes.

Försökte göra beställning först genom mobilen och det fungerade inte.
När jag kom hem satte jag mig framför datorn och då kunde jag beställa genom Steam, skriva in min adress och kontrollera mitt kreditkorts sista siffror osv. Min betalning gick genom 19:30 igår.

Jag sålde min Steam Deck 512GB i förrgår plus en annan grej så hade gott om pengar över till både Steam Deck Oled och FL studio.

Jag hade som sagt vanliga LED versionen och den skärmen är ju rätt kass i jämförelse med exempelvis Nintendo Switch orginal.

Permalänk
Medlem

Nä, inte denna gång. Har en Switch så det fyller funktionen "portabel gaming"...

Men det är säkert en duglig produkt som så, inget fel på Decks.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig, beställde en SD OLED 512GB precis. Fick egentligen upp ögonen för enheten när nyheten om den uppdaterade varianten kom ut. Precis som många andra skriver så finns inte tiden att spela i samma utsträckning som förr. När tiden väl finns brukar det bli någon multiplayer med polarna. Det var länge sedan man spelade igenom en single player. Finns även ett sug att spela gamla nintendospel typ Super Mario och liknande. Hoppas att SD ska hjälpa mig att spela lite mer, framför allt på vardagskvällar, när man inte har så mycket tid över att det är lönt att sätta sig avsides vid den stationära datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappen:

Kunde inte hålla mig, beställde en SD OLED 512GB precis. Fick egentligen upp ögonen för enheten när nyheten om den uppdaterade varianten kom ut. Precis som många andra skriver så finns inte tiden att spela i samma utsträckning som förr. När tiden väl finns brukar det bli någon multiplayer med polarna. Det var länge sedan man spelade igenom en single player. Finns även ett sug att spela gamla nintendospel typ Super Mario och liknande. Hoppas att SD ska hjälpa mig att spela lite mer, framför allt på vardagskvällar, när man inte har så mycket tid över att det är lönt att sätta sig avsides vid den stationära datorn.

Vad gick den på i kronor?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Vad gick den på i kronor?

Den landade ganska exakt på 6500KR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappen:

Den landade ganska exakt på 6500KR.

AY karamba! Men det får bli en sån. Åker på utbildningar 2v i sträck & kan inte ha med datorn på vandrarhemmet

Om jag fattade det rätt så skulle man kunna öka NVME storleken dessutom? Alltså köpa en egen större om man behöver? + då micro SD.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

AY karamba! Men det får bli en sån. Åker på utbildningar 2v i sträck & kan inte ha med datorn på vandrarhemmet

Om jag fattade det rätt så skulle man kunna öka NVME storleken dessutom? Alltså köpa en egen större om man behöver? + då micro SD.

Då låter det ju idealiskt med en SD!

Det har jag också förstått det som. Det ska väl även gå att komma lite billigare undan genom att uppgradera storleken på NVME själv kontra att köpa den största varianten, även om skillnaden inte är så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

AY karamba! Men det får bli en sån. Åker på utbildningar 2v i sträck & kan inte ha med datorn på vandrarhemmet

Om jag fattade det rätt så skulle man kunna öka NVME storleken dessutom? Alltså köpa en egen större om man behöver? + då micro SD.

Det är riktigt små NVME i Deck (M.2 2230) så inte så många vanliga stora diskar får plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Om jag fattade det rätt så skulle man kunna öka NVME storleken dessutom? Alltså köpa en egen större om man behöver? + då micro SD.

Jag gjorde det sjläv på min LCD-variant och det var hur enkelt som helst. Vad jag förstår ska det möjligen vara ännu lättare på OLED.