Permalänk

RTX 4070 eller RX 7800XT

Hej på er!

Kommer slå ihop ett datorbygge och funderar hårt över vilket grafikkort jag ska använda.
Sitter och velar mellan RTX 4070 eller RX 7800XT och undrar vilket som skulle vara bäst?

Kommer spela till att börja med i 1080p men kommer att köpa en ny skärm relativt snabbt på 1440p.
Har kollat mycket på olika benchmarks mellan RTX 4070 och 7800XT och sett att 7800XT'n är några procent starkare i en del spel när det inte faktoriseras in DLSS och Ray tracing vilket är saker jag ändå till större delen troligtvis inte kommer att ha användning av men kanske kan aktiveras i singleplayer spel

Jag uppgraderar från ett mycket gammalt GTX 1080 så jag är inte så petig om det är AMD eller Nvidia så länge det inte förekommer några driverproblem eller liknande med AMD som jag har hört talas om tidigare.

Processorn jag kommer att använda är en Ryzen 7 7800X3D.

Tack på förhand och om ni har några tips så dela gärna med er av det

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll vilket du väljer.

Har du tänkt köra ganska länge mellan uppgraderingarna kan de extra GB minne i 7800xt komma väl till användning längre fram. 12GB räcker idag för 1440p men det börjar bli på gränsen. Det är dock svårt att veta i förväg hur det kommer se ut.

Vill du köra raytracing så är Nvidia det bättre valet. Men frågan är om man vill göra det med ett 4070 i 1440p.

Inga problem alls med AMD drivarna här men jag använder datorn till slösurf,youtube och spelande med en skärm. Har varit en del som haft problem med multiskärm bland annat.

Det du kan hitta till ett vettigt pris med en kylare du vill ha skulle jag säga

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Skrivet av RR_larsson:

Spelar ingen större roll vilket du väljer.

Har du tänkt köra ganska länge mellan uppgraderingarna kan de extra GB minne i 7800xt komma väl till användning längre fram. 12GB räcker idag för 1440p men det börjar bli på gränsen. Det är dock svårt att veta i förväg hur det kommer se ut.

Vill du köra raytracing så är Nvidia det bättre valet. Men frågan är om man vill göra det med ett 4070 i 1440p.

Inga problem alls med AMD drivarna här men jag använder datorn till slösurf,youtube och spelande med en skärm. Har varit en del som haft problem med multiskärm bland annat.

Det du kan hitta till ett vettigt pris med en kylare du vill ha skulle jag säga

Ja precis, min tanke är att detta grafikkort ska räcka relativt länge innan jag i framtiden uppgraderar. Den högre mängden minne på 7800XT är väldigt lockande då precis som du säger så räcker knappt 12GB till mycket på 1440p.

RT har inte varit något jag har kunnat köra med förut och jag är rätt så säker på att jag inte kommer att spela så mycket med det ändå så det är ingen större förlust isåfall.

Det låter ju positivt! Det kanske är folk som väljer att inte uppdatera sina drivrutiner som upplever störningar och buggar men jag väljer alltid att uppdatera till de senaste rekommenderade rutinerna så det ska nog inte vara några problem som du säger
Datorn kommer också användas på samma sätt som du gör så det låter som ett klokt val att gå på AMD då!

Tack för din insikt

Permalänk
Medlem

Frame-gen på t.ex microsoft flight simulator ser ut att vara najs, annars är det egentligt ända skälet jag skulle välja 4070 är att den drar mindre ström då jag gärna har ett litet *tyst* kort, men när 7800xt är billigare även med bättre kylare väljer jag det istället.

Grymt deal just nu, bra kylare och billigast, rekommenderar starkt om man vill köpa nytt kort:
https://www.amazon.se/-/en/Speedster-MERC319-Radeon-Playing-R...

Det enda bättre deal man kan få är om man köper andrahand.

Permalänk
Medlem

Rtx 4070 helt klart!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Frame-gen på t.ex microsoft flight simulator ser ut att vara najs, annars är det egentligt ända skälet jag skulle välja 4070 är att den drar mindre ström då jag gärna har ett litet *tyst* kort, men när 7800xt är billigare även med bättre kylare väljer jag det istället.

Grymt deal just nu, bra kylare och billigast, rekommenderar starkt om man vill köpa nytt kort:
https://www.amazon.se/-/en/Speedster-MERC319-Radeon-Playing-R...

Det enda bättre deal man kan få är om man köper andrahand.

Kompletts 6950XT för 6999 kr är ju inte dumt det heller.
https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Lite effekttörstigare, men 15% snabbare i SweCs index också, så det är väl en avvägning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kompletts 6950XT för 6999 kr är ju inte dumt det heller.
https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Lite effekttörstigare, men 15% snabbare i SweCs index också, så det är väl en avvägning.

Haha jo typ, och egentligen är ju 6800xt nästan lika snabb som 7800xt, för 5500. Och rx6800 för 4500 är ännu bättre deal tycker jag personligen, även om prestandan är lite lägre