3 månader gammal dator plötsligt stendöd, moderkort blinkar till.

Permalänk
Medlem

3 månader gammal dator plötsligt stendöd, moderkort blinkar till.

Hej!

Jag är hyfsat datorkunnig och har alltid byggt mina datorer sj under alla år.
I somras byggde jag en ny till en kompis son enl specs nedan. Försökte få till en så billig som möjligt men ändå hyfsad prestanda.
Chassi: Phanteks eclipse g300a
CPU: Ryzen 5 5600
GPU: Powercolor radeon rx 6700 xt
Mobo: Gigabyte b550 aorus elite v2
Ram: 2x8gb corsair ddr4 3200mhz
SSD: Kingston nv2 m.2 nvme gen 4 1 tb
PSU: Corsair rm750e atx 3.0 750w

Han var iväg på lan i helgen i 2 dagar och den funkade utan problem, (det har den gjort sen vi byggde den).
När lanet va över stängde han datorn som vanligt och packade ihop sina saker.
Väl hemma när han kopplade in allt och skulle starta hände ingenting, stendöd.

Jag har nu försökte felsöka ett tag utan framgång.
Ingenting är inkopplat mer än kabeln till nätagget, det knastrar till lite snabbt när jag sätter i kabeln. När jag slår på strömbrytaren bak på nätagget blinkar ledljusen på moderkortet till jättesnabbt en gång. Sen händer inget mer, ingen reaktion när jag trycker på on/off knappen heller.
Testat att plocka ur batteriet och väntat 5 minuter, satt i igen utan framgång.
Jag får dock ström i usb-kontakten på chassits framsida.
Men absolut inget händer när jag kopplar på ström och försöker starta. Inte ens nätaggets fläkt vaknar till liv.
Har inget gpu inkopplat heller då jag ändå var tvungen att plocka ur det för att komma åt batteriet.

Några idéer?
Har verkligen inget att gå på. Kan PSU vara rökt fast jag får ström till usb på framsidan?
Jag har ingen möjlighet att testa mobo eller psu i en annan dator då jag inte tänker montera ner min egen för att testa.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk

Kan det vara PS_ON signalen från moderkortet som inte fungerar?, denna signal ska ju kicka igång PSU.

Du kan testa detta genom att kortsluta grön signalkabel i ATXkontakten med valfri svart

Kolla att inte kablaget till frontpanelen lossnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Kan det vara PS_ON signalen från moderkortet som inte fungerar?, denna signal ska ju kicka igång PSU.

Du kan testa detta genom att kortsluta grön signalkabel i ATXkontakten med valfri svart

Kolla att inte kablaget till frontpanelen lossnat

Kollat så att den kontakten sitter ordentligt och det gör den.

Men ledljusen på moderkortet ska lysa så fort moderkortet får ström. Det gör dem inte heller. Så det kan ju inte ha med on-knappen att göra heller.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Ingen som har några idéer?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Hur transporterades datorn från LANet?

Kan ju vara så att grafikkort eller cpu-kylare (om det är någon typ av tornkylare) kan ha orsakat att moderkort eller pcie-anslutning har knäckts.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Kan PSU vara rökt fast jag får ström till usb på framsidan?

Ja, det är mycket möjligt. Ett nätagg har en standbydel som driver diverse funktioner på moderkortet när datorn är avslagen, bl.a. lysdioder och USB-ström för laddning, så det är möjligt att den delen fungerar medan resten av nätagget inte gör det.

Men att moderkortet bara blinkar till trots att du får ström i USB-portarna pekar mer mot att problemet ligger hos moderkortet. Något att kontrollera är att inget kortsluter moderkortet på baksidan, t.ex. någon distans som hamnat fel. Det bästa vore att montera isär allt och kontrollera hur moderkortet beter sig helt fristående med endast ström inkopplat. Om det fortfarande inte lyser då så lär det vara något på moderkortet som gått sönder.