Permalänk
Medlem

High-end PC-bygge

Min dator från 2014 har nu gått sönder...

För sin tid ett monster som aldrig behövde uppgraderas. Men i dagsläget kunde den bara spela spel på medium kvalitet med långa laddningstider.

Det skulle säkert gå att hitta vad som gick sönder och fortsätta använda den... Men jag hade sedan ett tillbaka varit sugen på att skaffa ett nytt monster då jag insett att jag slutat köpa nya spel för att prestandan, laddningstider och grafiken var för dålig på min burk innan den gick sönder.

Spel är överlägset mest viktigt för mig. Allt annat är en bonus.

Jag 3D printar saker så jag behöver kommer behöva 2 lagringsutrymmen. 1 blixtsnabb för spel, en långsam men med massivt utrymme för att lagra saker.

Jag kommer inte att använda mig av något från den gamla burken.

Jag har 2 mål med datorn.
1. Spela dagens spel med så korta laddningstider som möjligt på högsta möjliga grafik-inställningar
2. Burken jag nu köper skall hålla så länge som möjligt utan att uppgradera någon komponent (helst ~8 år).

Min budget är ganska bred, men jag är rätt vilsen och okunnig. Jag får känslan av att jag slösar pengar för nästan omärkbar prestandaökning, men jag har svårt att avgöra vad som gör en dator framtidsäker.

Jag har försökt sätta upp ett ungefär paket nedan.
https://komponentkoll.se/bygg/XyFKI

Kommer denna hålla runt ~8 år?
Kan jag sänka grafikkortet eller processorn utan att jag tappar flera år på livslängden av maskinen?
Är det någon komponent ni ser som känns onödig för prestandan den ger?
Är det någon komponent ni ser som ni tror blir för klen för framtiden?

Permalänk
Medlem

Om den kommer att hållla om 8 år är nog svårt att sia om. Det beror ju på vad Nvidia och AMD har i labben idag för release de närmaste åren. Intel gör ju allt de kan för att pressa sina processorer, så konkurrensen lär ju inte stanna upp. Även spelutvecklarna kommer att maxa sina alster efter de produkterna. Så då återstår frågan, som det borde finnas många svar på men som jag inte riktigt tagit till mig ännu:

Vad är bäst, att maxa dagens CPU'er, eller att växla ner och satsa på en uppgradering om 2-3 år för att få lite hävstång på "värstingen". AMD har ju lovat support "until 2026", något som många tolkar till 2025-12-31, vilket kan betyda 8000(2024) och 9000?(2025). Sedan är frågan om de släpper Ryzen X000 eller startar om med en helt ny socket igen (AM6?). Frågan är också om de kommer att vara så aggressiva som en ny serie var 12e månad, de har ju glidit till 18 månader ibland.

Till slut är det upp till vad du använder din dator till idag; kommer den att kunna ge acceptabel prestanda med en Ryzen 5 7600X(3D) eller Ryzen 7 7800X(3D) för en senare uppgradering till 9950X3D. Eller behöver du all kraft du kan få redan idag? Det som begränsat de tidiga chipsetten på AM4 har väl främst varit PCIe- och minneshastigheterna, så vi kan nog se en liknande utveckling på AM5. Kanske inte så roligt att uppgradera då om kompromisserna börjar krypa fram.

Ett plus för uppgraderingsscenariot är ju att du kommer att få rättvist betalt för en 7600X3D/7800X3d när du säljer den till den breda allmänheten. En del 3000-processorer säljs ju idag för mer än vad en ny motsvarande 5000-processor går på inklusive garanti. Lite sjukt..

Till slut, synpunkter? De ger ju bara några få % på slutpriset, men ändå: Windows 11 licensen och frågan om du behöver 64 GB minne? Jo, jag hade nog tagit 64 GB också, bara för att det vore skoj. Det ger ju möjlighet att sätta upp en RAM-disk för snabba arbeten t.ex.

Permalänk
Medlem

Vilket tokdyrt bygge du dragit ihop. Vad sägs om något i denna stil?

Permalänk
Medlem

Se där, de där besparade 15000 lär ju bekosta en 9950X3D-extra allt om 3 år.
Du har inte funderat på en begagnad Threadripper? De har ju börjat dyka upp på tradera nu. Flera minneskanaler och PCIe lanes ger ju nya möjligheter.

Threadripper.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vilket tokdyrt bygge du dragit ihop. Vad sägs om något i denna stil?

https://komponentkoll.se/bild/BFTeu.png

Tack för tippsen! Ja, jag tog väl i lite från tårna. Jag har inte rört komponenterna i min dator sedan 2014. Bygget ser bra ut, kanske processorn ser lite för klen ut (tror jag?) vad tror du om AMD Ryzen 9 7900X där istället?

Skrivet av mc68000:

Se där, de där besparade 15000 lär ju bekosta en 9950X3D-extra allt om 3 år.
Du har inte funderat på en begagnad Threadripper? De har ju börjat dyka upp på tradera nu. Flera minneskanaler och PCIe lanes ger ju nya möjligheter.

Ja, det var en del skillnad, mina gamla dator hade en i7-4790K 2x4Ghz, 16 GB RAM med ett GeForce GTX 980. Jag var ofta uppe i 90+% ram minne och det är irriterade att behöva stänga ner saker för att öppna andra. Prestandamässigt vet jag inte vad som var bottlenecken men jag började få en "hackig" upplevelse av de nya spelen jag spelade och laddningstiderna började bli långa.

Jag är med på att teknologier ändras och kan göra det ganska aggressivt så jag är inte ute efter någon form av garanti av att den skall hålla minst 8 år. Vill bara att den skall hålla länge utan att jag behöver uppgradera den. Jag tänker antagligen köpa en ny dator igen när nästa dator dör.

Kring Threadripper så kan jag faktiskt inte mycket kring dem förutom att de såg väldigt dyra ut nya. Skall leta fram någon video kring dom och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McCraft:

Tack för tippsen! Ja, jag tog väl i lite från tårna. Jag har inte rört komponenterna i min dator sedan 2014. Bygget ser bra ut, kanske processorn ser lite för klen ut (tror jag?) vad tror du om AMD Ryzen 9 7900X där istället?

7800X3D är den bästa spel-CPU:n som går att köpa idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

7800X3D är den bästa spel-CPU:n som går att köpa idag.

Huh, där ser man... Jag kollade på www.cpubenchmark.net och tittade på siffror (som jag i och för sig inte riktigt förstår) och den verkar lägre placerad där än 7900X. Men jag tittade sedan på en annan sida (cpu.userbenchmark.com) som verkar hålla med dig om att den är bättre för spel. xda-developers.com verkar tycka de är jämlika. Trodde att mer snabbare kärnor skulle ge bättre prestanda men uppenbarligen inte. Bra att veta. Tack för rättningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McCraft:

Huh, där ser man... Jag kollade på www.cpubenchmark.net och tittade på siffror (som jag i och för sig inte riktigt förstår) och den verkar lägre placerad där än 7900X. Men jag tittade sedan på en annan sida (cpu.userbenchmark.com) som verkar hålla med dig om att den är bättre för spel. xda-developers.com verkar tycka de är jämlika. Trodde att mer snabbare kärnor skulle ge bättre prestanda men uppenbarligen inte. Bra att veta. Tack för rättningen!

7800X3D verkar vara hela 23 % snabbare än 7900X med ett 4090 i 1080p.

102,8 / 83,5 = 1,23113772455

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/19.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

7800X3D verkar vara hela 23 % snabbare än 7900X med ett 4090 i 1080p.

102,8 / 83,5 = 1,23113772455

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/19.htm...

Spännande, enligt den länken så blir skillnaderna mindre vid högre upplösningar men fortfarande bestämt bättre. Summering verkar vara att 7900X är bättre generellt utanför spel. Men att 7800x3d är bättre för spel. Tack för länken, det var trevlig läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McCraft:

Spännande, enligt den länken så blir skillnaderna mindre vid högre upplösningar men fortfarande bestämt bättre. Summering verkar vara att 7900X är bättre generellt utanför spel. Men att 7800x3d är bättre för spel. Tack för länken, det var trevlig läsning.

Ja, i 4K blir GPU:n enormt mycket viktigare än CPU:n. Sen finns det alltid undantag där vissa spel kräver extra mycket CPU-kraft.

Permalänk
Medlem

För 50 papp så känns 500 kr på kylningen lite i underkant tbh. Om det finns delar man absolut inte ska snåla på så är det kylning och PSU känner jag personligen.

Om du absolut vill förlänga livslängden på datorn så ge den bra lungor från start.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

För 50 papp så känns 500 kr på kylningen lite i underkant tbh. Om det finns delar man absolut inte ska snåla på så är det kylning och PSU känner jag personligen.

Om du absolut vill förlänga livslängden på datorn så ge den bra lungor från start.

Jag är inte bekväm med vattenkylning men jag tittade på luft och tror att Alastor Moodys förslag på Thermalright Peerless Assassin 120 SE trots kostnaden verkar vara en riktigt bra luftkylare. Enligt en review från Tomshardware (https://www.tomshardware.com/reviews/thermalright-peerless-as...) så var de väldigt nöjd med deras test resultat.

Har inte satt ihop ett vätskekylningssystem själv innan och har ingen lust att komma hem till vatten på golvet/fuktskador pga att jag är för dålig för att montera saker. Om jag hade köpt ett färdigt bygge hade jag kunnat tänka mig ett vätskekylningssystem dock.

Men bara för att luft + stort chassi fungerade 2014 betyder ju inte att samma saker gäller nu. Jag skall kolla lite till kring luft kylning för high end PC och se om det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McCraft:

Jag är inte bekväm med vattenkylning men jag tittade på luft och tror att Alastor Moodys förslag på Thermalright Peerless Assassin 120 SE trots kostnaden verkar vara en riktigt bra luftkylare. Enligt en review från Tomshardware (https://www.tomshardware.com/reviews/thermalright-peerless-as...) så var de väldigt nöjd med deras test resultat.

Har inte satt ihop ett vätskekylningssystem själv innan och har ingen lust att komma hem till vatten på golvet/fuktskador pga att jag är för dålig för att montera saker. Om jag hade köpt ett färdigt bygge hade jag kunnat tänka mig ett vätskekylningssystem dock.

Men bara för att luft + stort chassi fungerade 2014 betyder ju inte att samma saker gäller nu. Jag skall kolla lite till kring luft kylning för high end PC och se om det räcker.

Det behöver du inte. AIO kylare ( All in one ) kommer färdiga, och du bara monterar den på din cpu som vilken kylare som helst, sen fäster radiatorn. Har kört med AIO´s i åratal och endast haft ett problem en gång då ett fläktblad var defekt, men den byttes ut på garantin direkt så inga problem. Aldrig haft en droppes läcka någonsin.

Här kan jag rada upp några jag själv kollar på just nu till mitt egna bygge.

https://www.inet.se/produkt/5324254/corsair-icue-h115i-elite-...
https://www.inet.se/produkt/5324253/corsair-icue-h100i-elite-...

Jag var lika tveksam jag back in the day, men har aldrig ångrat att jag gick över till vatten med AIO, för jag vill inte bygga en helt egen loop med massa radiatorer och slangar på eget bevåg. Noll koll på det och mycket dyrare känner jag...så AIO är det perfekta mellansegmentet. Kommer aldrig gå tillbaka till luft numera heller.
Även om du stannar kvar med luftkylning så tipsar jag dig att kolla lite videos på AIO´s och känna efter själv för det är oerhört smidigt, effektivt och säkert.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Även om du stannar kvar med luftkylning så tipsar jag dig att kolla lite videos på AIO´s och känna efter själv för det är oerhört smidigt, effektivt och säkert.

Det skadar ju inte att lära sig mer direkt, bara mer tid... Men med tanke på pengarna som det ligger runt så känns det rimligt att veta för mycket än för lite. Skall lata upp lite videos kring det. Kanske det är bättre med en sådan i långa loppet som du säger.